Vakantieverslag uit Frankrijk
Vakantieverslag uit Frankrijk
Afgelopen twee en een halve week was ik in Frankrijk en maakte een fietsvakantie met het gezin langs de rivier de Loire van Orléans tot Nevers en weer terug. Onderweg heb ik zo goed als dat kon de hoogspanningsmasten op de foto gezet die we passeerden. Met twee kerncentrales op de route en de kruising met de "oude" lijn Villejust-Marmagne met de Chat-masten was er veel te zien. Het weer was op twee halve dagen na goed, en dat was erg fijn gezien het matige weer in Nederland.
Wat me deze keer opviel was dat er op verschillende plekken vervangingsprojecten te zien waren. Bij Parijs, maar ook de oude 63 kV "dubbellijn" (2 lijnen met driehoeksmasten parallel) die loopt tussen Parijs en Orleáns. Blijkbaar wordt in Frankrijk ook een begin gemaakt met vervangen van de oudste masten door nieuwere masten.
Hier is bij Sandillon niet ver van Orléans een typische buismast te zien. Wat verderop bij Chateauneuf-s-Loire een kruising van middenspanning (leek zeer oud) en twee keer 63 kV. Er is op de Loire geen scheepvaart, dus de overspanning is niet heel hoog. Einde deel 1.
Wat me deze keer opviel was dat er op verschillende plekken vervangingsprojecten te zien waren. Bij Parijs, maar ook de oude 63 kV "dubbellijn" (2 lijnen met driehoeksmasten parallel) die loopt tussen Parijs en Orleáns. Blijkbaar wordt in Frankrijk ook een begin gemaakt met vervangen van de oudste masten door nieuwere masten.
Hier is bij Sandillon niet ver van Orléans een typische buismast te zien. Wat verderop bij Chateauneuf-s-Loire een kruising van middenspanning (leek zeer oud) en twee keer 63 kV. Er is op de Loire geen scheepvaart, dus de overspanning is niet heel hoog. Einde deel 1.
Centrale Dampierre
De kerncentrale van Dampierre is al van verre te zien vanwege de wolk uit de koeltorens.
De kabels hangen vrij laag, op deze foto lijkt de waterstraal bijna de geleiders te raken . Op de terugweg kwam ik in het licht van de ondergaande zon nog een keer langs de nieuwere verbindingslijn wat een niet onaardig plaatje opleverde . Einde deel 2
Het trafostation van de centrale dat gevoed wordt door vier 400 kV-circuits (een per eenheid) bevond zich aan de andere kant van de rivier. Vanaf de zuidzijde waar ik me bevond, was alleen een verbindingslijn te zien die half benut was. De dubbelcircuit Chatmasten zijn vaak vertegenwoordigd bij de kerncentrales in Frankrijk, zeker bij de centrales van voor 1980. Hier was dat ook zo. De reden hiervan was dat deze lijn loopt naar een lange bestaande 400 kV-lijn tussen Villejust en Marmagne bij Vierzon over een 200 km(!). Deze lange verbinding werd rond de tijd van de bouw van de centrale onderbroken om aansluiting te krijgen op het trafostation. Later werd ook het noordelijke deel van de oorspronkelijke lijn tot Villejust bij Parijs vervangen door een nieuwe dubbelcircuitverbinding met Beaubourgs. Mogelijk heeft dat pas in 1994 plaatsgevonden te oordelen aan de netkaarten van de RTE. Feit is dat helaas daardoor de Loirekruising van de oude lijn niet meer aanwezig is. Zie hieronder het fragment tussen "Verger" en "Tabarderie".
Hier is de grote hoekmast die bij Loire de kabels richting de centrale over Loire stuurt. Het blijven intigrerende masten deze reuzen-chats.
Deze mast is niet geschilderd, een half roestige staat is zichtbaar, maar andere profielen hebben nog hun zinkuiterlijk.
Tussendoor was ook nog een 63 kV-lijntje te zien zoals ze alomtegenwoordig zijn.
's Avonds heb ik nog geprobeerd bij het eindpunt van de oude 400 kV-lijn te komen, maar dat was onbereikbaar op privéterrein. Wel was een paar kilometer verder fietsen de 400 kV-lijn te kruisen bij een weg. Helaas heel veel maïs, zodat hier ook een foto niet echt makkelijk was. Gelukkig was het wel helder weer zodat ondanks de laagstaande zon de foto's erg mooi zijn geworden. De eerste was meteen raak.
