PGEM project
PGEM project
Michel en ik zijn nu een aantal weken bezig met een groot project namelijk, het huidige PGEM-concessie in beeld brengen.
Iedereen heeft natuurlijk wel van de PGEM gehoord. Opgericht in 1915 door de Provincie Gelderland en verschillende Gelderse gemeentes. Het eerste grote werk van de PGEM was de 50.000 volt verbinding Lent-Arnhem-Apeldoorn. Dit waren bijzondere tonmasten die alleen daar te vinden waren. De lijn moest de Rijn overspannen, dit gebeurde door twee bijzondere crossingmasten. Lent-Arnhem is in 1950 afgebroken en Arnhem-Apeldoorn in 1990. Vanaf medio jaren '20 kwamen de schaarmasten van de PGEM. In 1926 werden Lent-Hemmen en Hemmen-Tiel aangelegd. Dit waren typerende schaarmasten met een bliksemtraverse boven op de masten. De hoekmasten waren fors. In 1927 werd de rechte lijn Arnhem-Doetinchem aangelegd, tegelijkertijd werd in Arnhem een trafostation aan de Broekstraat gebouwd, waarvan het gebouw nog aanwezig is. Arnhem-Doetinchem werd in fases afgebroken, in de jaren 60 en 70 kreeg de lijn twee aftakken. Naar Angerlo en Zevenaar. In de periode 1929-1931 werd de ring van de PGEM gesloten door de aanleg van Hemmen-Ede, Ede-Kootwijk en Kootwijk-Apeldoorn, mede doordat Radio Kootwijk meer stroom nodig had. Van deze schaarmasten is alleen Hemmen-Ede nog merendeels aanwezig. Ede-Kootwijk en Kootwijk-Apeldoorn zijn in 2001 afgebroken. Hemmen-Ede heeft een crossing met een eigen naam "De Zwarte Giraf". Deze masten zijn nu de oudste van Nederland met een leeftijd van 87 jaar. In 1935 werd de lijn Nijmegen-Arnhem aangelegd. Deze masten zijn heel anders dan de schaarmasten die nog 4 jaar daarvoor zijn gebouwd. Deze masten kunnen de voorlopers van de later te bespreken Dennenbomen genoemd kunnen worden. Dit lijntje heeft veel afbraak gekend. In de jaren '80 werd Arnhem-Huissen afgebroken en in 2010 werden masten 1 t/m 12 afgebroken door verkabeling. Een klein stukje van de lijn staat er nog rond Bemmel. Ook in de Tweede-Wereldoorlog bouwde de PGEM door. In 1941 werd Apeldoorn-Hattem gebouwd, en in 1943 werden Tiel -' s-Herthogenbosch en Doetinchem-Winterswijk gebouwd. Dit waren asymmetrische masten. In 1951 werd als laatste Doetinchem-Zutphen met dit type aangelegd. Van dit type zijn er een paar restanten over.
