PGEM project

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1451
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast

Re: PGEM project

Load door Ruben » 19 mar 2019 20:44

@Bas, dat stukje van Nijmegen - Apeldoorn op de Veluwe vind ik persoonlijk een van de fraaiste stukken in ons net!

@Tom, het is al heel gek dat die foto's in de sneeuw alweer twee jaar oud zijn...

We gaan door met het vijfde & tevens laatste deel van Nijmegen - Apeldoorn. We gaan het gesloopte deel bekijken in Apeldoorn-Zuid.
Mast 140A.jpg
Mast 140 in april 2014, vlak voordat begonnen werd met de bouw van het portaal.
Mast 140A.jpg (999.44 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 140B.JPG
21 september 2014 staat het portaal er al. Negen dagen later werd het eerste circuit ondergronds onder spanning gebracht.
Mast 140B.JPG (911.28 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 140C.JPG
Op 20 oktober 2014 was er gestart met de sloop. Duidelijk is te zien dat mast 140 aangesloten was op het portaal.
Mast 140C.JPG (685.39 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 140D.JPG
Nogmaals het portaal gezien vanaf mast 139.
Mast 140D.JPG (652.33 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 141.jpg
Mast 141 met rechts mast 6 van de lijn naar Deventer.
Mast 141.jpg (736.75 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 141A.JPG
Op 21 oktober was één circuit al verdwenen uit mast 141.
Mast 141A.JPG (732.29 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 142.JPG
Op 23 oktober waren monteurs van Liandon druk bezig in mast 142 met het inhangen van de katrollen.
Mast 142.JPG (755.98 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 142A.jpg
Links mast 5 van de lijn naar Deventer & rechts mast 142 nog ongeschonden.
Mast 142A.jpg (727.44 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 142B.JPG
Het mastbord van mast 142.
Mast 142B.JPG (605.47 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 142C.JPG
Mast 142 op 2 november, alleen de glasvezelkabel hing er nog...
Mast 142C.JPG (866.48 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 143.jpg
Mast 143 is de enige S+10 in Nijmegen - Apeldoorn.
Mast 143.jpg (768.11 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 143A.JPG
De mast was 47 meter hoog, hier ging de lijn Kootwijk - Apeldoorn onderdoor.
Mast 143A.JPG (902.3 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 143B.JPG
Het mastbord van mast 143 in de bosjes.
Mast 143B.JPG (1.31 MiB) 779 keer geschouwd
Mast 143C.JPG
Mast 143 & 144 samen op 2 november 2014.
Mast 143C.JPG (1.16 MiB) 779 keer geschouwd
Mast 143D.JPG
Mast 143 van de zijkant gezien.
Mast 143D.JPG (1.04 MiB) 779 keer geschouwd
Mast 144.jpg
Mast 144 nog in volle glorie.
Mast 144.jpg (715.42 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 144A.JPG
Het mastbord van mast 144.
Mast 144A.JPG (1.18 MiB) 779 keer geschouwd
Mast 144B.JPG
Mast 144 op 20 oktober.
Mast 144B.JPG (910.39 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 144C.JPG
Mast 144 op 23 oktober, de sloopwerkzaamheden waren al iets gevorderd.
Mast 144C.JPG (749.64 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 144D.JPG
Mast 144 samen met mast 4 van de lijn naar Deventer. Die lijn was ook net ondergronds op spanning gebracht.
Mast 144D.JPG (989.78 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 145.jpg
Mast 145 samen met mast 2, die tevens ook een S+10 is.
Mast 145.jpg (812.59 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 145A.JPG
Mast 145 samen met mast 3.
Mast 145A.JPG (683.82 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 145B.JPG
Het mastbord van mast 145.
Mast 145B.JPG (544.29 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 145C.JPG
Mast 145 tijdens de afbraak op 23 oktober. Mast 2 kijkt nog toe.
Mast 145C.JPG (771.12 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 145D.JPG
Nogmaals mast 145 samen met mast 3. Dit vond ik persoonlijk een fraai perspectief om te zien die twee hoekmasten bij elkaar.
Mast 145D.JPG (868.92 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 145E.JPG
Deze mast 145 was niet de originele mast 145. Die stond meer naar het westen en was hetzelfde als mast 144 & mast 3.
Mast 145E.JPG (866.14 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 146.jpg
Mast 146 tussen de huizen in.
Mast 146.jpg (911.94 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 146A.JPG
Mast 146 gezien vanaf de Ruys de Beerenbrouckstraat.
Mast 146A.JPG (748.24 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 146B.JPG
Het mastbord van mast 146.
Mast 146B.JPG (901.25 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 147.jpg
Eindmast 147 gezien vanaf het zuiden.
Mast 147.jpg (763.68 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 147A.jpg
Eindmast 147 van onderen gezien.
Mast 147A.jpg (704.38 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 147B.JPG
Mast 147 samen met mast 1.
Mast 147B.JPG (710.36 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 147C.JPG
Mast 147 gezien van de kant van het station. De geleiders liepen hier vlak over de daken heen!
Mast 147C.JPG (751.28 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 147D.JPG
Mast 147 samen met mast 1 gezien vanaf de Mussenweg.
Mast 147D.JPG (870.74 KiB) 779 keer geschouwd
Mast 147E.JPG
En als slotfoto het mastbord van mast 147!
Mast 147E.JPG (585.5 KiB) 779 keer geschouwd
Dit was mijn reportage van de zeer fraaie lijn Nijmegen - Apeldoorn. In de volgende reportage is Apeldoorn - Deventer aan de beurt.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3156
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast

Re: PGEM project

Load door Hans » 19 mar 2019 22:37

Zo dan, de Lijnfietser maakt zijn naam weer waar. Dit is geen 28 pylons later, maar oorspronkelijk zelfs 147 pylons later.
Op zich is het best een toevoeging dat we ze in verschillende jaargetijden tegenkomen. Een reis met de lijn mee is zo ook een reis door de aanblik van de Veluwe door het jaar heen. :)

Qua aanblik zijn de masten moeilijk te vergelijken met andere families, behalve de kleiner voorgangers waarvan gelukkig bij Bemmel nog een lijntje bewaard is gebleven.
Enkele mensen weten al lang dat ik persoonlijk meer op heb met de iets nieuwere generaties mastlichamen, de wat strakkere, rankere en puntiger exemplaren. Duitsland en in eigen land de IJC- en PEB-concessie zijn dan fijne gebieden, maar ook de latere generaties PGEM-tonmasten met slingerverbanden vallen meer in de smaak. Of de grotere blagen, zoals de 220 V-tweevlaksmasten en moderne ontwerpen zoals Zwolle - Meeden, met hun stuurse en ietwat serieuze rationele postuur (alsof ze heel goed lijken te weten waar ze mee bezig zijn) zijn meer mijn voorkeur. Maar dat is alleen maar mogelijk omdat er ook andere masten bestaan, zoals deze zeer open torens met korte armpjes, een dikke toren en een onwaarschijnlijke lichtvoetigheid voor een mast die in hoogte- en breedtematen eigenlijk verrassend veel groter en hoger is dan zijn open bouw je doet gokken als hij in de heuvels staat. In Apeldoorn op straat zie je dat veel beter. Dat zijn best leuke dingen om bij stil te staan.

Deze serie is al een naslagwerk an sich. Waarschijnlijk geen enkele andere lange(re) hoogspanningslijn in Nederland is daadwerkelijk mast voor mast gedocumenteerd en gefotografeerd zoals dit exemplaar. Inclusief het verdwenen gedeelte in Apeldoorn zelf.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3143
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast

Re: PGEM project

Load door Peter » 20 mar 2019 09:04

Leuk Ruben, dit was een indrukwekkende reportage en respect dat je er zoveel tijd en energie in hebt gestoken!

Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1451
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast

Re: PGEM project

Load door Ruben » 20 mar 2019 10:05

@Hans, ja als De Lijnfietser het doet, dan moet het ook goed gedaan worden.

Het is zeker fraai om zo'n lijn in verschillenden seizoenen te zien. In de herfst zou het denk ik ook wel fraai zijn daar rondom mast 92.

Qua de vergelijking heb je zeker gelijk, je ziet bij de masten in Bemmel toch wel dat de grotere dennenbomen daar van zijn afgeleid. Dit masttype kan ik zeker waarderen door z'n openheid & z'n vriendelijke uitstraling zowel bij de steunmasten als bij de hoekmasten. :love

Het was zeker een aardige klus om deze lijn compleet op de foto te zetten, maar het was de moeite waard, vooral omdat het toch een fraaie lijn is die dwars door de provincie loopt!

@Peter, bedankt! Zoals ik op de app al zei, dit doe die met liefde en plezier voor mezelf, maar ook voor jullie. Met zulke reportages krijgen we de lijnen in Nederland toch beter in beeld. Aanstaande vrijdag ga ik langs Nijmegen - Dodewaard - provinciegrens tot de Nederrijn en misschien als het lukt qua tijd ook nog even naar Apeldoorn voor het stukje naar Woudhuis.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1451
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast

Re: PGEM project

Load door Ruben » 25 mar 2019 00:40

Zoals reeds gezegd tijdens het nawoord op Nijmegen - Apeldoorn is nu Apeldoorn - Deventer aan de beurt, wat eigenlijk een vervolg is van Nijmegen - Apeldoorn.

De lijn kwam in 1951 gereed, twee jaar na de lijn vanuit Nijmegen. Dit was echter een echte koppelnetlijn, want door deze lijn werd er verbinding gemaakt tussen Gelderland & Overijssel.

Zoals gezegd begon de lijn in Apeldoorn. Mast 1 kwam naast mast 147 van de lijn uit Nijmegen te staan. De lijn naar Deventer kwam iets verder af te staan van de lijn naar Nijmegen. Tussen mast 2 & 3 werden de 50kV-lijnen naar Kootwijk & Arnhem overspannen, hierdoor waren mast 2 & 3 twee hoge masten. Na de hoek bij mast 3 loopt de lijn naar Deventer parallel aan de lijnen naar Nijmegen, Kootwijk & Arnhem. Bij mast 6 draait de lijn weg bij de anderen om zijn eigen richting te kiezen richting Deventer, de lijn maakt nog twee scherpe hoeken bij masten 7 & 9. Tussen mast 9 & 10 wordt de huidige VSM-lijn tussen Apeldoorn & Dieren overspannen. Tussen mast 11 & 12 wordt het Apeldoornskanaal overspannen door twee S+10. Bij masten 14 & 15 wordt de 50kV-lijn tussen Apeldoorn & Zutphen overspannen die van dezelfde tijd is als de lijn naar Deventer. Bij mast 17 is de eerste wisselmast te vinden. Bij masten 21, 23 & 24 maakt de lijn nog een paar kleine knikjes. Tussen mast 23 & 24 wordt de spoorlijn tussen Apeldoorn & Zutphen overspannen. Vanaf hier verlaat de lijn ook Apeldoorn.

