PGEM project
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: PGEM project
Net zoals bij Windows het geval is (en ook bij Mac OS X) kun je een vorige versie terugzetten. De meeste fotografen hebben denk ik alternatieve bronnen van EXIF-info.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: PGEM project
Mooie foto´s!
Ondanks de wat wilde verschillende traversebreedtes blijft het een lichtvoetig en vriendelijk ogend mastje.
Ondanks de wat wilde verschillende traversebreedtes blijft het een lichtvoetig en vriendelijk ogend mastje.
Re: PGEM project
Mooie reportage Ruben, de originele PGEM-tonmasten van eind jaren '70 zien er toch een stuk mooier uit dan die van de reconstructie...
Re: PGEM project
@Tom, bedankt! Ik vind het hele vriendelijke ogende masten, naast nadat ik Tiel-Zaltbommel heb gedaan ben ik ook bij jou lijn Lochem - Borculo op bezoek geweest voor een paar weken terug. Dat is ook een hele leuke lijn om te zien!
@Peter, bedankt! Zelf heb ik ook liever de jaren '70 tonmasten dan die nieuwere masten van de reconstructie... Helaas heb ik de oude situatie niet meegemaakt, omdat het al zo vroeg is aangepast voor de Betuweroute. Ken de oude situatie alleen van foto's.
Cheers Ruben
@Peter, bedankt! Zelf heb ik ook liever de jaren '70 tonmasten dan die nieuwere masten van de reconstructie... Helaas heb ik de oude situatie niet meegemaakt, omdat het al zo vroeg is aangepast voor de Betuweroute. Ken de oude situatie alleen van foto's.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: PGEM project
Hallo Ruben. In jouw lap tekst op de vorige pagina staat bijna helemaal onderaan
In december 2007 kwam de lijn in de spotlight te staan toen er een apache-helikopter tegen de geleiders aanvloog tussen masten 46 & 47. Bij mast 47 begaven beide traversen het en bij mast 46 maar een traverse. 3 dagen zaten zo'n 50.000 huishoudens in de Tieler- & Bommelerwaard zonder stroom. In februari 2008 was de schade hersteld, hebben beide masten nieuwe traversen en deels een nieuwe toren gekregen.
2007 moet uiteraard 2017 zijn en 2008 moet uiteraard 2018 zijn. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
In december 2007 kwam de lijn in de spotlight te staan toen er een apache-helikopter tegen de geleiders aanvloog tussen masten 46 & 47. Bij mast 47 begaven beide traversen het en bij mast 46 maar een traverse. 3 dagen zaten zo'n 50.000 huishoudens in de Tieler- & Bommelerwaard zonder stroom. In februari 2008 was de schade hersteld, hebben beide masten nieuwe traversen en deels een nieuwe toren gekregen.
2007 moet uiteraard 2017 zijn en 2008 moet uiteraard 2018 zijn. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
Re: PGEM project
Nee Nico. In 2007 is het met de Waal-crossing gebeurd en in 2017 met de lijn naar Culemborg.
Edit: Hierbij het tweede deel van Tiel - Zaltbommel.
Dit was het 2e deel van de lijn!
Cheers Ruben.
Edit: Hierbij het tweede deel van Tiel - Zaltbommel.
Dit was het 2e deel van de lijn!
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: PGEM project
e: PGEM project
Ongelezen load door Ruben » 25 okt 2018, 19:28
Nee Nico. In 2007 is het met de Waal-crossing gebeurd en in 2017 met de lijn naar Culemborg.
Dat is waar ook! Bedankt om mij hierop te wijzen. Nico.
Ongelezen load door Ruben » 25 okt 2018, 19:28
Nee Nico. In 2007 is het met de Waal-crossing gebeurd en in 2017 met de lijn naar Culemborg.
Dat is waar ook! Bedankt om mij hierop te wijzen. Nico.
Re: PGEM project
We gaan verder met het 3e deel van Tiel - Zaltbommel.
Dit was het 3e deel van Tiel - Zaltbommel.
Cheers Ruben
Dit was het 3e deel van Tiel - Zaltbommel.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Tonmasten met een uitgesproken tonvorm.
Dat mis ik nog wel eens bij de eerste twee generaties tonmasten van de PGEM of bij de Limburgse variant, en ook moderne zware Duitse tonmasten voor hogere spanningen hebben dat probleem. Dan staan ze erbij in het weiland met een uitdrukking die lijkt op hoe bijvoorbeeld pubers op de klassenfoto staan: een mengeling van trots maar ook ongemak over hun veranderende uiterlijk, zodat ze dan maar wat smaller proberen te staan en hopen dat het niet teveel opvalt. Je bent niet meer het één, maar ook nog niet het ander. Alsof ze hun ton coming-out nog niet helemaal durven te erkennen ten opzichte van drievlaksmasten.
Daar hebben deze beestjes geen last van. Loud and proud zeshoekvorm en bij de hoek- en afspanmasten is het broekstuk fijn vormgegeven.
Met name de afspanmast in aanloop naar de Waalkruising lijkt geen enkel probleem te hebben met zijn verschijning. Blakend van zelfverzekerdheid staat hij daar, slechts gehinderd door net iets te kleine stiepjes die de hellingshoek niet voldoende volgen.
In scherp contrast daarmee staat die carnavaleske Maaswaalmast. Groter, breder, lomper. Heeft ook wel wat, maar van alle subtiliteit verstoken maakt hij een einde aan de juist zo fraai uitgebalanceerde tonlijn. Met zijn belachelijk grote kattenoren en forse frontaaloppervlak.
Deze waterkruising hadden we liever gezien met een stel fraaie, vergrootte en bredere versies van de lijn-eigen tonmasten gezien dan met deze huurlingen elders uit de Betuwe. Maar ach, hij staat tenminste nog bovengronds. Dat had ook anders kunnen aflopen bij het debacle rond de bouw van deze waterkruising, dus beter een Megamaaswaal dan een opstijgpunt en vervolgens anderhalve kilometer XLPE-fest wat niemand ziet.
Dat mis ik nog wel eens bij de eerste twee generaties tonmasten van de PGEM of bij de Limburgse variant, en ook moderne zware Duitse tonmasten voor hogere spanningen hebben dat probleem. Dan staan ze erbij in het weiland met een uitdrukking die lijkt op hoe bijvoorbeeld pubers op de klassenfoto staan: een mengeling van trots maar ook ongemak over hun veranderende uiterlijk, zodat ze dan maar wat smaller proberen te staan en hopen dat het niet teveel opvalt. Je bent niet meer het één, maar ook nog niet het ander. Alsof ze hun ton coming-out nog niet helemaal durven te erkennen ten opzichte van drievlaksmasten.
Daar hebben deze beestjes geen last van. Loud and proud zeshoekvorm en bij de hoek- en afspanmasten is het broekstuk fijn vormgegeven.
Met name de afspanmast in aanloop naar de Waalkruising lijkt geen enkel probleem te hebben met zijn verschijning. Blakend van zelfverzekerdheid staat hij daar, slechts gehinderd door net iets te kleine stiepjes die de hellingshoek niet voldoende volgen.
In scherp contrast daarmee staat die carnavaleske Maaswaalmast. Groter, breder, lomper. Heeft ook wel wat, maar van alle subtiliteit verstoken maakt hij een einde aan de juist zo fraai uitgebalanceerde tonlijn. Met zijn belachelijk grote kattenoren en forse frontaaloppervlak.
Deze waterkruising hadden we liever gezien met een stel fraaie, vergrootte en bredere versies van de lijn-eigen tonmasten gezien dan met deze huurlingen elders uit de Betuwe. Maar ach, hij staat tenminste nog bovengronds. Dat had ook anders kunnen aflopen bij het debacle rond de bouw van deze waterkruising, dus beter een Megamaaswaal dan een opstijgpunt en vervolgens anderhalve kilometer XLPE-fest wat niemand ziet.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: PGEM project
Mooi vastgelegd Ruben. Het is wel grappig dat dit masttype helemaal in de periferie van het PGEM-gebied voorkomt, in de uitloperlijnen.
Als je die grote en inderdaad zeer brede kruisingsmasten ziet dan kun je je afvragen of het protest van de gemeente Rossum zoveel heeft bereikt in de zin dat het oorspronkelijke ontwerp met de tonvorm misschien toch minder in het oog had gesprongen. Al was het hier ook het aspect vogelaanvaringen dat de doorslag gaf.
Als je die grote en inderdaad zeer brede kruisingsmasten ziet dan kun je je afvragen of het protest van de gemeente Rossum zoveel heeft bereikt in de zin dat het oorspronkelijke ontwerp met de tonvorm misschien toch minder in het oog had gesprongen. Al was het hier ook het aspect vogelaanvaringen dat de doorslag gaf.