PGEM project

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 26 jun 2019 21:37

@Peter, bedankt! Langzaam maar zeker komt de voltooiing steeds dichterbij. Met het voltooien van het 50kV net van Gelderland is er al een mijlpaal bereikt!

Zag inderdaad al dat jij ook beetje bij beetje doet in Overijssel, goed werk!

We gaan verder naar de volgende lijn, zoals eerder gezegd zou nu Harderwijk - Nijkerk aan de beurt zijn.

Deze lijn heeft ongeveer dezelfde leeftijd als Tiel - Culemborg, maar er is een groot verschil. En dat zijn de hoekmasten. Die zijn bij deze lijn smaller dan de dikke hoekmasten die in de lijn naar Culemborg zijn te vinden. Harderwijk - Nijkerk is het sluitende stuk in de ring die begint in Ede, via Nijkerk, Harderwijk, Nunspeet & Kootwijk weer terugkeert in Ede.

De lijn is in 1965 gebruik genomen en is nu de jongste 50kV-lijn die uit de jaren '60 over is. De lijn begint bij het 50kV-station in Harderwijk en staat de eindmast van de lijn naar Ede. Bij hoekmast 2 maakt de lijn een hoek om al een westelijke koers aan te houden. Vanaf hier wordt ook een groot vakantie park overspannen. Bij masten 6 & 7 maakt de lijn twee kleine hoekjes, maar hij blijft een westelijke koers aanhouden. Bij masten 10 & 11 wordt de spoorlijn Amersfoort - Zwolle voor de eerste keer overspannen. Dit gebeurt door twee afspanmasten die dicht bij elkaar zijn geplaatst.

De lijn houdt tot mast 17 die westelijke koers aan. Bij die mast buigt de lijn af richting het zuidwesten. Hier volgt een kleine rechtstand tot mast 22, tevens is dit de eerste wisselmast in de lijn. Vanaf mast 22 houdt de lijn een meer zuidelijke koers aan. Bij hoekmast 27 maakt de lijn een kleine bocht zodat hij nog zuidelijker gaat lopen. Bij mast 33 maakt de lijn weer een hoek om wederom een zuidwestelijke koers aan te houden. Bij mast 44 maakt de lijn een minimale knik, hier is tevens wisselmast twee van de lijn te vinden. De rechtstand vanaf mast 33 loopt via mast 44 helemaal door naar mast 53, voor een 50kV-lijn is dit een beste rechtstand. Vanaf mast 53 houdt de lijn wederom een zuidelijke koers aan om richting de spoorlijn te gaan. Deze wordt tussen masten 57 & 58 overspannen, beide zijn hoekmasten, hierbij is mast 58 een verhoogde hoekmast.

Vanaf mast 58 gaat de lijn parallel lopen aan de spoorlijn tot het verdeelstation van Nijkerk. Bij mast 67 maakt de lijn nog een minimale knik, dit is tevens de derde wisselmast in de lijn! Bij mast 71 eindigt de lijn naast de oudere lijn vanuit Ede.

De lijn heeft in zijn carrière pas éénanpassing meegemaakt & dat is in 2006 geweest toen masten 12 t/m 16 werden gesloopt vanwege een nieuwe woonwijk bij Harderwijk. Masten 11 & 17 zijn opstijgpunten geworden.