Van iets dichterbij wordt de grote omvang nog duidelijker.
In de lijnen met dit type Chat-masten zijn hoekmasten uiterst zeldzaam. Bochten voor zover al aanwezig worden veelal geleidelijk genomen door een aantal steunmasten met schuinhangende isolatoren. Wat mij betreft geeft dat deze lijnen nog meer status, ze laten zich door niets of niemand afleiden van hun rechte koers.De kabels hangen vrij laag, op deze foto lijkt de waterstraal bijna de geleiders te raken . Op de terugweg kwam ik in het licht van de ondergaande zon nog een keer langs de nieuwere verbindingslijn wat een niet onaardig plaatje opleverde . Einde deel 2
Centrale Belleville
Onderweg passeerden we nog de 400 kV-lijn met masten van de "tweede generatie", jaren vijftig ontwerp.
Deze vind ik ook wel mooi en eenvoudig vormgegeven.
Maar een dertig kilometer verderop ligt de volgende centrale, die van Belleville-s-Loire. Die heeft slechts "twee" eenheden, wel met 1300 MW per stuk. De centrale draagt zijn energie af via twee "Beaubourg-lijnen". Waarschijnlijk is deze centrale dus van tamelijk recente datum, volgens Wikipedia in 1988 gereedgekomen.
De mast vormt de zuidelijke mast van de Loirekruising. Hij heeft obstructiebeschildering, die echter behoorlijk is afgebladderd inmiddels. Het is wel een grote indrukwekkende mast. De kabels knetterden bovendien naar Nederlandse maatstaven erg hard, zeker waar ze lager hingen.
Verderop waren er "verlaagde" masten om het zicht vanuit de plaats van Belleville niet teveel te verstoren waarschijnlijk.
Zo zag de centrale eruit, komende vanuit Belleville. Dit lag gewoon aan de fietsroute .
Een beaubourg van dichterbij gezien. Ook deze zijn (nog?) niet geschilderd. Deze lijn is niet al te lang en loopt richting een verdeelstation waar ook een 400 kV-lijn vanuit de andere centrale op aansluit.
De andere 400 kV-lijn gaat in zuidelijke richting, hier is de laatste Beaubourg te zien voordat het trafostation bereikt wordt. Vergeleken met een Nederlands donauontwerp vind ik vooral opvallend hoe de traverses veel puntiger zijn, waarbij de profielen van onderrand en bovenrand niet veel van elkaar verschillen. Bij de Nederlandse masten is de onderrand veel zwaarder en heeft ook de meeste verbanden. Ik vind de Franse keuze wat betreft vormgeving nog niet zo verkeerd, de traverse lijkt zo meer op een verlengstuk van het mastlichaam dat immers ook in alle vlakken verbanden heeft. Dat zorgt voor een rustiger uiterlijk.
Einde deel 3, morgen vervolg, met nog een keer Belleville (maar dan op de terugweg) en misschien ook Le Plessis.Re: Vakantieverslag uit Frankrijk
Die buismasten op de eerste foto zien er inderdaad wat simpel en saai uit, dan is het "Achterhoekse" ontwerp toch net wat leuker om te zien. Die oude middenspannings Loire crossing is wel bijzonder, vooral omdat die er anno 2016 nog altijd is.
Bijzondere foto van de koeltorens in de verte en een cumulus die net wat verder is doorontwikkeld dan de andere. De grote chats zien er wat kaal uit met maar één 400kV circuit geïnstalleerd. Wat me ook opvalt is dat diverse lijnen in Frankrijk geen bliksemdraden hebben zoals de tweede generatie enkelcircuits 400kV chat. De isolatorketting van de Beaubourgs lijkt wat aan de korte kant te zijn voor 400kV maar bij de hoekmast zijn het er wel 3 bij elkaar. Ik heb toch de indruk dat in het buitenland geleiders op 380/400kV niveau soms wat lager hangen dan we in Nederland gewend zijn. Ook in Duitsland zie ik soms 380kV geleiders die vrij laag hangen.
