PGEM project

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

PGEM project

Bericht door Ruben » 29 aug 2016 21:58

Michel en ik zijn nu een aantal weken bezig met een groot project namelijk, het huidige PGEM-concessie in beeld brengen.

Iedereen heeft natuurlijk wel van de PGEM gehoord. Opgericht in 1915 door de Provincie Gelderland en verschillende Gelderse gemeentes. Het eerste grote werk van de PGEM was de 50.000 volt verbinding Lent-Arnhem-Apeldoorn. Dit waren bijzondere tonmasten die alleen daar te vinden waren. De lijn moest de Rijn overspannen, dit gebeurde door twee bijzondere crossingmasten. Lent-Arnhem is in 1950 afgebroken en Arnhem-Apeldoorn in 1990.
PGEM19151940b_800.jpg
Lent-Arnhem-Apeldoorn.
PGEM19151940b_800.jpg (251.13 KiB) 17645 keer bekeken
Vanaf medio jaren '20 kwamen de schaarmasten van de PGEM. In 1926 werden Lent-Hemmen en Hemmen-Tiel aangelegd. Dit waren typerende schaarmasten met een bliksemtraverse boven op de masten. De hoekmasten waren fors. In 1927 werd de rechte lijn Arnhem-Doetinchem aangelegd, tegelijkertijd werd in Arnhem een trafostation aan de Broekstraat gebouwd, waarvan het gebouw nog aanwezig is. Arnhem-Doetinchem werd in fases afgebroken, in de jaren 60 en 70 kreeg de lijn twee aftakken. Naar Angerlo en Zevenaar.
2167.jpg
Arnhem-Doetinchem en Lent-Arnhem-Apeldoorn.
2167.jpg (358.2 KiB) 17645 keer bekeken
In de periode 1929-1931 werd de ring van de PGEM gesloten door de aanleg van Hemmen-Ede, Ede-Kootwijk en Kootwijk-Apeldoorn, mede doordat Radio Kootwijk meer stroom nodig had. Van deze schaarmasten is alleen Hemmen-Ede nog merendeels aanwezig. Ede-Kootwijk en Kootwijk-Apeldoorn zijn in 2001 afgebroken. Hemmen-Ede heeft een crossing met een eigen naam "De Zwarte Giraf". Deze masten zijn nu de oudste van Nederland met een leeftijd van 87 jaar.
DSC_6854.jpg
Hemmen-Ede.
DSC_6854.jpg (512.98 KiB) 17645 keer bekeken
In 1935 werd de lijn Nijmegen-Arnhem aangelegd. Deze masten zijn heel anders dan de schaarmasten die nog 4 jaar daarvoor zijn gebouwd. Deze masten kunnen de voorlopers van de later te bespreken Dennenbomen genoemd kunnen worden. Dit lijntje heeft veel afbraak gekend. In de jaren '80 werd Arnhem-Huissen afgebroken en in 2010 werden masten 1 t/m 12 afgebroken door verkabeling. Een klein stukje van de lijn staat er nog rond Bemmel.
rsz_img_4614.jpg
Nijmegen-Bemmel.
rsz_img_4614.jpg (133.89 KiB) 17645 keer bekeken
Ook in de Tweede-Wereldoorlog bouwde de PGEM door. In 1941 werd Apeldoorn-Hattem gebouwd, en in 1943 werden Tiel -' s-Herthogenbosch en Doetinchem-Winterswijk gebouwd. Dit waren asymmetrische masten. In 1951 werd als laatste Doetinchem-Zutphen met dit type aangelegd. Van dit type zijn er een paar restanten over.