Na de oorlog werd begonnen met het bouwen van het 150kV-net van de PGEM. Als eerste werd Nijmegen-Apeldoorn aangelegd in 1949, in eerste instantie op 50kV bedreven. In 1951 kwam Apeldoorn-Deventer in bedrijf en in 1953 Nijmegen-Dodewaard-grens. Deze lijnen werden uitgevoerd met Dennenboommasten, deze waren de grotere versie van Nijmegen-Arnhem. In 1961 werd het deel Terwolde-Deventer afgebroken toen de lijn werd omgelegd naar Hattem. De lijn Nijmegen-Apeldoorn kreeg een aantal verkabelingen: in 2004 in Arnhem, 2005 bij Nijmegen en 2014-2015 bij Apeldoorn. Nijmegen-Dodewaard werd alleen bij Valburg verkabeld in 2001 door de Betuweroute. In 1953 werd ook Nijmegen-Blerick opgeleverd, dit waren de eerste 150kV donaumasten voor de PGEM, de lijn werd samen met de PLEM gebouwd, het deel van de PGEM loopt van Nijmegen tot aan het station van Cuijk wat eigenlijk al in Noord-Brabant ligt.. Van deze lijn is alleen bij Nijmegen in 1980 een deel omgeleid, en in de jaren '90 is station Cuijk gebouwd. Ook in de jaren '50 werd het 50kV-net uitgebreid. In 1952 werden maar liefst vier 50kV-lijnen opgeleverd. Dit waren: Kootwijk-Nunspeet, Zutphen-Apeldoorn en Ede-Nijkerk. Dit waren allemaal Donaumasten van hetzelfde type. Kootwijk-Nunspeet werd als eerste afgebroken in 2002. In 2003 gevolgd door Zutphen-Apeldoorn, tevens werd in 2003 een deel van Ede-Barneveld verkabeld bij Barneveld-Zuid. Alleen het deel tussen Barneveld en Nijkerk is nog origineel. In 1954 werd weer na 32 weer een lijn met tonmasten gebouwd, en tevens de eerste voor 150kV. Dit was Nijmegen-Doetinchem, wel afwijkend waren de kleine bliksemtraversen die de lijn kent. Bij Doetinchem waren wel masten te vinden met langere bliksemtraversen. Een jaar later volgde de lijn Dodewaard-Ede, hierin kwamen dezelfde masten in te staan. In 1959 volgde Dodewaard-Tiel die geheel werd voorzien van masten met de langere bliksemtraversen. In 1961 volgde Terwolde-Hattem, waar de oude lijn uit Apeldoorn op aansloot. Tegelijkertijd werd ook Hattem-Harculo gebouwd om een koppeling te vormen met de IJsselcentrale. In 1964 werden Doetinchem-Zutphen en Ede-Harderwijk opgeleverd. In 1967 werden weer drie lijnen met tonmasten opgeleverd, maar deze wijken iets af dan de eerder besproken masten. Het ging hier om de lijnen: Zutphen-Woudhuis, Zutphen-Lochem en de aftak Vaassen van Apeldoorn-Hattem. Ook werd in 1967 een lijntje aangelegd tussen Dodewaard en de kerncentrale die aan de Waal ligt. Ook werd er een interne lijn aangelegd in Dodewaard tussen het 380kV-station wat werd gebouwd en het 150kV-station. In de jaren 1960-1970 werd er weer een overvloed aan 50kV aangelegd om het net te versterken. Dit waren: Nunspeet-Harderwijk, Doetinchem-Ulft-Dale-Winterswijk, Tiel-Culemborg, Hattem-Wapenveld, Nijkerk-Harderwijk, Aftak Anklaar, Aftak Angerlo, Aftak Zevenaar en Aftak Eerbeek. Ook dit waren Donaumasten alleen groter dan die in de jaren '50 werden gebouwd. Van deze lijnen zijn alleen Nijkerk-Harderwijk en Tiel-Culemborg over. De rest zijn in verschillende jaren afgebroken. In 1967 en 1968 werden twee grote lijnen opgeleverd, dit waren Hattem-Flevocentrale en Harderwijk-Flevocentrale. Dit waren grote Deltamasten die zwaar gebouwd waren om energie vanuit de Flevocentrale naar Gelderland te transporteren. Hedendaags zijn beide lijnen nog compleet aanwezig. Eind jaren '70 werd een nieuw type mast geintroduceerd bij de PGEM: de Buismast. Deze werden in 1977 en 1978 eerst toegepast in de Achterhoek op de lijnen Ulft-Dale en Dale-Winterswijk. De mast bleek zo'n succes te zijn dat ook Borculo-Winterswijk van deze masten werd voorzien in 1986. Als laatste werd Nunspeet-Harderwijk aangelegd in 2001 om de oude 50kV-lijn te vervangen. Hedendaags is die lijn pas naar 150kV gebracht. In de jaren '70 werden weer een aantal lijnen met tonmasten aangelegd, dit waren: Doetinchem-Ulft, Woudhuis-Hattem II, Lochem-Borculo en Tiel-Zaltbommel. Dit type tonmast had een meer Duits karakter door het tapse lattenwerk. Van deze lijnen gaat Doetinchem-Ulft verdwijnen in 2017 door de bouw van Doetinchem-Wesel die deels over het huidige traject loopt. Woudhuis-Hattem II mag een bijzondere lijn genoemd worden, deze lijn heeft als enige van de tonmasten bundelgeleiders en is over een stuk van bijna 7 km voorzien van Donaumasten vanwege Vliegveld Teuge. In de jaren '60 werd ook een nieuwe mast gepresenteerd. Deze staat bekend als de MaasWaal-mast doordat hij in dat gebied te vinden is o.a. in de lijnen: Teersdijk-Druten, Druten-Tiel, Zeewolde-Almere en ook in Tiel-Zaltbommel. Het zijn platte masten met een grote traverse met omhoog lopende kattenoren. Dit was onze preview voor dit mega-project.
