Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door michel » 02 nov 2016 23:11

Dank heren voor jullie leuke reacties.Dit waren de mooiste locaties tot nu toe.Het landschap is zo on-Nederlands in Zuid-Limburg.En Luik doet daar nog een schepje bovenop.
Bijlagen
NLDEBE-SSTteam 282 (2300x1533).jpg
Doorkijkje naar station Jupiler/Bressoux
NLDEBE-SSTteam 282 (2300x1533).jpg (415.14 KiB) 7983 keer bekeken
NLDEBE-SSTteam 283 (2300x1533).jpg
Luik.
NLDEBE-SSTteam 283 (2300x1533).jpg (312.07 KiB) 7983 keer bekeken

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door michel » 03 nov 2016 16:58

Alvorens wij met deze reportage beginnen heb ik nog wat puzzelstukjes weten te scoren in de welbekende omgeving van Maasbracht en een paar nabij het 150kv station Graetheide.
Bijlagen
Geleen 031 (2300x1533).jpg
En toch mast 7a weten te scoren van het 150kv lijn Graetheide-Limmel.
Geleen 031 (2300x1533).jpg (508.59 KiB) 7946 keer bekeken
Geleen 037 (2300x1518).jpg
De laatste 3 hoekmasten van Maasbracht-Graetheide.(56,57 en ukkie 58)Het station zelf is overigens niet te fotograferen ivm bomen en een heknetwerk.
Geleen 037 (2300x1518).jpg (453.67 KiB) 7948 keer bekeken
LimburgLuik2 269 (1488x2300).jpg
hoekmast 43 Maasbracht-Graetheide.
LimburgLuik2 269 (1488x2300).jpg (564.01 KiB) 7948 keer bekeken
LimburgLuik2 268 (1533x2300).jpg
wisselmast 38
LimburgLuik2 268 (1533x2300).jpg (445.6 KiB) 7948 keer bekeken
LimburgLuik2 261 (1481x2300).jpg
Wisselmast 38 Maasbracht-Graetheide.Redelijk goed zichtbaar vanaf de A2.
LimburgLuik2 261 (1481x2300).jpg (555.74 KiB) 7949 keer bekeken
limburg1 009 (1533x2300).jpg
Crossingsmast 213 Maasbracht-Graetheide.
limburg1 009 (1533x2300).jpg (477.1 KiB) 7949 keer bekeken
limburg1 001 (2300x1509).jpg
Mast 21 Maasbracht-Graetheide
limburg1 001 (2300x1509).jpg (386.54 KiB) 7949 keer bekeken
limburg1 005 (1498x2300).jpg
nogmaals wisselmast 20
limburg1 005 (1498x2300).jpg (454.46 KiB) 7950 keer bekeken
limburg1 004 (1513x2300).jpg
Wisselmast 20 Maasbracht-Graetheide.
limburg1 004 (1513x2300).jpg (460.08 KiB) 7950 keer bekeken
LimburgLuik2 229 (2300x1533).jpg
LimburgLuik2 229 (2300x1533).jpg (306.5 KiB) 7950 keer bekeken
LimburgLuik2 240 (1533x2300).jpg
nogmaals mast 88.
LimburgLuik2 240 (1533x2300).jpg (401.84 KiB) 7951 keer bekeken
LimburgLuik2 249 (2300x1533).jpg
Natuurlijk kan de grootvader der donaumasten niet ontbreken;Hier mast 87 van de all-time classic Maasbracht-Lutterade.Al moet ik zeggen dat er aardig wat masten zijn vervangen in deze verbinding.Heel erg zonde,deze masten verdienen een plekje in het industrieel erfgoed.
LimburgLuik2 249 (2300x1533).jpg (323.36 KiB) 7951 keer bekeken
LimburgLuik2 241 (1533x2300).jpg
mast 224 Maasbracht-Van Eyck
LimburgLuik2 241 (1533x2300).jpg (364.18 KiB) 7952 keer bekeken
LimburgLuik2 256 (2300x1533).jpg
Tussen de lijnen Maasbracht-Van Eyck en Maasbracht-Graetheide is de nieuwe mast(2016) 85 zichtbaar van het 150kv lijn Maasbracht-Lutterade.
LimburgLuik2 256 (2300x1533).jpg (475.46 KiB) 7953 keer bekeken
LimburgLuik2 247 (2300x1533).jpg
Kijkrichting zuid-oost vanaf de Tramlaan.De 2 380kv(waarvan 1 380kvready uiteraard)mastenstraat domineren de omgeving.
LimburgLuik2 247 (2300x1533).jpg (449.23 KiB) 7955 keer bekeken
LimburgLuik2 236 (2300x1533).jpg
Overzichtsfoto.Een raadplaatje;Welke lijnen zijn dit?(voor de hardcore kenners is dit een eitje)
LimburgLuik2 236 (2300x1533).jpg (596.23 KiB) 7955 keer bekeken
LimburgLuik2 233 (1533x2300).jpg
Mast 223 van de 380kv interconnect Maasbracht-Van Eyck.
LimburgLuik2 233 (1533x2300).jpg (386.3 KiB) 7955 keer bekeken
LimburgLuik2 234 (2300x1533).jpg
De Clauscentrale zelf.Is op dit moment niet in bedrijf.
LimburgLuik2 234 (2300x1533).jpg (435.71 KiB) 7957 keer bekeken
LimburgLuik2 232 (1533x2300).jpg
mast 5 Maasbracht-Graetheide.Zelfs de railings staan deze 380kv-readymasten zeker niet slecht.
LimburgLuik2 232 (1533x2300).jpg (438.97 KiB) 7958 keer bekeken
LimburgLuik2 251 (1533x2300).jpg
Het begin van het klassieke 150kv lijn Maasbracht-Lutterade.Op de voorgrond mast 88,daardachter een nieuwere 89,en tot slot de stevig gebouwde mast 90.
LimburgLuik2 251 (1533x2300).jpg (464.04 KiB) 7958 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 03 nov 2016 19:01, 14 keer totaal gewijzigd.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door voltron » 03 nov 2016 17:58

grappig is dat er een hoop "380 kv proof" is gemaakt voor die parallelle lijn, maar als je op de satelliet kijkt lijkt het of die nergens op het transformatorstation kan worden aangesloten, want de lijn naar Duitsland staat daar in de weg.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door Shrek » 03 nov 2016 18:48

voltron schreef:grappig is dat er een hoop "380 kv proof" is gemaakt voor die parallelle lijn, maar als je op de satelliet kijkt lijkt het of die nergens op het transformatorstation kan worden aangesloten, want de lijn naar Duitsland staat daar in de weg.
Dat kan toch perfect? Je bouwt gewoon ten westen van de eindmast richting Van Eyck een nieuwe mast, hangt de kabels richting België daaraan. De vroegere eindmast richting België staat dan perfect voor de lijn richting Graatheide

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door Peter » 03 nov 2016 20:16

Met een beetje goede wil zou er bij station Maasbracht aan de zuidkant nog een derde eindmast bijgebouwd kunnen worden. Maar ik zie de lijn naar Graetheide voorlopig nog niet op 380kV in bedrijf gaan. Mocht er in Zuid-Limburg meer vraag naar energie komen is het natuurlijk alsnog relatief eenvoudig te doen. Overigens vind ik het wel een bijzondere lijn met sterk afwijkende masten. De steunmasten met v-ophanging zijn vrij compact terwijl de hoekmasten, op het eerste gezicht sterk lijkend op die uit de 380kV ring, erg lange traversen hebben.

Overigens zonde dat er nu zoveel nieuwe 150kV masten zijn gebouwd in de oude lijn naar Lutterade, zo wordt het klassieke mastbeeld met mooie rechtstanden helemaal om zeep geholpen

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door michel » 03 nov 2016 20:38