Na vele woorden gaan we de lijn in beeld bekijken. Ga mee op reis van Harderwijk naar Nijkerk.
Mast 1 & station.jpg
Mast 1 samen met het 50kV-station van Harderwijk die stamt uit 1961 met de bouw van Harderwijk - Nunspeet.
Mast 1 & station.jpg (1.02 MiB) 12083 keer bekeken
Mast 1.jpg
Mast 1 van de zijkant gezien. De hoekmasten ogen smal.
Mast 1.jpg (1.06 MiB) 12083 keer bekeken
Mast 1a.jpg
Mast 1 gezien vanaf een hondenverenigingsveld.
Mast 1a.jpg (706.95 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 2.jpg
Ook mast 2 werd op de foto gezet vanaf dat veld.
Mast 2.jpg (684.8 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 3.jpg
Mast 3 staat bij een sportveld.
Mast 3.jpg (956.7 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 4.jpg
Aan de andere kant van de weg zien we mast 4.
Mast 4.jpg (996.21 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 5.jpg
We zijn al in het recreatiepark als we hier mast 5 zien, tevens een verhoogde steunmast.
Mast 5.jpg (1.31 MiB) 12083 keer bekeken
Mast 6.jpg
Mast 6 staat ook midden op het park.
Mast 6.jpg (970.48 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 6a.jpg
Detailopname van de traversen, de mast oogt een beetje fragiel als je ze vergelijkt met de lijn naar Culemborg.
Mast 6a.jpg (650.85 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 7.jpg
Mast 7 staat aan de rand van het park.
Mast 7.jpg (1.13 MiB) 12083 keer bekeken
Mast 7a.jpg
Mast 7 meer van voren gezien. Ook is mast 6 nog te zien tussen de bomen door.
Mast 7a.jpg (1.08 MiB) 12083 keer bekeken
Mast 8.jpg
Mast 8 is net als mast 5 een verhoogde mast.
Mast 8.jpg (951.41 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 9.jpg
Mast 9 is weer een normale steunmast van zo'n 20 meter hoor.
Mast 9.jpg (1000.29 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 10.jpg
Op de voorgrond zien we mast 10. Bij mast 11 gaat de lijn de grond in.
Mast 10.jpg (834.46 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 10a.jpg
Mast 10 van onderen gezien, het blijven leuke mastjes om naar te kijken!
Mast 10a.jpg (952.45 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 11.jpg
Mast 11 staat aan de andere kant van de spoorlijn.
Mast 11.jpg (778.02 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 11a.jpg
Duidelijk is de constructie te zien die in 2006 is aangebracht.
Mast 11a.jpg (595.38 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 17.jpg
Aan de andere kant van de woonwijk zien we mast 17 staan.
Mast 17.jpg (1.04 MiB) 12083 keer bekeken
Mast 17a.jpg
Bij deze mast maakte de lijn vroeger nog een hoek, dat is nog te zien hoe de mast staat.
Mast 17a.jpg (1010.73 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 19.jpg
Bij mast 19 trekken we steeds meer het buitengebied in.
Mast 19.jpg (911.79 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 19a.jpg
Mast 19 met op de achtergrond mast 18.
Mast 19a.jpg (1.03 MiB) 12083 keer bekeken
Mast 20.jpg
De andere kant op kijkend zien we mast 20.
Mast 20.jpg (873.19 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 21.jpg
Mast 21 van een afstandje gezien. Ook de masten met een enkele ketting zien er schattig uit!
Mast 21.jpg (964.63 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 22.jpg
Mast 22 is de eerste wisselmast in de lijn en is tevens een hoekmast.
Mast 22.jpg (810.49 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 22a.jpg
Detailopname van de traversen, hier staan ze verder uit elkaar dan bij de normale hoekmast zoals dat bij de meeste PGEM-lijnen het geval is.
Mast 22a.jpg (608.23 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 23.jpg
De andere kant op kijkend zien we mast 23 met een boerderij.
Mast 23.jpg (865.67 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 24.jpg
Mast 24 van een afstand gezien.
Mast 24.jpg (1006.75 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 25.jpg
Ook van mast 25 werd de foto vanaf een afstand genomen.
Mast 25.jpg (855.04 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 26.jpg
Langzaam komen we weer bij de lijn als we hier mast 26 zien.
Mast 26.jpg (801.09 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 26b.jpg
Mast 26 gezien vanaf mast 27.
Mast 26b.jpg (816.03 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 27.jpg
Mast 27 van onderen gezien. Als je de mast vergelijkt met het bord wat er naast staan kan je zien hoe klein ze eigenlijk zijn.
Mast 27.jpg (873.06 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 27a.jpg
Het kleine broekstukje van mast 27 in detail.
Mast 27a.jpg (1.54 MiB) 12083 keer bekeken
Mast 27b.jpg
Mast 27 met de rechtstand naar mast 22.
Mast 27b.jpg (762.7 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 27c.jpg
En mast 27 nog alleen.
Mast 27c.jpg (770.16 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 28.jpg
Mast 28 met de rechtstand richting mast 33.
Mast 28.jpg (1.2 MiB) 12083 keer bekeken
Mast 29.jpg
Doordat de route weer wat afstand nam van de lijn werd een telefoto gemaakt van mast 29.
Mast 29.jpg (948.56 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 30.jpg
Bij mast 30 zijn we weer even bij de lijn.
Mast 30.jpg (805.21 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 31.jpg
De andere kant op kijkend zien we mast 31.
Mast 31.jpg (972.58 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 32.jpg
Mast 32 samen met mast 33. Duidelijk zijn de verschillen te zien tussen de steunmasten & hoekmasten.
Mast 32.jpg (770.05 KiB) 12083 keer bekeken
Mast 32a.jpg
Mast 32 samen met mast 86 van de lijn naar Ede op de foto.
Mast 32a.jpg (780.96 KiB) 12083 keer bekeken
Dit was het eerste deel van Harderwijk - Nijkerk.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 29 sep 2019 23:25

