Na een lange stilte in dit topic ga ik toch weer een volledige lijn hier in woord en beeld laten zien. De lijn die ik nu ga beschrijven staat vooral bij ons bekend om zijn crossing bij Hurwenen, ja het gaat om Tiel-Zaltbommel.
De eerste keer dat Tiel-Zaltbommel verschijnt op de netkaarten is in 1972, dat gebeurde tegelijkertijd met Lochem-Borculo & Woudhuis-Hattem II, deze zijn alle drie van de derde generatie tonmasten uit de jaren '70. Het duurde maar liefst tot eind 1980 voordat Tiel-Zaltbommel in gebruik werd genomen. Dit kwam doordat de gemeente Rossum geen vakwerk tonmasten wilde als crossing bij de Waal & dat geen vakwerkmasten op hun grondgebied.
De uiteindelijke oplossing werden MaasWaal-masten als crossingmasten & ten zuiden van de Waal kwamen er buismasten te staan die gelijk zijn aan de exemplaren in de Achterhoek tussen Ulft, Dale & Winterswijk.
De lijn begint in Tiel naast de 50kV-lijn naar Culemborg. Eindmast 1 was een andere mast dan de overige in de lijn, mede doordat het een verlaagde type was. Bij hoekmast 2 maakt de lijn een bocht om parallel aan de A15 te lopen, deze rechtstand duurt tot mast 7. Daar maakt de lijn een paar bochten om met een boog om de parkeerplaats heen te gaan. Bij mast 12 maakt de lijn een hoek om de A15 te passeren die bij mast 13 weer wordt gecorrigeerd, zodat de lijn weer parallel aan de A15 loopt. Mast 13 is tevens de eerste wisselmast in de lijn.
Tot mast 20 loopt de lijn parallel aan de snelweg, daarna kiest het zijn eigen route door de Betuwe. Bij mast 22 wordt de Linge gepasseerd & tussen masten 25 & 26 de Betuwelijn tussen Tiel & Geldermalsen, niet op de PGEM manier, maar met een hoekmast en een verhoogde steunmast. Deze rechtstand eindigt bij mast 34 die tevens de tweede wisselmast al is in de lijn. Daarna begint er een langere rechtstand tot mast 45. Mast 44 is de laatste vakwerk tonmast in de lijn, met uitzondering van de eindmast bij Zaltbommel.
Bij mast 45 maakt de lijn een scherpe hoek voor de crossing over de Waal. Masten 46 & 47 zijn beide 80 meter hoge crossingmasten van het MaasWaal-type die in 1979 zijn intrede had gedaan tussen Teersdijk & Druten. Mast 48 is ook weer een MaasWaal mast die gelijk is aan mast 45 aan de noordkant. Vanaf mast 49 beginnen de buismasten aangezien het grondgebied van de gemeente Rossum is bereikt. Bij masten 56 & 62 zijn nog twee hoeken in de lijn opgenomen, bij mast 63 eindigt deze bijzondere lijn alweer. De eindmast hier in Zaltbommel is wel weer een vakwerkmast, dit komt omdat de mast en het station al gebouwd waren voordat de protesten begonnen.
De lijn kreeg in 1999/2000 zijn eerste verandering al toen de lijn werd aangepast met de komst van de Betuweroute. Masten 1 t/m 3 werden gesloopt. Mast 4 werd vervangen door een portaal & masten 5 t/m 7 werden vervangen door nieuwere tonmasten, hetzelfde gold voor mast 12. De lijn naar Culemborg werd ook aangepast.
In december 2007 kwam de lijn in de spotlight te staan toen er een apache-helikopter tegen de geleiders aanvloog tussen masten 46 & 47. Bij mast 47 begaven beide traversen het en bij mast 46 maar een traverse. 3 dagen zaten zo'n 50.000 huishoudens in de Tieler- & Bommelerwaard zonder stroom. In februari 2008 was de schade hersteld, hebben beide masten nieuwe traversen en deels een nieuwe toren gekregen.
In de jaren erna zijn er kleine wijzigingen geweest, in de afgelopen jaren zijn bij masten 42 & 43 de middelste geleiders voorzien van een afspanverhoging die veelvoudig is te zien in het PGEM gebied.
Na deze lap tekst is het tijd voor foto's van zaterdag 13 oktober, toen het uitzonderlijk warm was!
- Portaal 4 met masten 5 t/m 7. Het zijn vreemde eenden hier bij Tiel als je verderop de tonmasten uit de jaren '70 ziet. De steunmasten en hoekmasten van dit type zijn bijna gelijk aan elkaar.
- DSC_8562.jpg (348.99 KiB) 8331 keer bekeken
- De lijn naar Zaltbommel begint nu bij portaal 4 & de lijn naar Culemborg bij portaal 7.
- DSC_8577.jpg (440.66 KiB) 8331 keer bekeken
- Links mast 6 van de lijn naar Zaltbommel met rechts mast 9 van de lijn naar Culemborg. De donaumastjes hebben gelijkenissen met de masten bij Nijmegen als het gaat om de traversen. De tonmasten zijn alleen bij Tiel te zien.
- DSC_8588.jpg (312.17 KiB) 8331 keer bekeken
- Hoekmasten 7 & 10 gebroederlijk naast elkaar. Het blijft een apart gezicht!
- DSC_8611.jpg (436.6 KiB) 8331 keer bekeken
- Staatsieportret van steunmast 8. Duidelijk zijn de scheve isolatoren te zien voor de omleiding naar mast 7. Ook is de onderkant van de toren en de poten verzwaard.
- DSC_8614.jpg (325.39 KiB) 8331 keer bekeken
- Hoekmast 9 samen met steunmast 13. Een groot verschil tussen beide masten.
- DSC_8621.jpg (328.53 KiB) 8331 keer bekeken
- Nogmaals zicht op mast 8 met op de achtergrond mast 7. Duidelijk is de omleiding te zien.
- DSC_8627.jpg (291.31 KiB) 8331 keer bekeken
- Hier zien we mast 10 als we richting mast 12 kijken die ook vernieuwd is in 1999. Bij mast 11 is ook een kleine lijnhoek aanwezig, maar niet zo groot als bij mast 8.
- DSC_8666.jpg (288.67 KiB) 8331 keer bekeken
- Staatsieportret van mast 10 samen met mast 9. Hier zijn duidelijk de verschillen te zien tussen de steunmasten & hoekmasten.
- DSC_8669.jpg (338.84 KiB) 8331 keer bekeken
- Steunmast 10 met zicht helemaal tot mast 5. Ook zijn de nieuwe masten duidelijk te zien!
- DSC_8693.jpg (342.86 KiB) 8331 keer bekeken
- Links mast 13 voor de lijn naar Culemborg met rechts hoekmast 9. Hier zijn duidelijk beide omleidingen te zien.
- DSC_8704.jpg (402.56 KiB) 8331 keer bekeken
- Staatsieportret van mast 11. Ook deze is verzwaard. De steunmasten met half-verankering hebben een vriendelijk beeld!
- DSC_8723.jpg (287.99 KiB) 8331 keer bekeken
- Rechts de nieuwe mast 12 met links mast 13 met het vervolg naar mast 20.
- DSC_8731.jpg (346.76 KiB) 8331 keer bekeken
- Staatsieportret van mast 12. Deze mast is weer iets anders dan masten 5 t/m 7.
- DSC_8740.jpg (302.51 KiB) 8331 keer bekeken
- Staatsieportret van hoekmast 13 die tevens een wisselmast is & helemaal bijzonder het is een verhoogde wisselmast, iets wat je niet vaak ziet!
- DSC_8744.jpg (342.33 KiB) 8331 keer bekeken
- Links mast 14 met het vervolg naar mast 20. Hier loopt de lijn mooi parallel met de A15.
- DSC_8753.jpg (327.41 KiB) 8331 keer bekeken
- Hoekmast 13 & 12 mooi samen op de foto. Mast 13 blijft een fraaie mast om te zien!
- DSC_8756.jpg (365.81 KiB) 8331 keer bekeken
- Mast 14 t/m mast 11. Duidelijk is de overspanning van de A15 te zien. Mast 12 blijft een vreemde eend.
- DSC_8761.jpg (260.34 KiB) 8331 keer bekeken
- Na mijn pauze bij de grote gele M kon ik vanaf het terrein masten 17 t/m 20 op de foto zetten.
- DSC_8773.jpg (291.1 KiB) 8331 keer bekeken
- Iets verder doorgefietst kon mast 16 mooi op de foto gezet worden. Dit is een verhoogde steunmast vanwege de afslag Tiel-West aan de A15.
- DSC_8776.jpg (277.26 KiB) 8331 keer bekeken
Dit was het 1e deel van Tiel-Zaltbommel.
Cheers Ruben.