Cheers Ruben & Michel.
Iedereen heeft natuurlijk wel van de PGEM gehoord. Opgericht in 1915 door de Provincie Gelderland en verschillende Gelderse gemeentes. Het eerste grote werk van de PGEM was de 50.000 volt verbinding Lent-Arnhem-Apeldoorn. Dit waren bijzondere tonmasten die alleen daar te vinden waren. De lijn moest de Rijn overspannen, dit gebeurde door twee bijzondere crossingmasten. Lent-Arnhem is in 1950 afgebroken en Arnhem-Apeldoorn in 1990. Vanaf medio jaren '20 kwamen de schaarmasten van de PGEM. In 1926 werden Lent-Hemmen en Hemmen-Tiel aangelegd. Dit waren typerende schaarmasten met een bliksemtraverse boven op de masten. De hoekmasten waren fors. In 1927 werd de rechte lijn Arnhem-Doetinchem aangelegd, tegelijkertijd werd in Arnhem een trafostation aan de Broekstraat gebouwd, waarvan het gebouw nog aanwezig is. Arnhem-Doetinchem werd in fases afgebroken, in de jaren 60 en 70 kreeg de lijn twee aftakken. Naar Angerlo en Zevenaar. In de periode 1929-1931 werd de ring van de PGEM gesloten door de aanleg van Hemmen-Ede, Ede-Kootwijk en Kootwijk-Apeldoorn, mede doordat Radio Kootwijk meer stroom nodig had. Van deze schaarmasten is alleen Hemmen-Ede nog merendeels aanwezig. Ede-Kootwijk en Kootwijk-Apeldoorn zijn in 2001 afgebroken. Hemmen-Ede heeft een crossing met een eigen naam "De Zwarte Giraf". Deze masten zijn nu de oudste van Nederland met een leeftijd van 87 jaar. In 1935 werd de lijn Nijmegen-Arnhem aangelegd. Deze masten zijn heel anders dan de schaarmasten die nog 4 jaar daarvoor zijn gebouwd. Deze masten kunnen de voorlopers van de later te bespreken Dennenbomen genoemd kunnen worden. Dit lijntje heeft veel afbraak gekend. In de jaren '80 werd Arnhem-Huissen afgebroken en in 2010 werden masten 1 t/m 12 afgebroken door verkabeling. Een klein stukje van de lijn staat er nog rond Bemmel. Ook in de Tweede-Wereldoorlog bouwde de PGEM door. In 1941 werd Apeldoorn-Hattem gebouwd, en in 1943 werden Tiel -' s-Herthogenbosch en Doetinchem-Winterswijk gebouwd. Dit waren asymmetrische masten. In 1951 werd als laatste Doetinchem-Zutphen met dit type aangelegd. Van dit type zijn er een paar restanten over.
