150kV Doetinchem - Ulft
150kV Doetinchem - Ulft
Iedereen heeft wel eens van dit kleine lijntje gehoord, vooral in de zomer van 2010.
Deze lijn is als Doetinchem-Ulft gebouwd in de jaren '70, exacte datering is niet bekend. De lijn bestaat uit 40 masten. De lijn begint bij het trafostation Doetinchem aan de Keppelseweg. Hier begonnen ook de 50kV-lijnen naar Arnhem en Ulft/Winterswijk, ook waren er ondergrondse kabels voor de lijnen naar Zutphen en Winterswijk (direct). Ook sloot vroeger hier de 150kV-lijn uit Nijmegen op aan, totdat die in de jaren '90 werd verlegd naar Langerak. Hedendaags sluit nu alleen nog de lijn vanuit Langerak/Zutphen hierop aan.
De lijn begint uiteraard bij mast 1, vanaf hier liep de lijn parallel aan de 50kV-lijn naar Ulft. Bij mast 3 overspant de lijn de Oude IJssel. Bij mast 6 passeert de lijn de spoorlijn Doetinchem-Zevenaar met een hoge mast. Tussen mast 7 en 10 passeert de lijn de wijk Wijnbergen, eerst wilde de gemeente Doetinchem dit stukje verkabelen, hiervoor waren mast 7 en 11 aangepast om omgebouwd te worden tot een eindmast. Tussen mast 10 en 11 passeerde de lijn vroeger de 50kV-lijn. Hiervan zijn beelden bekend. Bij mast 13 passeert de lijn de A18. Bij mast 14 staat de 1e halve wisselmast van de lijn, bij mast 28 staat de tweede halve wisselmast. In het lijn deel 20-28 zijn op 14 juli 2010 masten 22-26 omgewaaid. Deze masten zijn vervangen door geheel nieuwe masten, masten 21 en 27 zijn tevens aangepast.
In het lijndeel 28-36 zijn dinsdag de masten 31 en 32 afgebroken, de masten 33-35 zullen snel volgen. Bij mast 37 overspant de lijn voor de tweede keer de Oude IJssel met een crossingmast. Bij mast 40 eindigt nu de lijn. Dit is tevens een volledige wisselmast. Bij portaal 40a takt één circuit af op het station, dit geldt tevens voor één circuit vanuit Dale. Hier gaat tevens de lijn over op de typische buismasten van de PGEM.
Cheers Ruben.
Deze lijn is als Doetinchem-Ulft gebouwd in de jaren '70, exacte datering is niet bekend. De lijn bestaat uit 40 masten. De lijn begint bij het trafostation Doetinchem aan de Keppelseweg. Hier begonnen ook de 50kV-lijnen naar Arnhem en Ulft/Winterswijk, ook waren er ondergrondse kabels voor de lijnen naar Zutphen en Winterswijk (direct). Ook sloot vroeger hier de 150kV-lijn uit Nijmegen op aan, totdat die in de jaren '90 werd verlegd naar Langerak. Hedendaags sluit nu alleen nog de lijn vanuit Langerak/Zutphen hierop aan.
De lijn begint uiteraard bij mast 1, vanaf hier liep de lijn parallel aan de 50kV-lijn naar Ulft. Bij mast 3 overspant de lijn de Oude IJssel. Bij mast 6 passeert de lijn de spoorlijn Doetinchem-Zevenaar met een hoge mast. Tussen mast 7 en 10 passeert de lijn de wijk Wijnbergen, eerst wilde de gemeente Doetinchem dit stukje verkabelen, hiervoor waren mast 7 en 11 aangepast om omgebouwd te worden tot een eindmast. Tussen mast 10 en 11 passeerde de lijn vroeger de 50kV-lijn. Hiervan zijn beelden bekend. Bij mast 13 passeert de lijn de A18. Bij mast 14 staat de 1e halve wisselmast van de lijn, bij mast 28 staat de tweede halve wisselmast. In het lijn deel 20-28 zijn op 14 juli 2010 masten 22-26 omgewaaid. Deze masten zijn vervangen door geheel nieuwe masten, masten 21 en 27 zijn tevens aangepast.
