SST-Team in het IJsselmij-gebied.
Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.
380kv verbinding Hengelo-Gronau
Ik ben nu aangekomen bij deze toch wel bijzondere lijn.Deze verbinding(de eerste 50 masten) werd eerst in 1984 tot Enschede-Marsteden gebouwd,en gedreven op 220kv(aangesloten op de 220kv dennebomen).Mocht iemand daar nog beeldmateriaal van hebben zijn ze van harte welkom.De resterende 18 masten naar Hengelo zijn van 1989,en hebben typische Oostring-kenmerken(railings,vette broekstuk).Deze verbinding is de eerste combinatielijn(380/110kv) van Nederland.
Ik ga verder waar ik gebleven ben,en wel bij mast 67.
Ik ben nu aangekomen bij deze toch wel bijzondere lijn.Deze verbinding(de eerste 50 masten) werd eerst in 1984 tot Enschede-Marsteden gebouwd,en gedreven op 220kv(aangesloten op de 220kv dennebomen).Mocht iemand daar nog beeldmateriaal van hebben zijn ze van harte welkom.De resterende 18 masten naar Hengelo zijn van 1989,en hebben typische Oostring-kenmerken(railings,vette broekstuk).Deze verbinding is de eerste combinatielijn(380/110kv) van Nederland.
Ik ga verder waar ik gebleven ben,en wel bij mast 67.
- Bijlagen
-
- zijaanzicht mast 54
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 306 (1533x2300).jpg (434.82 KiB) 7767 keer bekeken
-
- Krachtpatser hoekmast 54.Een dikke HC+10
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 322 (1533x2300).jpg (441.54 KiB) 7775 keer bekeken
-
- mast 57
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 290 (1533x2300).jpg (529.36 KiB) 7775 keer bekeken
-
- mast 58
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 288 (1533x2300).jpg (591.7 KiB) 7776 keer bekeken
-
- mast 60
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 276 (1533x2300).jpg (401.23 KiB) 7794 keer bekeken
-
- mast 59.Een dikke S+10
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 283 (1533x2300).jpg (643.89 KiB) 7794 keer bekeken
-
- mast 58 tm 54
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 286 (1533x2300) (2).jpg (566.88 KiB) 7794 keer bekeken
-
- hoekmast 61
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 260 (1533x2300).jpg (505.1 KiB) 7794 keer bekeken
-
- mast 62
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 246 (2300x1533).jpg (447.55 KiB) 7794 keer bekeken
-
- hoekmast 64
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 243 (1533x2300) (2).jpg (605.92 KiB) 7794 keer bekeken
-
- S+10 mast 63
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 235 (1533x2300).jpg (487.58 KiB) 7794 keer bekeken
-
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 233 (1533x2300).jpg (777.48 KiB) 7794 keer bekeken
-
- hoekmast 64
- Hengelo,Enschede,Gronau 543 (1533x2300).jpg (399.84 KiB) 7794 keer bekeken
-
- Hengelo,Enschede,Gronau 551 (1533x2300).jpg (493.38 KiB) 7794 keer bekeken
-
- mast 65
- Hengelo,Enschede,Gronau 547 (1533x2300).jpg (423.44 KiB) 7794 keer bekeken
-
- mast 66
- Hengelo,Gronau2 002 (1533x2300).jpg (609.9 KiB) 7794 keer bekeken
-
- mast 66
- Hengelo,Goor,Almelo,Gronau 282 (1533x2300).jpg (617 KiB) 7794 keer bekeken
-
- mast 67.
- Hengelo,Enschede,Gronau 144 (1533x2300).jpg (675.1 KiB) 7795 keer bekeken
-
- mast 68,een mooie 4-ruits spierbundel.Apart overigens dat deze lijn met een donauhoekmast begint.
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 219 (1533x2300).jpg (491.73 KiB) 7814 keer bekeken
-
- zeer bekende perspectief van mast 67 en 68.
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 204 (1533x2300) (2).jpg (569.4 KiB) 7815 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 22 sep 2016 18:14, 19 keer totaal gewijzigd.
Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.
Leuke foto's michel! Dat is toevallig, ik heb vandaag ook een deel van deze verbinding vastgelegd! Ik ben vanaf de Marssteden binnendoor richting Hengelo gefietst en heb de meeste masten erop gezet, dus die kunnen we straks ook mooi aanvullen op de netkaart
Ik zal mijn foto's plaatsen in het topic over Twente.
Ik zal mijn foto's plaatsen in het topic over Twente.
Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.
Op een poster die ik bij VEEN heb gehaald ergens in '93/94 staat een netkaartje waar Hengelo-Gronau nog niet op staat. Er staat ook een plaatje op van sommige mastvormen, waaronder een 380 kV buismast. Was het misschien de bedoeling dat die zou worden gebouwd tussen Hengelo Gronau?
Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.
Ik heb ergens gelezen dat men inderdaad buismasten heeft overwogen voor deze verbinding, waarschijnlijk ook om het mastbeeld zo smal mogelijk te houden i.v.m. de doorsnijding van Enschede en men heeft de verbinding niet voor niets gecombineerd met de (toen nog geprojecteerde) rijksweg 35. Het blijft een bijzondere verbinding omdat het mastbeeld nogal afwijkt van de gebruikelijke 380kV donaumasten en de v-ophangingen doen zelfs een beetje buitenlands aan
Overigens ga ik nu in het topic van Twente verder met mijn masten van deze verbinding die ik gisteren heb geschoten
Overigens ga ik nu in het topic van Twente verder met mijn masten van deze verbinding die ik gisteren heb geschoten
Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.
Ik lees net je reactie en heb je foto's gezien,Peter.Topkwaliteit .Marsteden oogt zo lekker industrieel met deze verbinding die dwars door het terrein loopt.De lijn is ook goed te volgen naast de A35/N35.Ik had overigens wel de pech die dagen dat men zowat de gehele rondweg hadd afgesloten in Enschede,waardoor ik een paar masten(van het '84 type)niet kon doen.Peter schreef:Leuke foto's michel! Dat is toevallig, ik heb vandaag ook een deel van deze verbinding vastgelegd! Ik ben vanaf de Marssteden binnendoor richting Hengelo gefietst en heb de meeste masten erop gezet, dus die kunnen we straks ook mooi aanvullen op de netkaart
Ik zal mijn foto's plaatsen in het topic over Twente.
Maar misschien een beetje mosterd na maaltijd(werk/trainen/koken),maar je kon ook jou foto's in deze topic zetten.
Misschien heb je nog wat materiaal(bijv dat leuke lijntje Marsteden-Heekstraat).
Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.
Volgende deel van de verbinding Hengelo-Gronau.Ik ben inmiddels in Enschede-Marsteden aangekomen.
Overigens heeft Ruben heel veel beeldmateriaal van mast 50 en het trafostation.Die worden binnenkort door mijn broeder geplaatst.
Overigens heeft Ruben heel veel beeldmateriaal van mast 50 en het trafostation.Die worden binnenkort door mijn broeder geplaatst.
- Bijlagen
-
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 348 (1533x2300).jpg (526.82 KiB) 7713 keer bekeken
-
- Mast 50.Vanaf deze mast gaan we over naar de 1984ers,en van 3 naar 4-bundelkabels.
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 334 (1533x2300) (2).jpg (535.72 KiB) 7714 keer bekeken
-
- mast 51,lekker hoog.
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 343 (1533x2300).jpg (428.58 KiB) 7767 keer bekeken
-
- mast 53
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 325 (1533x2300).jpg (536.79 KiB) 7767 keer bekeken
-
- Op de voorgrond mast 52
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 318 (1533x2300) (2).jpg (470.06 KiB) 7767 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 23 sep 2016 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.
Leuk, heel herkenbaar die hoge masten op de Marssteden in Enschede. Mast 53 had ik eerst ook zo genomen, maar vond het perspectief tussen de gebouwen door ook leuk, en om vertekening te voorkomen probeer ik te veel groothoek te vermijden. Ik zal nog wel even in dit topic mijn versie van hoekmast 54 plaatsen, toch wel de stoerste uit de lijn met z'n breed uitlopende broekstuk en ook de enige hoekmast van dit type waarbij de buitenkant v-fixaties in de bretels heeft.
- Bijlagen
-
- Hengelo - Gronau mast 54 gefotografeerd vanaf het viaduct van de Windmolenweg over de A35.
- IMG_8789.jpg (294.59 KiB) 7745 keer bekeken
Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.
Leuke foto´s weer jongens. Deze masten vind ik ook altijd een plezier om naar te kijken als ik over de A35 rijd.
De 110 kV-traverse is mooi klein gehouden en ook de verticale afstand tussen de traverse is een stukje kleiner dan bij de reguliere 380 kV-masten. Daardoor was het mogelijk om toch een smalle mast te maken die niet al te hoog werd. Wel is het opvallend dat er tussen de hoge en lage variant maar liefst 10 m verschil zit.
Bij het trafostation heeft men net als bij andere stations gekozen voor een uniform model eindmast, dat werden dus de huidige indrukwekkende verhoogde en verbrede eindmasten
Het is inderdaad juist dat er serieuze plannen waren voor een buismastenlijn. Ik heb in de jaren negentig bij een bezoek aan de toenmalige EDON daar enkele impressies zien staan. De buismasten waren ook voorzien van de v-ophanging die we nu bij de vakwerkmasten zien.
De 110 kV-traverse is mooi klein gehouden en ook de verticale afstand tussen de traverse is een stukje kleiner dan bij de reguliere 380 kV-masten. Daardoor was het mogelijk om toch een smalle mast te maken die niet al te hoog werd. Wel is het opvallend dat er tussen de hoge en lage variant maar liefst 10 m verschil zit.
Bij het trafostation heeft men net als bij andere stations gekozen voor een uniform model eindmast, dat werden dus de huidige indrukwekkende verhoogde en verbrede eindmasten
Het is inderdaad juist dat er serieuze plannen waren voor een buismastenlijn. Ik heb in de jaren negentig bij een bezoek aan de toenmalige EDON daar enkele impressies zien staan. De buismasten waren ook voorzien van de v-ophanging die we nu bij de vakwerkmasten zien.
Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.
Interessant verhaal Tom! Ik ben benieuwd of er nog "artist impressions" zijn van die buismasten. Dan ben ik wel benieuwd waarom men uiteindelijk daar toch niet voor gekozen heeft, wellicht te duur? En dat de huidige vakwerkmasten met v-ophangingen en het smallere profiel daar dan weer van afgeleid zijn.
En uiteindelijk bouwt men tegenwoordig alsnog 380kV buismasten met een smal profiel
Wat me verder opvalt, bij de masten uit 1984 zit 5 meter verschil tussen de standaard en verhoogde mast, bij de masten uit 1988/1989 die 10 meter. Toch ook wel apart dat ondanks dat het laatste deel naar Hengelo maar een jaar of vijf jonger is de masten behoorlijk verschillen.
En uiteindelijk bouwt men tegenwoordig alsnog 380kV buismasten met een smal profiel
Wat me verder opvalt, bij de masten uit 1984 zit 5 meter verschil tussen de standaard en verhoogde mast, bij de masten uit 1988/1989 die 10 meter. Toch ook wel apart dat ondanks dat het laatste deel naar Hengelo maar een jaar of vijf jonger is de masten behoorlijk verschillen.
Re: SST-Team in het IJsselmij-gebied.
Het 2e deel van de 110/380kv verbinding Hengelo-Gronau
- Bijlagen
-
- Op de voorgrond mast 19 en op de achtergrond mast 20
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 419 (1533x2300).jpg (440.31 KiB) 7565 keer bekeken
-
- Mast 23 en 24.
- Hengelo,Gronau2 298 (2300x1533).jpg (248.44 KiB) 7565 keer bekeken
-
- Hoekmast 20,pal naast de N35.De Duitse grens is dichtbij vanaf hier.
- Hengelo,Gronau2 277 (1533x2300).jpg (307.39 KiB) 7565 keer bekeken
-
- mast 24
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 380 (1533x2300).jpg (437.72 KiB) 7565 keer bekeken
-
- mast 25
- Hengelo,Gronau2 303 (1533x2300).jpg (278.21 KiB) 7565 keer bekeken
-
- Hengelo,Gronau2 342 (2300x1533).jpg (267.83 KiB) 7592 keer bekeken
-
- mast 34
- Hengelo,Gronau2 241 (1533x2300).jpg (460.39 KiB) 7594 keer bekeken
-
- mast 31
- Hengelo,Gronau2 232 (1533x2300).jpg (424 KiB) 7594 keer bekeken
-
- mast 32
- Hengelo,Gronau2 223 (1533x2300).jpg (470.01 KiB) 7594 keer bekeken
-
- mast 35
- Hengelo,Gronau2 235 (1533x2300).jpg (450.72 KiB) 7594 keer bekeken
-
- Overzichtopname van hoekmasten 35,34,en 33.
- Hengelo,Enschede,Gronau 187 (2300x1533) (2).jpg (268.97 KiB) 7594 keer bekeken
-
- een detailfoto waabij te zien is dat de 110kv-circuit naar Wesselerbrink ondergronds gaat.
- Hengelo,Enschede,Gronau 199 (1533x2300).jpg (408.93 KiB) 7597 keer bekeken
-
- mast 35.Deze mast staat nogal op een plek waar je moeilijk kan komen.Tevens buigt er een 110kv circuit af naar het 110kv stationnetje Wesselerbrink.
- Hengelo,Gronau2 238 (1533x2300).jpg (539.15 KiB) 7598 keer bekeken
-
- mast 45,met antenne.
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 372 (1533x2300).jpg (421.02 KiB) 7598 keer bekeken
-
- mast 46
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 366 (1533x2300).jpg (487.88 KiB) 7607 keer bekeken
-
- hoekmast 47.
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 364 (1533x2300).jpg (583.66 KiB) 7608 keer bekeken
-
- Mast 48.Vanaf mast 50 gaan we dus naar het jaar 1984.De mast tonen opvallende verschillen met hun nieuwere broers.Bij mast 49 zijn nog net die afschuwelijke verhoogde ophangingen te zien bij de 110kv fasedraden.
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 357 (1533x2300).jpg (436.07 KiB) 7608 keer bekeken