Na de oorlog werd begonnen met het bouwen van het 150kV-net van de PGEM. Als eerste werd Nijmegen-Apeldoorn aangelegd in 1949, in eerste instantie op 50kV bedreven. In 1951 kwam Apeldoorn-Deventer in bedrijf en in 1953 Nijmegen-Dodewaard-grens. Deze lijnen werden uitgevoerd met Dennenboommasten, deze waren de grotere versie van Nijmegen-Arnhem. In 1961 werd het deel Terwolde-Deventer afgebroken toen de lijn werd omgelegd naar Hattem. De lijn Nijmegen-Apeldoorn kreeg een aantal verkabelingen: in 2004 in Arnhem, 2005 bij Nijmegen en 2014-2015 bij Apeldoorn. Nijmegen-Dodewaard werd alleen bij Valburg verkabeld in 2001 door de Betuweroute. In 1953 werd ook Nijmegen-Blerick opgeleverd, dit waren de eerste 150kV donaumasten voor de PGEM, de lijn werd samen met de PLEM gebouwd, het deel van de PGEM loopt van Nijmegen tot aan het station van Cuijk wat eigenlijk al in Noord-Brabant ligt.. Van deze lijn is alleen bij Nijmegen in 1980 een deel omgeleid, en in de jaren '90 is station Cuijk gebouwd. Ook in de jaren '50 werd het 50kV-net uitgebreid. In 1952 werden maar liefst vier 50kV-lijnen opgeleverd. Dit waren: Kootwijk-Nunspeet, Zutphen-Apeldoorn en Ede-Nijkerk. Dit waren allemaal Donaumasten van hetzelfde type. Kootwijk-Nunspeet werd als eerste afgebroken in 2002. In 2003 gevolgd door Zutphen-Apeldoorn, tevens werd in 2003 een deel van Ede-Barneveld verkabeld bij Barneveld-Zuid. Alleen het deel tussen Barneveld en Nijkerk is nog origineel. In 1954 werd weer na 32 weer een lijn met tonmasten gebouwd, en tevens de eerste voor 150kV. Dit was Nijmegen-Doetinchem, wel afwijkend waren de kleine bliksemtraversen die de lijn kent. Bij Doetinchem waren wel masten te vinden met langere bliksemtraversen. Een jaar later volgde de lijn Dodewaard-Ede, hierin kwamen dezelfde masten in te staan. In 1959 volgde Dodewaard-Tiel die geheel werd voorzien van masten met de langere bliksemtraversen. In 1961 volgde Terwolde-Hattem, waar de oude lijn uit Apeldoorn op aansloot. Tegelijkertijd werd ook Hattem-Harculo gebouwd om een koppeling te vormen met de IJsselcentrale. In 1964 werden Doetinchem-Zutphen en Ede-Harderwijk opgeleverd. In 1967 werden weer drie lijnen met tonmasten opgeleverd, maar deze wijken iets af dan de eerder besproken masten. Het ging hier om de lijnen: Zutphen-Woudhuis, Zutphen-Lochem en de aftak Vaassen van Apeldoorn-Hattem. Ook werd in 1967 een lijntje aangelegd tussen Dodewaard en de kerncentrale die aan de Waal ligt. Ook werd er een interne lijn aangelegd in Dodewaard tussen het 380kV-station wat werd gebouwd en het 150kV-station. In de jaren 1960-1970 werd er weer een overvloed aan 50kV aangelegd om het net te versterken. Dit waren: Nunspeet-Harderwijk, Doetinchem-Ulft-Dale-Winterswijk, Tiel-Culemborg, Hattem-Wapenveld, Nijkerk-Harderwijk, Aftak Anklaar, Aftak Angerlo, Aftak Zevenaar en Aftak Eerbeek. Ook dit waren Donaumasten alleen groter dan die in de jaren '50 werden gebouwd. Van deze lijnen zijn alleen Nijkerk-Harderwijk en Tiel-Culemborg over. De rest zijn in verschillende jaren afgebroken. In 1967 en 1968 werden twee grote lijnen opgeleverd, dit waren Hattem-Flevocentrale en Harderwijk-Flevocentrale. Dit waren grote Deltamasten die zwaar gebouwd waren om energie vanuit de