Pagina 4 van 5

Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.

Geplaatst: 21 sep 2016 20:58
door michel
380kv verbinding Hengelo-Gronau
Ik ben nu aangekomen bij deze toch wel bijzondere lijn.Deze verbinding(de eerste 50 masten) werd eerst in 1984 tot Enschede-Marsteden gebouwd,en gedreven op 220kv(aangesloten op de 220kv dennebomen).Mocht iemand daar nog beeldmateriaal van hebben zijn ze van harte welkom.De resterende 18 masten naar Hengelo zijn van 1989,en hebben typische Oostring-kenmerken(railings,vette broekstuk).Deze verbinding is de eerste combinatielijn(380/110kv) van Nederland.
Ik ga verder waar ik gebleven ben,en wel bij mast 67.

Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.

Geplaatst: 21 sep 2016 21:16
door Peter
Leuke foto's michel! Dat is toevallig, ik heb vandaag ook een deel van deze verbinding vastgelegd! Ik ben vanaf de Marssteden binnendoor richting Hengelo gefietst en heb de meeste masten erop gezet, dus die kunnen we straks ook mooi aanvullen op de netkaart

Ik zal mijn foto's plaatsen in het topic over Twente.

Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.

Geplaatst: 22 sep 2016 12:23
door voltron
Op een poster die ik bij VEEN heb gehaald ergens in '93/94 staat een netkaartje waar Hengelo-Gronau nog niet op staat. Er staat ook een plaatje op van sommige mastvormen, waaronder een 380 kV buismast. Was het misschien de bedoeling dat die zou worden gebouwd tussen Hengelo Gronau?

Afbeelding

Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.

Geplaatst: 22 sep 2016 15:58
door Peter
Ik heb ergens gelezen dat men inderdaad buismasten heeft overwogen voor deze verbinding, waarschijnlijk ook om het mastbeeld zo smal mogelijk te houden i.v.m. de doorsnijding van Enschede en men heeft de verbinding niet voor niets gecombineerd met de (toen nog geprojecteerde) rijksweg 35. Het blijft een bijzondere verbinding omdat het mastbeeld nogal afwijkt van de gebruikelijke 380kV donaumasten en de v-ophangingen doen zelfs een beetje buitenlands aan

Overigens ga ik nu in het topic van Twente verder met mijn masten van deze verbinding die ik gisteren heb geschoten

Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.

Geplaatst: 22 sep 2016 18:22
door michel
Peter schreef:Leuke foto's michel! Dat is toevallig, ik heb vandaag ook een deel van deze verbinding vastgelegd! Ik ben vanaf de Marssteden binnendoor richting Hengelo gefietst en heb de meeste masten erop gezet, dus die kunnen we straks ook mooi aanvullen op de netkaart

Ik zal mijn foto's plaatsen in het topic over Twente.
Ik lees net je reactie en heb je foto's gezien,Peter.Topkwaliteit .Marsteden oogt zo lekker industrieel met deze verbinding die dwars door het terrein loopt.De lijn is ook goed te volgen naast de A35/N35.Ik had overigens wel de pech die dagen dat men zowat de gehele rondweg hadd afgesloten in Enschede,waardoor ik een paar masten(van het '84 type)niet kon doen.
Maar misschien een beetje mosterd na maaltijd(werk/trainen/koken),maar je kon ook jou foto's in deze topic zetten.
Misschien heb je nog wat materiaal(bijv dat leuke lijntje Marsteden-Heekstraat).

Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.

Geplaatst: 22 sep 2016 18:31
door michel
Volgende deel van de verbinding Hengelo-Gronau.Ik ben inmiddels in Enschede-Marsteden aangekomen.
Overigens heeft Ruben heel veel beeldmateriaal van mast 50 en het trafostation.Die worden binnenkort door mijn broeder geplaatst.

Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.

Geplaatst: 22 sep 2016 22:39
door Peter
Leuk, heel herkenbaar die hoge masten op de Marssteden in Enschede. Mast 53 had ik eerst ook zo genomen, maar vond het perspectief tussen de gebouwen door ook leuk, en om vertekening te voorkomen probeer ik te veel groothoek te vermijden. Ik zal nog wel even in dit topic mijn versie van hoekmast 54 plaatsen, toch wel de stoerste uit de lijn met z'n breed uitlopende broekstuk en ook de enige hoekmast van dit type waarbij de buitenkant v-fixaties in de bretels heeft.

Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.

Geplaatst: 22 sep 2016 22:45
door Tom
Leuke foto´s weer jongens. Deze masten vind ik ook altijd een plezier om naar te kijken als ik over de A35 rijd.
De 110 kV-traverse is mooi klein gehouden en ook de verticale afstand tussen de traverse is een stukje kleiner dan bij de reguliere 380 kV-masten. Daardoor was het mogelijk om toch een smalle mast te maken die niet al te hoog werd. Wel is het opvallend dat er tussen de hoge en lage variant maar liefst 10 m verschil zit.
Bij het trafostation heeft men net als bij andere stations gekozen voor een uniform model eindmast, dat werden dus de huidige indrukwekkende verhoogde en verbrede eindmasten

Het is inderdaad juist dat er serieuze plannen waren voor een buismastenlijn. Ik heb in de jaren negentig bij een bezoek aan de toenmalige EDON daar enkele impressies zien staan. De buismasten waren ook voorzien van de v-ophanging die we nu bij de vakwerkmasten zien.

Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.

Geplaatst: 22 sep 2016 23:14
door Peter
Interessant verhaal Tom! Ik ben benieuwd of er nog "artist impressions" zijn van die buismasten. Dan ben ik wel benieuwd waarom men uiteindelijk daar toch niet voor gekozen heeft, wellicht te duur? En dat de huidige vakwerkmasten met v-ophangingen en het smallere profiel daar dan weer van afgeleid zijn.

En uiteindelijk bouwt men tegenwoordig alsnog 380kV buismasten met een smal profiel

Wat me verder opvalt, bij de masten uit 1984 zit 5 meter verschil tussen de standaard en verhoogde mast, bij de masten uit 1988/1989 die 10 meter. Toch ook wel apart dat ondanks dat het laatste deel naar Hengelo maar een jaar of vijf jonger is de masten behoorlijk verschillen.

Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.

Geplaatst: 20 nov 2016 20:55
door michel
Het 2e deel van de 110/380kv verbinding Hengelo-Gronau