Het zou in principe kunnen,inderdaad.Maar met de huidige lijnbouw hier in Nederland zou je dat als
vakwerkliefhebber niet willen .
Ik vind het ook jammer dat ze de lijn Maasbracht-Lutterade aardig hebben verkl.t,zon mastontwerp is toch niet moeilijk na te bouwen.Het masttype wat gebruikt
wordt vindt ik overigens absoluut niet lelijk,maar zon klasssiek lijntje hoort gewoon in ere gehouden te worden.Een mooi voorbeeld is het 50kv lijntje Dodewaard-Ede,met wat aanpassingen is deze lijn nog steeds aardig ongeschonden.
Maar goed,ik heb tot slot voordat ik het woord aan Ruben overlaat nog wat postzegeltjes van Limmel en Beersdal weten te scoren.
Bijlagen
LimburgLuik2 302 (1533x2300).jpg
Mast 75 Limmel-Schoonbron.Door de verhoging in bezit van een bierbuik.
LimburgLuik2 302 (1533x2300).jpg (518.33 KiB) 7856 keer bekeken
LimburgLuik2 290 (1533x2300).jpg
mast 78 Limmel-Schoonbron.
LimburgLuik2 290 (1533x2300).jpg (562.46 KiB) 7856 keer bekeken
LimburgLuik2 291 (2300x1533).jpg
mast 73 Limmel-Graetheide.
LimburgLuik2 291 (2300x1533).jpg (321.46 KiB) 7856 keer bekeken
LimburgLuik2 287 (2300x1533).jpg
Mast 74 en 79 gezien vanaf de Hoekerweg.Persoonlijk vind ik mast 74 meer ET-dna hebben dan mast 79.
LimburgLuik2 287 (2300x1533).jpg (462.41 KiB) 7862 keer bekeken
LimburgLuik2 286 (1533x2300).jpg
Ik vind de overgangmast 78 een beetje een vreemde eend in de bijt.De toren is zeer smal en doet aan een tonmast denken.
LimburgLuik2 286 (1533x2300).jpg (477.08 KiB) 7862 keer bekeken
LimburgLuik2 284 (1533x2300).jpg
mast 79 Schoonbron-Limmel.Na slechts 2 masten(min 3)gaat deze verbinding over naar tonfiguratie.Historiekenners weten waarschijnlijk of dit ooit een gehele ET-lijn was.De toren is smal en heeft een knik bij het 2e ruit vanaf onder.
LimburgLuik2 284 (1533x2300).jpg (551.06 KiB) 7862 keer bekeken
LimburgLuik2 281 (2300x1533).jpg
Uitzicht vanaf portaal 75N.Links de mooie ET-lijntje Limmel-Graetheide met mast 74 op de voorgrond.En rechts mast 78 van het Tonmastenlijn Limmel-Schoonbron.
LimburgLuik2 281 (2300x1533).jpg (439.63 KiB) 7862 keer bekeken
LimburgLuik2 274 (2300x1533).jpg
De 2 nieuwe eindportalen 75N en 80N nabij trafostation Limmel.Hier zijn nog niet zo heel lang geleden 6 masten gesneuveld.
LimburgLuik2 274 (2300x1533).jpg (491.16 KiB) 7863 keer bekeken
LimburgLuik2 047 (1533x2300).jpg
nogmaals mast 18
LimburgLuik2 047 (1533x2300).jpg (574.16 KiB) 7863 keer bekeken
LimburgLuik2 045 (1533x2300).jpg
Mast 18 en de bekende vierwieler.
LimburgLuik2 045 (1533x2300).jpg (613.1 KiB) 7863 keer bekeken
LimburgLuik2 036 (2300x1518).jpg
Links mast 151 Maalbroek-Beersdal en rechts mast 18 Beersdal-Terwinselen.Qua ontwerp vind ik de PGEM-tonmasten net wat meer pit hebben.(ze het aankomende PGEM-reuzenreportage)Maar lelijk zijn ze absoluut niet.
LimburgLuik2 036 (2300x1518).jpg (407.6 KiB) 7863 keer bekeken
LimburgLuik2 042 (2300x1518).jpg
De 2 150kv lijnen Beersdal-Maalbroek en Beersdal-Terwinselen.
LimburgLuik2 042 (2300x1518).jpg (475.69 KiB) 7910 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 05 nov 2016 18:10, 12 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door Hans » 04 nov 2016 23:25

Hmm. Beersdal-Maalbroek en Beersdal-Terwinselen vind ik niet erg geslaagd qua veldbeeld. Tonmasten moeten bij mij echt hun best doen om het te kunnen verknoeien en dat lukt deze twee dan ook nog niet, maar ik ben toch wel blij met het PGEM-ontwerp in deze hoek van het land.

Dit type werk een beetje dezelfde indruk als Pamela Anderson in Baywatch: je probeert zo hoog mogelijk op je benen te staan, je houdt je adem in, borst vooruit en vervolgens hou je bijna geen nek meer over.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door michel » 05 nov 2016 18:15

Pamela Andersonmasten,die had ik nog niet gehoord.
Bij deze nog 2tal fotos van Schoonbron,meer laat ik niet zien want ik laat Ruben aan het woord hierna.
Bijlagen
LimburgLuik2 310 (2300x1533).jpg
LimburgLuik2 310 (2300x1533).jpg (478.91 KiB) 7856 keer bekeken
Geleen 016 (2300x1454).jpg
Geleen 016 (2300x1454).jpg (607.18 KiB) 7856 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door Peter » 05 nov 2016 19:15

Wat me van deze Zuid-Limburgse lijnen telkens weer opvalt is het verschil in isolatorkettingen tussen de beide circuits. Ik ben het met Hans eens, de PGEM-tonmasten ogen eleganter dan deze masten. Toch vind ik ze zeker niet slecht. Verder blijft het Zuid-Limburgse landschap natuurlijk geweldig met z'n prachtige vergezichten

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door Tom » 05 nov 2016 21:32

Prachtige foto´s hoor. Die laatste is ook erg bijzonder met die schaduwen op de heuvel. Kun je rustig nog wat verder bijsnijden om dat beter naar voren te brengen. De masten bij Limmel zijn inderdaad verschillend, de lijn naar Schoonbron is duidelijk jonger, je ziet dat de traverses gewoon met twee bovenrandstaven zijn gebouwd, de oudere masten hebben zo´n bijzondere enkele staaf (als Roermond - Lutterade). Ik denk dat ze de tonmast niet hebben toegepast om bij het station dezelfde type masten te krijgen.

De tonmasten in Limburg halen het wat mij betreft ook niet bij de masten van de PGEM. Voor een deel is dat te verklaren omdat ze wat minder oud zijn, er lag wat meer nadruk op de economie van de mast (minder onderdelen).

De oude 150 kV-lijn naar Roermond is inmiddels behoorlijk verknoeid door de nieuwe masten die geheel uit de toon vallen, het is al eerder gezegd. Op sommige plaatsen is het een afwisseling van nieuw - oud - nieuw - oud. Heel betreurenswaardig.

Plaats reactie