Flevocentrale naar Gelderland te transporteren. Hedendaags zijn beide lijnen nog compleet aanwezig. Eind jaren '70 werd een nieuw type mast geintroduceerd bij de PGEM: de Buismast. Deze werden in 1977 en 1978 eerst toegepast in de Achterhoek op de lijnen Ulft-Dale en Dale-Winterswijk. De mast bleek zo'n succes te zijn dat ook Borculo-Winterswijk van deze masten werd voorzien in 1986. Als laatste werd Nunspeet-Harderwijk aangelegd in 2001 om de oude 50kV-lijn te vervangen. Hedendaags is die lijn pas naar 150kV gebracht. In de jaren '70 werden weer een aantal lijnen met tonmasten aangelegd, dit waren: Doetinchem-Ulft, Woudhuis-Hattem II, Lochem-Borculo en Tiel-Zaltbommel. Dit type tonmast had een meer Duits karakter door het tapse lattenwerk. Van deze lijnen gaat Doetinchem-Ulft verdwijnen in 2017 door de bouw van Doetinchem-Wesel die deels over het huidige traject loopt. Woudhuis-Hattem II mag een bijzondere lijn genoemd worden, deze lijn heeft als enige van de tonmasten bundelgeleiders en is over een stuk van bijna 7 km voorzien van Donaumasten vanwege Vliegveld Teuge. In de jaren '60 werd ook een nieuwe mast gepresenteerd. Deze staat bekend als de MaasWaal-mast doordat hij in dat gebied te vinden is o.a. in de lijnen: Teersdijk-Druten, Druten-Tiel, Zeewolde-Almere en ook in Tiel-Zaltbommel. Het zijn platte masten met een grote traverse met omhoog lopende kattenoren. Dit was onze preview voor dit mega-project.
Cheers Ruben & Michel.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Mooie preview, het geeft al een heel compleet beeld!
Re: PGEM project
Dank je wel Tom! Ik heb het zo duidelijk mogelijk willen omschrijven en toch een korte samenvatting willen maken. In deze topic worden de huidige lijnen op leeftijd getoond, dus als eerste wordt straks Hemmen-Ede getoond.
Cheers Ruben & Michel.
Cheers Ruben & Michel.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Dat ziet er weer veelbelovend uit! Ik sluit me aan bij Tom en ik ben benieuwd naar de reportages van het PGEM-gebied.
Re: PGEM project
We gaan beginnen met de tour door Gelderland.
Als eerste is Hemmen-Ede aan de beurt. Dit is tevens onze eerste 50kV-lijn die we gaan bespreken. Deze lijn stamt uit 1929 en is nu de oudste van ons land met een respectabele leeftijd van 87 jaar. Deze lijn werd gebouwd als de noordelijke ringsluiting voor de PGEM wat Hemmen met Apeldoorn deed verbinden via Ede en Kootwijk. Deze route werd toen gekozen omdat Radio Kootwijk midden op de Veluwe, meer stroom nodig had voor hun Radiostation.
Als eerste werd dus Hemmen-Ede gebouwd in 1929, en de lijn bestaat uit 70 masten. De lijn begon bij het 50kV-station wat pal naast de spoorlijn Elst-Dordrecht ligt. Hier sloten ook de lijnen vanuit Tiel en Nijmegen aan. Tussen mast 1 en 2 werd gelijk de bovengenoemde spoorlijn gekruist. Bij mast 15 maakt de lijn zijn eerste bocht om ook gelijk bij zijn eerste crossing te komen. De Neder Rijn werd overspannen door masten 16 en 17, die vandaag de dag de naam 'Zwarte Giraf' hebben gekregen. Bij mast 18 maakt de lijn weer een hoek om Wageningen westelijk te passeren. Tussen mast 20 en 21 wordt de Binnenhaven van Wageningen gepasseerd. Na twee hoeken bij mast 22 en 23 vervolgt de lijn zijn weg verder richting Ede.
