Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door michel » 30 okt 2016 20:59

Rechtstreeks vanuit Schoonbron(Met mast 35 van de 150kv verbinding Schoonbron-Limmel-Terwinselen als uitzicht vanaf de slaapkamer) alvast enkele teaseropnamens van onze reportage.
Bijlagen
LimburgLuik2 001 (1495x2300).jpg
Uitzicht vanaf de slaapkamer van Bed and Breakfast Opscheumer:Mast 35 Schoonbron-Limmel.
LimburgLuik2 001 (1495x2300).jpg (344.91 KiB) 9777 keer bekeken
NLDEBE-SSTteam 074 (2300x1533).jpg
Mast 42 Beek-Schoonbron.Op de achtergrond is Geleen zichtbaar.Die ga ik morgen bezoeken.
NLDEBE-SSTteam 074 (2300x1533).jpg (266.34 KiB) 9779 keer bekeken
LimburgLuik2 215 (1502x2300).jpg
Een Belgische rood/witte bokje in Luik.Behoort tot het locale 70kv voedingslijntje Bressoux-Monsin
LimburgLuik2 215 (1502x2300).jpg (476.38 KiB) 9780 keer bekeken
LimburgLuik2 095 (2300x1533).jpg
Uitzicht Vaalserberg.Kijkrichting naar het Duitse Roergebied.Maar liefst 3 rookwolken van de Duitse Energiecentrales zijn vanaf deze hoogte(322m NAP)zichtbaar.Ruben en ik hebben er zowieso 1 bezocht.
LimburgLuik2 095 (2300x1533).jpg (429.19 KiB) 9780 keer bekeken
LimburgLuik2 027 (2300x1533).jpg
Dit zijn de 2 150kv lijnen Limmel-Schoonbron en(ex-220kv)Beek-Schoonbron.Vooral de stokoude dennenbomen hebben indruk op ons gemaakt.(RWE-stijl)
LimburgLuik2 027 (2300x1533).jpg (467.73 KiB) 9781 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door Ruben » 30 okt 2016 22:04

Zoals Michel al aangaf ben ik ook weer van de partij geweest in Limburg. Dit werd de zaterdag doordat ik vroeg van huis kon vertrekken per trein. Tijdens dit bezoek aan deze bijzonder masten ben ik ze ook gelijk gaan waarderen en staan ze hoog bovenaan qua favorieten samen met de PGEM Dennenbomen en de 220kV Dennenbomen van de IJsselmij en EGD.

Zoals als Michel aangaf ging deze tour uit naar de oude ster Geleen-Jupille-Zukunft (hedendaags Weisweiler). Deze ster stamt uit 1943 die toen de tijd door de RWE is aangelegd tijdens bezetting van Nederland en België door de Duitsers, dit type mast vinden we hedendaags nog veel in Duitsland maar zijn uniek voor Nederland en België. Eind jaren '70 werd de driehoek afgebroken wat net ten zuiden van het station van Schoonbron lag. Niet lang daarna werden ook de delen die naar Zukunft en Jupille gingen tot voorbij de landgrenzen afgebroken. Hedendaags resteren nog alle drie de delen in alle drie de landen. Je hebt nu de 150kV-lijn Graetheide-Beek-Schoonbron in Nederland, de 220kV-lijn Breneau-Jupille in België en de 110kV-lijn Aachen Soers-Weisweiler in Duitsland.
DSC_4138.jpg
Mast 35 van Schoonbron-Beek-Graetheide. De masten in Nederland hebben tijdens hun downgrade naar 150kV andere isolatoren gekregen maar die toch bijna op dezelfde lengte zijn toen ze op 220kV werden bedreven.
DSC_4138.jpg (458.92 KiB) 9773 keer bekeken
DSC_4201.jpg
Het deel in Duitsland vanaf Aachen Soers naar Weisweiler hebben we niet gedaan, maar de masten zijn identiek aan deze die nog bij Weisweiler staan.
DSC_4201.jpg (664.38 KiB) 9773 keer bekeken
DSC_4346.jpg
Kijkend richting Jupille zien we op de voorgrond steunmast 16 met een mooie rechtstand.
DSC_4346.jpg (371.72 KiB) 9773 keer bekeken
DSC_4380.jpg
Hoekmast 45 en steunmast 44 hebben allebei rood-witte verf gekregen. Tussen deze twee masten wordt een snelweg die in een dal ligt overspannen. Het uitzicht vanaf de brug die naast de lijn loopt was adembenemend.
DSC_4380.jpg (778.33 KiB) 9773 keer bekeken
Cheers Ruben & Michel.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door Tom » 30 okt 2016 22:41


Hele vette reportage nu al! Ik wil volgende keer ook mee!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door Peter » 30 okt 2016 23:13

