Re: PGEM project
Geplaatst: 26 jun 2019 21:37
@Peter, bedankt! Langzaam maar zeker komt de voltooiing steeds dichterbij. Met het voltooien van het 50kV net van Gelderland is er al een mijlpaal bereikt!
Zag inderdaad al dat jij ook beetje bij beetje doet in Overijssel, goed werk!
We gaan verder naar de volgende lijn, zoals eerder gezegd zou nu Harderwijk - Nijkerk aan de beurt zijn.
Deze lijn heeft ongeveer dezelfde leeftijd als Tiel - Culemborg, maar er is een groot verschil. En dat zijn de hoekmasten. Die zijn bij deze lijn smaller dan de dikke hoekmasten die in de lijn naar Culemborg zijn te vinden. Harderwijk - Nijkerk is het sluitende stuk in de ring die begint in Ede, via Nijkerk, Harderwijk, Nunspeet & Kootwijk weer terugkeert in Ede.
De lijn is in 1965 gebruik genomen en is nu de jongste 50kV-lijn die uit de jaren '60 over is. De lijn begint bij het 50kV-station in Harderwijk en staat de eindmast van de lijn naar Ede. Bij hoekmast 2 maakt de lijn een hoek om al een westelijke koers aan te houden. Vanaf hier wordt ook een groot vakantie park overspannen. Bij masten 6 & 7 maakt de lijn twee kleine hoekjes, maar hij blijft een westelijke koers aanhouden. Bij masten 10 & 11 wordt de spoorlijn Amersfoort - Zwolle voor de eerste keer overspannen. Dit gebeurt door twee afspanmasten die dicht bij elkaar zijn geplaatst.
De lijn houdt tot mast 17 die westelijke koers aan. Bij die mast buigt de lijn af richting het zuidwesten. Hier volgt een kleine rechtstand tot mast 22, tevens is dit de eerste wisselmast in de lijn. Vanaf mast 22 houdt de lijn een meer zuidelijke koers aan. Bij hoekmast 27 maakt de lijn een kleine bocht zodat hij nog zuidelijker gaat lopen. Bij mast 33 maakt de lijn weer een hoek om wederom een zuidwestelijke koers aan te houden. Bij mast 44 maakt de lijn een minimale knik, hier is tevens wisselmast twee van de lijn te vinden. De rechtstand vanaf mast 33 loopt via mast 44 helemaal door naar mast 53, voor een 50kV-lijn is dit een beste rechtstand. Vanaf mast 53 houdt de lijn wederom een zuidelijke koers aan om richting de spoorlijn te gaan. Deze wordt tussen masten 57 & 58 overspannen, beide zijn hoekmasten, hierbij is mast 58 een verhoogde hoekmast.
Vanaf mast 58 gaat de lijn parallel lopen aan de spoorlijn tot het verdeelstation van Nijkerk. Bij mast 67 maakt de lijn nog een minimale knik, dit is tevens de derde wisselmast in de lijn! Bij mast 71 eindigt de lijn naast de oudere lijn vanuit Ede.
De lijn heeft in zijn carrière pas éénanpassing meegemaakt & dat is in 2006 geweest toen masten 12 t/m 16 werden gesloopt vanwege een nieuwe woonwijk bij Harderwijk. Masten 11 & 17 zijn opstijgpunten geworden.
Na vele woorden gaan we de lijn in beeld bekijken. Ga mee op reis van Harderwijk naar Nijkerk.
Dit was het eerste deel van Harderwijk - Nijkerk.
Cheers Ruben
Zag inderdaad al dat jij ook beetje bij beetje doet in Overijssel, goed werk!
We gaan verder naar de volgende lijn, zoals eerder gezegd zou nu Harderwijk - Nijkerk aan de beurt zijn.
Deze lijn heeft ongeveer dezelfde leeftijd als Tiel - Culemborg, maar er is een groot verschil. En dat zijn de hoekmasten. Die zijn bij deze lijn smaller dan de dikke hoekmasten die in de lijn naar Culemborg zijn te vinden. Harderwijk - Nijkerk is het sluitende stuk in de ring die begint in Ede, via Nijkerk, Harderwijk, Nunspeet & Kootwijk weer terugkeert in Ede.
De lijn is in 1965 gebruik genomen en is nu de jongste 50kV-lijn die uit de jaren '60 over is. De lijn begint bij het 50kV-station in Harderwijk en staat de eindmast van de lijn naar Ede. Bij hoekmast 2 maakt de lijn een hoek om al een westelijke koers aan te houden. Vanaf hier wordt ook een groot vakantie park overspannen. Bij masten 6 & 7 maakt de lijn twee kleine hoekjes, maar hij blijft een westelijke koers aanhouden. Bij masten 10 & 11 wordt de spoorlijn Amersfoort - Zwolle voor de eerste keer overspannen. Dit gebeurt door twee afspanmasten die dicht bij elkaar zijn geplaatst.
De lijn houdt tot mast 17 die westelijke koers aan. Bij die mast buigt de lijn af richting het zuidwesten. Hier volgt een kleine rechtstand tot mast 22, tevens is dit de eerste wisselmast in de lijn. Vanaf mast 22 houdt de lijn een meer zuidelijke koers aan. Bij hoekmast 27 maakt de lijn een kleine bocht zodat hij nog zuidelijker gaat lopen. Bij mast 33 maakt de lijn weer een hoek om wederom een zuidwestelijke koers aan te houden. Bij mast 44 maakt de lijn een minimale knik, hier is tevens wisselmast twee van de lijn te vinden. De rechtstand vanaf mast 33 loopt via mast 44 helemaal door naar mast 53, voor een 50kV-lijn is dit een beste rechtstand. Vanaf mast 53 houdt de lijn wederom een zuidelijke koers aan om richting de spoorlijn te gaan. Deze wordt tussen masten 57 & 58 overspannen, beide zijn hoekmasten, hierbij is mast 58 een verhoogde hoekmast.
Vanaf mast 58 gaat de lijn parallel lopen aan de spoorlijn tot het verdeelstation van Nijkerk. Bij mast 67 maakt de lijn nog een minimale knik, dit is tevens de derde wisselmast in de lijn! Bij mast 71 eindigt de lijn naast de oudere lijn vanuit Ede.
De lijn heeft in zijn carrière pas éénanpassing meegemaakt & dat is in 2006 geweest toen masten 12 t/m 16 werden gesloopt vanwege een nieuwe woonwijk bij Harderwijk. Masten 11 & 17 zijn opstijgpunten geworden.
Na vele woorden gaan we de lijn in beeld bekijken. Ga mee op reis van Harderwijk naar Nijkerk.
Dit was het eerste deel van Harderwijk - Nijkerk.
Cheers Ruben