Na de oorlog werd begonnen met het bouwen van het 150kV-net van de PGEM. Als eerste werd Nijmegen-Apeldoorn aangelegd in 1949, in eerste instantie op 50kV bedreven. In 1951 kwam Apeldoorn-Deventer in bedrijf en in 1953 Nijmegen-Dodewaard-grens. Deze lijnen werden uitgevoerd met Dennenboommasten, deze waren de grotere versie van Nijmegen-Arnhem. In 1961 werd het deel Terwolde-Deventer afgebroken toen de lijn werd omgelegd naar Hattem. De lijn Nijmegen-Apeldoorn kreeg een aantal verkabelingen: in 2004 in Arnhem, 2005 bij Nijmegen en 2014-2015 bij Apeldoorn. Nijmegen-Dodewaard werd alleen bij Valburg verkabeld in 2001 door de Betuweroute.
IMG_5805.jpg
Nijmegen-Apeldoorn.
IMG_5805.jpg (263.26 KiB) 17645 keer bekeken
In 1953 werd ook Nijmegen-Blerick opgeleverd, dit waren de eerste 150kV donaumasten voor de PGEM, de lijn werd samen met de PLEM gebouwd, het deel van de PGEM loopt van Nijmegen tot aan het station van Cuijk wat eigenlijk al in Noord-Brabant ligt.. Van deze lijn is alleen bij Nijmegen in 1980 een deel omgeleid, en in de jaren '90 is station Cuijk gebouwd.
DSC_3498.jpg
Nijmegen-Blerick.
DSC_3498.jpg (227 KiB) 17645 keer bekeken
Ook in de jaren '50 werd het 50kV-net uitgebreid. In 1952 werden maar liefst vier 50kV-lijnen opgeleverd. Dit waren: Kootwijk-Nunspeet, Zutphen-Apeldoorn en Ede-Nijkerk. Dit waren allemaal Donaumasten van hetzelfde type. Kootwijk-Nunspeet werd als eerste afgebroken in 2002. In 2003 gevolgd door Zutphen-Apeldoorn, tevens werd in 2003 een deel van Ede-Barneveld verkabeld bij Barneveld-Zuid. Alleen het deel tussen Barneveld en Nijkerk is nog origineel.
DSC_0457.jpg
Barneveld-Nijkerk.
DSC_0457.jpg (476.7 KiB) 17645 keer bekeken
In 1954 werd weer na 32 weer een lijn met tonmasten gebouwd, en tevens de eerste voor 150kV. Dit was Nijmegen-Doetinchem, wel afwijkend waren de kleine bliksemtraversen die de lijn kent. Bij Doetinchem waren wel masten te vinden met langere bliksemtraversen. Een jaar later volgde de lijn Dodewaard-Ede, hierin kwamen dezelfde masten in te staan. In 1959 volgde Dodewaard-Tiel die geheel werd voorzien van masten met de langere bliksemtraversen. In 1961 volgde Terwolde-Hattem, waar de oude lijn uit Apeldoorn op aansloot. Tegelijkertijd werd ook Hattem-Harculo gebouwd om een koppeling te vormen met de IJsselcentrale. In 1964 werden Doetinchem-Zutphen en Ede-Harderwijk opgeleverd.
DSC_2305.jpg
Nijmegen-Doetinchem.
DSC_2305.jpg (518.62 KiB) 17645 keer bekeken
DSC_6631.jpg
Dodewaard-Ede.
DSC_6631.jpg (547.11 KiB) 17645 keer bekeken
In 1967 werden weer drie lijnen met tonmasten opgeleverd, maar deze wijken iets af dan de eerder besproken masten. Het ging hier om de lijnen: Zutphen-Woudhuis, Zutphen-Lochem en de aftak Vaassen van Apeldoorn-Hattem. Ook werd in 1967 een lijntje aangelegd tussen Dodewaard en de kerncentrale die aan de Waal ligt. Ook werd er een interne lijn aangelegd in Dodewaard tussen het 380kV-station wat werd gebouwd en het 150kV-station.
