PGEM project
Re: PGEM project
echt vakwerk tot en met,bro!Jij en ET hebben jullie 'thuislijnen' tot de laatste mast volledig gedocumenteerd.Petje af!
Re: PGEM project
Heel mooi gedocumenteerd Ruben! De PGEM-dennenboommasten in originele staat zonder OPGW en verhoogde geleider-ophangingen blijven altijd mooi om te zien
Re: PGEM project
@Hans, ja De Lijnfietser Buffelt zich gewoon voort! Van Nijmegen - Dodewaard - Provinciegrens kan ik je al garanderen dat straks al de Dennenboommasten erop staan!
Bij mij was het al wel opgevallen dat bij de afspanportalen die schuine bevestiging was. Wat ze toen de tijd bij de PGEM misschien hebben gedacht, misschien zien we straks het antwoord als alles van de PGEM in het Gelders Archief te vinden is...
Dat mast 3 nog origineel is ben ik zelf ook héél blij mee! Het is nu een uiterst zeldzame mast, aangezien dit nog de enige is in zijn soort.
@Michel, ja als ik op pad ga, doe ik het gelijk goed! Ik heb nu zelfs een naam in ere te houden!
@Peter, dank je wel! Toch heeft de Kattenberg-lijn ook z'n charme met z'n verzwaarde bliksemtraverse, maar de masten in de originele staat zijn uiteraard het mooist!
We gaan verder met het tweede deel van de lijn naar Veenendaal.
Dit was het tweede deel van de lijn!
Cheers Ruben
Bij mij was het al wel opgevallen dat bij de afspanportalen die schuine bevestiging was. Wat ze toen de tijd bij de PGEM misschien hebben gedacht, misschien zien we straks het antwoord als alles van de PGEM in het Gelders Archief te vinden is...
Dat mast 3 nog origineel is ben ik zelf ook héél blij mee! Het is nu een uiterst zeldzame mast, aangezien dit nog de enige is in zijn soort.
@Michel, ja als ik op pad ga, doe ik het gelijk goed! Ik heb nu zelfs een naam in ere te houden!
@Peter, dank je wel! Toch heeft de Kattenberg-lijn ook z'n charme met z'n verzwaarde bliksemtraverse, maar de masten in de originele staat zijn uiteraard het mooist!
We gaan verder met het tweede deel van de lijn naar Veenendaal.
Dit was het tweede deel van de lijn!
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Fraaie reportages weer.
Van welke datum zijn de zonnige foto's? Vindt het toch altijd leuk om te weten van wanneer precies de opnames dateren.
Bij mast 3 is misschien had je dat ook gezien, sprake van een afwijkende diagonaalindeling, waarschijnlijk is de afstand tussen de traverses daar ook bewust vergroot vanwege de overgang naar de portalen.
Ook goed dat je in de bebouwde kom van Oosterhout en Zetten bent geweest. Toch verassend hoe dichtbij die niet heel oude woningen bij deze lijn zijn gebouwd.
Van welke datum zijn de zonnige foto's? Vindt het toch altijd leuk om te weten van wanneer precies de opnames dateren.
Bij mast 3 is misschien had je dat ook gezien, sprake van een afwijkende diagonaalindeling, waarschijnlijk is de afstand tussen de traverses daar ook bewust vergroot vanwege de overgang naar de portalen.
Ook goed dat je in de bebouwde kom van Oosterhout en Zetten bent geweest. Toch verassend hoe dichtbij die niet heel oude woningen bij deze lijn zijn gebouwd.
Re: PGEM project
Dank je Tom! De zonnige foto's van tussen Apeldoorn & Twello zijn van 24 maart & van Nijmegen - Dodewaard van 22 maart.
Er zit inderdaad een verschil met mast 3 en de overige hoekmasten. De indeling van de diagonaalvlakken zoals jij aangeeft zijn wat anders dan bij de rest, het zou mogelijk te maken hebben met de aanloop naar de Waalportalen.
