PGEM project

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Mastbeeld van deze aansluiting
michel
380 kV
Loads: 1381
Aangesloten op: 14 mar 2015 17:27
Favoriete mastsoort: SEP 380kv donaumast 69-72

Re: PGEM project

Load door michel » 28 mar 2019 02:24

:love :love echt vakwerk tot en met,bro!Jij en ET hebben jullie 'thuislijnen' tot de laatste mast volledig gedocumenteerd.Petje af!

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3143
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast

Re: PGEM project

Load door Peter » 28 mar 2019 14:18

Heel mooi gedocumenteerd Ruben! De PGEM-dennenboommasten in originele staat zonder OPGW en verhoogde geleider-ophangingen blijven altijd mooi om te zien :)

Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1451
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast

Re: PGEM project

Load door Ruben » 28 mar 2019 19:31

@Hans, ja De Lijnfietser Buffelt zich gewoon voort! Van Nijmegen - Dodewaard - Provinciegrens kan ik je al garanderen dat straks al de Dennenboommasten erop staan!

Bij mij was het al wel opgevallen dat bij de afspanportalen die schuine bevestiging was. Wat ze toen de tijd bij de PGEM misschien hebben gedacht, misschien zien we straks het antwoord als alles van de PGEM in het Gelders Archief te vinden is...

Dat mast 3 nog origineel is ben ik zelf ook héél blij mee! Het is nu een uiterst zeldzame mast, aangezien dit nog de enige is in zijn soort.

@Michel, ja als ik op pad ga, doe ik het gelijk goed! Ik heb nu zelfs een naam in ere te houden!

@Peter, dank je wel! Toch heeft de Kattenberg-lijn ook z'n charme met z'n verzwaarde bliksemtraverse, maar de masten in de originele staat zijn uiteraard het mooist!