Bijzondere foto van de koeltorens in de verte en een cumulus die net wat verder is doorontwikkeld dan de andere. De grote chats zien er wat kaal uit met maar één 400kV circuit geïnstalleerd. Wat me ook opvalt is dat diverse lijnen in Frankrijk geen bliksemdraden hebben zoals de tweede generatie enkelcircuits 400kV chat. De isolatorketting van de Beaubourgs lijkt wat aan de korte kant te zijn voor 400kV maar bij de hoekmast zijn het er wel 3 bij elkaar. Ik heb toch de indruk dat in het buitenland geleiders op 380/400kV niveau soms wat lager hangen dan we in Nederland gewend zijn. Ook in Duitsland zie ik soms 380kV geleiders die vrij laag hangen.
Re: Vakantieverslag uit Frankrijk
Ja, die indruk heb ik ook wel van de lagere hoogte van de 400 kV geleiders. Wat me ook opviel was dat de lijnen veel luider knetterden dan we hier in Nederland gewend zijn. Ook bij de 225 kV-lijnen was het zeer duidelijk.
Voor het vervolg bij Belleville eerst wat oude masten. Wat dacht je van deze vreemde kruisingsmast, helemaal van vakwerkstaven. Onwetend wat het was dacht ik van afstand iets van een speeltoestel te zien. De onderste staven waren ingebetonneerd vanwege hoogwater. De onderhoudsstaat was weer zeer slecht. En van de zijkant zag het er zo uit. de bovenkant van de mast met de traverses was dan weer relatief eenvoudig. De onderhoudsbordessen springen wel erg in het oog. Er was er nog een heel oud mastje te zien. Hier stopte de lijn abrupt, waarschijnlijk liep hij vroeger wel verder door. Compleet verroest . Dan weer Belleville. De 380 kV-lijn bij zonnig weer, wel zon in lijnrichting midden op de dag. Eerst een hoekmast van opzij. Hier zie je duidelijk dat de Beaubourg geen vierkante plattegrond heeft. Er is geen broekstuk, de mast kan blijkbaar naar behoefte worden verhoogd. Een steunmast die we passeerde, er zijn meerdere varianten, dit is de wat bredere die voor grotere overspanningen wordt gebruikt en ook geschikt is voor een lijnhoek. Nog een keer de steunmast . Een van de laatste hoekmasten voor de centrale. Het bovenstuk lijkt naar boven breder te worden maar dat is echt illusie. Einde deel 4
Voor het vervolg bij Belleville eerst wat oude masten. Wat dacht je van deze vreemde kruisingsmast, helemaal van vakwerkstaven. Onwetend wat het was dacht ik van afstand iets van een speeltoestel te zien. De onderste staven waren ingebetonneerd vanwege hoogwater. De onderhoudsstaat was weer zeer slecht. En van de zijkant zag het er zo uit. de bovenkant van de mast met de traverses was dan weer relatief eenvoudig. De onderhoudsbordessen springen wel erg in het oog. Er was er nog een heel oud mastje te zien. Hier stopte de lijn abrupt, waarschijnlijk liep hij vroeger wel verder door. Compleet verroest . Dan weer Belleville. De 380 kV-lijn bij zonnig weer, wel zon in lijnrichting midden op de dag. Eerst een hoekmast van opzij. Hier zie je duidelijk dat de Beaubourg geen vierkante plattegrond heeft. Er is geen broekstuk, de mast kan blijkbaar naar behoefte worden verhoogd. Een steunmast die we passeerde, er zijn meerdere varianten, dit is de wat bredere die voor grotere overspanningen wordt gebruikt en ook geschikt is voor een lijnhoek. Nog een keer de steunmast . Een van de laatste hoekmasten voor de centrale. Het bovenstuk lijkt naar boven breder te worden maar dat is echt illusie. Einde deel 4
Belleville deel 2
De volgende dag was het helaas weer bewolkt geraakt en zelfs regen. Maar desondanks was er toch nog wat te zien van de centrale.
Hier hingen de kabels bijzonder laag. Het knetteren was niet te missen, bijna een beetje beanstigend zelfs! Dit is de kruisingsmast bij de loire. En een detail van het fundament. Deze mast is dus een 30 jaar oud, vergelijkbaar met de masten uit de oostring. Blijkbaar zijn de regels voor zink in Frankrijk wat soepeler dan in Nederland, want in Nederland moet er direct een verflaagje overheen. Blik opwaarts. De kettingen zijn naar Nederlandse maatstaven een stuk korter wat Peter ook al opmerkte. Laatste foto van de hoekmast met de centrale op de achtergrond. Einde deel 5
De pluim was weer bijzonder om te zien tot de onderkant van het wolkendek.
