PGEM project
Re: PGEM project
@Peter, bedankt! Langzaam maar zeker komt de voltooiing steeds dichterbij. Met het voltooien van het 50kV net van Gelderland is er al een mijlpaal bereikt!
Zag inderdaad al dat jij ook beetje bij beetje doet in Overijssel, goed werk!
We gaan verder naar de volgende lijn, zoals eerder gezegd zou nu Harderwijk - Nijkerk aan de beurt zijn.
Deze lijn heeft ongeveer dezelfde leeftijd als Tiel - Culemborg, maar er is een groot verschil. En dat zijn de hoekmasten. Die zijn bij deze lijn smaller dan de dikke hoekmasten die in de lijn naar Culemborg zijn te vinden. Harderwijk - Nijkerk is het sluitende stuk in de ring die begint in Ede, via Nijkerk, Harderwijk, Nunspeet & Kootwijk weer terugkeert in Ede.
De lijn is in 1965 gebruik genomen en is nu de jongste 50kV-lijn die uit de jaren '60 over is. De lijn begint bij het 50kV-station in Harderwijk en staat de eindmast van de lijn naar Ede. Bij hoekmast 2 maakt de lijn een hoek om al een westelijke koers aan te houden. Vanaf hier wordt ook een groot vakantie park overspannen. Bij masten 6 & 7 maakt de lijn twee kleine hoekjes, maar hij blijft een westelijke koers aanhouden. Bij masten 10 & 11 wordt de spoorlijn Amersfoort - Zwolle voor de eerste keer overspannen. Dit gebeurt door twee afspanmasten die dicht bij elkaar zijn geplaatst.
De lijn houdt tot mast 17 die westelijke koers aan. Bij die mast buigt de lijn af richting het zuidwesten. Hier volgt een kleine rechtstand tot mast 22, tevens is dit de eerste wisselmast in de lijn. Vanaf mast 22 houdt de lijn een meer zuidelijke koers aan. Bij hoekmast 27 maakt de lijn een kleine bocht zodat hij nog zuidelijker gaat lopen. Bij mast 33 maakt de lijn weer een hoek om wederom een zuidwestelijke koers aan te houden. Bij mast 44 maakt de lijn een minimale knik, hier is tevens wisselmast twee van de lijn te vinden. De rechtstand vanaf mast 33 loopt via mast 44 helemaal door naar mast 53, voor een 50kV-lijn is dit een beste rechtstand. Vanaf mast 53 houdt de lijn wederom een zuidelijke koers aan om richting de spoorlijn te gaan. Deze wordt tussen masten 57 & 58 overspannen, beide zijn hoekmasten, hierbij is mast 58 een verhoogde hoekmast.
Vanaf mast 58 gaat de lijn parallel lopen aan de spoorlijn tot het verdeelstation van Nijkerk. Bij mast 67 maakt de lijn nog een minimale knik, dit is tevens de derde wisselmast in de lijn! Bij mast 71 eindigt de lijn naast de oudere lijn vanuit Ede.
De lijn heeft in zijn carrière pas éénanpassing meegemaakt & dat is in 2006 geweest toen masten 12 t/m 16 werden gesloopt vanwege een nieuwe woonwijk bij Harderwijk. Masten 11 & 17 zijn opstijgpunten geworden.
Na vele woorden gaan we de lijn in beeld bekijken. Ga mee op reis van Harderwijk naar Nijkerk.
Dit was het eerste deel van Harderwijk - Nijkerk.
Cheers Ruben
Zag inderdaad al dat jij ook beetje bij beetje doet in Overijssel, goed werk!
We gaan verder naar de volgende lijn, zoals eerder gezegd zou nu Harderwijk - Nijkerk aan de beurt zijn.