Inderdaad een interessante reportage. Toch bijzonder dat deze RWE 220kV masten in drie landen voorkomen! Maar ik zie op de foto bij Weiswiller dat de verhoogde geleiderophanging daar ook heeft toegeslagen Maar goed, het is en blijft een fraaie omgeving daar ondanks de industrie en de centrales. Ben benieuwd naar het vervolg

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door ElexTro » 31 okt 2016 00:07

Mooie foto's en bijzonder weer, die lijnen er bij Weisweiler ken ik heel goed en heb ik ook vaak gefotografeerd Over de lijn Zukunft-Schoonbron-Jupille hebben wij twee jaren geleden al gediscuteerd, het jaar van de sloop was IMHO 1986. Interessant te zien de gelijke masttoren maar drie verschillene isolatorkettingen in drie verschillene landen! Die dennenboommasten vindt men nog vaak in het Amprion (voormalige RWE)-gebied, dus NRW, zuid-westelijk Niedersachsen, Rheinland-Pfalz, Saarland, Hessen en ook noordelijk Baden-Württemberg.

Er lijkt overigens in de jaren 40 een lijn van Koblenz naar Landres (Frankrijk) met deze masten zijn gebouwd. Er is vandaag een lijn van Koblenz over Trier naar Dillingen/Saar maar geen voortsetting meer naar Frankrijk. Ik wou graag erachter komen waneer die lijn bestond en gesloopt wordt.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door Shrek » 31 okt 2016 07:09

Mooi !

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door Hans » 31 okt 2016 08:28

Kennelijk waren er heel veel mensen compleet onafhankelijk van elkaar op het idee gekomen om afgelopen weekend het westelijk Rührgebiet te bezoeken. Mark was er ook (wegenforum, tot zover meegekregen) en een groep onweerchasers was er eveneens heen vertrokken met het oog op de vergezichten. Twee weken terug was ik er zelf ook nog, vanwege een weekend Keulen met studiegenoten. En om het nog erger te maken, een dorpsgenoot (uit Holsloot, dat zijn er niet veel) was er toen toevallig ook. Die had mij daar nog herkend in een of andere tent met slechte muziek. Ik hem niet. Dusss.

Inderdaad is er nogal wat te zien, zoals jullie foto's nu al tonen.
Je hebt Hambach, Garzweiler en Weisweiler (voor wie griezelig grote mijnen wil zien), je hebt er die megacentrales, je hebt er ook een eeuw aan hoogspanning bovengronds staan in een licht glooiend landschap met een centraal dal waar je prima in kan kijken, en het is nog relatief om de hoek ook.

Het gebied is veel te groot om in één dag te bekijken, maar het is wel een van de hotspots in Europa voor wie van industrie en historie houdt. Ik sluit aan bij wat Tom zegt, misschien valt hier een keer een gecombineerd dagje weg van te maken.
Als je in het voorjaar een dag met net zulk mooi weer treft als wat jullie op zaterdag hadden, dan zit je goed.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door Ruben » 31 okt 2016 10:29

Dank iedereen voor de reacties!

@Tom, tijdens de voorbereidingen hebben we al af en toe met een kwijldoek op schoot gezeten. Sommige punten waren gaaf! Moeten we een keer afspreken. Zelf ben ik aan het plannen om de 220kV-lijn tussen Osnabruck en Lubbeck fotograferen deze bestaat bijna alleen maar uit deze masten.

@Peter, die verhoogde ophanging bij Weisweiler was indd wel jammer... De omgeving van Weisweiler en Oberzier was fenomenaal!

@ElexTro, die discussie van Zukunft-Geleen-Jupille heb ik gisterenavond nog gelezen op het forum. Dank voor de sloopdatum van delen van de lijn in Nederland en de driehoek van Schoonbron!

Gelukkig is dit masttype nog veel te vinden in West-Duitsland. Tevens wil ik nog wel wat van dit type fotograferen, nadat ik ze zorgvuldig heb bekeken in de drie lijnen ben ik ze zeer gaan waarderen!

@Shrek, dank je! Zelf was ik geïnspireerd door jou foto's van Visé!

@Hans, zoals in de app al gezegd gingen we indd langs mekaar op! Michel had nu sinds weken eindelijk eens tijd en dit hadden we al een poos op de agenda staan (ook nog andere projecten).

De omgeving van Weisweiler is echt enorm qua de diversiteit aan masten. Oberzier staan 5 380kV-masten naast mekaar wat ook even met de mond open bekeken werd. In Luik werd uiteindelijk de dag afgesloten daar met de Delta's en de RWE-dennenbomen.

Cheers Ruben & Michel.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door Mark » 31 okt 2016 11:20

Ben benieuwd, er is erg veel te zien in die regio. En inderdaad puur toeval dat we in dezelfde regio zaten .

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel

Bericht door voltron » 31 okt 2016 12:08

mooie tijd van het jaar voor zulke foto's. de preview ziet er al bijzonder mooi uit

Plaats reactie