We gaan verder met het tweede deel van de lijn naar Veenendaal.
Mast 25.jpg
Mast 25 staat bij een rotonde net in Valburg. Op die rotonde staan ANWB waar het aantal masten opstaat tot aan Nijmegen & Dodewaard.
Mast 25.jpg (669.82 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 26.jpg
Mast 26 staat op het terrein van een waterzuivering.
Mast 26.jpg (932.35 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 27.jpg
Mast 27 is een gewone S+0 met enkele kettingen.
Mast 27.jpg (728.28 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 28.jpg
Mast 28 met op de achtergrond mast 29 die in het talud van de A50 staat.
Mast 28.jpg (699.73 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 29.jpg
Mast 29 is het hoogste model van de snelwegmasten.
Mast 29.jpg (789.68 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 30.jpg
Mast 30 staat naast mast 18 van de lijn naar Doetinchem.
Mast 30.jpg (736.24 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 31.jpg
Mast 31 van de zijkant gezien. Op de achtergrond de A15 & de Betuweroute.
Mast 31.jpg (460.93 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 32.jpg
Mast 32 samen met mast 17. Een heel fraai beeld deze twee type masten naast elkaar!
Mast 32.jpg (813.85 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 33.jpg
Hoekmast 16 samen met steunmast 33.
Mast 33.jpg (656.21 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 34.jpg
Mast 34 staat ten zuiden van de Betuwelijn. Duidelijk is de rechtstand te zien richting mast 24.
Mast 34.jpg (751.59 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 34a.jpg
De overspanning van het spoor gezien vanaf mast 33.
Mast 34a.jpg (710.3 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 35.jpg
Hoekmast 35 staat ten noorden van het spoor.
Mast 35.jpg (701.17 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 35a.jpg
Wederom de overspanning gezien nu vanaf het noorden van het spoor.
Mast 35a.jpg (637.52 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 36.jpg
Mast 36 is de enige mast in de lijn volledig is gezien van geleiderverhoging. De twee hierna komende masten hebben het alleen bij de middelste en onderste geleiders...
Mast 36.jpg (766.12 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 37.jpg
Zoals gezegd heeft mast 37 samen met mast 38 de geleiderverhoging alleen bij de onderste & middelste geleiders.
Mast 37.jpg (669.33 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 38.jpg
Mast 38 samen met hoekmast 39.
Mast 38.jpg (696.69 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 39.jpg
Hoekmast 39 met de rechtstand richting mast 48.
Mast 39.jpg (683.21 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 39a.jpg
Hoekmast 39 van de zijkant gezien.
Mast 39a.jpg (549.86 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 39b.jpg
Hoekmast 39 kijkend richting Valburg. Op de achtergrond zijn mast 29 & 30 te zien bij de A50.
Mast 39b.jpg (780.33 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 40.jpg
Steunmast 40 van de zijkant gezien. Het blijven open masten om te zien.
Mast 40.jpg (716.21 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 40a.jpg
Mast 40 kijkend richting mast 35.
Mast 40a.jpg (860.58 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 41.jpg
Mast 41 is een van de serie aan verhoogde masten in het stuk tussen mast 39 & 48.
Mast 41.jpg (784.04 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 42.jpg
Mast 42 staat midden in de boomkwekerijen.
Mast 42.jpg (816.32 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 42a.jpg
Mast 42 kijkend richting mast 39.
Mast 42a.jpg (744.38 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 43.jpg
Mast 43 kijkend richting Zetten.
Mast 43.jpg (816.03 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 43a.jpg
Mast 43 staat aan de doorgaande weg vanaf Andelst via Zetten naar de pont naar Wageningen.
Mast 43a.jpg (683.17 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 44.jpg
Mast 44 is de eerste mast die in Zetten staat.
Mast 44.jpg (808.41 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 44a.jpg
Mast 44 van de andere kant gezien.
Mast 44a.jpg (662.94 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 45.jpg
Mast 45 staat aan de straat. Helaas voorzien van een antenne...
Mast 45.jpg (824.09 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 46.jpg
Mast 46 staat aan een opgedroogde vijver in Zetten.
Mast 46.jpg (626.27 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 47.jpg
Mast 47 staat net buiten Zetten. Hoekmast 48 is al te zien.
Mast 47.jpg (929.52 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 48.jpg
We staan pal onder de lijn als we naar mast 48 kijken.
Mast 48.jpg (862.34 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 49.jpg
Mast 49 is weer voorzien van dubbele kettingen vanwege de overspanning van een weg.
Mast 49.jpg (882.56 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 50.jpg
Mast 50 kijkend richting Zetten.
Mast 50.jpg (764.66 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 51.jpg
Mast 51 kijkend richting Dodewaard. Rechts is al mast 56 te zien.
Mast 51.jpg (761.55 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 51a.jpg
Staatsieportret van mast 51.
Mast 51a.jpg (754.38 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 52.jpg
Mast 52 kijkend richting hoekmast 55. Het laatste stukje van de lijn naar Doetinchem is ook al te zien.
Mast 52.jpg (797.36 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 52a.jpg
Mast 52 van de lijn naar Nijmegen samen met mast 6 van de lijn naar Doetinchem.
Mast 52a.jpg (604.16 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 53.jpg
Mast 53 heeft ook weer dubbele kettingen. Mast 54 is weer een S+10 vanwege de voormalige overspanning van de 50kV-lijn naar Ede.
Mast 53.jpg (747.42 KiB) 653 keer geschouwd
Mast 53a.jpg
Als laatste mast van dit deel mast 53 in een portret.
Mast 53a.jpg (680.31 KiB) 653 keer geschouwd
Dit was het tweede deel van de lijn!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2076
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast

Re: PGEM project

Load door Tom » 28 mar 2019 20:59

Fraaie reportages weer.
Van welke datum zijn de zonnige foto's? Vindt het toch altijd leuk om te weten van wanneer precies de opnames dateren.

Bij mast 3 is misschien had je dat ook gezien, sprake van een afwijkende diagonaalindeling, waarschijnlijk is de afstand tussen de traverses daar ook bewust vergroot vanwege de overgang naar de portalen.

Ook goed dat je in de bebouwde kom van Oosterhout en Zetten bent geweest. Toch verassend hoe dichtbij die niet heel oude woningen bij deze lijn zijn gebouwd.

Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1451
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast

Re: PGEM project

Load door Ruben » 28 mar 2019 23:19

Dank je Tom! De zonnige foto's van tussen Apeldoorn & Twello zijn van 24 maart & van Nijmegen - Dodewaard van 22 maart.

Er zit inderdaad een verschil met mast 3 en de overige hoekmasten. De indeling van de diagonaalvlakken zoals jij aangeeft zijn wat anders dan bij de rest, het zou mogelijk te maken hebben met de aanloop naar de Waalportalen.