Na een poosje van radiostilte pakken we de draad weer op en gaan we verder met Harderwijk - Nijkerk.
Mast 33.jpg
We beginnen dit deel bij hoekmast 33. De hoekmasten blijf ik apart vinden. Het lijkt net alsof een groot hoofd op een klein lichaampje zit.
Mast 33.jpg (844.12 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 33a.jpg
Mast 33 met de rechtstand naar wisselmast 44.
Mast 33a.jpg (817.47 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 34.jpg
Steunmast 34. De nummerborden hangen bij deze masten hoger dan bij de steunmasten die tussen Tiel & Culemborg instaan.
Mast 34.jpg (705.75 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 35.jpg
Staatsieportret van mast 35 met de blauwe lucht.
Mast 35.jpg (731.95 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 36.jpg
Mast 36 terugkijkend naar hoekmast 33.
Mast 36.jpg (677.61 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 37.jpg
Aan de andere kant van de weg staat steunmast 37.
Mast 37.jpg (723.34 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 38.jpg
Mast 38 kijkend richting mast 37.
Mast 38.jpg (604.3 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 39.jpg
Mast 39 kijkend richting wisselmast 44. De lijn loopt hier vlak langs een rij aan bomen.
Mast 39.jpg (745.1 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 40.jpg
Steunmast 40 met op de achtergrond een tonmast van de 150kV-lijn Ede - Harderwijk.
Mast 40.jpg (793.71 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 41.jpg
Mast 41 van onderen gezien. Het blijven kleine masten, ook als je ernaast staat.
Mast 41.jpg (612.86 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 42.jpg
Mast 42 kijkend richting Nijkerk.
Mast 42.jpg (612.76 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 42a.jpg
Mast 42 kijkend richting wisselmast 44, de tweede wisselmast in de lijn.
Mast 42a.jpg (492.75 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 43.jpg
Mast 43 staat rustig tussen de grazende koeien.
Mast 43.jpg (553.12 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 44.jpg
Wisselmast 44 laat zich toch nog van zijn zonnige kant zien.
Mast 44.jpg (515.04 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 44a.jpg
Ook in een staatsieportret vanuit een andere hoek.
Mast 44a.jpg (546.87 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 44b.jpg
Detailopname van de traverse met de fasewisseling.
Mast 44b.jpg (419.87 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 45.jpg
Mast 45 kijkend richting hoekmast 53.
Mast 45.jpg (638.85 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 46.jpg
Mast 46 kijkend naar Harderwijk. Duidelijk is te zien dat de lijn mast 44 toch een lichte hoek maakt.
Mast 46.jpg (519.48 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 47.jpg
Ook mast 47 laat zich nog in het zonnetje fotograferen.
Mast 47.jpg (947.05 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 48.jpg
Mast 48 heeft weer de kenmerkende dubbele kettingen voor de overspanning van een landweg.
Mast 48.jpg (637.38 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 49.jpg
Mast 49 met wederom een tonmast.
Mast 49.jpg (468.79 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 50.jpg
Mast 50 kijkend richting mast 44. Een fraaie rechtstand!
Mast 50.jpg (545.52 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 51.jpg
Mast 51 met het laatste stukje tot hoekmast 53.
Mast 51.jpg (632.83 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 52.jpg
Mast 52, duidelijk is te zien dat deze masten toch anders ogen dan in de lijn naar Culemborg, terwijl het toch dezelfde steunmasten zijn.
Mast 52.jpg (606 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 53.jpg
Hoekmast 53 met de kleine rechtstand tot hoekmast 57.
Mast 53.jpg (661.58 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 53a.jpg
Hoekmast 53 met de mooie doorhangende bretels.
Mast 53a.jpg (661.38 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 53b.jpg
De mast ook nog van de zijkant gefotografeerd.
Mast 53b.jpg (527.74 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 54.jpg
Mast 54 laat zich fotograferen terwijl er twee houtduiven op een van de geleiders zitten.
Mast 54.jpg (612.36 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 55.jpg
Steunmast 55 staat aan de doorgaande weg tussen Nijkerk & Putten. Vlakbij de plek waar de razzia was in 1944.
Mast 55.jpg (924.28 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 56.jpg
Net als mast 55 is ook steunmast 56 voorzien van een antenne.
Mast 56.jpg (793.17 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 57.jpg
Hoekmast 57 staat aan de spoorlijn tussen Amersfoort & Zwolle. Dit is de tweede keer dat de hoogspanningslijn de spoorlijn passeert.
Mast 57.jpg (781.44 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 58.jpg
Hoekmast 58 is net als hoekmast 2 een verhoogde hoekmast
Mast 58.jpg (1.04 MiB) 11587 keer bekeken
Mast 59.jpg
Steunmast 59 in andere weersomstandigheden. Ook was het een drukte van de belang vanwege een rallycross in Nijkerk.
Mast 59.jpg (587.1 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 60.jpg
Mast 60 heeft een joekel van een antenne.
Mast 60.jpg (719.75 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 61.jpg
Mast 61 is weer een verhoogde steunmast.
Mast 61.jpg (772.76 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 62.jpg
Ook mast 62 heeft een joekel van een antenne gekregen...
Mast 62.jpg (735.7 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 63.jpg
Mast 63 staat lekker te genieten van het zonnetje.
Mast 63.jpg (768.7 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 64.jpg
Mast 64 in een staatsieportret.
Mast 64.jpg (746.17 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 65.jpg
Ook mast 65 heeft een antenne gekregen. Het zijn er toch veel in deze rechtstand.
Mast 65.jpg (659.02 KiB) 11587 keer bekeken
Mast 66.jpg
Mast 66 markeert de laatste steunmast van deze rechtstand & tevens van dit deel.
Mast 66.jpg (718.8 KiB) 11587 keer bekeken
Dit was het tweede deel van de lijn. In deel 3 laat ik het het laatste stukje zien tot het station van Nijkerk.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 29 sep 2019 23:30