Na een korte rechtstand maakt de lijn bij mast 30 een hoek om een noordoostelijke richting aan te houden in de richting van Twello. Bij mast 38 is er een afspanmast toegepast die tevens verhoogd is, hetzelfde geldt voor mast 39. Bij mast 43 komt de lijn Twello binnen. Tussen steunmast 45 & hoekmast 46 wordt de spoorlijn Apeldoorn - Deventer overspannen. Vanaf hoekmast 46 is er een rechtstand tot hoekmast 55. Aldaar maakt de lijn nog een hoek om iets meer oostelijke richting aan te houden & koers te zetten richting de IJssel. Bij mast 61 is de afspanmast te vinden voor de crossing, dit is tevens de tweede wisselmast in de lijn. Tussen mast 62 & 63 wordt de IJssel overspannen. Bij mast 64 & mast 66 maakt de lijn een hoek om bij het verdeelstation van Deventer aan te komen. Aldaar vindt er koppeling plaats met de twee 110kV-lijnen richting Zwolle & Hengelo. Tevens was dit ook een bijzonder punt, doordat 150kV & 110kV elkaar ontmoeten.

Het stukje naar Deventer heeft geen lang leven gehad, in 1961 werd het stuk tussen mast 55 & eindmast 66 alweer afgebroken. Dit kwam doordat de koppeling tussen Gelderland & Overijssel was verlegd naar Harculo, daar is in 1955 de centrale voltooid. Mast 55 werd gedraaid & mast 56 werd hoogstwaarschijnlijk hergebruikt. Mast 57 werd vervangen door een nieuwe hoekmast die als overgangsmast werd gebruikt tussen het oude deel naar Apeldoorn & het nieuwe gedeelte naar Hattem (vanaf daar vertrok de nieuwe koppellijn naar Harculo). Vier steunmasten bij Terwolde kregen een tweede leven als lichtmasten bij het voetbalstadion in Deventer, de fundamenten van de crossingmasten bij de IJssel hebben volgens foto's tot eind jaren '60 gestaan.

In 1967 werd mast 25 vervangen door een splitsingmast toen vanaf daar een nieuwe 150kV-lijn richting Zutphen werd aangelegd. Een circuit vanuit Apeldoorn ging rechtstreeks naar Zutphen & eentje vanuit Hattem. Waarschijnlijk door deze verandering verloor wisselmast 17 een deel van zijn fasewisseling, doordat de nieuwe lijn naar Zutphen al voorzien was van maar liefst 3! wisselmasten. In 1974 werd de lijn daadwerkelijk in tweeën geknipt toen het verdeelstation Apeldoorn Woudhuis werd gebouwd, tegelijkertijd werd de nieuwe verbinding tussen Lelystad & Apeldoorn Woudhuis aangelegd. De oude lijn uit Hattem werd nu met twee circuits aangesloten, hetzelfde gelde voor de lijn uit Zutphen & Apeldoorn. De splitsingmast bleef gelukkig door deze verandering behouden! Vanaf 1974 tot 2014 heeft zich weinig veranderingen aangedaan in de lijn. Met de komst van de A50 tussen Apeldoorn & Zwolle is alleen mast 20 nog vervangen door een nieuwere mast die we ook een paar keer tegenkomen in Nijmegen - Apeldoorn & Nijmegen - Veenendaal.

In 2014 werd begonnen met de afbraak van het begin van de lijn net zoals dat het geval was bij de lijn naar Nijmegen. Van de lijn naar Woudhuis werden masten 1 t/m 8 afgebroken, hoekmast 9 werd omgebouwd tot stijgpunt. Pas geleden werd bekend gemaakt dat de gemeente Apeldoorn de masten 9 t/m 20 ook wil laten slopen doordat deze ook nog in woonwijken staan, wat eerst ook het geval was met masten 1 t/m 8.