De fietsroute kruiste weer de noordelijke Beaubourglijn. Nogmaals een aantal opnamen gemaakt, nu van wat dichterbij. Hier hingen de kabels bijzonder laag. Het knetteren was niet te missen, bijna een beetje beanstigend zelfs! Dit is de kruisingsmast bij de loire. En een detail van het fundament. Deze mast is dus een 30 jaar oud, vergelijkbaar met de masten uit de oostring. Blijkbaar zijn de regels voor zink in Frankrijk wat soepeler dan in Nederland, want in Nederland moet er direct een verflaagje overheen. Blik opwaarts. De kettingen zijn naar Nederlandse maatstaven een stuk korter wat Peter ook al opmerkte. Laatste foto van de hoekmast met de centrale op de achtergrond. Einde deel 5
Le Plessis Gassot
En dan het toetje, op de terugweg op speciaal een stop gemaakt bij een van de meest imposante hoogspanningsstations die er zijn en waar ik al als kleine jongetje wel zou willen kijken: Le Plessis Gassot. Het ligt een kilometer of twintig ten noorden van Parijs, niet ver van de snelweg al krijg je er niet heel veel van mee als je in de auto rijdt. De vliegtuigen van Ch. de Gaulle vallen meer op.
In de nabijheid van het dorpje ziet het er al zo uit, werkelijk een krioelen van meer dan honderd chat-masten. Het schakelstation bedient 225 kV en 400 kV. De laatste drie masten zijn allemaal als chat-masten uitgevoerd. Ook de dubbelcircuitmasten passen zich dus aan. Gevolg is dat er meer dan 10 masten naast elkaar komen .
Vanuit het zuiden komen deze 225 kV-masten in beeld. De middelste twee zijn duidelijk het oudst, en overduidelijk liepen deze lijnen ooit door voordat het station werd gebouwd. Ik denk dat het station bestaat sinds direct na de tweede wereldoorlog, want de oude 400 kV-lijn naar Troyes en Genissiat begint hier en die dateert uit die tijd. Leuk uitzicht heb je hier. Iets verderop stopten we nog aan de helaas drukke weg die langs het station loopt. Hier zijn alle masten gelijk vormgegeven. Een panorama bood hier ook uitkomst. Vanwege de drukke weg en de medereizigers in de auto kwam het niet tot een stop bij de ingang van het station, bovendien met al die bewakingscamera's en noodtoestand leek me dat ook niet zo handig. Even verder was aan de noordkant wel een landweggetje waar de auto geparkeerd kon worden. En ik een stukje langs het station kon oplopen . De noordkant was nog indrukwekkender met niet minder dan 11 225 kV-circuits en 5 400 kV-circuits. Wederom een aantal panorama's. deze is al de moeite: Verderop was het bedieningsgebouw te zien, zonder verdere opsmuk. Zoals vaker staat er een betonnen hek om het station dat helaas het zicht nogal ontneemt op de installaties. Een drietal 400 kV-eindmasten stonden er. De rij 225-kV eindmasten keurig in lijn. Zo in het midden van de mastenstraat was het panorama overweldigend, ik zou hier wel veel langer hebben willen rondhangen en ook met een telelens hebben willen werken, maar zonder dat was het ook heel erg mooi. Dan nog een aantal masten in meer detail, hier weer twee 400 kV-eindmasten, kenmerkend met de "korte oortjes". Op de volgende foto is op de achtergrond te zien waar de oudste 400 kV-lijn begint, die dus via Troyes helemaal naar Genissiat loopt bij Geneve. Ook het vervolg van de waarschijnlijk nog oudere 225 kV-lijn die ook aan de zuidzijde te zien was, is te zien. een aantal 225 kV eindmasten. Einde deel 6
In de nabijheid van het dorpje ziet het er al zo uit, werkelijk een krioelen van meer dan honderd chat-masten. Het schakelstation bedient 225 kV en 400 kV. De laatste drie masten zijn allemaal als chat-masten uitgevoerd. Ook de dubbelcircuitmasten passen zich dus aan. Gevolg is dat er meer dan 10 masten naast elkaar komen .
Vanuit het zuiden komen deze 225 kV-masten in beeld. De middelste twee zijn duidelijk het oudst, en overduidelijk liepen deze lijnen ooit door voordat het station werd gebouwd. Ik denk dat het station bestaat sinds direct na de tweede wereldoorlog, want de oude 400 kV-lijn naar Troyes en Genissiat begint hier en die dateert uit die tijd. Leuk uitzicht heb je hier. Iets verderop stopten we nog aan de helaas drukke weg die langs het station loopt. Hier zijn alle masten gelijk vormgegeven. Een panorama bood hier ook uitkomst. Vanwege de drukke weg en de medereizigers in de auto kwam het niet tot een stop bij de ingang van het station, bovendien met al die bewakingscamera's en noodtoestand leek me dat ook niet zo handig. Even verder was aan de noordkant wel een landweggetje waar de auto geparkeerd kon worden. En ik een stukje langs het station kon oplopen . De noordkant was nog indrukwekkender met niet minder dan 11 225 kV-circuits en 5 400 kV-circuits. Wederom een aantal panorama's. deze is al de moeite: Verderop was het bedieningsgebouw te zien, zonder verdere opsmuk. Zoals vaker staat er een betonnen hek om het station dat helaas het zicht nogal ontneemt op de installaties. Een drietal 400 kV-eindmasten stonden er. De rij 225-kV eindmasten keurig in lijn. Zo in het midden van de mastenstraat was het panorama overweldigend, ik zou hier wel veel langer hebben willen rondhangen en ook met een telelens hebben willen werken, maar zonder dat was het ook heel erg mooi. Dan nog een aantal masten in meer detail, hier weer twee 400 kV-eindmasten, kenmerkend met de "korte oortjes". Op de volgende foto is op de achtergrond te zien waar de oudste 400 kV-lijn begint, die dus via Troyes helemaal naar Genissiat loopt bij Geneve. Ook het vervolg van de waarschijnlijk nog oudere 225 kV-lijn die ook aan de zuidzijde te zien was, is te zien. een aantal 225 kV eindmasten. Einde deel 6
Le Plessis Gassot (II)
Tenslotte nog een keer bij de twee oude lijnen gekeken die in noordelijke richting weglopen. Helaas zat een grote cumulus wolk en het maïs me hier erg dwars.
Detail van de typische 225 kV-mast, met de opvallende traverse een beetje als de helft van een dakspant van een kapschuur. Het kleine maar wijde broekstukje is kenmerkend voor de alleroudste lijnen in Frankrijk. Deze lijn zou zomaar tegen de 90 jaar oud kunnen zijn.
De 400 kV mast stond er dichtbij een heel gevaarte.
Verderop bleek echter dat er op zijn minst een omleiding in aanleg was voor de 400 kV-lijn, want er stonden nieuwe masten in het veld, nog zonder kabels. En de huidige lijn loopt deels door een woonwijk.
Dit kon dus wel de laatste keer zijn dat ik deze foto's kon maken. En zoals in deel 1 al aangegeven geldt dat voor wel meer van de oudste masten. Dus mocht je die willen zien, wacht dan niet te lang. Ook al zijn er nog heel veel masten over uit de begintijd, meer dan in Nederland dat is zeker. Nog een laatste opname vanuit het open raam van de auto geschoten.
Einde van de reportage, bedankt voor het kijken!Re: Vakantieverslag uit Frankrijk
Zoals gebruikelijk, weer hele mooie foto's Tom. Prachtig zijn de panoramas van Plessis Gassot.
Zo mooi zelfs dat ik me heb voorgenomen nu eindelijk eens de netkaart van Frankrijk op 225 en 400kV af te maken.
Zo mooi zelfs dat ik me heb voorgenomen nu eindelijk eens de netkaart van Frankrijk op 225 en 400kV af te maken.
KML-generator generator
Re: Vakantieverslag uit Frankrijk
Heel leuke foto's !
Wist je trouwens dat die eerste generatie 400kV ooit 2 draadstellen 225kV droeg?
Wist je trouwens dat die eerste generatie 400kV ooit 2 draadstellen 225kV droeg?