Vakantieverslag uit Frankrijk

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Vakantieverslag uit Frankrijk

Bericht door Tom » 13 aug 2016 21:59

Ja, ik heb het ook gelezen in de RTE-documenten ondanks mijn beperkte Frans .
Bij Nancy Laneuveville - St Avold is nog altijd sprake van dubbelcircuit 225 kV.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Vakantieverslag uit Frankrijk

Bericht door Peter » 13 aug 2016 23:50

Die mastenstraten bij Le Plessis Gassot zijn erg indrukwekkend, een veld vol chat's zo ver je kan kijken Het oude 225kV lijntje komt me bekend voor, volgens mij dezelfde die ook vanaf de LGV-Nord vanuit de TGV te zien is. Zouden de enkelcircuits 400kV chats in het begin toen ze nog met 2x 225kV in bedrijf waren al zijn ontworpen met het oog op een upgrade naar 400kV?

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Vakantieverslag uit Frankrijk

Bericht door BaDu » 14 aug 2016 18:12

Heb je toevallig ergens een mast bord op de foto gezet? Of misschien beter is er een nummer systeem in FR voor masten?
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Vakantieverslag uit Frankrijk

Bericht door Tom » 14 aug 2016 21:46

Ik ben niet op de hoogte van een nummering. Die is niet op de borden te zien. Deze keer heb ik ook geen bordje erop gezet. Het zijn nog altijd kleine bordjes, met waarschuwing, spanning, mastnummer en begin- en eindpunt van de lijn. Hier is een voorbeeld.
DSF_1059 kl.jpg
DSF_1059 kl.jpg (109.37 KiB) 7330 keer bekeken

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Vakantieverslag uit Frankrijk

Bericht door BaDu » 14 aug 2016 23:40

Op het bordje in het midden is een pylone no te zien JA270A als ik het goed zie.
Nu nog uitvogelen hoe die nummering in elkaar zit
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Vakantieverslag uit Frankrijk

Bericht door Peter » 15 aug 2016 15:27

Ik heb nog even wat verder teruggekeken in het topic maar de vreemde kruisingsmasten bij Belleville doen mij meer denken aan zo'n stoeltjeslift in de ski-gebieden Wel bijzonder dat ze er nog steeds staan, al lijken ze slecht te worden onderhouden. De glaskap-isolatoren ogen trouwens wel vrij nieuw...

Bij die zwaar verroeste middenspanningsmastjes begin ik me af te vragen wanneer ze helemaal doorgeroest zullen zijn en van ellende in elkaar zakken

Als de 400kV geleiders zo laag hangen kan ik me voorstellen dat ze behoorlijk knetteren, zeker als ze in de loop der jaren vervuild zijn geraakt. De kruisingsmast bij de Loire lijkt pas een voor ons wat normalere hoogte te hebben... Voor de rest vind ik de Beaubourgs wel erg mooi. Zeker de zonnige foto's zijn fraai geworden

Het lijkt mij dat er wel een nummersysteem in moet zitten dat ook op de mast staat.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Vakantieverslag uit Frankrijk

Bericht door michel » 17 aug 2016 00:32

Oei ik zie daar een nieuwe favorietje opborrelen na het zien van deze prachtige Franse reportage:De Franse Chatmasten,en dan met name de 400kv reuzenpoezen.Gaaf dat je Le Plessis Gassot hebt vastgelegd.Ik kwam dit station per toeval op GE tegen,17 masten naast elkaar!Ik denk dat dit het breedste mastenstraat is van Europa.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Centrale Belleville

Bericht door Hans » 17 aug 2016 20:01

Eindelijk moet ik ook eens reageren, het is lang genoeg blijven liggen.
Dit zijn de vakantieverslagen waar je blij van wordt, en dan gaat het niet alleen over het weer dat in Frankrijk zoveel beter is dan in Nederland dit jaar. Op een gezonde manier een oog schuin omhoog houden op vakantie.