In het lijndeel 28-36 zijn dinsdag de masten 31 en 32 afgebroken, de masten 33-35 zullen snel volgen. Bij mast 37 overspant de lijn voor de tweede keer de Oude IJssel met een crossingmast. Bij mast 40 eindigt nu de lijn. Dit is tevens een volledige wisselmast. Bij portaal 40a takt één circuit af op het station, dit geldt tevens voor één circuit vanuit Dale. Hier gaat tevens de lijn over op de typische buismasten van de PGEM.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 150kV Doetinchem - Ulft
Mooie beschrijving van deze verbinding die helaas moet verdwijnen, ik ben benieuwd naar de reportage
Re: 150kV Doetinchem - Ulft
Dank je wel Peter! De lijn heeft toch een mooie loop desondanks het maar 40 masten zijn.
Dit was deel 1 van deze reportage van Doetinchem-Ulft.
Cheers Ruben.
Dit was deel 1 van deze reportage van Doetinchem-Ulft.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 150kV Doetinchem - Ulft
Mooie foto's in het avondlicht vorige week. Het zijn inderdaad fraaie masten en het is jammer dat juist van deze lijn die moet verdwijnen er geen andere lijn is met vergelijkbaar mastmodel. Ook al zijn de verschillen klein met de masten van de twee vrij vergelijkbare lijnen tussen Lochem en Borculo en Tiel en Zaltbommel, deze masten zijn net wat beter gevormd in mijn ogen, misschien omdat ze wat breder mastlichaam hebben. Twee minpuntjes vind ik de omvang van de bliksemtraverse die wel heel groot is en de plotselinge overgang in helling van de diagonaal van het broekstuk naar het onderstuk.
Bij de wintrack valt me op dat deze identiek lijkt te zijn als de masten in het westen. Zelfde leverancier dus, ik verwacht dus ook dezelfde doorbuigingsperikelen.
Bij de wintrack valt me op dat deze identiek lijkt te zijn als de masten in het westen. Zelfde leverancier dus, ik verwacht dus ook dezelfde doorbuigingsperikelen.
Re: 150kV Doetinchem - Ulft
Dat zijn zeker fraaie foto's, Ruben! Ik neem aan dat je deze ook nog gaat toevoegen aan de netkaart?
Het licht was ook erg mooi aan het begin van de week. Deze typische PGEM lijn is mooi ingepast in Doetinchem en het landschap daarbuiten. Wel bijzonder dat mast 7 en 11 zijn voorbereid op een verkabeling maar die plannen zullen ongetwijfeld zijn gewijzigd vanwege Doetinchem - Wesel 380 waardoor de hele lijn (helaas) gaat verdwijnen.
Het licht was ook erg mooi aan het begin van de week. Deze typische PGEM lijn is mooi ingepast in Doetinchem en het landschap daarbuiten. Wel bijzonder dat mast 7 en 11 zijn voorbereid op een verkabeling maar die plannen zullen ongetwijfeld zijn gewijzigd vanwege Doetinchem - Wesel 380 waardoor de hele lijn (helaas) gaat verdwijnen.
Re: 150kV Doetinchem - Ulft
Tom & Peter bedankt voor de reacties!
@Tom, dank je wel voor je compliment. Heb dinsdagavond echt mazzel gehad met die mooie lucht tussen 8 en 10 uur. Dit mastmodel vind ik persoonlijk ook beter gevormd dan de andere twee lijnen bij Tiel en Lochem. Het bredere mastlichaam geeft ze een stoere uitstraling. Vind die brede bliksemtraverse wel wat typerend hebben, zo heeft iedere tonmast van de PGEM toch z'n eigen uitstraling.
Persoonlijk vind ik de Wintrack te groot voor het open landschap wat de Achterhoek toch veel heeft, normaal vallen de masten in dat gebied niet gauw op. Blijft wel zonde dat deze lijn het veld moet gaan ruimen...
@Peter, zeker komen deze foto's in de netkaart te staan. Gegevens van de masten ga ik nog opzoeken en komen deze plus de foto's in de netkaart te staan. De lijn heeft toch wel een bijzondere ligging in Doetinchem zelf en ken dat stuk zeer goed, doordat ik 3 jaar in Doetinchem op school heb gezeten. Masten 7 en 11 zijn ongeveer in 2009 of 2010 al aangepast voor de nooit uitgevoerde verkabeling aldaar. Ik denk zelf ook dat de plannen van tafel zijn gehaald toen bekend werd dat Doetinchem-Wesel er zou gaan komen.
En we gaan verder met deel 2.
Dit was deel 2 van de reportage.
Cheers Ruben.
@Tom, dank je wel voor je compliment. Heb dinsdagavond echt mazzel gehad met die mooie lucht tussen 8 en 10 uur. Dit mastmodel vind ik persoonlijk ook beter gevormd dan de andere twee lijnen bij Tiel en Lochem. Het bredere mastlichaam geeft ze een stoere uitstraling. Vind die brede bliksemtraverse wel wat typerend hebben, zo heeft iedere tonmast van de PGEM toch z'n eigen uitstraling.
Persoonlijk vind ik de Wintrack te groot voor het open landschap wat de Achterhoek toch veel heeft, normaal vallen de masten in dat gebied niet gauw op. Blijft wel zonde dat deze lijn het veld moet gaan ruimen...
@Peter, zeker komen deze foto's in de netkaart te staan. Gegevens van de masten ga ik nog opzoeken en komen deze plus de foto's in de netkaart te staan. De lijn heeft toch wel een bijzondere ligging in Doetinchem zelf en ken dat stuk zeer goed, doordat ik 3 jaar in Doetinchem op school heb gezeten. Masten 7 en 11 zijn ongeveer in 2009 of 2010 al aangepast voor de nooit uitgevoerde verkabeling aldaar. Ik denk zelf ook dat de plannen van tafel zijn gehaald toen bekend werd dat Doetinchem-Wesel er zou gaan komen.
En we gaan verder met deel 2.
Dit was deel 2 van de reportage.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 150kV Doetinchem - Ulft
Prachtig tweede deel Ruben, er zitten een paar echte juweeltjes tussen Mooi dat je mast 17 nog snel even hebt kunnen fotograferen voordat deze er ook aan moet geloven. De kale wintracks staan nu echt als een vlag op een modderschip midden in het landschap. Toch is het wel een mooi stuk van Gelderland, vind het altijd erg leuk daar met de bossen van Zeddam op de achtergrond.
Overigens neem ik aan dat mast 21 en 27 toch vernieuwd zijn, ondanks dat ze bleven staan tijdens de storm van juli 2010 maar door de krachten van de val heeft men uit voorzorg waarschijnlijk toch besloten alle masten in het vak te vernieuwen. Toch wel jammer dat ze maar relatief kort hebben bestaan. De foto met de opkomende maan vind ik echt een topper!
Het ziet er alleen wat kaal uit bij de tijdelijke lijn t.h.v. Etten.
Overigens neem ik aan dat mast 21 en 27 toch vernieuwd zijn, ondanks dat ze bleven staan tijdens de storm van juli 2010 maar door de krachten van de val heeft men uit voorzorg waarschijnlijk toch besloten alle masten in het vak te vernieuwen. Toch wel jammer dat ze maar relatief kort hebben bestaan. De foto met de opkomende maan vind ik echt een topper!
Het ziet er alleen wat kaal uit bij de tijdelijke lijn t.h.v. Etten.
Re: 150kV Doetinchem - Ulft
Dank je wel Peter! Met de foto's van mast 17 ben ik ook blij dat ik die nog gauw heb kunnen maken!
Wat er met masten 21 en 27 is gebeurd weet ik niet, in heb in het rapport gelezen dat er wel wat verschuivingen waren in de masten doordat je gebroken verfstukken zag op bepaalde plekken waar een plaat of de randstaaf zit. Het kan zomaar zijn dat deze twee ook vernieuwd zijn maar dat weet ik niet precies.
We gaan verder met deel 3.
Dit was het laatste deel van Doetinchem-Ulft, een bijzondere lijn. Binnenkort ga ik er weer langs voor foto's.
Cheers Ruben.
Wat er met masten 21 en 27 is gebeurd weet ik niet, in heb in het rapport gelezen dat er wel wat verschuivingen waren in de masten doordat je gebroken verfstukken zag op bepaalde plekken waar een plaat of de randstaaf zit. Het kan zomaar zijn dat deze twee ook vernieuwd zijn maar dat weet ik niet precies.
We gaan verder met deel 3.
Dit was het laatste deel van Doetinchem-Ulft, een bijzondere lijn. Binnenkort ga ik er weer langs voor foto's.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 150kV Doetinchem - Ulft
Hele mooie serie! Heb ik je op een idee gebracht voor de zonsondergang of is het toeval ? De reportage is dus van 15 en 19 juli?
Zoals Peter al zegt zitten er hele mooie tussen. Vooral die met de tele waarbij je op de zijkant van de mast rode reflectie ziet van de zon.
Die masten 21 t/m 27 met de hekjes, wat mij betreft de meest slechte hekjes ooit, wat is dat verschrikkelijk om aan te zien.
Zonder kabels ziet het er erg treurig uit ja, wat me wel opvalt is dat het mastlichaam best slank en hoog lijkt zo.
Over de wintrackmast heb ik nog wel een paar dingen te zeggen, zie het andere topic, lijkt me wel zo overzichtelijk en passend.
De buismasten zijn als ik het zelf interpreteer een ontwerp vanuit Frankrijk, want daar zie je dit "insect"type vrij veel staan, zelfs voor 380 kV.
Zoals Peter al zegt zitten er hele mooie tussen. Vooral die met de tele waarbij je op de zijkant van de mast rode reflectie ziet van de zon.
Die masten 21 t/m 27 met de hekjes, wat mij betreft de meest slechte hekjes ooit, wat is dat verschrikkelijk om aan te zien.
Zonder kabels ziet het er erg treurig uit ja, wat me wel opvalt is dat het mastlichaam best slank en hoog lijkt zo.
Over de wintrackmast heb ik nog wel een paar dingen te zeggen, zie het andere topic, lijkt me wel zo overzichtelijk en passend.
De buismasten zijn als ik het zelf interpreteer een ontwerp vanuit Frankrijk, want daar zie je dit "insect"type vrij veel staan, zelfs voor 380 kV.
Re: 150kV Doetinchem - Ulft
Dank je wel Tom!
Nou het was puur toeval eigenlijk. Ik hoorde in de ochtend van mijn vader dat masten 31 en 32 werden afgebroken. Zat toen zelf in Lichtenvoorde.
De hekken om masten 21 t/m 27 vind ik zelf ook verschrikkelijk. Het staat ze totaal niet.
Wat je vind over de steunmast zonder geleiders en isolatoren ben ik het met je eens. Zo lijkt de mast best hoog.
Helaas ben ik het niet eens over het punt van de Wintrack. Veel mensen in de regio hebben toch geklaagd heb ik van een bewoner gehoord.
De buismasten vind ik een mooi ontwerp, deze staan ook op mijn verlanglijstje.
Cheers Ruben.
Nou het was puur toeval eigenlijk. Ik hoorde in de ochtend van mijn vader dat masten 31 en 32 werden afgebroken. Zat toen zelf in Lichtenvoorde.
De hekken om masten 21 t/m 27 vind ik zelf ook verschrikkelijk. Het staat ze totaal niet.
Wat je vind over de steunmast zonder geleiders en isolatoren ben ik het met je eens. Zo lijkt de mast best hoog.
Helaas ben ik het niet eens over het punt van de Wintrack. Veel mensen in de regio hebben toch geklaagd heb ik van een bewoner gehoord.
De buismasten vind ik een mooi ontwerp, deze staan ook op mijn verlanglijstje.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.