DSC_0832.jpg
Aftak Vaassen.
DSC_0832.jpg (551.63 KiB) 17645 keer bekeken
In de jaren 1960-1970 werd er weer een overvloed aan 50kV aangelegd om het net te versterken. Dit waren: Nunspeet-Harderwijk, Doetinchem-Ulft-Dale-Winterswijk, Tiel-Culemborg, Hattem-Wapenveld, Nijkerk-Harderwijk, Aftak Anklaar, Aftak Angerlo, Aftak Zevenaar en Aftak Eerbeek. Ook dit waren Donaumasten alleen groter dan die in de jaren '50 werden gebouwd. Van deze lijnen zijn alleen Nijkerk-Harderwijk en Tiel-Culemborg over. De rest zijn in verschillende jaren afgebroken.
DSC_0644.jpg
Harderwijk-Nijkerk.
DSC_0644.jpg (521.34 KiB) 17645 keer bekeken
In 1967 en 1968 werden twee grote lijnen opgeleverd, dit waren Hattem-Flevocentrale en Harderwijk-Flevocentrale. Dit waren grote Deltamasten die zwaar gebouwd waren om energie vanuit de Flevocentrale naar Gelderland te transporteren. Hedendaags zijn beide lijnen nog compleet aanwezig.
DSC_0724.jpg
Harderwijk-Flevocentrale en Harderwijk-Nunspeet.
DSC_0724.jpg (783.75 KiB) 17645 keer bekeken
Eind jaren '70 werd een nieuw type mast geintroduceerd bij de PGEM: de Buismast. Deze werden in 1977 en 1978 eerst toegepast in de Achterhoek op de lijnen Ulft-Dale en Dale-Winterswijk. De mast bleek zo'n succes te zijn dat ook Borculo-Winterswijk van deze masten werd voorzien in 1986. Als laatste werd Nunspeet-Harderwijk aangelegd in 2001 om de oude 50kV-lijn te vervangen. Hedendaags is die lijn pas naar 150kV gebracht.
DSC_8291.jpg
Ulft-Dale.
DSC_8291.jpg (450.55 KiB) 17645 keer bekeken
In de jaren '70 werden weer een aantal lijnen met tonmasten aangelegd, dit waren: Doetinchem-Ulft, Woudhuis-Hattem II, Lochem-Borculo en Tiel-Zaltbommel. Dit type tonmast had een meer Duits karakter door het tapse lattenwerk. Van deze lijnen gaat Doetinchem-Ulft verdwijnen in 2017 door de bouw van Doetinchem-Wesel die deels over het huidige traject loopt. Woudhuis-Hattem II mag een bijzondere lijn genoemd worden, deze lijn heeft als enige van de tonmasten bundelgeleiders en is over een stuk van bijna 7 km voorzien van Donaumasten vanwege Vliegveld Teuge.
DSC_7248.jpg
Doetinchem-Ulft.
DSC_7248.jpg (422.97 KiB) 17645 keer bekeken
DSC_0967.jpg
Woudhuis-Hattem II.
DSC_0967.jpg (579.93 KiB) 17645 keer bekeken
DSC_5418.jpg
Tiel-Zaltbommel.
DSC_5418.jpg (644.68 KiB) 17645 keer bekeken
In de jaren '60 werd ook een nieuwe mast gepresenteerd. Deze staat bekend als de MaasWaal-mast doordat hij in dat gebied te vinden is o.a. in de lijnen: Teersdijk-Druten, Druten-Tiel, Zeewolde-Almere en ook in Tiel-Zaltbommel. Het zijn platte masten met een grote traverse met omhoog lopende kattenoren.
DSC_5488.jpg
MaasWaal-masten in Tiel-Zaltbommel.
DSC_5488.jpg (704.21 KiB) 17645 keer bekeken
Dit was onze preview voor dit mega-project.

Cheers Ruben & Michel.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: PGEM project

Bericht door Tom » 30 aug 2016 19:40

Mooie preview, het geeft al een heel compleet beeld!

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 30 aug 2016 22:41

Dank je wel Tom! Ik heb het zo duidelijk mogelijk willen omschrijven en toch een korte samenvatting willen maken. In deze topic worden de huidige lijnen op leeftijd getoond, dus als eerste wordt straks Hemmen-Ede getoond.

Cheers Ruben & Michel.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: PGEM project

Bericht door Peter » 31 aug 2016 00:03

Dat ziet er weer veelbelovend uit! Ik sluit me aan bij Tom en ik ben benieuwd naar de reportages van het PGEM-gebied.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 06 sep 2016 00:05

We gaan beginnen met de tour door Gelderland.

Als eerste is Hemmen-Ede aan de beurt. Dit is tevens onze eerste 50kV-lijn die we gaan bespreken. Deze lijn stamt uit 1929 en is nu de oudste van ons land met een respectabele leeftijd van 87 jaar. Deze lijn werd gebouwd als de noordelijke ringsluiting voor de PGEM wat Hemmen met Apeldoorn deed verbinden via Ede en Kootwijk. Deze route werd toen gekozen omdat Radio Kootwijk midden op de Veluwe, meer stroom nodig had voor hun Radiostation.

