Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Mastbeeld van deze aangeslotene
michel
380 kV
Load: 1211
Ingelust: 14 mar 2015 17:27
Favoriete mastsoort: 1e generatie 380kv donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Load Ingevoed door michel » 20 nov 2016 17:56

Trafostaton Lixhe
Ten zuiden van Maastricht en ten westen van de A2 treft je dit indrukwekkende verdeelstation aan.Dit Belgisch station is al vanaf vele kilometers afstand goed zichtbaar.Zowat alle voltages qua hoogspanning die in Belgie bekend is,tref je hier aan.Momenteel wordt het station gevoed door een 380kv circuit vanuit aftak Herderen.Maar op de tegemoetkomende opnames is te zien dat de aftak tot de eindmast zijn voorzien van nieuwe fasedraden voor het 2e circuit.
Bijlagen
LimburgLuik2 157 (1533x2300).jpg
LimburgLuik2 157 (1533x2300).jpg (613.03 KiB) 654 keer bekeken
LimburgLuik2 193 (1533x2300).jpg
Mooie hoekmast van de 150kv Lixhe-Awirs.
LimburgLuik2 193 (1533x2300).jpg (702.19 KiB) 654 keer bekeken
LimburgLuik2 191 (2300x1533).jpg
LimburgLuik2 191 (2300x1533).jpg (329.35 KiB) 654 keer bekeken
LimburgLuik2 188 (2300x1533).jpg
LimburgLuik2 188 (2300x1533).jpg (359.34 KiB) 654 keer bekeken
LimburgLuik2 186 (2300x1533).jpg
Van links naar rechts.220kv Lixhe-Bernau,de middelste is een spanning die ik persoonlijk nog niet ken maar het is kleiner dan 70kv.Rechts de 150 Lixhe-Awirs.
LimburgLuik2 186 (2300x1533).jpg (391.75 KiB) 654 keer bekeken
LimburgLuik2 184 (2300x1721).jpg
Deze klassieke 70kv mast behoort tot een kleine voedingslijntje naar het CBR-industrie.
LimburgLuik2 184 (2300x1721).jpg (631.27 KiB) 654 keer bekeken
LimburgLuik2 183 (1533x2300).jpg
Achter de laagspanningspaal is de imposante 220kv (splitsings)mast te zien van het lijntje Lixhe-Berneau.De 2 circuits zijn parallel geschakeld.
LimburgLuik2 183 (1533x2300).jpg (587.49 KiB) 654 keer bekeken
LimburgLuik2 177 (2300x1533).jpg
Op de achtergrond 2 zware 380/150kv lijnen.Desondanks staat deze zadelmast zijn mannetje.
LimburgLuik2 177 (2300x1533).jpg (386.54 KiB) 654 keer bekeken
LimburgLuik2 178 (1533x2300).jpg
LimburgLuik2 178 (1533x2300).jpg (399.07 KiB) 812 keer bekeken
LimburgLuik2 171 (2300x1533).jpg
LimburgLuik2 171 (2300x1533).jpg (397.92 KiB) 825 keer bekeken
LimburgLuik2 168 (2300x1536).jpg
LimburgLuik2 168 (2300x1536).jpg (508.7 KiB) 825 keer bekeken
LimburgLuik2 164 (1533x2300).jpg
nog meer zadelmasten.
LimburgLuik2 164 (1533x2300).jpg (655.54 KiB) 827 keer bekeken
LimburgLuik2 144 (1533x2300).jpg
Nogmaals de 2e mast van de 380kv lijn Lixhe-Herderen.
LimburgLuik2 144 (1533x2300).jpg (398.21 KiB) 828 keer bekeken
LimburgLuik2 142 (1448x2300).jpg
Deze 'zadelmasten' zag ik voor het eerst in Belgie.Doet mij denken aan de vele vakanties in Frankrijk in mijn jeugd.
LimburgLuik2 142 (1448x2300).jpg (326.28 KiB) 828 keer bekeken
LimburgLuik2 132 (2300x1533).jpg
LimburgLuik2 132 (2300x1533).jpg (393.21 KiB) 829 keer bekeken
LimburgLuik2 141 (2300x1533).jpg
Hier maakt de 380kv een klim over de heuvels.
LimburgLuik2 141 (2300x1533).jpg (488 KiB) 830 keer bekeken
LimburgLuik2 128 (2300x1533).jpg
LimburgLuik2 128 (2300x1533).jpg (665.34 KiB) 836 keer bekeken
LimburgLuik2 123 (2300x1533).jpg
links de 2e hoekmast van de 380kv lijn.Vanaf hier zijn de draden ingehangen voor het 2e circuit.Links het 150kv lijn Langelo-Lixhe-Awirs.
LimburgLuik2 123 (2300x1533).jpg (491.09 KiB) 838 keer bekeken
LimburgLuik2 122 (1533x2300).jpg
Dikke vette eindmast van de 380kv aftak-lijn Herderen-Lixhe.Voorlopig nog enkelcircuit.
LimburgLuik2 122 (1533x2300).jpg (595.49 KiB) 838 keer bekeken
LimburgLuik2 137 (2300x1533).jpg
LimburgLuik2 137 (2300x1533).jpg (583.7 KiB) 838 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 28 nov 2016 19:49, 17 keer totaal gewijzigd.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1386
Ingelust: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Load Ingevoed door Shrek » 20 nov 2016 18:47