Bij mast 31 maakt de lijn weer een hoek om een lang recht stuk te beginnen richting Ede. Mast 43 maakt de lijn een minimale hoek. De volgende hoek is past bij mast 57 die in Ede staat. Tussen mast 56 en 57 wordt de spoorlijn Amsterdam-Elten gepasseerd. Ook hier met een afspanmast en hoekmast zoals bij Hemmen. Dan loopt de lijn in een bijna rechte lijn naar het station van Ede. De Amsterdamseweg wordt bij mast 67 en 68 gepasseerd door hogere afspanmasten die vandaag de dag half-verankeringen hebben. Bij mast 69 maakt de lijn een kleine hoek om bij mast 70 uit te komen wat tevens de eindmast is van de lijn bij het station van Ede.
De lijn heeft weinig veranderingen gehad in die 87 jaar. In de jaren '70 is het station Wageningen Nude gebouwd tussen mast 22 en 23 in, dit werd een portaal. In begin van de jaren '90 met de komst van Doetinchem-Dodewaard werden masten 1 t/m 5 afgebroken en ging één circuit naar het 150kV-station en één naar het oude 50kV station d.m.v. een kabel. Eind jaren '90 werden masten 49 t/m 53 afgebroken door de komst van de wijk Rietkampen. Mast 49 werd een portaal en mast 53 werd een eindmast. Met de sloop van de lijn naar Kootwijk in 2001 werd een nieuw station gebouwd schuin achter de oude. Hiervoor werd een nieuw portaal gemaakt die aansluit op eindmast 70.
Dit was deel 1 van Hemmen-Ede. In het volgende deel het vervolg naar Ede.
Cheers Ruben & Michel.
Als eerste is Hemmen-Ede aan de beurt. Dit is tevens onze eerste 50kV-lijn die we gaan bespreken. Deze lijn stamt uit 1929 en is nu de oudste van ons land met een respectabele leeftijd van 87 jaar. Deze lijn werd gebouwd als de noordelijke ringsluiting voor de PGEM wat Hemmen met Apeldoorn deed verbinden via Ede en Kootwijk. Deze route werd toen gekozen omdat Radio Kootwijk midden op de Veluwe, meer stroom nodig had voor hun Radiostation.
Als eerste werd dus Hemmen-Ede gebouwd in 1929, en de lijn bestaat uit 70 masten. De lijn begon bij het 50kV-station wat pal naast de spoorlijn Elst-Dordrecht ligt. Hier sloten ook de lijnen vanuit Tiel en Nijmegen aan. Tussen mast 1 en 2 werd gelijk de bovengenoemde spoorlijn gekruist. Bij mast 15 maakt de lijn zijn eerste bocht om ook gelijk bij zijn eerste crossing te komen. De Neder Rijn werd overspannen door masten 16 en 17, die vandaag de dag de naam 'Zwarte Giraf' hebben gekregen. Bij mast 18 maakt de lijn weer een hoek om Wageningen westelijk te passeren. Tussen mast 20 en 21 wordt de Binnenhaven van Wageningen gepasseerd. Na twee hoeken bij mast 22 en 23 vervolgt de lijn zijn weg verder richting Ede.
Bij mast 31 maakt de lijn weer een hoek om een lang recht stuk te beginnen richting Ede. Mast 43 maakt de lijn een minimale hoek. De volgende hoek is past bij mast 57 die in Ede staat. Tussen mast 56 en 57 wordt de spoorlijn Amsterdam-Elten gepasseerd. Ook hier met een afspanmast en hoekmast zoals bij Hemmen. Dan loopt de lijn in een bijna rechte lijn naar het station van Ede. De Amsterdamseweg wordt bij mast 67 en 68 gepasseerd door hogere afspanmasten die vandaag de dag half-verankeringen hebben. Bij mast 69 maakt de lijn een kleine hoek om bij mast 70 uit te komen wat tevens de eindmast is van de lijn bij het station van Ede.
