380kv Geertruidenberg-Eindhoven aka de kleerkasten.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1972
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 380kv Geertruidenberg-Eindhoven aka de kleerkasten.

Load door Tom » 26 okt 2016 13:15

Ja, erg grote masten en bijzonder ook, zeker als je bedenkt dat deze al uit 1968 dateren.
De foto van mast 13 vind ik erg mooi, met het strijklicht en de walmende schoorsteen op de achtergrond.
Het ontwerp met de dubbele broekstukken heeft me altijd gefascinerend, vooral dat er bij de middelste fundatie twee poten ontspringen.
Ook de einden van de boventraverse zijn typisch: de kattenoren op de hoekmasten die vergelijkbaar zijn met de beaubourg in Frankrijk. Bij de steunmasten een rechthoekige doorsnede van de travers die eindigt met de punt bovenaan. Wel is de diagonaalindeling van de broekstukken wat vreemd met soms verspringende hellingen binnen de kruisbokken.

Ik herinner me deze grote masten ook al erg lang, als je vanuit Utrecht vanuit het noorden over de A27 richting Breda reed, dan zag je met name de lange rechtstand richting Oosteind. Daarna volgden de kleine 150 kV mastjes, de oorspronkelijke masten uit 1933 kan ik me niet herinneren helaas. De Maas-waalmasten dateren van ongeveer 1985.

Mastbeeld van deze aansluiting
Mark
Globale moderator
Loads: 1172
Aangesloten op: 25 jan 2012 01:06
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse
Leg galvanisch contact:

Re: 380kv Geertruidenberg-Eindhoven aka de kleerkasten.

Load door Mark » 26 okt 2016 15:33

Fraaie serie weer.
voltron voegde de load toe:Op foto's wekken deze masten een kolossalere indruk dan die 4 circuitsmasten in het noorden. Is dat alleen op de foto zo? Ik heb die masten in het noorden nooit in het echt gezien.
Ik denk dat het komt doordat de Kleerkastenlijn bestaat uit twee torens terwijl de Mammoetenlijn in het noorden maar 1 toren heeft. Door die twee torens komt het geheel breder over, al is deze wel rustiger in aanzicht doordat de Kleerkastenlijn maar drie circuits heeft en de Mammoetenlijn vier.

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1972
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 380kv Geertruidenberg-Eindhoven aka de kleerkasten.

Load door Tom » 26 okt 2016 19:22

Ik heb die masten in het noorden nooit in het echt gezien.
Moet je echt eens in werkelijkheid gaan bekijken. Erg indrukwekkend hoor!

Toch vind ik Eems-Mee meer visuele impact hebben dan Gtb-Ehv. Waarschijnlijk ligt het aan het meer open landschap van Groningen. En de behoorlijke gelijkvormigheid van het tracé in Groningen, gelijke tussenafstanden, veel gelijke steunmasten, lange rechtsstanden. De viercircuitmasten zijn ook wat "plomper" dan de driecircuitlijn.

ElexTro
220 kV
Loads: 238
Aangesloten op: 12 dec 2014 13:27
Favoriete mastsoort: RWE masten jaren 20
Dichtstbijzijnde trafo: Amprion-gebied

Re: 380kv Geertruidenberg-Eindhoven aka de kleerkasten.

Load door ElexTro » 20 aug 2018 00:20

De kleerkastenlijn heeft nu ook een duitstalige Wikipedia-versie ;) Groeten!

https://de.wikipedia.org/wiki/380-kV-Le ... 3Eindhoven

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1972
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 380kv Geertruidenberg-Eindhoven aka de kleerkasten.

Load door Tom » 22 aug 2018 22:36

Ok, leuk :) . Vraag me wel af hoe groot de doelgroep van deze lijn is.
Toch wel interessant al die wikipedia-informatie over de Duitse hoogspanningslijnen, ik heb even verder gelezen over de Nord-Süd Leitung, de Schwarzwaldleitung , etc. etc.

ElexTro
220 kV
Loads: 238
Aangesloten op: 12 dec 2014 13:27
Favoriete mastsoort: RWE masten jaren 20
Dichtstbijzijnde trafo: Amprion-gebied

Re: 380kv Geertruidenberg-Eindhoven aka de kleerkasten.

Load door ElexTro » 23 aug 2018 01:00

Vraag me wel af hoe groot de doelgroep van deze lijn is.
Misschien zo groot als die van articels van de Nord-Süd-Leitung, Reichssammelschiene of 220-kV-lijn Lehrte-Borken? :DD

Overigens, als iemand een nederlandstalige versie over de Nord-Süd-Leitung wil schrijven dan kan hij/zij me wel aanschrijven, ik heb iets informaties erover gezameld zoals de kroniek van de station Brauweiler.

Plaats reactie