Leuke update van Lixhe !
Ik wist niet dat de werken voor het 2e draadstel al zover gevorderd waren. Was men ook al bezig aan het nieuwe GIS of de nieuwe eindmast?

Mastbeeld van deze aangeslotene
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Load: 2900
Ingelust: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Load Ingevoed door Peter » 20 nov 2016 19:44

Het tweede circuit richting Lixhe verbaast me, maar dat heeft natuurlijk te maken met het oog op de toekomstige DC verbinding tussen België en Duitsland. Lixhe is een leuk station en ik vond het altijd een prachtig gezicht om de lijnen vandaaruit de heuvel op te zien gaan. De masten bovenop zijn vanuit Nederland goed te zien.

ElexTro
150 kV
Load: 191
Ingelust: 12 dec 2014 13:27
Favoriete mastsoort: RWE masten jaren 20
Dichtstbijzijnde trafo: Amprion-gebied

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Load Ingevoed door ElexTro » 20 nov 2016 22:07

Hoe spreekt men de plaatsnaam eigenlijk uit?

Mastbeeld van deze aangeslotene
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Load: 757
Ingelust: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Load Ingevoed door Knarvel » 21 nov 2016 00:06

ElexTro voegde de load toe:Hoe spreekt men de plaatsnaam eigenlijk uit?
Ongeveer zo: Lieks

Mastbeeld van deze aangeslotene
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1386
Ingelust: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Load Ingevoed door Shrek » 21 nov 2016 09:03

Knarvel voegde de load toe:
ElexTro voegde de load toe:Hoe spreekt men de plaatsnaam eigenlijk uit?
Ongeveer zo: Lieks
De I moet wat korter "Liks" benadert het beter

ElexTro
150 kV
Load: 191
Ingelust: 12 dec 2014 13:27
Favoriete mastsoort: RWE masten jaren 20
Dichtstbijzijnde trafo: Amprion-gebied

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Load Ingevoed door ElexTro » 21 nov 2016 16:51

Haha, dank jullie wel

Mastbeeld van deze aangeslotene
Powerlion
150 kV
Load: 193
Ingelust: 20 okt 2012 11:49
Favoriete mastsoort: Drie-evenmast

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Load Ingevoed door Powerlion » 22 nov 2016 11:52

Haha ik dacht "lizée"... lol

ElexTro
150 kV
Load: 191
Ingelust: 12 dec 2014 13:27
Favoriete mastsoort: RWE masten jaren 20
Dichtstbijzijnde trafo: Amprion-gebied

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Load Ingevoed door ElexTro » 22 nov 2016 14:29

Het is toch een Franstalige plaatsnaam of niet?

Mastbeeld van deze aangeslotene
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1331
Ingelust: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Load Ingevoed door Ruben » 29 apr 2017 13:08

Ik schiet af met de oude RWE-ster zoals Michel en ik het noemen. We hebben het hier over de lijnen Weisweiler (Zukunft)-Lutterade-Jupille. In 1943 zijn deze verbindingen in dienst gekomen om stroom te leveren aan het Duitse net vanwege de oorlog toen de Duitsers veel stroom nodig hadden. Die kon geleverd worden vanuit Geleen omdat daar de steenmijnen lagen.

De lijnen vanuit Weisweiler, Lutterade en Jupille kwamen onder het huidige station van Schoonbron bij elkaar. Daar werd een driehoek gevormd door drie hoekmasten bij elkaar te zetten. De driehoek bevond zich pal boven de spoorlijn Maastricht-Aachen. In 1986 zijn de punten vanaf de driehoek richting Jupille en Weisweiler tot over de grenzen afgebroken en zijn de oude delen in nieuwe lijnen hergebruikt, hetzelfde geldt voor het deel naar Lutterade daarvan zijn toen de masten 1 en 2 afgebroken en kreeg de lijn vanuit Lutterade aansluiting op de lijn Terwinselen-Limmel en werd de spanning terug gebracht naar 150kV. Het Duitse deel werd hergebruikt in de lijn Weisweiler-Aachen Soers die is hedendaags 110kV. Het Belgische deel is nu onderdeel van de lijn Breneau-Jupille en die is nog altijd op 220kV maar wel parallel geschakeld.