Deze lijn heeft ongeveer dezelfde leeftijd als Tiel - Culemborg, maar er is een groot verschil. En dat zijn de hoekmasten. Die zijn bij deze lijn smaller dan de dikke hoekmasten die in de lijn naar Culemborg zijn te vinden. Harderwijk - Nijkerk is het sluitende stuk in de ring die begint in Ede, via Nijkerk, Harderwijk, Nunspeet & Kootwijk weer terugkeert in Ede.
De lijn is in 1965 gebruik genomen en is nu de jongste 50kV-lijn die uit de jaren '60 over is. De lijn begint bij het 50kV-station in Harderwijk en staat de eindmast van de lijn naar Ede. Bij hoekmast 2 maakt de lijn een hoek om al een westelijke koers aan te houden. Vanaf hier wordt ook een groot vakantie park overspannen. Bij masten 6 & 7 maakt de lijn twee kleine hoekjes, maar hij blijft een westelijke koers aanhouden. Bij masten 10 & 11 wordt de spoorlijn Amersfoort - Zwolle voor de eerste keer overspannen. Dit gebeurt door twee afspanmasten die dicht bij elkaar zijn geplaatst.
De lijn houdt tot mast 17 die westelijke koers aan. Bij die mast buigt de lijn af richting het zuidwesten. Hier volgt een kleine rechtstand tot mast 22, tevens is dit de eerste wisselmast in de lijn. Vanaf mast 22 houdt de lijn een meer zuidelijke koers aan. Bij hoekmast 27 maakt de lijn een kleine bocht zodat hij nog zuidelijker gaat lopen. Bij mast 33 maakt de lijn weer een hoek om wederom een zuidwestelijke koers aan te houden. Bij mast 44 maakt de lijn een minimale knik, hier is tevens wisselmast twee van de lijn te vinden. De rechtstand vanaf mast 33 loopt via mast 44 helemaal door naar mast 53, voor een 50kV-lijn is dit een beste rechtstand. Vanaf mast 53 houdt de lijn wederom een zuidelijke koers aan om richting de spoorlijn te gaan. Deze wordt tussen masten 57 & 58 overspannen, beide zijn hoekmasten, hierbij is mast 58 een verhoogde hoekmast.
Vanaf mast 58 gaat de lijn parallel lopen aan de spoorlijn tot het verdeelstation van Nijkerk. Bij mast 67 maakt de lijn nog een minimale knik, dit is tevens de derde wisselmast in de lijn! Bij mast 71 eindigt de lijn naast de oudere lijn vanuit Ede.
De lijn heeft in zijn carrière pas éénanpassing meegemaakt & dat is in 2006 geweest toen masten 12 t/m 16 werden gesloopt vanwege een nieuwe woonwijk bij Harderwijk. Masten 11 & 17 zijn opstijgpunten geworden.
Na vele woorden gaan we de lijn in beeld bekijken. Ga mee op reis van Harderwijk naar Nijkerk.
Dit was het eerste deel van Harderwijk - Nijkerk.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Na een poosje van radiostilte pakken we de draad weer op en gaan we verder met Harderwijk - Nijkerk.
Dit was het tweede deel van de lijn. In deel 3 laat ik het het laatste stukje zien tot het station van Nijkerk.
Cheers Ruben
Dit was het tweede deel van de lijn. In deel 3 laat ik het het laatste stukje zien tot het station van Nijkerk.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Het laatste stukje van Harderwijk - Nijkerk!
Dit was Harderwijk - Nijkerk. Nu gaan we weer even naar 150kV. De volgende lijn die aan de beurt is, is een buitenbeentje van de PGEM. Een mast die maar liefst in drie provincies te zien is, jawel. Nijmegen - Blerick is hierna aan de beurt!
Cheers Ruben
Dit was Harderwijk - Nijkerk. Nu gaan we weer even naar 150kV. De volgende lijn die aan de beurt is, is een buitenbeentje van de PGEM. Een mast die maar liefst in drie provincies te zien is, jawel. Nijmegen - Blerick is hierna aan de beurt!
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Bekend gebied. In de regio Ermelo heb ik nogal wat familie wonen en ik heb er zelf ook een half jaar gewoond toen ik moest wachten op een studentenkamer in Wageningen. Sindsdien is er gelukkig vrij weinig veranderd in die streek.
U parkeert uw hoogspanningsmast zijwaarts bij de sportvereniging op een terrein dat geen expliciete parkeerbestemming heeft. Koos, mag dat?
Vraag 29.
U parkeert uw hoogspanningsmast zijwaarts bij de sportvereniging op een terrein dat geen expliciete parkeerbestemming heeft. Koos, mag dat?
Re: PGEM project
Mooie reportage, hoop dat je weer eens wat vaker hier langswaait.
Re: PGEM project
Mooi dat je de draad weer hebt opgepakt met het PGEM project!
Re: PGEM project
Bedankt voor de reacties heren!
@Hans, gelukkig is er weinig veranderd in die regio door de jaren heen. Wat betreft de positie van mast 3, dat is een gevalletje wie was er eerder?
@Tom, nu de herfst werkelijk zijn intrede heeft gedaan is het weer tijd om verder te gaan met het publiceren.
@Peter, nu met het herfstweer de perfecte gelegenheid ervoor.
We gaan verder met de volgende lijn, tevens een van mijn favorieten van Gelderland.
De lijn is en zal toch altijd het buitenbeentje van de PGEM blijven. Een type mast van 150kV die in drie provincies is te zien, dat gebeurde niet elke dag in 1953. We hebben het over Nijmegen - Blerick.
De lijn is gebouwd als onderdeel van het koppelnet tussen Nijmegen & Blerick. Vanaf Nijmegen vertrokken de lijn naar Apeldoorn/Deventer & Veenendaal. Nu werd dus een lijn naar het zuiden gebouwd. In Blerick gaf de lijn aansluiting op de lijn naar Roermond, die aldaar weer aansluiting gaf op de lijnen naar Geleen & Eindhoven. De lijn was denk ik in die tijd de lijn met de meeste masten, maar liefst 229! Vandaag de dag is mast 229 nog aanwezig in Blerick. Het zijn donaumasten die een mix zijn van PGEM & PLEM masten. Van de zijkant in de top hebben ze veel weg van de masten tussen Roermond & Eindhoven, maar over het algemeen zijn het echte PGEM masten. De hebben weg van de dennenboommasten en de tonmasten.
De lijn begon aan de zuidzijde van het 150kV station bij Centrale Gelderland. Bij eindmast 1 maakte de lijn gelijk een hoek om al een zuidelijke richting aan te houden. Bij masten 3 & 5 maakte de lijn nog twee hoeken om een zuidwestelijke richting aan te houden. Bij mast 7 ging de lijn meer richting het westen draaien. Bij masten 10 & 11 wordt het Maas-Waal kanaal overspannen. Bij hoekmast 12, tevens de eerste wisselmast, buigt de lijn weer meer af in zuidelijke richting. Bij hoekmast 16 maakt de lijn wederom een hoek om nog meer in zuidelijke richting te gaan. Bij hoekmast 22 wordt nog een hoek gemaakt. Tussen mast 22 & 23 wordt de spoorlijn Nijmegen - Oss gepasseerd. Mast 23 is een verhoogde steunmast, mast 22 is een normale hoekmast. Bij mast 24 maakt de lijn een kleine hoek om een zuid-zuidoostelijke richting aan te houden. Bij hoekmast 32 maakt de lijn nog een hoek meer richting het zuidoosten.
Bij mast 42 is een lichte knik in de lijn aanwezig. Dit is tevens de tweede wisselmast. Bij mast 46 maakt de lijn een scherpe hoek om weer een zuidelijke koers aan te houden. Bij mast 51 maakt de lijn een lichte hoek, alhier begint ook de crossing over de Maas. De Maas wordt overspannen door masten 52 & 53. Mast 54 is een afspanmast. Bij mast 60 maakt de lijn een hoek om weer een meer zuid-zuidoostelijke richting aan te houden. Hier is tevens ook de concessiegrens tussen de PGEM & de PLEM. Op Brabants gebied staan PGEM masten in beheer van de PLEM, een bijzonder tafereel.
De eerste wijziging was in de jaren '60 toen mast 3A werd gebouwd tussen masten 3 & 4. Dit was vanwege de uitbreiding van de industrie van Nijmegen. In de midden van de jaren '70 werd het deel tussen wisselmast 12 & hoekmast 24 vervangen door een nieuw lijndeel vanwege de aanleg van een woonwijk. Tevens werd aan de spoorlijn tussen Nijmegen & Oss het verdeelstation Teersdijk gebouwd. In 1978 gaf dit station samen met Nijmegen aansluiting op de lijn naar Druten. Via splitsingmast 20 werd de lijn naar Druten afgetakt van de lijn tussen Nijmegen & Teersdijk. In diezelfde jaren werden masten 33, 38, 39 & 40 verhoogd met een extra broekstuk vanwege de aanleg van de A73. In 1993 is bij Cuijk een station gebouwd, tevens is de lijn een stukje verlegd. Hoekmast 60 werd verplaatst op de positie van mast 59 gezet. Mast 60 werd een nieuw gebouwde MaasWaal-mast die tevens aansluiting gaf op het station van Cuijk. In 2010 is het stukje tussen station Nijmegen & mast 4 afgebroken door de aanleg van de nieuwe Waalbrug. Mast 4 is vervangen door een nieuw opstijgpunt. In 2014 zijn de bliksemgeleiders tussen Teersdijk & Cuijk vervangen. De hoekmasten op dit stuk (masten 24, 32, 42, 46, 51, 54 & 59) zijn voorzien van kleine preekstoelen. De bliksemgeleider boven aan de top is verdwenen op dit stuk. Tussen Nijmegen & Teersdijk is hij nog aanwezig.
Ga mee op reis langs deze bijzondere lijn. In het eerste deel, het stuk tussen Nijmegen & Teersdijk.
Dit was het deel tussen Nijmegen & Teersdijk. In het volgende deel is Teersdijk - Cuijk aan de beurt.
@Hans, gelukkig is er weinig veranderd in die regio door de jaren heen. Wat betreft de positie van mast 3, dat is een gevalletje wie was er eerder?
@Tom, nu de herfst werkelijk zijn intrede heeft gedaan is het weer tijd om verder te gaan met het publiceren.
@Peter, nu met het herfstweer de perfecte gelegenheid ervoor.
We gaan verder met de volgende lijn, tevens een van mijn favorieten van Gelderland.
De lijn is en zal toch altijd het buitenbeentje van de PGEM blijven. Een type mast van 150kV die in drie provincies is te zien, dat gebeurde niet elke dag in 1953. We hebben het over Nijmegen - Blerick.
De lijn is gebouwd als onderdeel van het koppelnet tussen Nijmegen & Blerick. Vanaf Nijmegen vertrokken de lijn naar Apeldoorn/Deventer & Veenendaal. Nu werd dus een lijn naar het zuiden gebouwd. In Blerick gaf de lijn aansluiting op de lijn naar Roermond, die aldaar weer aansluiting gaf op de lijnen naar Geleen & Eindhoven. De lijn was denk ik in die tijd de lijn met de meeste masten, maar liefst 229! Vandaag de dag is mast 229 nog aanwezig in Blerick. Het zijn donaumasten die een mix zijn van PGEM & PLEM masten. Van de zijkant in de top hebben ze veel weg van de masten tussen Roermond & Eindhoven, maar over het algemeen zijn het echte PGEM masten. De hebben weg van de dennenboommasten en de tonmasten.
De lijn begon aan de zuidzijde van het 150kV station bij Centrale Gelderland. Bij eindmast 1 maakte de lijn gelijk een hoek om al een zuidelijke richting aan te houden. Bij masten 3 & 5 maakte de lijn nog twee hoeken om een zuidwestelijke richting aan te houden. Bij mast 7 ging de lijn meer richting het westen draaien. Bij masten 10 & 11 wordt het Maas-Waal kanaal overspannen. Bij hoekmast 12, tevens de eerste wisselmast, buigt de lijn weer meer af in zuidelijke richting. Bij hoekmast 16 maakt de lijn wederom een hoek om nog meer in zuidelijke richting te gaan. Bij hoekmast 22 wordt nog een hoek gemaakt. Tussen mast 22 & 23 wordt de spoorlijn Nijmegen - Oss gepasseerd. Mast 23 is een verhoogde steunmast, mast 22 is een normale hoekmast. Bij mast 24 maakt de lijn een kleine hoek om een zuid-zuidoostelijke richting aan te houden. Bij hoekmast 32 maakt de lijn nog een hoek meer richting het zuidoosten.
Bij mast 42 is een lichte knik in de lijn aanwezig. Dit is tevens de tweede wisselmast. Bij mast 46 maakt de lijn een scherpe hoek om weer een zuidelijke koers aan te houden. Bij mast 51 maakt de lijn een lichte hoek, alhier begint ook de crossing over de Maas. De Maas wordt overspannen door masten 52 & 53. Mast 54 is een afspanmast. Bij mast 60 maakt de lijn een hoek om weer een meer zuid-zuidoostelijke richting aan te houden. Hier is tevens ook de concessiegrens tussen de PGEM & de PLEM. Op Brabants gebied staan PGEM masten in beheer van de PLEM, een bijzonder tafereel.
De eerste wijziging was in de jaren '60 toen mast 3A werd gebouwd tussen masten 3 & 4. Dit was vanwege de uitbreiding van de industrie van Nijmegen. In de midden van de jaren '70 werd het deel tussen wisselmast 12 & hoekmast 24 vervangen door een nieuw lijndeel vanwege de aanleg van een woonwijk. Tevens werd aan de spoorlijn tussen Nijmegen & Oss het verdeelstation Teersdijk gebouwd. In 1978 gaf dit station samen met Nijmegen aansluiting op de lijn naar Druten. Via splitsingmast 20 werd de lijn naar Druten afgetakt van de lijn tussen Nijmegen & Teersdijk. In diezelfde jaren werden masten 33, 38, 39 & 40 verhoogd met een extra broekstuk vanwege de aanleg van de A73. In 1993 is bij Cuijk een station gebouwd, tevens is de lijn een stukje verlegd. Hoekmast 60 werd verplaatst op de positie van mast 59 gezet. Mast 60 werd een nieuw gebouwde MaasWaal-mast die tevens aansluiting gaf op het station van Cuijk. In 2010 is het stukje tussen station Nijmegen & mast 4 afgebroken door de aanleg van de nieuwe Waalbrug. Mast 4 is vervangen door een nieuw opstijgpunt. In 2014 zijn de bliksemgeleiders tussen Teersdijk & Cuijk vervangen. De hoekmasten op dit stuk (masten 24, 32, 42, 46, 51, 54 & 59) zijn voorzien van kleine preekstoelen. De bliksemgeleider boven aan de top is verdwenen op dit stuk. Tussen Nijmegen & Teersdijk is hij nog aanwezig.
Ga mee op reis langs deze bijzondere lijn. In het eerste deel, het stuk tussen Nijmegen & Teersdijk.
Dit was het deel tussen Nijmegen & Teersdijk. In het volgende deel is Teersdijk - Cuijk aan de beurt.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Topfoto's Ruben!
Welke dag was dit?
Die driewegsmast verdient het om van dichtbij te fotograferen, mooi dat je de moeite hebt genomen om het weiland in te gaan.
Ik vind die hoekmasten wel leuk, op de een of andere manier lijken ze net wat kleiner dan Woudhuis - Hattem.
En bij de steunmasten vind ik het opvallend dat de verspringende verbanden van evenknie Woudhuis - Hattem hier niet zijn gekozen .
Welke dag was dit?
Die driewegsmast verdient het om van dichtbij te fotograferen, mooi dat je de moeite hebt genomen om het weiland in te gaan.
Ik vind die hoekmasten wel leuk, op de een of andere manier lijken ze net wat kleiner dan Woudhuis - Hattem.
En bij de steunmasten vind ik het opvallend dat de verspringende verbanden van evenknie Woudhuis - Hattem hier niet zijn gekozen .
Re: PGEM project
Dank je Tom!
De foto's van mast 5 tm mast 11 zijn van 18-11-2018. De foto's mast 11a tm Teersdijk zijn van 2-6-2019.
Voor de foto's van de driewegsmast hoefde ik het weiland niet in, er liep een pad vanaf de weg tot aan de positie waar ik stond bij mast 20.
Inderdaad viel mij ook op dat deze hoekmasten net wat kleiner ogen dan de hoekmasten in Woudhuis - Hattem II. Ook de verbanden in de steunmasten sluiten hier inderdaad mooi op elkaar aan i.p.v. het asymmetrische slingerverband in de andere lijn.
De overgang van de ET-masten naar de tonmasten blijft een leuk punt om te zien. Dat ze toen de tijd voor de zwaarste tonmasten hebben gekozen blijft wel een apart besluit van de PGEM, aangezien de MaasWaal masten ook enkele geleiders hebben, net zoals de oude masten uit 1953.
Edit:
We gaan verder met het tweede deel van de lijn. We beginnen bij Teersdijk, nu aan de zuidkant van het station.
Dit was het tweede deel van Nijmegen - Blerick. In het laatste deel komt de Maas-crossing aan bod & het laatste stukje tot het station van Cuijk.
Cheers Ruben
De foto's van mast 5 tm mast 11 zijn van 18-11-2018. De foto's mast 11a tm Teersdijk zijn van 2-6-2019.
Voor de foto's van de driewegsmast hoefde ik het weiland niet in, er liep een pad vanaf de weg tot aan de positie waar ik stond bij mast 20.
Inderdaad viel mij ook op dat deze hoekmasten net wat kleiner ogen dan de hoekmasten in Woudhuis - Hattem II. Ook de verbanden in de steunmasten sluiten hier inderdaad mooi op elkaar aan i.p.v. het asymmetrische slingerverband in de andere lijn.
De overgang van de ET-masten naar de tonmasten blijft een leuk punt om te zien. Dat ze toen de tijd voor de zwaarste tonmasten hebben gekozen blijft wel een apart besluit van de PGEM, aangezien de MaasWaal masten ook enkele geleiders hebben, net zoals de oude masten uit 1953.
Edit:
We gaan verder met het tweede deel van de lijn. We beginnen bij Teersdijk, nu aan de zuidkant van het station.
Dit was het tweede deel van Nijmegen - Blerick. In het laatste deel komt de Maas-crossing aan bod & het laatste stukje tot het station van Cuijk.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
We gaan naar het laatste deel van Nijmegen - Blerick. In dit deel staat vooral de Maas-crossing centraal die helaas in 2016 verpest is door geleiderverhoging...
Dit was Nijmegen - Blerick tot aan Cuijk. In een ander topic zal ik nog de foto's laten zien van Cuijk tot Venray. Op dat stuk staan ook bijna alle masten erop. De volgende lijn die aan de beurt is, is wederom een 50kV-lijn waarvan de lijn nog maar uit twee kleine stukjes bestaat.
Cheers Ruben.
Dit was Nijmegen - Blerick tot aan Cuijk. In een ander topic zal ik nog de foto's laten zien van Cuijk tot Venray. Op dat stuk staan ook bijna alle masten erop. De volgende lijn die aan de beurt is, is wederom een 50kV-lijn waarvan de lijn nog maar uit twee kleine stukjes bestaat.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.