Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Dank heren voor jullie leuke reacties.Dit waren de mooiste locaties tot nu toe.Het landschap is zo on-Nederlands in Zuid-Limburg.En Luik doet daar nog een schepje bovenop.
- Bijlagen
-
- Doorkijkje naar station Jupiler/Bressoux
- NLDEBE-SSTteam 282 (2300x1533).jpg (415.14 KiB) 8011 keer bekeken
-
- Luik.
- NLDEBE-SSTteam 283 (2300x1533).jpg (312.07 KiB) 8011 keer bekeken
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Alvorens wij met deze reportage beginnen heb ik nog wat puzzelstukjes weten te scoren in de welbekende omgeving van Maasbracht en een paar nabij het 150kv station Graetheide.
- Bijlagen
-
- En toch mast 7a weten te scoren van het 150kv lijn Graetheide-Limmel.
- Geleen 031 (2300x1533).jpg (508.59 KiB) 7974 keer bekeken
-
- De laatste 3 hoekmasten van Maasbracht-Graetheide.(56,57 en ukkie 58)Het station zelf is overigens niet te fotograferen ivm bomen en een heknetwerk.
- Geleen 037 (2300x1518).jpg (453.67 KiB) 7976 keer bekeken
-
- hoekmast 43 Maasbracht-Graetheide.
- LimburgLuik2 269 (1488x2300).jpg (564.01 KiB) 7976 keer bekeken
-
- wisselmast 38
- LimburgLuik2 268 (1533x2300).jpg (445.6 KiB) 7976 keer bekeken
-
- Wisselmast 38 Maasbracht-Graetheide.Redelijk goed zichtbaar vanaf de A2.
- LimburgLuik2 261 (1481x2300).jpg (555.74 KiB) 7977 keer bekeken
-
- Crossingsmast 213 Maasbracht-Graetheide.
- limburg1 009 (1533x2300).jpg (477.1 KiB) 7977 keer bekeken
-
- Mast 21 Maasbracht-Graetheide
- limburg1 001 (2300x1509).jpg (386.54 KiB) 7977 keer bekeken
-
- nogmaals wisselmast 20
- limburg1 005 (1498x2300).jpg (454.46 KiB) 7978 keer bekeken
-
- Wisselmast 20 Maasbracht-Graetheide.
- limburg1 004 (1513x2300).jpg (460.08 KiB) 7978 keer bekeken
-
- LimburgLuik2 229 (2300x1533).jpg (306.5 KiB) 7978 keer bekeken
-
- nogmaals mast 88.
- LimburgLuik2 240 (1533x2300).jpg (401.84 KiB) 7979 keer bekeken
-
- Natuurlijk kan de grootvader der donaumasten niet ontbreken;Hier mast 87 van de all-time classic Maasbracht-Lutterade.Al moet ik zeggen dat er aardig wat masten zijn vervangen in deze verbinding.Heel erg zonde,deze masten verdienen een plekje in het industrieel erfgoed.
- LimburgLuik2 249 (2300x1533).jpg (323.36 KiB) 7979 keer bekeken
-
- mast 224 Maasbracht-Van Eyck
- LimburgLuik2 241 (1533x2300).jpg (364.18 KiB) 7980 keer bekeken
-
- Tussen de lijnen Maasbracht-Van Eyck en Maasbracht-Graetheide is de nieuwe mast(2016) 85 zichtbaar van het 150kv lijn Maasbracht-Lutterade.
- LimburgLuik2 256 (2300x1533).jpg (475.46 KiB) 7981 keer bekeken
-
- Kijkrichting zuid-oost vanaf de Tramlaan.De 2 380kv(waarvan 1 380kvready uiteraard)mastenstraat domineren de omgeving.
- LimburgLuik2 247 (2300x1533).jpg (449.23 KiB) 7983 keer bekeken
-
- Overzichtsfoto.Een raadplaatje;Welke lijnen zijn dit?(voor de hardcore kenners is dit een eitje)
- LimburgLuik2 236 (2300x1533).jpg (596.23 KiB) 7983 keer bekeken
-
- Mast 223 van de 380kv interconnect Maasbracht-Van Eyck.
- LimburgLuik2 233 (1533x2300).jpg (386.3 KiB) 7983 keer bekeken
-
- De Clauscentrale zelf.Is op dit moment niet in bedrijf.
- LimburgLuik2 234 (2300x1533).jpg (435.71 KiB) 7985 keer bekeken
-
- mast 5 Maasbracht-Graetheide.Zelfs de railings staan deze 380kv-readymasten zeker niet slecht.
- LimburgLuik2 232 (1533x2300).jpg (438.97 KiB) 7986 keer bekeken
-
- Het begin van het klassieke 150kv lijn Maasbracht-Lutterade.Op de voorgrond mast 88,daardachter een nieuwere 89,en tot slot de stevig gebouwde mast 90.