In het eerste deel van de ster reizen we van Schoonbron naar Geleen.
DSC_9273.jpg
Mast 3 bij het station van Schoonbron. Het linker circuit die de kleur wit draagt gaat richting Terwinselen. Het paarse circuit gaat naar Limmel.
DSC_9273.jpg (704.53 KiB) 412 keer bekeken
DSC_9253.jpg
Naast mast 4 en 34 kon deze foto gemaakt worden van het vervolg van de lijn richting Ransdaal. Tussen de twee hoekmasten wordt de spoorlijn Maastricht-Heerlen overspannen.
DSC_9253.jpg (791.97 KiB) 412 keer bekeken
DSC_8300.jpg
Een kijkje richting Schoonbron vanaf mast 6.
DSC_8300.jpg (676.45 KiB) 412 keer bekeken
DSC_8313.jpg
Hoekmasten 7 en 6 gezien vanaf een hoger punt.
DSC_8313.jpg (689.4 KiB) 412 keer bekeken
DSC_8320.jpg
Het deel vanaf mast 10 tot mast 14 is zichtbaar. Vanaf mast 11 staat de lijn in Klimmen.
DSC_8320.jpg (643.46 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4063.jpg
Mast 12 die bijna een in speeltuin staat. Ook is m'n mastenbroerder druk bezig om z'n foto's te bekijken.
DSC_4063.jpg (722.81 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4068.jpg
Bij hoekmast 15 maakt de lijn een hoek om een meer noordwestelijke richting aan te houden.
DSC_4068.jpg (730.06 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4084.jpg
Op de voorgrond mast 19. Elke mast staat hier wel op een andere hoogte.
DSC_4084.jpg (667.92 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4097.jpg
Op de voorgrond mast 24 kijkend richting Klimmen zien we net nog mast 15. Het paarse circuit heeft vanaf afspanmast 23 kunststof isolatoren.
DSC_4097.jpg (576.28 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4102.jpg
Mast 26 kijkend richting Beek.
DSC_4102.jpg (608.95 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4108.jpg
Links is mast 29 zichtbaar. We kijken weer richting Klimmen de mast met de antennes is mast 25.
DSC_4108.jpg (604.19 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4122.jpg
Mast 30 als staatsieportret. Vanaf hier heeft het paarse circuit weer glaskap isolatoren.
DSC_4122.jpg (592.93 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4124.jpg
Op de voorgrond mast 32. Het Nederlandse deel kent alleen masten met half-verankering die redelijk veel voorkomen.
DSC_4124.jpg (768.73 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4132.jpg
Op de voorgrond mast 36 die nog een normaal topstuk heeft. Mast 37 en het vervolg richting mast 50 hebben een hogere punt zoals de hoekmasten. Masten 41 en 46 die beide hoekmasten zijn hebben hierdoor een nog hogere punt.
DSC_4132.jpg (770.09 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4138.jpg
Na even het dorpje verderop snel boodschappen gedaan te hebben kwam de zon door.
DSC_4138.jpg (465.22 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4146.jpg
Mast 40 is een hogere steunmast met de hogere punt, tevens heeft hij in de toren antennes...
DSC_4146.jpg (462.81 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4148.jpg
Hoekmast 41 heeft zoals eerder aangegeven een hele hoge topstuk doordat de steunmasten ook hogere topstukken hebben vanaf mast 37.
DSC_4148.jpg (572.54 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4151.jpg
Bij mast 42 gaat de lijn naar beneden om richting het station van Beek te gaan die gevoed wordt door 2x 1 circuit.
DSC_4151.jpg (338.54 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4158.jpg
Mast 46 bij het station van Beek. Duidelijk is te zien dat het paarse circuit richting het station gaat. De isolatoren hangen daardoor heel schuin.
DSC_4158.jpg (729.2 KiB) 412 keer bekeken
DSC_4159.jpg
Hoekmast 47 is hetzelfde als mast 41. Hier takt het zwarte circuit af richting het station van Beek.
DSC_4159.jpg (683.86 KiB) 410 keer bekeken
Dit was deel 1 van de 150kV-lijn Schoonbron-Graetheide.

Cheers Ruben & Michel.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie

Wie is er onder spanning

Aangeslotenen op dit net: Geen aangeslotenen en 2 klantaansluitingen