In Zetten stond ik zelf ook even te kijken hoe dicht ze die nieuwbouw huizen tegen de lijn hebben gebouwd. De passages door Oosterhout & Zetten zijn beide fraai!
Cheers Ruben
Er zit inderdaad een verschil met mast 3 en de overige hoekmasten. De indeling van de diagonaalvlakken zoals jij aangeeft zijn wat anders dan bij de rest, het zou mogelijk te maken hebben met de aanloop naar de Waalportalen.
In Zetten stond ik zelf ook even te kijken hoe dicht ze die nieuwbouw huizen tegen de lijn hebben gebouwd. De passages door Oosterhout & Zetten zijn beide fraai!
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Klopt, de eerste hoekmasten na de Waalportalen zijn/waren verschillend, dat was met de mast in de lijn naar Apeldoorn ook zo. Jammer dat in die lijn nu van die rare donaumasten staan die totaal niet bij het lijnbeeld passen.
Overigens een kleine tip van mijn kant Ruben, ik zou even met de camera langs een fotozaak gaan en de sensor laten reinigen want op sommige foto's zie ik aardig wat stofvlekken... Kijk bijvoorbeeld maar naar de foto van mast 53 en dan linksonder.
Overigens een kleine tip van mijn kant Ruben, ik zou even met de camera langs een fotozaak gaan en de sensor laten reinigen want op sommige foto's zie ik aardig wat stofvlekken... Kijk bijvoorbeeld maar naar de foto van mast 53 en dan linksonder.
Re: PGEM project
@Peter, inmiddels is de sensor gereinigd. Ik kan voorlopig weer vooruit!
We gaan het laatste deel bekijken van Nijmegen - Veenendaal.
Dit was het laatste deel van Nijmegen - Dodewaard - grens. In de volgende reportage gaan we de kleinere mastjes opzoeken tussen Ede, Barneveld & Nijkerk.
Cheers Ruben.
We gaan het laatste deel bekijken van Nijmegen - Veenendaal.
Dit was het laatste deel van Nijmegen - Dodewaard - grens. In de volgende reportage gaan we de kleinere mastjes opzoeken tussen Ede, Barneveld & Nijkerk.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Sinds de vorige grote onderhoudsbeurt zijn er wel wat dingen veranderd. De nieuwe verflaag met randstaafschildering staat ze goed, maar de nieuwe circuitbordjes (zonder stansgaten) zijn dan toch weer jammer. De stijl met stansgaten en volledig in kleur, zoals in het grootste deel van het koppelnet, is toch wat robuuster. Die zijn brand-, roest-, graffiti- en kleurenblindheidproof. Dat zijn deze allemaal niet, hoewel ze natuurlijk niet kunnen roesten omdat ze van kunststof zijn.
Bij Dodewaard hebben ze mast 57 ook maar meteen voorzien van anabole randstaafsteroïden.
De betonnen stiepen in de uiterwaarden heb je prachtig in beeld gekregen met dat diffuse licht in twee heel verschillende condities en jaargetijden. De halfverankering op de Rijncrossing staat ze m.i. niet verkeerd. Het wekt in elk geval een heel wat betere indruk dan de eh.. crosswindcrossing bij Zutphen.
Op de laatste foto van hoekmast 69 zien we dat de bretellen aardig in de kreukels zitten. Dat zien we ook bij nieuw gereconstrueerde delen wel eens. Net of de draden vers uit de verpakking komen en nog even in hun permanente vorm moeten zakken. Ergens wekt het dezelfde indruk als 's morgens in de badkamerspiegel kijken en de afdruk van een plooi van je hoofdkussen nog in je wang terugvinden. Zo van ohja, uhuh, dus.
Toch zijn bij mijn weten daar de laatste jaren geen dingen aangepast. Blijkbaar willen de draden al sinds halfweg jaren 90 niet lekker in hun bretelvorm zakken.
Bij Dodewaard hebben ze mast 57 ook maar meteen voorzien van anabole randstaafsteroïden.
