PGEM project
Geplaatst: 29 aug 2016 21:58
Michel en ik zijn nu een aantal weken bezig met een groot project namelijk, het huidige PGEM-concessie in beeld brengen.
Iedereen heeft natuurlijk wel van de PGEM gehoord. Opgericht in 1915 door de Provincie Gelderland en verschillende Gelderse gemeentes. Het eerste grote werk van de PGEM was de 50.000 volt verbinding Lent-Arnhem-Apeldoorn. Dit waren bijzondere tonmasten die alleen daar te vinden waren. De lijn moest de Rijn overspannen, dit gebeurde door twee bijzondere crossingmasten. Lent-Arnhem is in 1950 afgebroken en Arnhem-Apeldoorn in 1990. Vanaf medio jaren '20 kwamen de schaarmasten van de PGEM. In 1926 werden Lent-Hemmen en Hemmen-Tiel aangelegd. Dit waren typerende schaarmasten met een bliksemtraverse boven op de masten. De hoekmasten waren fors. In 1927 werd de rechte lijn Arnhem-Doetinchem aangelegd, tegelijkertijd werd in Arnhem een trafostation aan de Broekstraat gebouwd, waarvan het gebouw nog aanwezig is. Arnhem-Doetinchem werd in fases afgebroken, in de jaren 60 en 70 kreeg de lijn twee aftakken. Naar Angerlo en Zevenaar. In de periode 1929-1931 werd de ring van de PGEM gesloten door de aanleg van Hemmen-Ede, Ede-Kootwijk en Kootwijk-Apeldoorn, mede doordat Radio Kootwijk meer stroom nodig had. Van deze schaarmasten is alleen Hemmen-Ede nog merendeels aanwezig. Ede-Kootwijk en Kootwijk-Apeldoorn zijn in 2001 afgebroken. Hemmen-Ede heeft een crossing met een eigen naam "De Zwarte Giraf". Deze masten zijn nu de oudste van Nederland met een leeftijd van 87 jaar. In 1935 werd de lijn Nijmegen-Arnhem aangelegd. Deze masten zijn heel anders dan de schaarmasten die nog 4 jaar daarvoor zijn gebouwd. Deze masten kunnen de voorlopers van de later te bespreken Dennenbomen genoemd kunnen worden. Dit lijntje heeft veel afbraak gekend. In de jaren '80 werd Arnhem-Huissen afgebroken en in 2010 werden masten 1 t/m 12 afgebroken door verkabeling. Een klein stukje van de lijn staat er nog rond Bemmel. Ook in de Tweede-Wereldoorlog bouwde de PGEM door. In 1941 werd Apeldoorn-Hattem gebouwd, en in 1943 werden Tiel -' s-Herthogenbosch en Doetinchem-Winterswijk gebouwd. Dit waren asymmetrische masten. In 1951 werd als laatste Doetinchem-Zutphen met dit type aangelegd. Van dit type zijn er een paar restanten over.
Na de oorlog werd begonnen met het bouwen van het 150kV-net van de PGEM. Als eerste werd Nijmegen-Apeldoorn aangelegd in 1949, in eerste instantie op 50kV bedreven. In 1951 kwam Apeldoorn-Deventer in bedrijf en in 1953 Nijmegen-Dodewaard-grens. Deze lijnen werden uitgevoerd met Dennenboommasten, deze waren de grotere versie van Nijmegen-Arnhem. In 1961 werd het deel Terwolde-Deventer afgebroken toen de lijn werd omgelegd naar Hattem. De lijn Nijmegen-Apeldoorn kreeg een aantal verkabelingen: in 2004 in Arnhem, 2005 bij Nijmegen en 2014-2015 bij Apeldoorn. Nijmegen-Dodewaard werd alleen bij Valburg verkabeld in 2001 door de Betuweroute. In 1953 werd ook Nijmegen-Blerick opgeleverd, dit waren de eerste 150kV donaumasten voor de PGEM, de lijn werd samen met de PLEM gebouwd, het deel van de PGEM loopt van Nijmegen tot aan het station van Cuijk wat eigenlijk al in Noord-Brabant ligt.. Van deze lijn is alleen bij Nijmegen in 1980 een deel omgeleid, en in de jaren '90 is station Cuijk gebouwd. Ook in de jaren '50 werd het 50kV-net uitgebreid. In 1952 werden maar liefst vier 50kV-lijnen opgeleverd. Dit waren: Kootwijk-Nunspeet, Zutphen-Apeldoorn en Ede-Nijkerk. Dit waren allemaal