Zelf heb ik geen jeugdherinneringen of enig andere band met Frankrijk. Ja, een schoolkamp, wat geologiepractica en een paar onweerchases. Vakantie was bij mij Scandinavi"e, met zijn schoorportalen, gaffels en houten palen over de rotsen. Frankrijk is nog immer een soort onbedorven gebied waarin ik bijna volledig onbekend ben. Dit vakantieverslag is daarom een mooie reis vol met nieuwe aanblikken. Je hebt een stel foto's gemaakt waarvan de compositie in enkele gevallen zorgvuldig lijkt te zijn gekozen. Er blijkt verrassend veel variatie aanwezig in zelfs zo'n relatief klein stukje Frankrijk.

De netontwikkeling in het grote land is waarschijnlijk complex en breed genoeg om een heel boek over vol te kunnen schrijven. Maar zelfs als zo'n boek zou bestaan is er nog een ander probleem.
De Franse taal ben ik ook nooit machtiger geworden dan wat het vwo van je vraagt. In de praktijk valt het jaren na het het au revoir zeggen tegen Frans best wel tegen wat je er uiteindelijk nog van onthoudt als je het nooit meer gebruikt.
TomBorger schreef: Vergeleken met een Nederlands donauontwerp vind ik vooral opvallend hoe de traverses veel puntiger zijn, waarbij de profielen van onderrand en bovenrand niet veel van elkaar verschillen. Bij de Nederlandse masten is de onderrand veel zwaarder en heeft ook de meeste verbanden. Ik vind de Franse keuze wat betreft vormgeving nog niet zo verkeerd, de traverse lijkt zo meer op een verlengstuk van het mastlichaam dat immers ook in alle vlakken verbanden heeft. Dat zorgt voor een rustiger uiterlijk.
Buitengewoon herkenbaar, ik deel precies die opvatting.
Bij de bouw van diverse schaalmodellen (waaronder het model van Zwolle-Meeden) sprong telkens het bijna afwezige lattenwerk aan de bovenzijde van de traversen in het oog. Vanaf de grond zie je dat gelukkig wat minder dan bij een schaalmodel dat je recht aankijkt, maar het idee blijft gelijk.

Door een traverse aan alle kanten 'dicht' te maken, komt zijn uiterlijk meer overeen met de toren zelf. Misschien is de hang daarnaar wel haast een soort primitieve begeerte naar evenwicht en symmetrie, ik weet niet goed waar het aantrekkelijke ervan vandaan komt. Misschien is er nog iemand anders die daar een idee over heeft of die dezelfde gedachte deelt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Vakantieverslag uit Frankrijk

Bericht door Tom » 17 aug 2016 20:48

Bedankt voor de reacties!
Leuk dat je de puntige traverse ook zo ervaart Hans. Bij het modelbouwen is het ontbreken van een bovenverband wel een stuk makkelijker overigens, want je kan dan van binnenuit een stuk makkelijker de boutjes vasthouden heb ik gemerkt . In het echt kun je natuurlijk gemakkelijk lopen over het onderverband. Wat constructief ook nog meespeelt is dat in Frankrijk door de heuvels de hoek met de verticaal van de isolatorkettingen bij een hoekmast vaak niet symmetrisch is aan weerszijden van de traverse. Daardoor krijg je torsie op de traverse wat met een extra verband veel beter kan worden opgenomen dan met een open bovenkant.
De Franse taal ben ik ook nooit machtiger geworden dan wat het vwo van je vraagt. In de praktijk valt het jaren na het het au revoir zeggen tegen Frans best wel tegen wat je er uiteindelijk nog van onthoudt als je het nooit meer gebruikt.
Geldt ook voor mij, na de vierde klas heb ik het vak als een baksteen laten vallen. Helaas zijn mijn talen zoals bij veel technici nogal beroerd ontwikkelt.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Vakantieverslag uit Frankrijk

Bericht door arie » 27 aug 2016 17:16

Nu met de kaart van Frankrijk zag ik bij station Le Chesnoy
een rij van 20 "chat " masten 8 * 400 kv , 5* 225 kv waarvan 1 met 2 circuits en 7 * 63 kv waarvan ook een met 2 circuits
locatie 48°23'16.12" N 2°52'12.23" E

Plaats reactie