Het laatste stukje van Harderwijk - Nijkerk!
Mast 66a.jpg
Mast 66 vanuit een andere hoek gezien.
Mast 66a.jpg (985.75 KiB) 11586 keer bekeken
Mast 67.jpg
Wisselmast 67 markeert de derde en tevens laatste wisselmast in de lijn.
Mast 67.jpg (800.83 KiB) 11586 keer bekeken
Mast 68.jpg
Mast 68 is weer een normale steunmast met enkele kettingen. Een gevalletje "Keep it original".
Mast 68.jpg (817.89 KiB) 11586 keer bekeken
Mast 69.jpg
Mast 69 kijkend richting wisselmast 67 & steunmast 66.
Mast 69.jpg (699.63 KiB) 11586 keer bekeken
Mast 69a.jpg
Mast 69 nog vanuit een andere hoek gezien.
Mast 69a.jpg (781.37 KiB) 11586 keer bekeken
Mast 70.jpg
Steunmast 70 is de laatste steunmast in de lijn. Het is een verhoogde mast die helaas van een antenne is voorzien...
Mast 70.jpg (678.33 KiB) 11586 keer bekeken
Mast 71.jpg
Links eindmast 71 vanuit Harderwijk bij het station van Nijkerk. Rechts is mast 123 nog te zien.
Mast 71.jpg (1009.67 KiB) 11586 keer bekeken
Mast 71a.jpg
Mast 71 vanaf de straat gezien die langs het station loopt.
Mast 71a.jpg (1008.03 KiB) 11586 keer bekeken
Dit was Harderwijk - Nijkerk. Nu gaan we weer even naar 150kV. De volgende lijn die aan de beurt is, is een buitenbeentje van de PGEM. Een mast die maar liefst in drie provincies te zien is, jawel. Nijmegen - Blerick is hierna aan de beurt!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: PGEM project

Bericht door Hans » 30 sep 2019 14:12

Bekend gebied. In de regio Ermelo heb ik nogal wat familie wonen en ik heb er zelf ook een half jaar gewoond toen ik moest wachten op een studentenkamer in Wageningen. Sindsdien is er gelukkig vrij weinig veranderd in die streek.

Afbeelding
Vraag 29.
U parkeert uw hoogspanningsmast zijwaarts bij de sportvereniging op een terrein dat geen expliciete parkeerbestemming heeft. Koos, mag dat?

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: PGEM project

Bericht door Tom » 30 sep 2019 21:40

Mooie reportage, hoop dat je weer eens wat vaker hier langswaait.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: PGEM project

Bericht door Peter » 01 okt 2019 07:29

Mooi dat je de draad weer hebt opgepakt met het PGEM project!

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 02 okt 2019 00:17

Bedankt voor de reacties heren!

@Hans, gelukkig is er weinig veranderd in die regio door de jaren heen. Wat betreft de positie van mast 3, dat is een gevalletje wie was er eerder? :lmfao:

@Tom, nu de herfst werkelijk zijn intrede heeft gedaan is het weer tijd om verder te gaan met het publiceren.

@Peter, nu met het herfstweer de perfecte gelegenheid ervoor. :graftakkeweer:

We gaan verder met de volgende lijn, tevens een van mijn favorieten van Gelderland.

De lijn is en zal toch altijd het buitenbeentje van de PGEM blijven. Een type mast van 150kV die in drie provincies is te zien, dat gebeurde niet elke dag in 1953. We hebben het over Nijmegen - Blerick.

De lijn is gebouwd als onderdeel van het koppelnet tussen Nijmegen & Blerick. Vanaf Nijmegen vertrokken de lijn naar Apeldoorn/Deventer & Veenendaal. Nu werd dus een lijn naar het zuiden gebouwd. In Blerick gaf de lijn aansluiting op de lijn naar Roermond, die aldaar weer aansluiting gaf op de lijnen naar Geleen & Eindhoven. De lijn was denk ik in die tijd de lijn met de meeste masten, maar liefst 229! :shock: Vandaag de dag is mast 229 nog aanwezig in Blerick. Het zijn donaumasten die een mix zijn van PGEM & PLEM masten. Van de zijkant in de top hebben ze veel weg van de masten tussen Roermond & Eindhoven, maar over het algemeen zijn het echte PGEM masten. De hebben weg van de dennenboommasten en de tonmasten.