Donaumasten van hetzelfde type. Kootwijk-Nunspeet werd als eerste afgebroken in 2002. In 2003 gevolgd door Zutphen-Apeldoorn, tevens werd in 2003 een deel van Ede-Barneveld verkabeld bij Barneveld-Zuid. Alleen het deel tussen Barneveld en Nijkerk is nog origineel. In 1954 werd weer na 32 weer een lijn met tonmasten gebouwd, en tevens de eerste voor 150kV. Dit was Nijmegen-Doetinchem, wel afwijkend waren de kleine bliksemtraversen die de lijn kent. Bij Doetinchem waren wel masten te vinden met langere bliksemtraversen. Een jaar later volgde de lijn Dodewaard-Ede, hierin kwamen dezelfde masten in te staan. In 1959 volgde Dodewaard-Tiel die geheel werd voorzien van masten met de langere bliksemtraversen. In 1961 volgde Terwolde-Hattem, waar de oude lijn uit Apeldoorn op aansloot. Tegelijkertijd werd ook Hattem-Harculo gebouwd om een koppeling te vormen met de IJsselcentrale. In 1964 werden Doetinchem-Zutphen en Ede-Harderwijk opgeleverd. In 1967 werden weer drie lijnen met tonmasten opgeleverd, maar deze wijken iets af dan de eerder besproken masten. Het ging hier om de lijnen: Zutphen-Woudhuis, Zutphen-Lochem en de aftak Vaassen van Apeldoorn-Hattem. Ook werd in 1967 een lijntje aangelegd tussen Dodewaard en de kerncentrale die aan de Waal ligt. Ook werd er een interne lijn aangelegd in Dodewaard tussen het 380kV-station wat werd gebouwd en het 150kV-station. In de jaren 1960-1970 werd er weer een overvloed aan 50kV aangelegd om het net te versterken. Dit waren: Nunspeet-Harderwijk, Doetinchem-Ulft-Dale-Winterswijk, Tiel-Culemborg, Hattem-Wapenveld, Nijkerk-Harderwijk, Aftak Anklaar, Aftak Angerlo, Aftak Zevenaar en Aftak Eerbeek. Ook dit waren Donaumasten alleen groter dan die in de jaren '50 werden gebouwd. Van deze lijnen zijn alleen Nijkerk-Harderwijk en Tiel-Culemborg over. De rest zijn in verschillende jaren afgebroken. In 1967 en 1968 werden twee grote lijnen opgeleverd, dit waren Hattem-Flevocentrale en Harderwijk-Flevocentrale. Dit waren grote Deltamasten die zwaar gebouwd waren om energie vanuit de Flevocentrale naar Gelderland te transporteren. Hedendaags zijn beide lijnen nog compleet aanwezig. Eind jaren '70 werd een nieuw type mast geintroduceerd bij de PGEM: de Buismast. Deze werden in 1977 en 1978 eerst toegepast in de Achterhoek op de lijnen Ulft-Dale en Dale-Winterswijk. De mast bleek zo'n succes te zijn dat ook Borculo-Winterswijk van deze masten werd voorzien in 1986. Als laatste werd Nunspeet-Harderwijk aangelegd in 2001 om de oude 50kV-lijn te vervangen. Hedendaags is die lijn pas naar 150kV gebracht. In de jaren '70 werden weer een aantal lijnen met tonmasten aangelegd, dit waren: Doetinchem-Ulft, Woudhuis-Hattem II, Lochem-Borculo en Tiel-Zaltbommel. Dit type tonmast had een meer Duits karakter door het tapse lattenwerk. Van deze lijnen gaat Doetinchem-Ulft verdwijnen in 2017 door de bouw van Doetinchem-Wesel die deels over het huidige traject loopt. Woudhuis-Hattem II mag een bijzondere lijn genoemd worden, deze lijn heeft als enige van de tonmasten bundelgeleiders en is over een stuk van bijna 7 km voorzien van Donaumasten vanwege Vliegveld Teuge. In de jaren '60 werd ook een nieuwe mast gepresenteerd. Deze staat bekend als de MaasWaal-mast doordat hij in dat gebied te vinden is o.a. in de lijnen: Teersdijk-Druten, Druten-Tiel, Zeewolde-Almere en ook in Tiel-Zaltbommel. Het zijn platte masten met een grote traverse met omhoog lopende kattenoren. Dit was onze preview voor dit mega-project.