- LimburgLuik2 251 (1533x2300).jpg (464.04 KiB) 7986 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 03 nov 2016 19:01, 14 keer totaal gewijzigd.
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
grappig is dat er een hoop "380 kv proof" is gemaakt voor die parallelle lijn, maar als je op de satelliet kijkt lijkt het of die nergens op het transformatorstation kan worden aangesloten, want de lijn naar Duitsland staat daar in de weg.
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Dat kan toch perfect? Je bouwt gewoon ten westen van de eindmast richting Van Eyck een nieuwe mast, hangt de kabels richting België daaraan. De vroegere eindmast richting België staat dan perfect voor de lijn richting Graatheidevoltron schreef:grappig is dat er een hoop "380 kv proof" is gemaakt voor die parallelle lijn, maar als je op de satelliet kijkt lijkt het of die nergens op het transformatorstation kan worden aangesloten, want de lijn naar Duitsland staat daar in de weg.
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Met een beetje goede wil zou er bij station Maasbracht aan de zuidkant nog een derde eindmast bijgebouwd kunnen worden. Maar ik zie de lijn naar Graetheide voorlopig nog niet op 380kV in bedrijf gaan. Mocht er in Zuid-Limburg meer vraag naar energie komen is het natuurlijk alsnog relatief eenvoudig te doen. Overigens vind ik het wel een bijzondere lijn met sterk afwijkende masten. De steunmasten met v-ophanging zijn vrij compact terwijl de hoekmasten, op het eerste gezicht sterk lijkend op die uit de 380kV ring, erg lange traversen hebben.
Overigens zonde dat er nu zoveel nieuwe 150kV masten zijn gebouwd in de oude lijn naar Lutterade, zo wordt het klassieke mastbeeld met mooie rechtstanden helemaal om zeep geholpen
Overigens zonde dat er nu zoveel nieuwe 150kV masten zijn gebouwd in de oude lijn naar Lutterade, zo wordt het klassieke mastbeeld met mooie rechtstanden helemaal om zeep geholpen
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Het zou in principe kunnen,inderdaad.Maar met de huidige lijnbouw hier in Nederland zou je dat als
vakwerkliefhebber niet willen .
Ik vind het ook jammer dat ze de lijn Maasbracht-Lutterade aardig hebben verkl.t,zon mastontwerp is toch niet moeilijk na te bouwen.Het masttype wat gebruikt
wordt vindt ik overigens absoluut niet lelijk,maar zon klasssiek lijntje hoort gewoon in ere gehouden te worden.Een mooi voorbeeld is het 50kv lijntje Dodewaard-Ede,met wat aanpassingen is deze lijn nog steeds aardig ongeschonden.
Maar goed,ik heb tot slot voordat ik het woord aan Ruben overlaat nog wat postzegeltjes van Limmel en Beersdal weten te scoren.
vakwerkliefhebber niet willen .
Ik vind het ook jammer dat ze de lijn Maasbracht-Lutterade aardig hebben verkl.t,zon mastontwerp is toch niet moeilijk na te bouwen.Het masttype wat gebruikt
wordt vindt ik overigens absoluut niet lelijk,maar zon klasssiek lijntje hoort gewoon in ere gehouden te worden.Een mooi voorbeeld is het 50kv lijntje Dodewaard-Ede,met wat aanpassingen is deze lijn nog steeds aardig ongeschonden.
Maar goed,ik heb tot slot voordat ik het woord aan Ruben overlaat nog wat postzegeltjes van Limmel en Beersdal weten te scoren.
- Bijlagen
-
- Mast 75 Limmel-Schoonbron.Door de verhoging in bezit van een bierbuik.
- LimburgLuik2 302 (1533x2300).jpg (518.33 KiB) 7884 keer bekeken
-
- mast 78 Limmel-Schoonbron.
- LimburgLuik2 290 (1533x2300).jpg (562.46 KiB) 7884 keer bekeken
-
- mast 73 Limmel-Graetheide.
- LimburgLuik2 291 (2300x1533).jpg (321.46 KiB) 7884 keer bekeken
-
- Mast 74 en 79 gezien vanaf de Hoekerweg.Persoonlijk vind ik mast 74 meer ET-dna hebben dan mast 79.
- LimburgLuik2 287 (2300x1533).jpg (462.41 KiB) 7890 keer bekeken
-
- Ik vind de overgangmast 78 een beetje een vreemde eend in de bijt.De toren is zeer smal en doet aan een tonmast denken.
- LimburgLuik2 286 (1533x2300).jpg (477.08 KiB) 7890 keer bekeken
-
- mast 79 Schoonbron-Limmel.Na slechts 2 masten(min 3)gaat deze verbinding over naar tonfiguratie.Historiekenners weten waarschijnlijk of dit ooit een gehele ET-lijn was.De toren is smal en heeft een knik bij het 2e ruit vanaf onder.