De lijn begon aan de zuidzijde van het 150kV station bij Centrale Gelderland. Bij eindmast 1 maakte de lijn gelijk een hoek om al een zuidelijke richting aan te houden. Bij masten 3 & 5 maakte de lijn nog twee hoeken om een zuidwestelijke richting aan te houden. Bij mast 7 ging de lijn meer richting het westen draaien. Bij masten 10 & 11 wordt het Maas-Waal kanaal overspannen. Bij hoekmast 12, tevens de eerste wisselmast, buigt de lijn weer meer af in zuidelijke richting. Bij hoekmast 16 maakt de lijn wederom een hoek om nog meer in zuidelijke richting te gaan. Bij hoekmast 22 wordt nog een hoek gemaakt. Tussen mast 22 & 23 wordt de spoorlijn Nijmegen - Oss gepasseerd. Mast 23 is een verhoogde steunmast, mast 22 is een normale hoekmast. Bij mast 24 maakt de lijn een kleine hoek om een zuid-zuidoostelijke richting aan te houden. Bij hoekmast 32 maakt de lijn nog een hoek meer richting het zuidoosten.

Bij mast 42 is een lichte knik in de lijn aanwezig. Dit is tevens de tweede wisselmast. Bij mast 46 maakt de lijn een scherpe hoek om weer een zuidelijke koers aan te houden. Bij mast 51 maakt de lijn een lichte hoek, alhier begint ook de crossing over de Maas. De Maas wordt overspannen door masten 52 & 53. Mast 54 is een afspanmast. Bij mast 60 maakt de lijn een hoek om weer een meer zuid-zuidoostelijke richting aan te houden. Hier is tevens ook de concessiegrens tussen de PGEM & de PLEM. Op Brabants gebied staan PGEM masten in beheer van de PLEM, een bijzonder tafereel.

De eerste wijziging was in de jaren '60 toen mast 3A werd gebouwd tussen masten 3 & 4. Dit was vanwege de uitbreiding van de industrie van Nijmegen. In de midden van de jaren '70 werd het deel tussen wisselmast 12 & hoekmast 24 vervangen door een nieuw lijndeel vanwege de aanleg van een woonwijk. Tevens werd aan de spoorlijn tussen Nijmegen & Oss het verdeelstation Teersdijk gebouwd. In 1978 gaf dit station samen met Nijmegen aansluiting op de lijn naar Druten. Via splitsingmast 20 werd de lijn naar Druten afgetakt van de lijn tussen Nijmegen & Teersdijk. In diezelfde jaren werden masten 33, 38, 39 & 40 verhoogd met een extra broekstuk vanwege de aanleg van de A73. In 1993 is bij Cuijk een station gebouwd, tevens is de lijn een stukje verlegd. Hoekmast 60 werd verplaatst op de positie van mast 59 gezet. Mast 60 werd een nieuw gebouwde MaasWaal-mast die tevens aansluiting gaf op het station van Cuijk. In 2010 is het stukje tussen station Nijmegen & mast 4 afgebroken door de aanleg van de nieuwe Waalbrug. Mast 4 is vervangen door een nieuw opstijgpunt. In 2014 zijn de bliksemgeleiders tussen Teersdijk & Cuijk vervangen. De hoekmasten op dit stuk (masten 24, 32, 42, 46, 51, 54 & 59) zijn voorzien van kleine preekstoelen. De bliksemgeleider boven aan de top is verdwenen op dit stuk. Tussen Nijmegen & Teersdijk is hij nog aanwezig.