Cheers Ruben & Michel.
Iedereen heeft natuurlijk wel van de PGEM gehoord. Opgericht in 1915 door de Provincie Gelderland en verschillende Gelderse gemeentes. Het eerste grote werk van de PGEM was de 50.000 volt verbinding Lent-Arnhem-Apeldoorn. Dit waren bijzondere tonmasten die alleen daar te vinden waren. De lijn moest de Rijn overspannen, dit gebeurde door twee bijzondere crossingmasten. Lent-Arnhem is in 1950 afgebroken en Arnhem-Apeldoorn in 1990. Vanaf medio jaren '20 kwamen de schaarmasten van de PGEM. In 1926 werden Lent-Hemmen en Hemmen-Tiel aangelegd. Dit waren typerende schaarmasten met een bliksemtraverse boven op de masten. De hoekmasten waren fors. In 1927 werd de rechte lijn Arnhem-Doetinchem aangelegd, tegelijkertijd werd in Arnhem een trafostation aan de Broekstraat gebouwd, waarvan het gebouw nog aanwezig is. Arnhem-Doetinchem werd in fases afgebroken, in de jaren 60 en 70 kreeg de lijn twee aftakken. Naar Angerlo en Zevenaar. In de periode 1929-1931 werd de ring van de PGEM gesloten door de aanleg van Hemmen-Ede, Ede-Kootwijk en Kootwijk-Apeldoorn, mede doordat Radio Kootwijk meer stroom nodig had. Van deze schaarmasten is alleen Hemmen-Ede nog merendeels aanwezig. Ede-Kootwijk en Kootwijk-Apeldoorn zijn in 2001 afgebroken. Hemmen-Ede heeft een crossing met een eigen naam "De Zwarte Giraf". Deze masten zijn nu de oudste van Nederland met een leeftijd van 87 jaar. In 1935 werd de lijn Nijmegen-Arnhem aangelegd. Deze masten zijn heel anders dan de schaarmasten die nog 4 jaar daarvoor zijn gebouwd. Deze masten kunnen de voorlopers van de later te bespreken Dennenbomen genoemd kunnen worden. Dit lijntje heeft veel afbraak gekend. In de jaren '80 werd Arnhem-Huissen afgebroken en in 2010 werden masten 1 t/m 12 afgebroken door verkabeling. Een klein stukje van de lijn staat er nog rond Bemmel. Ook in de Tweede-Wereldoorlog bouwde de PGEM door. In 1941 werd Apeldoorn-Hattem gebouwd, en in 1943 werden Tiel -' s-Herthogenbosch en Doetinchem-Winterswijk gebouwd. Dit waren asymmetrische masten. In 1951 werd als laatste Doetinchem-Zutphen met dit type aangelegd. Van dit type zijn er een paar restanten over.
Na de oorlog werd begonnen met het bouwen van het 150kV-net van de PGEM. Als eerste werd Nijmegen-Apeldoorn aangelegd in 1949, in eerste instantie op 50kV bedreven. In 1951 kwam Apeldoorn-Deventer in bedrijf en in 1953 Nijmegen-Dodewaard-grens. Deze lijnen werden uitgevoerd met Dennenboommasten, deze waren de grotere versie van Nijmegen-Arnhem. In 1961 werd het deel Terwolde-Deventer afgebroken toen de lijn werd omgelegd naar Hattem. De lijn Nijmegen-Apeldoorn kreeg een aantal verkabelingen: in 2004 in Arnhem, 2005 bij Nijmegen en 2014-2015 bij Apeldoorn. Nijmegen-Dodewaard werd alleen bij Valburg verkabeld in 2001 door de Betuweroute. In 1953 werd ook Nijmegen-Blerick opgeleverd, dit waren de eerste 150kV donaumasten voor de PGEM, de lijn werd samen met de PLEM gebouwd, het deel van de PGEM loopt van Nijmegen tot aan het station van Cuijk wat eigenlijk al in Noord-Brabant ligt.. Van deze lijn is alleen bij Nijmegen in 1980 een deel omgeleid, en in de jaren '90 is station Cuijk gebouwd. Ook in de jaren '50 werd het 50kV-net uitgebreid. In 1952 werden maar liefst vier 50kV-lijnen opgeleverd. Dit waren: Kootwijk-Nunspeet, Zutphen-Apeldoorn en Ede-Nijkerk. Dit waren allemaal Donaumasten van hetzelfde type. Kootwijk-Nunspeet werd als eerste afgebroken in 2002. In 2003 gevolgd door Zutphen-Apeldoorn, tevens werd in 2003 een deel van Ede-Barneveld verkabeld bij Barneveld-Zuid. Alleen het deel tussen Barneveld en Nijkerk is nog origineel. In 1954 werd weer na 32 weer een lijn met tonmasten gebouwd, en tevens de eerste voor 150kV. Dit was Nijmegen-Doetinchem, wel afwijkend waren de kleine bliksemtraversen die de lijn kent. Bij Doetinchem waren wel masten te vinden met langere bliksemtraversen. Een jaar later volgde de lijn Dodewaard-Ede, hierin kwamen dezelfde masten in te staan. In 1959 volgde Dodewaard-Tiel die geheel werd voorzien van masten met de langere bliksemtraversen. In 1961 volgde Terwolde-Hattem, waar de oude lijn uit Apeldoorn op aansloot. Tegelijkertijd werd ook Hattem-Harculo gebouwd om een koppeling te vormen met de IJsselcentrale. In 1964 werden Doetinchem-Zutphen en Ede-Harderwijk opgeleverd. In 1967 werden weer drie lijnen met tonmasten opgeleverd, maar deze wijken iets af dan de eerder besproken masten. Het ging hier om de lijnen: Zutphen-Woudhuis, Zutphen-Lochem en de aftak Vaassen van Apeldoorn-Hattem. Ook werd in 1967 een lijntje aangelegd tussen Dodewaard en de kerncentrale die aan de Waal ligt. Ook werd er een interne lijn aangelegd in Dodewaard tussen het 380kV-station wat werd gebouwd en het 150kV-station. In de jaren 1960-1970 werd er weer een overvloed aan 50kV aangelegd om het net te versterken. Dit waren: Nunspeet-Harderwijk, Doetinchem-Ulft-Dale-Winterswijk, Tiel-Culemborg, Hattem-Wapenveld, Nijkerk-Harderwijk, Aftak Anklaar, Aftak Angerlo, Aftak Zevenaar en Aftak Eerbeek. Ook dit waren Donaumasten alleen groter dan die in de jaren '50 werden gebouwd. Van deze lijnen zijn alleen Nijkerk-Harderwijk en Tiel-Culemborg over. De rest zijn in verschillende jaren afgebroken. In 1967 en 1968 werden twee grote lijnen opgeleverd, dit waren Hattem-Flevocentrale en Harderwijk-Flevocentrale. Dit waren grote Deltamasten die zwaar gebouwd waren om energie vanuit de Flevocentrale naar Gelderland te transporteren. Hedendaags zijn beide lijnen nog compleet aanwezig. Eind jaren '70 werd een nieuw type mast geintroduceerd bij de PGEM: de Buismast. Deze werden in 1977 en 1978 eerst toegepast in de Achterhoek op de lijnen Ulft-Dale en Dale-Winterswijk. De mast bleek zo'n succes te zijn dat ook Borculo-Winterswijk van deze masten werd voorzien in 1986. Als laatste werd Nunspeet-Harderwijk aangelegd in 2001 om de oude 50kV-lijn te vervangen. Hedendaags is die lijn pas naar 150kV gebracht. In de jaren '70 werden weer een aantal lijnen met tonmasten aangelegd, dit waren: Doetinchem-Ulft, Woudhuis-Hattem II, Lochem-Borculo en Tiel-Zaltbommel. Dit type tonmast had een meer Duits karakter door het tapse lattenwerk. Van deze lijnen gaat Doetinchem-Ulft verdwijnen in 2017 door de bouw van Doetinchem-Wesel die deels over het huidige traject loopt. Woudhuis-Hattem II mag een bijzondere lijn genoemd worden, deze lijn heeft als enige van de tonmasten bundelgeleiders en is over een stuk van bijna 7 km voorzien van Donaumasten vanwege Vliegveld Teuge. In de jaren '60 werd ook een nieuwe mast gepresenteerd. Deze staat bekend als de MaasWaal-mast doordat hij in dat gebied te vinden is o.a. in de lijnen: Teersdijk-Druten, Druten-Tiel, Zeewolde-Almere en ook in Tiel-Zaltbommel. Het zijn platte masten met een grote traverse met omhoog lopende kattenoren. Dit was onze preview voor dit mega-project.
Cheers Ruben & Michel.