Als eerste werd dus Hemmen-Ede gebouwd in 1929, en de lijn bestaat uit 70 masten. De lijn begon bij het 50kV-station wat pal naast de spoorlijn Elst-Dordrecht ligt. Hier sloten ook de lijnen vanuit Tiel en Nijmegen aan. Tussen mast 1 en 2 werd gelijk de bovengenoemde spoorlijn gekruist. Bij mast 15 maakt de lijn zijn eerste bocht om ook gelijk bij zijn eerste crossing te komen. De Neder Rijn werd overspannen door masten 16 en 17, die vandaag de dag de naam 'Zwarte Giraf' hebben gekregen. Bij mast 18 maakt de lijn weer een hoek om Wageningen westelijk te passeren. Tussen mast 20 en 21 wordt de Binnenhaven van Wageningen gepasseerd. Na twee hoeken bij mast 22 en 23 vervolgt de lijn zijn weg verder richting Ede.

Bij mast 31 maakt de lijn weer een hoek om een lang recht stuk te beginnen richting Ede. Mast 43 maakt de lijn een minimale hoek. De volgende hoek is past bij mast 57 die in Ede staat. Tussen mast 56 en 57 wordt de spoorlijn Amsterdam-Elten gepasseerd. Ook hier met een afspanmast en hoekmast zoals bij Hemmen. Dan loopt de lijn in een bijna rechte lijn naar het station van Ede. De Amsterdamseweg wordt bij mast 67 en 68 gepasseerd door hogere afspanmasten die vandaag de dag half-verankeringen hebben. Bij mast 69 maakt de lijn een kleine hoek om bij mast 70 uit te komen wat tevens de eindmast is van de lijn bij het station van Ede.

De lijn heeft weinig veranderingen gehad in die 87 jaar. In de jaren '70 is het station Wageningen Nude gebouwd tussen mast 22 en 23 in, dit werd een portaal. In begin van de jaren '90 met de komst van Doetinchem-Dodewaard werden masten 1 t/m 5 afgebroken en ging één circuit naar het 150kV-station en één naar het oude 50kV station d.m.v. een kabel. Eind jaren '90 werden masten 49 t/m 53 afgebroken door de komst van de wijk Rietkampen. Mast 49 werd een portaal en mast 53 werd een eindmast. Met de sloop van de lijn naar Kootwijk in 2001 werd een nieuw station gebouwd schuin achter de oude. Hiervoor werd een nieuw portaal gemaakt die aansluit op eindmast 70.
DSC_6610.jpg
Het begin van de lijn. Portaal 5A en mast 6. Vroeger ging de lijn nog verder richting het spoor om daar te eindigen.
DSC_6610.jpg (694.35 KiB) 17471 keer bekeken
DSC_6611.jpg
We zien hier masten 7 t/m 19. Tevens ook al de Zwarte Giraf. De masten hier hebben na 2007 hekken gekregen op de traversen voor de veiligheid van monteurs & schilders.
DSC_6611.jpg (422.63 KiB) 17471 keer bekeken
DSC_6625.jpg
Beide crossingmasten van de zijkant gezien. Het blijven mooie masten om te zien! Gelukkig zijn ze gespaard gebleven desondanks hier in deze regio aardig gevochten is in de Tweede Wereldoorlog.
DSC_6625.jpg (485.5 KiB) 17471 keer bekeken
DSC_6629.jpg
Drie verschillende masten van de PGEM naast mekaar. Van voor naar achter: mast 14 van Hemmen-Ede, mast 8 van Dodewaard-Ede en mast 65 van Dodewaard-Veenendaal.
DSC_6629.jpg (613.28 KiB) 17471 keer bekeken
DSC_6666.jpg
Masten 12 t/m 6 zijn hier duidelijk te zien. De lijn liep vroeger recht op 380kV hoekmast 3 af.
DSC_6666.jpg (680.64 KiB) 17471 keer bekeken
DSC_6673.jpg
Hier zijn masten 14 t/m 20 zichtbaar. Beide crossings de Zwarte Giraf en de Binnenhaven.
DSC_6673.jpg (684.25 KiB) 17471 keer bekeken
DSC_6706.jpg
Crossingmast 16. Het design heeft veel weg van een Giraf waar de crossing zijn naam aan te danken heeft.
DSC_6706.jpg (652.39 KiB) 17471 keer bekeken
DSC_6711.jpg
Hoekmast 15 aan de zuidkant van de Rijn.
DSC_6711.jpg (600.09 KiB) 17471 keer bekeken
100_6413.jpg
De gehele crossing vanaf de noordkant.
100_6413.jpg (168.69 KiB) 17471 keer bekeken
100_6349.jpg
Masten 19 en 17. Beide steunmasten maar heel verschillend!
100_6349.jpg (176.08 KiB) 17471 keer bekeken
100_6677.jpg
Masten 19 t/m 23. Duidelijk is de crossing over de binnenhaven zichtbaar. Deze masten zijn weer een verhoogde versie van de steunmasten. Het design blijft bijzonder!
100_6677.jpg (198.05 KiB) 17471 keer bekeken
100_6637.JPG
Het portaal bij het station van Wageningen.
100_6637.JPG (285.82 KiB) 17471 keer bekeken
100_6638.jpg
Mast 22 die midden in Wageningen staat tussen verschillende industrie gebouwen.
100_6638.jpg (249.78 KiB) 17471 keer bekeken
DSC_6763.jpg
Masten 25 en 26 zijn in de jaren '70 of 80 vervangen door deze twee afwijkende masten. Die meer wat hebben van de 150kV-tonmasten die veel toegepast werden.
DSC_6763.jpg (501.65 KiB) 17471 keer bekeken
DSC_6769.jpg
Schaarmast 29 en wisselmast 17. Tussen de twee masten zit 26 jaar. Beide gaan naar Ede.
DSC_6769.jpg (577.35 KiB) 17471 keer bekeken
DSC_6773.jpg
Hier zien we masten 29 t/m 23. Ook is mast 16 te zien achter mast 23
DSC_6773.jpg (551.2 KiB) 17471 keer bekeken
DSC_6777.jpg
Het broekstuk van de steunmasten blijft een apart design, op de achtergrond hoekmast 31 en de tonmasten naar Ede.
DSC_6777.jpg (661.86 KiB) 17471 keer bekeken
DSC_6782.jpg
Duidelijk het verschil zichtbaar tussen de steunmasten en hoekmasten. Als je de hoekmasten ziet zie je al een echt broekstuk.
DSC_6782.jpg (445.29 KiB) 17471 keer bekeken
DSC_6797.jpg
Drie verschillende masten samen. De ET-masten naar Veenendaal, de tonmasten naar Ede en de schaarmasten naar Ede.
DSC_6797.jpg (439.77 KiB) 17471 keer bekeken
DSC_6801.jpg
Mast 33 t/m 29. Bij mast 31 maakt de lijn een aardige hoek.
DSC_6801.jpg (628.43 KiB) 17471 keer bekeken
Dit was deel 1 van Hemmen-Ede. In het volgende deel het vervolg naar Ede.

Cheers Ruben & Michel.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: PGEM project

Bericht door Peter » 06 sep 2016 07:48

Mooi gedaan Ruben! Leuk dat je met de oudste nog bestaande PGEM-lijn begint! Best wel bijzonder dat deze masten en in het bijzonder de crossingsmasten er nog steeds zijn en dan mogen we niet mopperen over de hekjes op de traversen. Natuurlijk is het jammer maar dit deel van de lijn bestaat gelukkig nog. Bij de afwijkende mast zie je duidelijk de latere PGEM-bouwstijl terug

voltron
380 kV
Berichten: 783
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: PGEM project

Bericht door voltron » 06 sep 2016 12:41

toch wel een beetje een design mast, die 50kv-ers.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 06 sep 2016 16:40

@Peter, dank je wel! Het was ook onze bedoeling om van oud naar nieuw te gaan. Zo heb ik dat ook gedaan met de preview. Zelf ben ik ook blij dat er toch nog schaarmasten bewaard zijn gebleven, nadat Nijmegen-Hemmen-Tiel en Ede-Kootwijk-Apeldoorn zijn afgebroken.

@voltron, zeker. Deze 50kV-masten hebben een schitterend desgin!

We gaan door met het 2e deel.
DSC_6806.jpg
Een hele rij richting mast 43. Op de voorgrond mast 35.
DSC_6806.jpg (847.83 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6834.jpg
Kijkend richting mast 31. Persoonlijk vind ik de hekjes niet zo storend bij deze masten.
DSC_6834.jpg (573.63 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6849.jpg
Mooie rechtstand richting mast 43.
DSC_6849.jpg (477.82 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6853.jpg
Mast 37 in een staand formaat. Bij de kleinere wegen zijn ook dubbele kettingen toegepast.
DSC_6853.jpg (501.1 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6854.jpg
Je ziet dat bij mast 43 de lijn een klein hoekje maakt om koers te zetten naar Ede.
DSC_6854.jpg (512.98 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6869.jpg
Masten 38 t/m 40. Hoe zal het in 1929 hebben uitgezien? De masten ogen nog altijd goed na 87 jaar.
DSC_6869.jpg (517.1 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6876.jpg
Het was een mooi gezicht om de lijn zo in de open landschappen te zien staan.
DSC_6876.jpg (680.85 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6878.jpg
Staatsieportret van een steunmast met dubbele isolatorkettingen. Het blijven mooie masten!
DSC_6878.jpg (531.19 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6882.jpg
Kijkend richting Ede. Op de voorgrond mast 44.
DSC_6882.jpg (538.01 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6883.jpg
Bij mast 43 maakt de lijn een minimale hoek.
DSC_6883.jpg (711.56 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6885.jpg
Portaal 49 voor de A12. Gebouwd in eind jaren '90 door de komt van de wijk Rietlanden.
DSC_6885.jpg (768.53 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6887.jpg
Terugkijkend richting masten 48 t/m 44.
DSC_6887.jpg (625.89 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6913.jpg
Eindmast 53 voor de verkabeling voor de wijk Rietlanden. Deze mast was ook te vinden in de lijn naar Kootwijk vanwege de afvalstortplaats van Wekerom.
DSC_6913.jpg (820.98 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6916.jpg
Masten 54 en 55 zijn voor onbekende redenen voorzien van een geleiderverhoging wat ze totaal niet staat!
DSC_6916.jpg (763.66 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6933.jpg
Bij masten 56 en 57 overspant de lijn de spoorlijn Amsterdam-Elten. Allebei hebben ze een GSM-antenne.
DSC_6933.jpg (595.29 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6937.jpg
Mast 59 staat tussen de huizen in. Ede wilt liever deze lijn onder de grond hebben. Wordt lastig afbreken zo, nu de huizen om de lijn zijn heen gebouwd.
DSC_6937.jpg (744 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6953.jpg
Mast 65 staat pal naast een skatepark. Het nummerbord was voorzien van graffiti.
DSC_6953.jpg (735.03 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6956.jpg
Mast 68 naast de Amsterdamseweg. Het zijn eigenlijk hoge hoekmasten zoals we dat ook zien bij de Zwarte Giraf.
DSC_6956.jpg (914.07 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6967.jpg
Mast 67 en 68 samen. Bijzonder om deze met half-verankering te zien.
DSC_6967.jpg (887.22 KiB) 17437 keer bekeken
DSC_6978.jpg
Eindmast 70 in Ede. Achter de mast was vroeger het imposante station. Het design van de stations van de PGEM waren heel bijzonder en heel industrieel. Links zien we t nieuw gebouwde portaal 71.
DSC_6978.jpg (900.98 KiB) 17437 keer bekeken
Dit was de eerste lijn, de aloude schaarmasten van Hemmen-Ede.

Cheers Ruben & Michel.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

voltron
380 kV
Berichten: 783
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: PGEM project

Bericht door voltron » 06 sep 2016 18:07

prachtig metaalwerk zeg. net kunst

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: PGEM project

Bericht door Peter » 06 sep 2016 20:31

Helemaal mee eens Voltron! Deze oude 50kV mastjes zijn kunstwerken op zich. Ze horen wat mij betreft bij de industriële monumenten thuis

Mooi vervolg hoor Ruben, er zitten een aantal bijzondere masten tussen! De foto met de Engelse dubbeldekker vond ik ook grappig Ik zie overigens dat deze lijn ook de circuitkleuren op de randstaven heeft gekregen. Blijkbaar wordt met 50kV veel met de circuitkleuren wit en blauw gewerkt. De twee masten met half-verankeringen vind ik ook erg mooi! Ga zo door

Nog even een vraag m.b.t. de netkaart, zet jij ze erop of ik? Ik wil het ook wel doen zodat jij verder kan met het posten van de foto's Met dit PGEM-project komt Gelderland ook goed op de netkaart te staan

Plaats reactie