Ga mee op reis langs deze bijzondere lijn. In het eerste deel, het stuk tussen Nijmegen & Teersdijk.
Mast 4.jpg
Mast 4 is de nieuw gebouwde eindmast vanwege de verkabeling in 2010. Het is niet een geslaagd ontwerp te noemen...
Mast 4.jpg (932.76 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 5.jpg
Hoekmast 5 is nu de eerste originele mast op dit stukje. Vanaf hier loopt de lijn parallel aan de Energieweg.
Mast 5.jpg (556.57 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 6.jpg
Mast 6 is de hoogste steunmast die je kan vinden in deze lijn.
Mast 6.jpg (572.21 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 7.jpg
Bij mast 7 maakt de lijn een scherpe hoek.
Mast 7.jpg (573.56 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 8.jpg
Mast 8 is de enige S+0 in dit stuk. Vanwege het gebouw van de Sligro zijn twee fases verhoogd.
Mast 8.jpg (479.89 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 9.jpg
De MaasWaalkanaal crossing. Een van de weinige Gelderse crossings die nog in originele staat is!
Mast 9.jpg (647.37 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 9a.jpg
De masten voor de crossingmasten in deze lijn hebben langere boventraversen, maar ook een veel hogere top!
Mast 9a.jpg (574.89 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 10.jpg
Crossingmast 10 meer van de zijkant gezien.
Mast 10.jpg (594.14 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 11.jpg
Mast 11 vanaf de noordoever gezien. Duidelijk zijn de langere boventraversen te zien, maar ook de hogere top!
Mast 11.jpg (765.85 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 11a.jpg
Mast 11 vanuit het zuiden gezien.
Mast 11a.jpg (729.1 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 12.jpg
Mast 12 is de enige wisselmast in deze lijn, maar uniek in zijn soort omdat het gelijk een van de crossinghoekmasten is.
Mast 12.jpg (629.41 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 12a.jpg
Detailopname van de traversen met de fasewissel.
Mast 12a.jpg (467.4 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 13.jpg
Mast 13 is de eerste nieuw gebouwde tonmast in de lijn. Duidelijk is de overgang te zien van bundelgeleiders naar enkele geleiders.
Mast 13.jpg (823.02 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 14.jpg
Mast 14 met zicht op het oude deel.
Mast 14.jpg (709.35 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 14a.jpg
Mast 14 meer van de zijkant gezien met die grote half verankering.
Mast 14a.jpg (691.87 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 15.jpg
Vanaf mast 15 loopt de lijn parallel aan de Neerboschseweg.
Mast 15.jpg (736.37 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 16.jpg
Steunmast 16 samen met hoekmast 17.
Mast 16.jpg (631.11 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 17.jpg
Hoekmast 18 is een van de paar hogere hoekmasten in deze lijn.
Mast 17.jpg (846.53 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 18.jpg
Mast 18 staat aan de rand van een woonwijk.
Mast 18.jpg (819.77 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 19.jpg
Mast 19 gezien bij de lijn naar Druten.
Mast 19.jpg (614.57 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 19a.jpg
Nogmaals mast 19.
Mast 19a.jpg (707.04 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 20.jpg
Splitsingmast 20 van onderen gezien.
Mast 20.jpg (814.89 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 20a.jpg
Mast 20 vanaf een afstand gezien. Duidelijk is de aftak te zien naar Druten met de enkele geleiders.
Mast 20a.jpg (690.96 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 20b.jpg
Mast 20 kijkend op de rechtstand naar mast 17.
Mast 20b.jpg (851.98 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 21.jpg
Mast 21 kijkend naar mast 24.
Mast 21.jpg (642.16 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 21a.jpg
Mast 21 met de scherpe hoek die lijn maakt naar mast 19. Ook is het begin van de lijn naar Druten te zien.
Mast 21a.jpg (686.85 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 22.jpg
Hoekmast 22.
Mast 22.jpg (780.37 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 22a.jpg
De hoekmasten in het nieuwe deel doen duidelijk Brits aan.
Mast 22a.jpg (649.88 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 23.jpg
Steunmast 23 samen met hoekmast 24 & hoge steunmast 25
Mast 23.jpg (622.41 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 24.jpg
Bij mast 24 wordt weer de A73 overspannen. Ook zijn de topjes van de eindmasten bij Teersdijk te zien.
Mast 24.jpg (698.98 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 25.jpg
Mast 25 samen met mast 24.
Mast 25.jpg (834.36 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 26.jpg
Hoekmast 26 staat midden in de volkstuintjes.
Mast 26.jpg (754.5 KiB) 11464 keer bekeken
Mast 27.jpg
Eindmast 27 bij de spoorlijn tussen Nijmegen & Oss. Ook is eindmast 23 te zien in de lijn naar Cuijk, hier later meer over.
Mast 27.jpg (805.97 KiB) 11464 keer bekeken
Station Teersdijk.jpg
Het station van Teersdijk, duidelijk een typisch PGEM station uit de jaren '70.
Station Teersdijk.jpg (748.61 KiB) 11464 keer bekeken
Dit was het deel tussen Nijmegen & Teersdijk. In het volgende deel is Teersdijk - Cuijk aan de beurt.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: PGEM project

Bericht door Tom » 02 okt 2019 22:00

Topfoto's Ruben!
Welke dag was dit?

Die driewegsmast verdient het om van dichtbij te fotograferen, mooi dat je de moeite hebt genomen om het weiland in te gaan.
Ik vind die hoekmasten wel leuk, op de een of andere manier lijken ze net wat kleiner dan Woudhuis - Hattem.
En bij de steunmasten vind ik het opvallend dat de verspringende verbanden van evenknie Woudhuis - Hattem hier niet zijn gekozen :) .

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 03 okt 2019 15:20

Dank je Tom!

De foto's van mast 5 tm mast 11 zijn van 18-11-2018. De foto's mast 11a tm Teersdijk zijn van 2-6-2019.

Voor de foto's van de driewegsmast hoefde ik het weiland niet in, er liep een pad vanaf de weg tot aan de positie waar ik stond bij mast 20. :grin:

Inderdaad viel mij ook op dat deze hoekmasten net wat kleiner ogen dan de hoekmasten in Woudhuis - Hattem II. Ook de verbanden in de steunmasten sluiten hier inderdaad mooi op elkaar aan i.p.v. het asymmetrische slingerverband in de andere lijn.

De overgang van de ET-masten naar de tonmasten blijft een leuk punt om te zien. Dat ze toen de tijd voor de zwaarste tonmasten hebben gekozen blijft wel een apart besluit van de PGEM, aangezien de MaasWaal masten ook enkele geleiders hebben, net zoals de oude masten uit 1953.

Edit:

We gaan verder met het tweede deel van de lijn. We beginnen bij Teersdijk, nu aan de zuidkant van het station.
Mast 23.jpg
Eindmast 23 aan de andere kant van het station van Teersdijk.
Mast 23.jpg (1.18 MiB) 11357 keer bekeken
Mast 24.jpg
Mast 24 kijkend richting het zuiden. Duidelijk is te zien dat de mast verkeerd staat.
Mast 24.jpg (812.69 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 24a.jpg
Vroeger maakte de lijn hier een lichte knik naar rechts.
Mast 24a.jpg (813.31 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 25.jpg
Staatsieportret van mast 25. De steunmasten zijn fraai om te zien!
Mast 25.jpg (606.39 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 25a.jpg
Het laatste stukje van de lijn. De top van mast 23 is ook te zien.
Mast 25a.jpg (637.4 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 26.jpg
Mast 26 kijkend naar het noorden.
Mast 26.jpg (725.11 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 27.jpg
Mast 27 is als een van de weinige masten in dit stuk voorzien van een antenne.
Mast 27.jpg (676.88 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 28.jpg
Ook mast 28 is voorzien van antenne.
Mast 28.jpg (764.7 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 29.jpg
De avondzon laat zicht van z'n beste kant zien bij mast 29.
Mast 29.jpg (982.04 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 30.jpg
Mast 30 staat midden in een park.
Mast 30.jpg (728.37 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 30a.jpg
Mast 30 van de andere kant gezien.
Mast 30a.jpg (858.29 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 31.jpg
Staatsieportret van mast 31. Duidelijk zijn de overeenkomsten met de dennenboom- & tonmasten te zien.
Mast 31.jpg (913.49 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 33.jpg
Mast 33 is de eerste verhoogde mast die we tegen komen.
Mast 33.jpg (809.82 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 33a.jpg
Mast 33 samen met hoekmast 32. Doordat mast 32 midden op een sportveld staat kon ik er niet dichterbij komen.
Mast 33a.jpg (737.7 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 34.jpg
Mast 34 is recent zijn antenne kwijt geraakt, maar de constructie is nog aanwezig.
Mast 34.jpg (624.92 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 35.jpg
Bij mast 35 verlaat de lijn Nijmegen.
Mast 35.jpg (725.14 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 35a.jpg
Mast 35 deels gecamoufleerd door bomen. Duidelijk is de dubbele ketting te zien.
Mast 35a.jpg (1.03 MiB) 11357 keer bekeken
Mast 36.jpg
Mast 36 met enkele kettingen.
Mast 36.jpg (635.34 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 37.jpg
Mast 37 terugkijkend naar Nijmegen.
Mast 37.jpg (588.48 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 37a.jpg
Staatsieportret van mast 37. Ook mast 32 is nog te zien.
Mast 37a.jpg (695.7 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 38.jpg
Mast 38 in november 2018. Duidelijk is de extra broekstuk te zien.
Mast 38.jpg (574.28 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 38a.jpg
Mast 38 in september 2019.
Mast 38a.jpg (768.15 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 39.jpg
Mast 39 kijkend naar het zuiden. Duidelijk is het hoogteverschil te zien tussen de normale S+0 en de later verhoogde masten 39 & 40.
Mast 39.jpg (503.71 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 39a.jpg
Mast 39 van de zijkant gezien. Duidelijk is de overeenkomst met een mast van Roermond - Eindhoven te zien.
Mast 39a.jpg (477.09 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 40.jpg
Mast 40 deels verscholen achter bomen.
Mast 40.jpg (631.18 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 41.jpg
Steunmast 41 is weer een normale S+0.
Mast 41.jpg (712.42 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 42.jpg
Mast 42 is de tweede wisselmast in de lijn.
Mast 42.jpg (681.23 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 42a.jpg
Mast 42 in een staatsieportret.
Mast 42a.jpg (794.16 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 42b.jpg
De fasewisseling in detail gezien. Duidelijk zijn ook de kleine preekstoelen te zien met de nieuwe bliksemkabel.
Mast 42b.jpg (533.08 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 43.jpg
Mast 43 kijkend richting Nijmegen. Vanaf hier loopt de lijn een stukje door een bos heen.
Mast 43.jpg (578.22 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 44.jpg
Mast 44 staat pal naast een 60 km/h weg. De dubbele kettingen vallen duidelijk op.
Mast 44.jpg (764.94 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 45.jpg
Mast 45 gezien vanaf de andere kant van een heuvel.
Mast 45.jpg (709.55 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 46.jpg
Mast 46 staat midden in het bos en was geen makkelijke mast om op de foto te krijgen.
Mast 46.jpg (798.04 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 47.jpg
Hierna verlaat de lijn het bos weer als we hier mast 47 zien.
Mast 47.jpg (726.88 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 48.jpg
Mast 48 met op de achtergrond de Maas-crossing.
Mast 48.jpg (635.19 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 49.jpg
Mast 49 is de net als mast 6 de hoogste steunmast die er is. Deze mast is ook al zijn antenne kwijt geraakt.
Mast 49.jpg (654.57 KiB) 11357 keer bekeken
Mast 50.jpg
Mast 50 heeft zijn antenne nog.
Mast 50.jpg (759 KiB) 11357 keer bekeken
Dit was het tweede deel van Nijmegen - Blerick. In het laatste deel komt de Maas-crossing aan bod & het laatste stukje tot het station van Cuijk.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 06 okt 2019 11:11

We gaan naar het laatste deel van Nijmegen - Blerick. In dit deel staat vooral de Maas-crossing centraal die helaas in 2016 verpest is door geleiderverhoging...
Mast 51.jpg
Mast 51 is de noordelijke crossinghoekmast voor de Maas-crossing. Duidelijk zijn de preekstoelen te zien aan de punten van de traversen.
Mast 51.jpg (725.38 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 51a.jpg
De crossing in december 2015 voordat de geleiderverhoging kwam.
Mast 51a.jpg (627.93 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 52.jpg
Anno 2019 zijn beide crossingmasten voorzien van geleiderverhoging. De reden ervan weet ik helaas niet, maar het is een beetje kansloos aangezien de crossing naast een brug ligt en de zeeg nog reuze meeviel.
Mast 52.jpg (684.94 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 52a.jpg
Staatsieportret van mast 52. Duidelijk is het verloop te zien op het Brabantse gedeelte.
Mast 52a.jpg (632.02 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 52b.jpg
Mast 52 samen met mast 51.
Mast 52b.jpg (597.75 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 52c.jpg
Staatsieportret van mast 52 in de originele staat.
Mast 52c.jpg (862.25 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 53.jpg
Mast 53 staat inmiddels al in Noord-Brabant.
Mast 53.jpg (601.15 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 53a.jpg
Mast 53 ook nog in de originele staat.
Mast 53a.jpg (1.37 MiB) 11306 keer bekeken
Mast 53b.jpg
Beide crossingmasten met duidelijk de Maas in beeld.
Mast 53b.jpg (767.93 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 54.jpg
Staatsieportret van afspanmast 54. Hier is recentelijk flink gesnoeid. In november 2018 kon ik de mast nog niet zo goed op de foto zetten.
Mast 54.jpg (632.17 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 54a.jpg
Detailopname van de traversen. Ik blijf deze hoekmasten ook bijzonder fraai vinden!
Mast 54a.jpg (448.75 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 55.jpg
Mast 55 kijkend richting de crossing.
Mast 55.jpg (745 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 55a.jpg
Mast 55 in november 2018.
Mast 55a.jpg (722.43 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 56.jpg
Mast 56 met op de achtergrond ook al het PLEM gedeelte in zicht.
Mast 56.jpg (729.12 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 56a.jpg
Mast 56 kijkend naar mast 59.
Mast 56a.jpg (652.12 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 57.jpg
Mast 57 staat hier in het zonnetje te genieten.
Mast 57.jpg (643.5 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 57a.jpg
De laatste twee steunmasten van het PGEM gedeelte in beeld. Ook de verplaatste hoekmast 59 is al te zien.
Mast 57a.jpg (725.47 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 58.jpg
Mast 58 samen met mast 59.
Mast 58.jpg (640.45 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 59.jpg
De overgang van PGEM naar PLEM is hier duidelijk te zien. Bij mast 60 is het 150kV station van Cuijk te zien.
Mast 59.jpg (646.7 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 59a.jpg
Een staatsieportret van de verplaatste hoekmast 60 nu met het nummer 59.
Mast 59a.jpg (715.64 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 60.jpg
Hoekmast 60 blijft een vreemde eend in de bijt, maar het is wel logisch waarom ze een MaasWaal hier hebben toegepast.
Mast 60.jpg (623.79 KiB) 11306 keer bekeken
Mast 60_A.jpg
Mast 60 samen met mast 59. Ook het station van Cuijk is hier duidelijk te zien.
Mast 60_A.jpg (633.33 KiB) 11306 keer bekeken
Dit was Nijmegen - Blerick tot aan Cuijk. In een ander topic zal ik nog de foto's laten zien van Cuijk tot Venray. Op dat stuk staan ook bijna alle masten erop. De volgende lijn die aan de beurt is, is wederom een 50kV-lijn waarvan de lijn nog maar uit twee kleine stukjes bestaat.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie