380kv Geertruidenberg-Eindhoven aka de kleerkasten.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
TomBorger
380 kV
Favoriete mastsoort: Dennenboommast

Re: 380kv Geertruidenberg-Eindhoven aka de kleerkasten.

Bericht door TomBorger » 26 okt 2016 13:15

Ja, erg grote masten en bijzonder ook, zeker als je bedenkt dat deze al uit 1968 dateren.
De foto van mast 13 vind ik erg mooi, met het strijklicht en de walmende schoorsteen op de achtergrond.
Het ontwerp met de dubbele broekstukken heeft me altijd gefascinerend, vooral dat er bij de middelste fundatie twee poten ontspringen.
Ook de einden van de boventraverse zijn typisch: de kattenoren op de hoekmasten die vergelijkbaar zijn met de beaubourg in Frankrijk. Bij de steunmasten een rechthoekige doorsnede van de travers die eindigt met de punt bovenaan. Wel is de diagonaalindeling van de broekstukken wat vreemd met soms verspringende hellingen binnen de kruisbokken.

Ik herinner me deze grote masten ook al erg lang, als je vanuit Utrecht vanuit het noorden over de A27 richting Breda reed, dan zag je met name de lange rechtstand richting Oosteind. Daarna volgden de kleine 150 kV mastjes, de oorspronkelijke masten uit 1933 kan ik me niet herinneren helaas. De Maas-waalmasten dateren van ongeveer 1985.

Mark
Globale moderator
Favoriete mastsoort: Donaumast
Contacteer:

Bericht door Mark » 26 okt 2016 15:33

Fraaie serie weer.
voltron schreef:Op foto's wekken deze masten een kolossalere indruk dan die 4 circuitsmasten in het noorden. Is dat alleen op de foto zo? Ik heb die masten in het noorden nooit in het echt gezien.
Ik denk dat het komt doordat de Kleerkastenlijn bestaat uit twee torens terwijl de Mammoetenlijn in het noorden maar 1 toren heeft. Door die twee torens komt het geheel breder over, al is deze wel rustiger in aanzicht doordat de Kleerkastenlijn maar drie circuits heeft en de Mammoetenlijn vier.

TomBorger
380 kV
Favoriete mastsoort: Dennenboommast

Bericht door TomBorger » 26 okt 2016 19:22

Ik heb die masten in het noorden nooit in het echt gezien.
Moet je echt eens in werkelijkheid gaan bekijken. Erg indrukwekkend hoor!

Toch vind ik Eems-Mee meer visuele impact hebben dan Gtb-Ehv. Waarschijnlijk ligt het aan het meer open landschap van Groningen. En de behoorlijke gelijkvormigheid van het tracé in Groningen, gelijke tussenafstanden, veel gelijke steunmasten, lange rechtsstanden. De viercircuitmasten zijn ook wat "plomper" dan de driecircuitlijn.

Plaats reactie