- LimburgLuik2 284 (1533x2300).jpg (551.06 KiB) 7890 keer bekeken
-
- Uitzicht vanaf portaal 75N.Links de mooie ET-lijntje Limmel-Graetheide met mast 74 op de voorgrond.En rechts mast 78 van het Tonmastenlijn Limmel-Schoonbron.
- LimburgLuik2 281 (2300x1533).jpg (439.63 KiB) 7890 keer bekeken
-
- De 2 nieuwe eindportalen 75N en 80N nabij trafostation Limmel.Hier zijn nog niet zo heel lang geleden 6 masten gesneuveld.
- LimburgLuik2 274 (2300x1533).jpg (491.16 KiB) 7891 keer bekeken
-
- nogmaals mast 18
- LimburgLuik2 047 (1533x2300).jpg (574.16 KiB) 7891 keer bekeken
-
- Mast 18 en de bekende vierwieler.
- LimburgLuik2 045 (1533x2300).jpg (613.1 KiB) 7891 keer bekeken
-
- Links mast 151 Maalbroek-Beersdal en rechts mast 18 Beersdal-Terwinselen.Qua ontwerp vind ik de PGEM-tonmasten net wat meer pit hebben.(ze het aankomende PGEM-reuzenreportage)Maar lelijk zijn ze absoluut niet.
- LimburgLuik2 036 (2300x1518).jpg (407.6 KiB) 7891 keer bekeken
-
- De 2 150kv lijnen Beersdal-Maalbroek en Beersdal-Terwinselen.
- LimburgLuik2 042 (2300x1518).jpg (475.69 KiB) 7938 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 05 nov 2016 18:10, 12 keer totaal gewijzigd.
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Hmm. Beersdal-Maalbroek en Beersdal-Terwinselen vind ik niet erg geslaagd qua veldbeeld. Tonmasten moeten bij mij echt hun best doen om het te kunnen verknoeien en dat lukt deze twee dan ook nog niet, maar ik ben toch wel blij met het PGEM-ontwerp in deze hoek van het land.
Dit type werk een beetje dezelfde indruk als Pamela Anderson in Baywatch: je probeert zo hoog mogelijk op je benen te staan, je houdt je adem in, borst vooruit en vervolgens hou je bijna geen nek meer over.
Dit type werk een beetje dezelfde indruk als Pamela Anderson in Baywatch: je probeert zo hoog mogelijk op je benen te staan, je houdt je adem in, borst vooruit en vervolgens hou je bijna geen nek meer over.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Pamela Andersonmasten,die had ik nog niet gehoord.
Bij deze nog 2tal fotos van Schoonbron,meer laat ik niet zien want ik laat Ruben aan het woord hierna.
Bij deze nog 2tal fotos van Schoonbron,meer laat ik niet zien want ik laat Ruben aan het woord hierna.
- Bijlagen
-
- LimburgLuik2 310 (2300x1533).jpg (478.91 KiB) 7884 keer bekeken
-
- Geleen 016 (2300x1454).jpg (607.18 KiB) 7884 keer bekeken
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Wat me van deze Zuid-Limburgse lijnen telkens weer opvalt is het verschil in isolatorkettingen tussen de beide circuits. Ik ben het met Hans eens, de PGEM-tonmasten ogen eleganter dan deze masten. Toch vind ik ze zeker niet slecht. Verder blijft het Zuid-Limburgse landschap natuurlijk geweldig met z'n prachtige vergezichten
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Prachtige foto´s hoor. Die laatste is ook erg bijzonder met die schaduwen op de heuvel. Kun je rustig nog wat verder bijsnijden om dat beter naar voren te brengen. De masten bij Limmel zijn inderdaad verschillend, de lijn naar Schoonbron is duidelijk jonger, je ziet dat de traverses gewoon met twee bovenrandstaven zijn gebouwd, de oudere masten hebben zo´n bijzondere enkele staaf (als Roermond - Lutterade). Ik denk dat ze de tonmast niet hebben toegepast om bij het station dezelfde type masten te krijgen.
De tonmasten in Limburg halen het wat mij betreft ook niet bij de masten van de PGEM. Voor een deel is dat te verklaren omdat ze wat minder oud zijn, er lag wat meer nadruk op de economie van de mast (minder onderdelen).
De oude 150 kV-lijn naar Roermond is inmiddels behoorlijk verknoeid door de nieuwe masten die geheel uit de toon vallen, het is al eerder gezegd. Op sommige plaatsen is het een afwisseling van nieuw - oud - nieuw - oud. Heel betreurenswaardig.
De tonmasten in Limburg halen het wat mij betreft ook niet bij de masten van de PGEM. Voor een deel is dat te verklaren omdat ze wat minder oud zijn, er lag wat meer nadruk op de economie van de mast (minder onderdelen).
De oude 150 kV-lijn naar Roermond is inmiddels behoorlijk verknoeid door de nieuwe masten die geheel uit de toon vallen, het is al eerder gezegd. Op sommige plaatsen is het een afwisseling van nieuw - oud - nieuw - oud. Heel betreurenswaardig.