In Zetten stond ik zelf ook even te kijken hoe dicht ze die nieuwbouw huizen tegen de lijn hebben gebouwd. De passages door Oosterhout & Zetten zijn beide fraai!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3143
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast

Re: PGEM project

Load door Peter » 29 mar 2019 08:28

Klopt, de eerste hoekmasten na de Waalportalen zijn/waren verschillend, dat was met de mast in de lijn naar Apeldoorn ook zo. Jammer dat in die lijn nu van die rare donaumasten staan die totaal niet bij het lijnbeeld passen.

Overigens een kleine tip van mijn kant Ruben, ik zou even met de camera langs een fotozaak gaan en de sensor laten reinigen want op sommige foto's zie ik aardig wat stofvlekken... Kijk bijvoorbeeld maar naar de foto van mast 53 en dan linksonder.

Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1451
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast

Re: PGEM project

Load door Ruben » 10 apr 2019 21:58

@Peter, inmiddels is de sensor gereinigd. Ik kan voorlopig weer vooruit!

We gaan het laatste deel bekijken van Nijmegen - Veenendaal.
Mast 54.jpg
Mast 54 is weer een S+10, nu vanwege de voormalige overspanning van de 50kV-lijn Hemmen - Ede.
Mast 54.jpg (1.03 MiB) 519 keer geschouwd
Mast 55.jpg
Mast 55 is de enige verhoogde hoekmast met een extra broekstuk in deze lijn.
Mast 55.jpg (700.37 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 55a.jpg
De twee verhoogde masten hebben al jaren hun oorspronkelijke functie verloren.
Mast 55a.jpg (653.34 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 55b.jpg
Mast 55 kijkend richting Zetten.
Mast 55b.jpg (818.89 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 56.jpg
Mast 56 samen met eindmast 56A.
Mast 56.jpg (813.86 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 56A.jpg
Links eindmast 56A. Aan de noordkant vertrekken de lijnen naar: Tiel, Veenendaal & Ede.
Mast 56A.jpg (950.41 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 56Aa.jpg
Eindmast 56A van de zijkant gezien. Naast deze mast stond vroeger de eindmast voor het lijntje naar de kerncentrale.
Mast 56Aa.jpg (980.56 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 57.jpg
Aan de noordkant staat eindmast 57 voor het begin van het deel naar Veenendaal. Links mast 1 voor de lijn naar Ede. Naast mast 57 staat mast 1 voor de lijn naar Tiel. Ook is de tonmast voor de interne lijn naar Dodewaard 380kV te zien.
Mast 57.jpg (853.7 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 57a.jpg
Eindmasten 56A & 57 samen op de foto.
Mast 57a.jpg (708.89 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 57b.jpg
Alle eindmasten nogmaals in beeld.
Mast 57b.jpg (686 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 58.jpg
Mast 58 staat midden in een boomkwekerij, maar is een S+0.
Mast 58.jpg (648.82 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 59.jpg
Mast 59 heeft recent een extra broekstuk gekregen vanwege de boomkwekerijen.
Mast 59.jpg (658.49 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 60.jpg
Mast 60 kijkend richting de crossing.
Mast 60.jpg (628.07 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 60a.jpg
Mast 60 staat te stralen in het zonnetje.
Mast 60a.jpg (608.53 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 61.jpg
Mast 61 is net zoals mast 59 recent voorzien van een extra broekstuk.
Mast 61.jpg (585.76 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 62.jpg
Mast 62 nog in de mist kijkend richting Dodewaard.
Mast 62.jpg (485.86 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 63.jpg
Mast 63 staat midden in een boomkwekerij.
Mast 63.jpg (878.21 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 64.jpg
Mast 64 stond hier nog een beetje in het water door de vele regen.
Mast 64.jpg (708.26 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 65.jpg
Mast 65 in staatsieportret.
Mast 65.jpg (562.2 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 65a.jpg
Mast 65 staat samen met steunmast 64 in de uiterwaarden van de Rijn.
Mast 65a.jpg (526.25 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 65b.jpg
Mast 65 samen met de hoekmasten 66, 69 & beide crossingmasten.
Mast 65b.jpg (747.96 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 66.jpg
Hoekmast 66 in een staatsieportret.
Mast 66.jpg (532.15 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 67.jpg
Crossingmast 67 met de rechtstand naar mast 55.
Mast 67.jpg (580.35 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 67a.jpg
De crossingmasten hebben sinds 2005 half-verankering. Ook zijn de hoge fundamenten met ijswiggen niet dezelfde kleur.
Mast 67a.jpg (1.49 MiB) 519 keer geschouwd
Mast 67b.jpg
Beide crossingmasten samen met mast 69.
Mast 67b.jpg (639.32 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 68.jpg
Crossingmast 68 samen met crossingmast 10 & 16.
Mast 68.jpg (510.23 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 69.jpg
Hoekmast 69 samen met PUEM mast 70.
Mast 69.jpg (758.43 KiB) 519 keer geschouwd
Mast 69a.jpg
Hoekmast 69 markeert de laatste hoekmast van deze lijn in het PGEM-gebied.
Mast 69a.jpg (726.38 KiB) 519 keer geschouwd
Dit was het laatste deel van Nijmegen - Dodewaard - grens. In de volgende reportage gaan we de kleinere mastjes opzoeken tussen Ede, Barneveld & Nijkerk.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3156
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast

Re: PGEM project

Load door Hans » 11 apr 2019 17:43

Sinds de vorige grote onderhoudsbeurt zijn er wel wat dingen veranderd. De nieuwe verflaag met randstaafschildering staat ze goed, maar de nieuwe circuitbordjes (zonder stansgaten) zijn dan toch weer jammer. De stijl met stansgaten en volledig in kleur, zoals in het grootste deel van het koppelnet, is toch wat robuuster. Die zijn brand-, roest-, graffiti- en kleurenblindheidproof. Dat zijn deze allemaal niet, hoewel ze natuurlijk niet kunnen roesten omdat ze van kunststof zijn.

Bij Dodewaard hebben ze mast 57 ook maar meteen voorzien van anabole randstaafsteroïden. :jaleuk

De betonnen stiepen in de uiterwaarden heb je prachtig in beeld gekregen met dat diffuse licht in twee heel verschillende condities en jaargetijden. De halfverankering op de Rijncrossing staat ze m.i. niet verkeerd. Het wekt in elk geval een heel wat betere indruk dan de eh.. crosswindcrossing bij Zutphen.

Op de laatste foto van hoekmast 69 zien we dat de bretellen aardig in de kreukels zitten. Dat zien we ook bij nieuw gereconstrueerde delen wel eens. Net of de draden vers uit de verpakking komen en nog even in hun permanente vorm moeten zakken. Ergens wekt het dezelfde indruk als 's morgens in de badkamerspiegel kijken en de afdruk van een plooi van je hoofdkussen nog in je wang terugvinden. Zo van ohja, uhuh, dus. :s

Toch zijn bij mijn weten daar de laatste jaren geen dingen aangepast. Blijkbaar willen de draden al sinds halfweg jaren 90 niet lekker in hun bretelvorm zakken.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3143
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast

Re: PGEM project

Load door Peter » 11 apr 2019 23:10

Ik blijf het herhalen maar Ruben, je hebt wederom vakwerk geleverd ;) :DD Als ik hetzelfde wil doen met de IJsselmij-concessie mag ik nog wel even :s

Bretellen in de kreukels zie ik overigens ook in de verhoogde geleider-ophangingen. Dat viel me een paar weken geleden nog op bij de verhoogde geleider-ophanging in mast 39 bij Oldenzaal, alsof het allemaal wat overhaast is gedaan.

Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1451
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast

Re: PGEM project

Load door Ruben » 12 apr 2019 19:18

@Hans, de nieuwe circuit en mastbordjes zitten op het deel vanaf Dodewaard naar Veenendaal sowieso sinds 2016 erop, wat ik persoonlijk toch wel jammer vindt.

Mast 57 heeft inderdaad versterking gekregen in de randstaven, misschien is dat gekomen toen de lijn verzwaard werd in 2005.

Het verschil tussen de betonnen stiepen tussen mast 67 & 68 is duidelijk te zien, die van mast 68 is mooi zwart geschilderd.

Hoe de bretels bij mast 69 hangen vind ik zelf ook niet zo netjes gedaan, dit is eigenlijk het geval bij alle drie de hoekmasten in de lijn: mast 57, 66 & 69.

@Peter, bedankt! Op deze manier krijgen we een goed beeld van het Gelders net, de vooruitgang van het project loopt gestaag door!

Klopt wat je zegt over de kreukels in de geleiderverhogingen, in het PGEM-gebied waar de geleiders zijn verhoogd bij de steunmasten (dat zijn in sommige lijnen nog aardig wat ook...) zie je ook nog wel wat kreukels inzitten. Je zou dan inderdaad kunnen concluderen dat het Quick and dirty is gedaan.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie