Re: PGEM project
Geplaatst: 08 mei 2019 11:31
Na Hemmen - Ede blijven we even in 50kV-land. We gaan nu een uitloper bekijken die recent nog in landelijk nieuws is geweest.
We gaan langs Tiel - Culemborg, een van de twee jaren '60 50kV-lijnen die nu nog over is.
Tiel - Culemborg is in 1964 in dienst gekomen als een uitloper. Het type mast die hier toegepast is, is de standaard 50kV-mast die in de jaren '60 veel is toegepast. De steunmasten zijn identiek zoals in de lijn Harderwijk - Nijkerk, maar de hoekmasten zijn een stuk dikker van onderen.
De lijn begon naast de 50kV-lijn naar Neerijnen ten noorden van Tiel aan de later gebouwde A15. Net zoals in de lijn naar Neerijnen ging het om een opstijgpunt bij mast 1. Hierna volgt er een kleine rechtstand naar mast 8, dit is tevens gelijk al de eerste wisselmast voor de lijn. Hier buigt de lijn al meer af in een noordwestelijke richting. In dit stukje komen veel verschillende hoogtes aan steunmasten voorbij Bij hoekmast 18 bij Kerk-Avenzaath buigt de lijn weg van de oudere lijn naar Neerijnen.
Hierna volgt een best lange rechtstand tot aan mast 30, wat de tweede wisselmast al is. Vanaf hier loopt de lijn door open landschap richting het dorpje Asch. Bij hoekmast 42 is de volgende hoekmast, die is nu een unicum in zijn soort. Vanaf mast 42 volgt de zeer lange rechtstand naast mast 63. Bij mast 50 zit er een afspanmast wat de derde wisselmast al is in de lijn!
Zoals gezegd gaat de rechtstand tot mast 63. Daar maakt de lijn zijn laatste bocht om te eindigen bij het station van Culemborg. Bij het station staat eindmast 64 die hetzelfde is als mast 1 bij Tiel.
In de jaren '70 werd bij mast 18 een aftak gemaakt zodat de lijn naar Neerijnen daarop aangesloten kon worden, dit kwam vanwege de bouw van de lijn naar Zaltbommel die pas in 1980 in gebruik werd genomen. In 1980 verviel de lijn naar Neerijnen ook.
In 1999/2000 werd het eindpunt bij Tiel verplaatst door de bouw van de Betuweroute. Masten 1 t/m 6 werden gesloopt, mast 7 werd een portaalmast. Masten 8 t/m 12 werden vervangen door nieuwere donaumasten. Vanaf mast 13 begon het oude gedeelte weer.
We gaan nu de lijn naar Culemborg volgen. Hier ben ik op 7 april & 4 mei geweest.
Dit was het eerste deel van de lijn naar Culemborg.
Cheers Ruben
We gaan langs Tiel - Culemborg, een van de twee jaren '60 50kV-lijnen die nu nog over is.
Tiel - Culemborg is in 1964 in dienst gekomen als een uitloper. Het type mast die hier toegepast is, is de standaard 50kV-mast die in de jaren '60 veel is toegepast. De steunmasten zijn identiek zoals in de lijn Harderwijk - Nijkerk, maar de hoekmasten zijn een stuk dikker van onderen.
De lijn begon naast de 50kV-lijn naar Neerijnen ten noorden van Tiel aan de later gebouwde A15. Net zoals in de lijn naar Neerijnen ging het om een opstijgpunt bij mast 1. Hierna volgt er een kleine rechtstand naar mast 8, dit is tevens gelijk al de eerste wisselmast voor de lijn. Hier buigt de lijn al meer af in een noordwestelijke richting. In dit stukje komen veel verschillende hoogtes aan steunmasten voorbij Bij hoekmast 18 bij Kerk-Avenzaath buigt de lijn weg van de oudere lijn naar Neerijnen.
Hierna volgt een best lange rechtstand tot aan mast 30, wat de tweede wisselmast al is. Vanaf hier loopt de lijn door open landschap richting het dorpje Asch. Bij hoekmast 42 is de volgende hoekmast, die is nu een unicum in zijn soort. Vanaf mast 42 volgt de zeer lange rechtstand naast mast 63. Bij mast 50 zit er een afspanmast wat de derde wisselmast al is in de lijn!
Zoals gezegd gaat de rechtstand tot mast 63. Daar maakt de lijn zijn laatste bocht om te eindigen bij het station van Culemborg. Bij het station staat eindmast 64 die hetzelfde is als mast 1 bij Tiel.
In de jaren '70 werd bij mast 18 een aftak gemaakt zodat de lijn naar Neerijnen daarop aangesloten kon worden, dit kwam vanwege de bouw van de lijn naar Zaltbommel die pas in 1980 in gebruik werd genomen. In 1980 verviel de lijn naar Neerijnen ook.
In 1999/2000 werd het eindpunt bij Tiel verplaatst door de bouw van de Betuweroute. Masten 1 t/m 6 werden gesloopt, mast 7 werd een portaalmast. Masten 8 t/m 12 werden vervangen door nieuwere donaumasten. Vanaf mast 13 begon het oude gedeelte weer.
We gaan nu de lijn naar Culemborg volgen. Hier ben ik op 7 april & 4 mei geweest.
Dit was het eerste deel van de lijn naar Culemborg.
Cheers Ruben