De betonnen stiepen in de uiterwaarden heb je prachtig in beeld gekregen met dat diffuse licht in twee heel verschillende condities en jaargetijden. De halfverankering op de Rijncrossing staat ze m.i. niet verkeerd. Het wekt in elk geval een heel wat betere indruk dan de eh.. crosswindcrossing bij Zutphen.
Op de laatste foto van hoekmast 69 zien we dat de bretellen aardig in de kreukels zitten. Dat zien we ook bij nieuw gereconstrueerde delen wel eens. Net of de draden vers uit de verpakking komen en nog even in hun permanente vorm moeten zakken. Ergens wekt het dezelfde indruk als 's morgens in de badkamerspiegel kijken en de afdruk van een plooi van je hoofdkussen nog in je wang terugvinden. Zo van ohja, uhuh, dus.
Toch zijn bij mijn weten daar de laatste jaren geen dingen aangepast. Blijkbaar willen de draden al sinds halfweg jaren 90 niet lekker in hun bretelvorm zakken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: PGEM project
Ik blijf het herhalen maar Ruben, je hebt wederom vakwerk geleverd Als ik hetzelfde wil doen met de IJsselmij-concessie mag ik nog wel even
Bretellen in de kreukels zie ik overigens ook in de verhoogde geleider-ophangingen. Dat viel me een paar weken geleden nog op bij de verhoogde geleider-ophanging in mast 39 bij Oldenzaal, alsof het allemaal wat overhaast is gedaan.
Bretellen in de kreukels zie ik overigens ook in de verhoogde geleider-ophangingen. Dat viel me een paar weken geleden nog op bij de verhoogde geleider-ophanging in mast 39 bij Oldenzaal, alsof het allemaal wat overhaast is gedaan.
Re: PGEM project
@Hans, de nieuwe circuit en mastbordjes zitten op het deel vanaf Dodewaard naar Veenendaal sowieso sinds 2016 erop, wat ik persoonlijk toch wel jammer vindt.
Mast 57 heeft inderdaad versterking gekregen in de randstaven, misschien is dat gekomen toen de lijn verzwaard werd in 2005.
Het verschil tussen de betonnen stiepen tussen mast 67 & 68 is duidelijk te zien, die van mast 68 is mooi zwart geschilderd.
Hoe de bretels bij mast 69 hangen vind ik zelf ook niet zo netjes gedaan, dit is eigenlijk het geval bij alle drie de hoekmasten in de lijn: mast 57, 66 & 69.
@Peter, bedankt! Op deze manier krijgen we een goed beeld van het Gelders net, de vooruitgang van het project loopt gestaag door!
Klopt wat je zegt over de kreukels in de geleiderverhogingen, in het PGEM-gebied waar de geleiders zijn verhoogd bij de steunmasten (dat zijn in sommige lijnen nog aardig wat ook...) zie je ook nog wel wat kreukels inzitten. Je zou dan inderdaad kunnen concluderen dat het Quick and dirty is gedaan.
Cheers Ruben.
Mast 57 heeft inderdaad versterking gekregen in de randstaven, misschien is dat gekomen toen de lijn verzwaard werd in 2005.
Het verschil tussen de betonnen stiepen tussen mast 67 & 68 is duidelijk te zien, die van mast 68 is mooi zwart geschilderd.
Hoe de bretels bij mast 69 hangen vind ik zelf ook niet zo netjes gedaan, dit is eigenlijk het geval bij alle drie de hoekmasten in de lijn: mast 57, 66 & 69.
@Peter, bedankt! Op deze manier krijgen we een goed beeld van het Gelders net, de vooruitgang van het project loopt gestaag door!
Klopt wat je zegt over de kreukels in de geleiderverhogingen, in het PGEM-gebied waar de geleiders zijn verhoogd bij de steunmasten (dat zijn in sommige lijnen nog aardig wat ook...) zie je ook nog wel wat kreukels inzitten. Je zou dan inderdaad kunnen concluderen dat het Quick and dirty is gedaan.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.