Na genoeg woorden is het tijd voor beelden, ga mee op reis tussen Apeldoorn & Deventer.
Mast 1.jpg
Eindmast 1 bij het station van Apeldoorn.
Mast 1.jpg (863.69 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 1a.jpg
De eindmast stond samen met mast 147 tot begin 2015 op zijn plek totdat hij gesloopt werd.
Mast 1a.jpg (767.54 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 2.jpg
Mast 2 is één van de drie S+10 die in deze lijn aanwezig zijn, de mast heeft een hoogte van maar liefst 47 meter!
Mast 2.jpg (815.59 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 3.jpg
Hoekmast 3 stond midden in het Zuiderpark. Ook dit was een verhoogde mast vanwege de overspanning met de lijnen naar Arnhem & Kootwijk.
Mast 3.jpg (803.55 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 3a.jpg
Hoekmast 3 gezien vanaf de andere kant in oktober 2014.
Mast 3a.jpg (770.89 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 4.jpg
Steunmast 4 was in zijn laatste jaren helaas voorzien van een dikke antenne op de top... Op de achtergrond hoekmast 3.
Mast 4.jpg (859.62 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 5.jpg
Ook steunmast 5 was voorzien van een antenne.
Mast 5.jpg (971.22 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 6.jpg
Bij mast 6 verliet de lijn naar Deventer de andere twee lijnen richting Arnhem & Nijmegen. Op de achtergrond mast 142.
Mast 6.jpg (975.17 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 6a.jpg
Mast 6 met de rechtstand naar mast 3.
Mast 6a.jpg (846.67 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 7.jpg
Bij mast 7 maakte de lijn nog een hoek.
Mast 7.jpg (1.21 MiB) 624 keer geschouwd
Mast 8.jpg
Steunmast 8 stond midden op de sportvelden in Apeldoorn Zuid.
Mast 8.jpg (728.44 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 9.jpg
Hoekmast 9 in zijn ombouwfase van hoekmast naar eindmast in september 2014.
Mast 9.jpg (760.28 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 9a.jpg
Een maand later was het werk al wat verder gevorderd.
Mast 9a.jpg (765.07 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 9b.jpg
Anno maart 2019 ziet de mast er nu heel anders uit!
Mast 9b.jpg (854.65 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 10.jpg
Steunmast 10 staat aan de andere kant van de Kayersdijk & de VSM-lijn.
Mast 10.jpg (745.52 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 11.jpg
Steunmasten 11 & 12 zijn beide van het type S+10 vanwege de overspanning van het Apeldoornskanaal.
Mast 11.jpg (829.6 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 12.jpg
Steunmast 12 aan de andere kant van het kanaal.
Mast 12.jpg (910.14 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 12a.jpg
Een detailopname van het broekstuk van de S+10.
Mast 12a.jpg (1.11 MiB) 624 keer geschouwd
Mast 13.jpg
Hoekmast 13 staat midden in de bosjes opgesteld.
Mast 13.jpg (1016.49 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 13a.jpg
Hoekmast 13 kijkend richting mast 12.
Mast 13a.jpg (968.58 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 14.jpg
Steunmasten 14 & 15 zijn van het type S+7 vanwege de voormalige overspanning van de 50kV-lijn Apeldoorn - Zutphen.
Mast 14.jpg (908.1 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 14a.jpg
De lijn naar Woudhuis loopt nu midden door de wijken heen.
Mast 14a.jpg (987.45 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 15.jpg
Mast 15 staat hedendaags op de parkeerplaats van buurtsupermarkt.
Mast 15.jpg (989.04 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 15a.jpg
Op deze plek moest de kruising zijn geweest met de lijn naar Zutphen, maar die is helaas in 2003 gesloopt...
Mast 15a.jpg (1.16 MiB) 624 keer geschouwd
Mast 16.jpg
Mast 16 staat hedendaags aan de rondweg in de wijk Matenhoeve, hier zijn helaas ook al de afspanverhoging toegeslagen...
Mast 16.jpg (821.58 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 17.jpg
Mast 17 is de enige wisselmast die nog over is van de oude lijn tussen Apeldoorn & Deventer, de andere mast 61 is gesloopt in 1961. Hier is ook te zien dat er bij één circuit de fasen nog wisselen.
Mast 17.jpg (866.5 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 17a.jpg
Detail van de traversen vanaf de andere kant gezien. Duidelijk is te zien dat de constructie voor de fasewissel nog aanwezig is.
Mast 17a.jpg (587.59 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 18.jpg
Mast 18 heeft precies dezelfde ophanging van de dubbele kettingen zoals in Nijmegen - Apeldoorn, wat dus later aangebracht moet zijn, want in de lijnen naar Deventer & Veenendaal zitten bij de dubbele kettingen de kettingen verder uit elkaar.
Mast 18.jpg (880.61 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 19.jpg
Zoals dat hier bij mast 19 te zien is.
Mast 19.jpg (847.14 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 20.jpg
Mast 20 is weer van het snelwegtype waarvan er een aantal zijn in de drie dennenboomlijnen van de PGEM.
Mast 20.jpg (980.43 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 21.jpg
Hoekmast 21 staat aan de andere kant van de A50 naast een huis.
Mast 21.jpg (734.62 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 22.jpg
Steunmast 22 vol in de lentezon!
Mast 22.jpg (744.11 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 22a.jpg
Steunmast 22 & hoekmast 21. Hier zijn ook duidelijk de verschillen te zien tussen de hoekmast & steunmast.
Mast 22a.jpg (654.61 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 23.jpg
Ook hoekmast 23 is helaas voorzien van een antenne...
Mast 23.jpg (788.55 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 24.jpg
Eindmast 24 bij Woudhuis met op de achtergrond eindmast 25 voor het vervolg naar Hattem. Mast 25 was de voormalige splitsingmast die dienst deed tussen 1967 & 1974.
Mast 24.jpg (698.37 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 24a.jpg
Mast 24 met het station van Woudhuis.
Mast 24a.jpg (664.65 KiB) 624 keer geschouwd
Mast 24b.jpg
Als laatste foto van dit deel mast 24 vanuit een andere hoek gezien.
Mast 24b.jpg (762.6 KiB) 624 keer geschouwd

Dit was deel één van Apeldoorn - Deventer. In het volgende deel het vervolg richting Twello.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1451
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast

Re: PGEM project

Load door Ruben » 25 mar 2019 19:56

We gaan verder met het tweede deel van Apeldoorn - Deventer.
Mast 25.jpg
Mast 25 is nu de eindmast van de lijn vanuit Hattem. In 1967 origineel gebouwd als splitsingmast toen de lijn naar Zutphen werd gebouwd.
Mast 25.jpg (762.88 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 25a.jpg
De mast vanaf de andere kant gezien. Apart is te zien dat de mast zes diagonale traversen heeft.
Mast 25a.jpg (850.23 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 25b.jpg
De mast van de zijkant gezien. Het blijft een apart gezicht!
Mast 25b.jpg (751.88 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 25c.jpg
Een close-up van de traversen. Nu wordt het groene circuit via de extra armen naar het station geleid.
Mast 25c.jpg (541.48 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 25d.jpg
Voor de laatste keer de mast, nu gezien vanuit een andere hoek.
Mast 25d.jpg (769.6 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 26.jpg
Steunmast 26 is de eerste steunmast voor het vervolg naar Hattem.
Mast 26.jpg (797.36 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 27.jpg
Bij mast 27 wordt de doorgaande weg tussen Apeldoorn & Zutphen overspannen. Ook is mast 31 al zichtbaar.
Mast 27.jpg (751.33 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 29.jpg
Mast 29 met op de achtergrond de eindmast voor de lijn naar Lelystad.
Mast 29.jpg (642.42 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 30.jpg
Hoekmast 30 staat mooi van het zonnetje te genieten. Nadat ik hier voor het laatst ben geweest in september 2018 zijn de fundamenten opgeknapt.
Mast 30.jpg (729.29 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 31.jpg
Steunmast 31 kijkend richting Twello.
Mast 31.jpg (726.72 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 31a.jpg
Steunmast 31 van de zijkant gezien, het blijven rustige masten om naar te kijken!
Mast 31a.jpg (651.92 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 31b.jpg
Steunmast 31 kijkend richting Woudhuis. Eindmasten 25 & 24 zijn ook al te zien.
Mast 31b.jpg (535.5 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 32.jpg
Steunmast 32 is helaas voorzien van afspanverhoging.
Mast 32.jpg (697.77 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 33.jpg
Mast 33 met de mooie rechtstand richting Twello.
Mast 33.jpg (689.5 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 34.jpg
Steunmast 34 kijkend naar Apeldoorn. De ophanging van de Kattenberg-lijn vind ik persoonlijk net iets mooier dan van lijnen naar Deventer & Veenendaal.
Mast 34.jpg (602.73 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 34a.jpg
Mast 34 vol in de zon.
Mast 34a.jpg (625.41 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 36.jpg
Dit is toch wel mijn favoriete stukje van de lijn. Een mooie kijk op de masten richting Twello. Tevens zien we twee verhoogde masten.
Mast 36.jpg (686.02 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 37.jpg
Steunmast 37 met op de achtergrond afspanmast 38.
Mast 37.jpg (649.74 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 38.jpg
Afspanmast 38 samen met steunmast 39. Beide zijn het verhoogde masten.
Mast 38.jpg (702.84 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 38a.jpg
De afspanmast van de zijkant gezien. Ook als de masten verhoogd zijn vanaf het begin loopt de mast mooi breed uit.
Mast 38a.jpg (583.99 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 39.jpg
Dat is hetzelfde geval hier met mast 39.
Mast 39.jpg (700.32 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 41.jpg
Steunmast 41 bij de bossen in Twello.
Mast 41.jpg (774.72 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 42.jpg
Steunmast 42 met de rechtstand richting mast 30.
Mast 42.jpg (617.35 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 42a.jpg
Een staatsieportret van mast 42. Op het eind is mast 30 te zien.
Mast 42a.jpg (677.55 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 43.jpg
Mast 43 staat in de bebouwing van Twello. Hier is ook duidelijk het verloop te zien door de stad heen.
Mast 43.jpg (739.04 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 46.jpg
Mast 46 staat bij de spoorlijn Apeldoorn - Deventer. De spoorlijn wordt op een niet PGEM-wijze overspannen.
Mast 46.jpg (859.22 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 48.jpg
Mast 48 is de eerste mast weer buiten de bebouwing van Twello.
Mast 48.jpg (726.93 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 49.jpg
Mast 49 kijkend richting Twello.
Mast 49.jpg (565.76 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 50.jpg
Mast 50 met de dubbele isolatorkettingen die verder uit elkaar staan.
Mast 50.jpg (775.47 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 51.jpg
Mast 51. Misschien als de IJsselcrossing er was had je hem vanaf hier al kunnen zien.
Mast 51.jpg (707.71 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 52.jpg
Mast 52 kijkend richting mast 55. Bij deze hoekmast maakte de lijn tot 1961 een bocht naar rechts richting de IJssel.
Mast 52.jpg (767.84 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 55.jpg
Hoekmast 55 van de zijkant gezien. Het zijn wel plompe masten maar de stralen toch rust uit. Hun open karakter doet de mast zijn herkenning aan.
Mast 55.jpg (770.07 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 56.jpg
Mast 56 is een hergebruikte mast, waarschijnlijk uit het afgebroken deel naar de IJssel toe.
Mast 56.jpg (568.11 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 57.jpg
Mast 57 markeert nu het einde van de het oude deel van de lijn, hier vindt de overgang plaats van Dennenboommast naar Tonmast.
Mast 57.jpg (733.52 KiB) 577 keer geschouwd
Mast 57a.jpg
Mast 57 kijkend richting de Dennenboommasten. Het is een fraaie overgang te noemen hier in het PGEM-gebied!
Mast 57a.jpg (683.33 KiB) 577 keer geschouwd
Met deze foto's is ook Apeldoorn - Deventer volledig op de foto gezet! De volgende lijn die aan bod zal gaan komen is ook een koppellijn, dit is Nijmegen - Veenendaal.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2076
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast

Re: PGEM project

Load door Tom » 25 mar 2019 22:56

Mooie reportage, ik had nog niet eerder foto's gezien van mast 9 t/m 16 door de woonwijk. Scherp opgemerkt van die kleinere afstand tussen de isolatoren bij mast 18.

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3156
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast

Re: PGEM project

Load door Hans » 26 mar 2019 09:05

We hebben van deze lijn wel eens een Mast van de Maand gehad. Wat deze lijn fraaier maakt dan de Kattenberglijn is dat de bliksemtraverse hier niet is aangepast voor een ponyplet-OPGW. En het is natuurlijk ook minder ver fietsen dan helemaal vanaf Nijmegen. :)

Ook wel opvallend is dat de ontwikkeling van ontwerpen bij de PGEM zijn schaduw vooruit wierp op wat we tegelijkertijd zagen bij de IJC (van open hamerkoppen naar ranke en veel smallere Duits aandoende ontwerpen) en in mindere mate het PEN, het PEB en de PZEM. De open bouw met lichte profielen en relatief dikke torens uit de jaren vijftig werd verruild voor de al eerder beschreven rankere en wat stuursere ontwerpen met zwaardere profielen en zwaardere knoopplaten in de jaren zestig. (Weer tien jaar later zouden de rationele en fantasieloze exemplaren verschijnen waar je met name in Brabant veel van aantreft, omdat in die tijd de 50 kV-lijnen allemaal werden opgewaardeerd.)

Juist bij de letterlijke overgang van drievlaksmasten naar PGEM ton-I en II kunnen we dat in deze gereconstrueerde verbinding zo mooi zien. De aanblik gaat met slechts één tussenexemplaar van de onbeholpen en vriendelijke naoorlogse drievlaksmasten naar de passive agressive aanblik van de rankere tonmasten uit de vroege jaren zestig.
Op zich is de PGEM-drievlaksmast wel een fijne mast om te modelbouwen, zo te zien.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1451
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast

Re: PGEM project

Load door Ruben » 26 mar 2019 22:36

@Tom, dank je! Dit is voor mij de derde keer dat ik dit stukje heb bezocht, maar dit zijn de beste foto's die ik heb van dat stukje door Apeldoorn Zuid heen. Niet alleen bij mast 18 is dat geval met de isolatorkettingen, bij mast 16 & 56 is precies hetzelfde aan de hand. Door die ophanging van de dubbele kettingen is Nijmegen - Apeldoorn al duidelijk te onderscheiden van Apeldoorn - Deventer & Nijmegen - Veenendaal.

@Hans, dat klopt dat mast 48 al eens mast van de maand is geweest. Het stuk van Apeldoorn naar Woudhuis is nog wel voorzien van een OPGW kabel, kijk maar eens naar de steunmasten die tussen Apeldoorn & Woudhuis staan, de hoekmasten daar in tegen zijn niet aangepast...

Het ontwerp van deze masten kan ik altijd waarderen! Ze stralen rust uit vind ik zelf. Dat is al één van de redenen dat dit mijn favoriete masten zijn.

Bij mast 57 bij Terwolde is duidelijk de overgang te zien van de jaren '50 naar de jaren '60. Zoals je zei hebben de tonmasten I & II een wat meer agressieve blik dan de vriendelijke dennenboommasten die in de drie lijnen voorkomen.

Na Apeldoorn - Deventer is het tijd voor de laatste lijn waar deze masten in voor komen. Nijmegen - Veenendaal.

De lijn is opgeleverd in 1953 en is net als Apeldoorn - Deventer een koppelnetlijn. Door deze lijn werden Gelderland & Utrecht met elkaar verbonden op 150kV.

De lijn naar Veenendaal begint naast al bestaande lijn naar Apeldoorn. Hiervoor werd een tweede set aan portalen gebouwd ten westen van de lijn naar Apeldoorn. Bij mast 3 die van het bijzondere type was maakt de lijn al zijn eerste hoek. Gevolgd door mast 4 waar wederom een hoek wordt gemaakt zodat de lijn begint aan zijn westelijke richting de Betuwe in. Mast 5 is ook nog een apart geval, het is een S+7 maar staat zelfs nog op een betonnen tafel. Het is ook de enige S+7 die dit heeft. Vlak hierna wordt Oosterhout doorkruist. Mast 14 is een afspanmast in de lange rechtstand tussen mast 4 & mast 24. Masten 20 & 21 zijn twee S+10, dit was omdat hier de 50kV-lijn tussen Lent & Hemmen gepasseerd moest worden. Bij mast 24 zien we de eerste wisselmast in de lijn. Valburg wordt zuidelijk gepasseerd. Bij mast 34 is de volgende hoek te vinden. Tussen deze mast & mast 35 wordt de Betuwelijn tussen Elst & Dordrecht overspannen. Dit wordt net zoals in de lijn naar Apeldoorn gedaan door twee hoekmasten die dicht op elkaar staan.

Hierna volgt een kleine rechtstand tot mast 39, aldaar maakt de lijn een hoek om een westelijke koers aan te houden richting Hemmen. Ten tijde van de bouw van de lijn in 1953 is Zetten nog een stuk kleiner & wordt het dorp zuidelijk gepasseerd. Bij mast 48 maakt de lijn nog een kleine hoek. Mast 54 is weer een S+10, de reden daarvoor was vanwege dat de 50kV-lijn naar Ede nu gepasseerd moest worden. Hoekmast 55 is ook een verhoogde mast. Hier maakt de lijn een hoek van ongeveer 45 graden om een noordwestelijke richting aan te houden in de richting van de Neder-Rijn. Bij mast 66 maakt de lijn een hoek en begint de crossing over de eerder genoemde rivier. Bij mast 69 maakt de lijn een hoek om een meer noordelijke richting aan te houden. Aldaar veranderd het masttype van de PGEM dennenboommasten naar de PUEM donaumasten.

De lijn kende na een jaar al zijn eerste verandering. In 1954 werd de lijn naar Doetinchem gebouwd, hiervoor moesten de lijnen naar Apeldoorn & Veenendaal een plaatsje opschuiven, voor de lijn naar Veenendaal moest zelfs een nieuw paar aan portalen gebouwd worden ten westen van zijn originele portalen die nu gebruikt werden voor de lijn naar Apeldoorn. Hoekmast 3 bleef op dezelfde plek staan. In 1955 kwam de tweede aanpassing, de lijn werd namelijk in tweeën geknipt bij Hemmen, dit was omdat vanaf hier de lijn naar Ede ging vertrekken. Mast 56 bleef staan, er werden twee nieuwe eindmasten gebouwd. Hiervoor werd mast 57 vervangen. Mast 56A kwam als eindmast te staan aan de kant van Nijmegen.

In de jaren '70 werden masten 16, 17, 29 & 30 vervangen door de snelwegmasten toen bij masten 16 & 17 de A15 werd aangelegd & bij masten 29 & 30 de A50. De volgende aanpassing kwam in 1990 toen de 380kV-lijn tussen Dodewaard & Doetinchem werd gebouwd. Mast 18 werd vervangen door twee portalen omdat de 380kV masten niet zo hoog werden gebouwd zoals bij de lijn naar Apeldoorn. Zo'n 10 jaar later kwam de eerste en enige verkabeling voor deze lijn. Dit kwam door de bouw van de Betuweroute tussen Zevenaar & Rotterdam Kijfhoek. Masten 20 & 19 werden afgebroken, mast 20 werd vervangen door een portaal. De twee portalen die in 1990 zijn gebouwd bleven staan. Het portaal die pal onder de 380kV-lijn staat werd verbouwd tot eindportaal en kreeg nummer 19. In 2005 werden de geleiders en isolatoren vervangen tussen Dodewaard & Veenendaal. De transportcapaciteit op dit stuk ging omhoog. Mast 57 bij het station werd zelfs versterkt.

Nu komen de beelden aan bod van de laatste lijn van de PGEM Dennenbomen.
Mast 1.jpg
Portalen 1 aan de kant van de centrale. De linker portaal is de huidige mast 1 voor de lijn naar Dodewaard
Mast 1.jpg (1.05 MiB) 506 keer geschouwd
Mast 1b.jpg
De portalen 1 gezien vanaf de andere kant van de Waal. Met ook Centrale Gelderland erbij op de foto.
Mast 1b.jpg (856.85 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 2.jpg
Portalen 2 in het lentezonnetje. Het voorste portaal is voor de lijn naar Dodewaard.
Mast 2.jpg (768.58 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 2b.jpg
De portalen van onderen gezien, het blijven fascinerende constructies!
Mast 2b.jpg (743.29 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 2c.jpg
De portalen vanuit een ander standpunt gezien. Links zien we ook al mast 3.
Mast 2c.jpg (861.4 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 2d.jpg
Portaal twee van voren gezien. Duidelijk is te zien dat de middelste toren veel smaller is dan de twee buitenste torens.
Mast 2d.jpg (862.32 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 2e.jpg
Links het huidige portaal voor de lijn naar Veenendaal & rechts de originele.
Mast 2e.jpg (766.92 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 2f.jpg
De portalen wat meer van de zijkant gezien. Ze lopen zo best breed uit!
Mast 2f.jpg (1.03 MiB) 506 keer geschouwd
Mast 2g.jpg
Portalen 2 & 1 samen op de foto. Ze blijven een icoon voor Nijmegen!
Mast 2g.jpg (836.27 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 2h.jpg
De balk van onderen gezien. Duidelijk is te zien dat aan de kant van de masten 3 de isolatoren in een schuine rij zijn opgehangen.
Mast 2h.jpg (549 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 3.jpg
Hoekmast 3 samen met hoekmast 4. Hier is ook al duidelijk het verschil te zien met de normale hoekmast.
Mast 3.jpg (807.42 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 3a.jpg
Masten 3 van alle drie de lijnen bij elkaar. De lijn naar Dodewaard heeft als enige de originele mast nog.
Mast 3a.jpg (622.54 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 3b.jpg
De hele bocht vanaf mast 3 tot aan mast 5.
Mast 3b.jpg (673.01 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 3c.jpg
Hoekmast 3 van onderen gezien. Duidelijk is te zien dat de mast langere traversen heeft vanwege de aanloop naar de Waalportalen.
Mast 3c.jpg (659.6 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 3d.jpg
Mast voor de laatste keer maar nu in de fraaie lentezon!
Mast 3d.jpg (678.04 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 4.jpg
Hoekmast 4 is een normale hoekmast op een betonnen tafel waar er nog een paar van zijn.
Mast 4.jpg (995.54 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 4a.jpg
Mast 4 meer van de zijkant gezien met recht mast 4 van de lijn naar Doetinchem.
Mast 4a.jpg (655.94 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 5.jpg
Mast 5 samen met mast 4. Apart om te zien dat een S+7 op een betonnen tafel staat!
Mast 5.jpg (1.01 MiB) 506 keer geschouwd
Mast 6.jpg
Mast 6 kijkend richting Oosterhout.
Mast 6.jpg (808.19 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 7.jpg
Mast 7 meer van de zijkant gezien, de masten hier hebben een jaar geleden een schilderbeurt gehad en de fundamenten hebben een opknapbeurt gehad.
Mast 7.jpg (932.46 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 8.jpg
Mast 8 staat midden op een recreatiepark in Oosterhout.
Mast 8.jpg (878.66 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 9.jpg
Mast 9 daar in tegen staat midden in de woonwijken van Oosterhout. De spelende kinderen trekken zich niks aan van de grote mast.
Mast 9.jpg (894.66 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 10.jpg
Mast 10 is wederom een S+7 en staat ook wederom midden in Oosterhout.
Mast 10.jpg (1.07 MiB) 506 keer geschouwd
Mast 11.jpg
Mast 11 is de laatste mast in Oosterhout en is ook van het type S+7.
Mast 11.jpg (699.17 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 12.jpg
Mast 12 staat net buiten de bebouwde kom.
Mast 12.jpg (689.74 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 13.jpg
Mast 13 kijkend richting mast 24. Duidelijk is de onderbreking te zien bij de 380kV-lijn & de Betuweroute.
Mast 13.jpg (671.84 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 14.jpg
Afspanmast 14 is helaas voorzien van een antenne & staat hedendaags in een bouwput.
Mast 14.jpg (663.66 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 15.jpg
Mast 15 is net als mast 95 in de lijn naar Apeldoorn op dezelfde voorzien van een nieuw broekstuk met een halve ruit erbij.
Mast 15.jpg (614.12 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 16.jpg
Mast 16 is de eerste van de vier snelwegmasten die we in deze lijn tegen zullen komen.
Mast 16.jpg (654.09 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 17.jpg
Mast 17 staat aan de andere kant van de A15.
Mast 17.jpg (665.4 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 18.jpg
Afspanportaal 18 is gebouwd in 1990 met de komst van de 380kv-lijn naar Doetinchem.
Mast 18.jpg (1.01 MiB) 506 keer geschouwd
Mast 19.jpg
Portaal 19 is ongeveer in 2001 omgebouwd naar een eindportaal voor de bouw van de Betuweroute.
Mast 19.jpg (928.01 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 20.jpg
Links zien we portaal 20 wat een S+10 heeft vervangen. Op de plek waar de fotograaf staat liep ongeveer de oude 50kV-lijn naar Hemmen.
Mast 20.jpg (809.85 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 20a.jpg
Portaal 20 van voren gezien. Mast 21 steekt er duidelijk bovenuit!
Mast 20a.jpg (794.94 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 21.jpg
Mast 21 is een van de twee S+10 die hier stond om de lijn naar Hemmen te overspannen.
Mast 21.jpg (739.78 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 22.jpg
Mast 22 kijkend richting Nijmegen. De fotograaf heeft de situatie voor de verkabeling niet meer gezien.
Mast 22.jpg (759.58 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 23.jpg
Mast 23 samen met hoekmast 24 & steunmast 25.
Mast 23.jpg (746.45 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 24.jpg
Hoekmast 24 met het begin van de rechtstand richting mast 34.
Mast 24.jpg (847.29 KiB) 506 keer geschouwd
Mast 24a.jpg
Hoekmast 24 is duidelijk een wisselmast en volgens mij ook de enige wisselmast in het PGEM gedeelte van de lijn naar Veenendaal. Op de achtergrond is wisselmast 22 te zien van de lijn naar Apeldoorn.
Mast 24a.jpg (649.66 KiB) 506 keer geschouwd
Dit was het eerste deel van Nijmegen - Veenendaal.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3156
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast

Re: PGEM project

Load door Hans » 26 mar 2019 23:21

En de Lijnfietser gaat maar door...
Straks staat gewoon elk nog functionerend exemplaar van dit masttype op de plaat. :shock:

Dat de Waalportalen zo'n schuine bevestiging hebben aan de zijde van de afgaande verbindingen was me nooit opgevallen. Zo leer je toch nog wat nieuws. De architect streefde misschien naar iets meer harmonie in vergelijking met de rest van de verbinding, al zullen we waarschijnlijk nooit weten of dat echt de drijfveer is geweest.

In elk geval fijn dat deze lijn als enige zo'n lijnvreemde donaumast op een gespierde spijker bespaard is gebleven.

Zo aan de spelende kinderen te zien hebben ze in elk geval in de acute zin van het woord niet bepaald last van microtesla's. Het grootste gevaar is misschien wel inklimmen. Ik moet een beetje uitkijken met het uitspreken van dit soort dingen (want sommige feiten zijn nog niet afdoende verjaard), maar je gaat toch niet in zo'n laf rubbertegelklimrek hangen als je ook die megagrote toren met ladder in kan? Eh, dus. Laten we het er maar op houden dat de tijden nog niet eens zo heel lang geleden deerlijk anders waren. :engel:

Mast 16 trekt de aandacht. Die lijkt heel veel op positie 82 en 83 van de Kattenberglijn en ook op de overgangsmast van Hattem - Woudhuis I, die allemaal reeds eerder op de foto staan in dit topic. Maar het verschil is dat de middentraverse een veel hoger zijprofiel heeft: een half kruisblok extra. En dat getwijfel tussen welke hoogte de traverse (de trekschoren) aannemen en waar men ze het torenverband laat kruisen zien we vaker terug bij PGEM-tonmasten en afgeleiden. Ook bij de exemplaren van generatie III en wat er bij Doetinchem en Lochem staat. Net alsof men telkens opnieuw toch wat moeite had met het matchen van het zijaanzicht van de traversehoogte ten opzichte van het kruisverband in de toren.
In het PGEM HQ, meerdere keren in de jaren 60 en 70: "Ja (____) Willem, het past dus gewoon wéér niet lekker in het kruisverband van de toren. Ook nu wordt hij weer net te plat of net te hoog. Verdorie, we komen ook nooit van dit gekl(___) af!" Blijkbaar is er in de praktijk zowat per toepassing opnieuw een losse keuze en nieuwe overweging in gemaakt.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Plaats reactie