De lijn heeft weinig veranderingen gehad in die 87 jaar. In de jaren '70 is het station Wageningen Nude gebouwd tussen mast 22 en 23 in, dit werd een portaal. In begin van de jaren '90 met de komst van Doetinchem-Dodewaard werden masten 1 t/m 5 afgebroken en ging één circuit naar het 150kV-station en één naar het oude 50kV station d.m.v. een kabel. Eind jaren '90 werden masten 49 t/m 53 afgebroken door de komst van de wijk Rietkampen. Mast 49 werd een portaal en mast 53 werd een eindmast. Met de sloop van de lijn naar Kootwijk in 2001 werd een nieuw station gebouwd schuin achter de oude. Hiervoor werd een nieuw portaal gemaakt die aansluit op eindmast 70.
Dit was deel 1 van Hemmen-Ede. In het volgende deel het vervolg naar Ede.
Cheers Ruben & Michel.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Mooi gedaan Ruben! Leuk dat je met de oudste nog bestaande PGEM-lijn begint! Best wel bijzonder dat deze masten en in het bijzonder de crossingsmasten er nog steeds zijn en dan mogen we niet mopperen over de hekjes op de traversen. Natuurlijk is het jammer maar dit deel van de lijn bestaat gelukkig nog. Bij de afwijkende mast zie je duidelijk de latere PGEM-bouwstijl terug
Re: PGEM project
toch wel een beetje een design mast, die 50kv-ers.
Re: PGEM project
@Peter, dank je wel! Het was ook onze bedoeling om van oud naar nieuw te gaan. Zo heb ik dat ook gedaan met de preview. Zelf ben ik ook blij dat er toch nog schaarmasten bewaard zijn gebleven, nadat Nijmegen-Hemmen-Tiel en Ede-Kootwijk-Apeldoorn zijn afgebroken.
@voltron, zeker. Deze 50kV-masten hebben een schitterend desgin!
We gaan door met het 2e deel.
Dit was de eerste lijn, de aloude schaarmasten van Hemmen-Ede.
Cheers Ruben & Michel.
@voltron, zeker. Deze 50kV-masten hebben een schitterend desgin!
We gaan door met het 2e deel.
Dit was de eerste lijn, de aloude schaarmasten van Hemmen-Ede.
Cheers Ruben & Michel.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
prachtig metaalwerk zeg. net kunst
Re: PGEM project
Helemaal mee eens Voltron! Deze oude 50kV mastjes zijn kunstwerken op zich. Ze horen wat mij betreft bij de industriële monumenten thuis
Mooi vervolg hoor Ruben, er zitten een aantal bijzondere masten tussen! De foto met de Engelse dubbeldekker vond ik ook grappig Ik zie overigens dat deze lijn ook de circuitkleuren op de randstaven heeft gekregen. Blijkbaar wordt met 50kV veel met de circuitkleuren wit en blauw gewerkt. De twee masten met half-verankeringen vind ik ook erg mooi! Ga zo door
Nog even een vraag m.b.t. de netkaart, zet jij ze erop of ik? Ik wil het ook wel doen zodat jij verder kan met het posten van de foto's Met dit PGEM-project komt Gelderland ook goed op de netkaart te staan
Mooi vervolg hoor Ruben, er zitten een aantal bijzondere masten tussen! De foto met de Engelse dubbeldekker vond ik ook grappig Ik zie overigens dat deze lijn ook de circuitkleuren op de randstaven heeft gekregen. Blijkbaar wordt met 50kV veel met de circuitkleuren wit en blauw gewerkt. De twee masten met half-verankeringen vind ik ook erg mooi! Ga zo door
Nog even een vraag m.b.t. de netkaart, zet jij ze erop of ik? Ik wil het ook wel doen zodat jij verder kan met het posten van de foto's Met dit PGEM-project komt Gelderland ook goed op de netkaart te staan