PGEM project
Re: PGEM project
@Hans, deze tonmast vind ik ook heel leuk om te zien! Ook hebben de andere generaties van de PGEM masten hun charme.
Het had inderdaad heel anders af kunnen lopen met de crossing aangezien de gemeente Rossum al bezig was om het originele plan van de PGEM om zeep te helpen. Het is uiteindelijk een fraaie oplossing geworden die eigenlijk tot stand is genomen na de ingebruikname van Teersdijk - Druten.
@Tom, bedankt! Het is inderdaad typisch dat dit type alleen in de uithoeken van het PGEM gebied voorkomen.
De crossingmasten vallen nu goed op doordat ze heel breed zijn. Afelopen zaterdag toen ik bij Wamel was om de MaasWaal masten te fotograferen, zag ik de twee masten al boven uit komen. Dus heb wel een foto kunnen maken met MaasWaal normale mast met MaasWaal crossingmast.
Cheers Ruben.
Het had inderdaad heel anders af kunnen lopen met de crossing aangezien de gemeente Rossum al bezig was om het originele plan van de PGEM om zeep te helpen. Het is uiteindelijk een fraaie oplossing geworden die eigenlijk tot stand is genomen na de ingebruikname van Teersdijk - Druten.
@Tom, bedankt! Het is inderdaad typisch dat dit type alleen in de uithoeken van het PGEM gebied voorkomen.
De crossingmasten vallen nu goed op doordat ze heel breed zijn. Afelopen zaterdag toen ik bij Wamel was om de MaasWaal masten te fotograferen, zag ik de twee masten al boven uit komen. Dus heb wel een foto kunnen maken met MaasWaal normale mast met MaasWaal crossingmast.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
We gaan verder met het 4e deel van de lijn. In dit deel komt de crossing aan bod.
Dit was het 4e deel van de reportage! In het vijfde deel het laatste stukje naar Zaltbommel.
Cheers Ruben.
Dit was het 4e deel van de reportage! In het vijfde deel het laatste stukje naar Zaltbommel.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Schitterende reportage! Die crossingmasten hebben wel wat vind ik. Ik vind ze i.i.g. mooier dan de gewone, lage masten van dit type.
Re: PGEM project
Fraaie foto's, de vier grote masten staan er van alle hoeken op!
Valt me nu eigenlijk pas op dat ze de isolatoren van binnen naar buiten langer hebben gemaakt om de draden op dezelfde hoogte te hebben, dit in tegenstelling tot de reguliere maas-waaltjes.
Valt me nu eigenlijk pas op dat ze de isolatoren van binnen naar buiten langer hebben gemaakt om de draden op dezelfde hoogte te hebben, dit in tegenstelling tot de reguliere maas-waaltjes.
Re: PGEM project
@Mathijs, bedankt! Ik vind het ook mooie crossingmasten om te zien! De normale MaasWaal masten van de PGEM vind ik ook heel leuk om te zien!
@Tom, bedankt! Ik wilde de masten eens goed bekijken, heb ze een keer eerder gezien samen met Michel. Deze zijn inderdaad weer net anders dan de reguliere MaasWaal masten op de manier hoe de isolatoren zijn opgehangen. Zoals je aangeeft hangen de geleiders in één lijn horizontaal in tegenstelling tot de normale MaasWaal masten die een hoekje hebben.
Edit: Hierbij het laatste deel van Tiel - Zaltbommel, hierin komen de buismasten aan bod.
Dit was Tiel - Zaltbommel. Een zeer fraaie variërende lijn om te zien! De volgende lijnen die aan bod komen zijn de drie MaasWaal-lijntjes: Teersijk - Druten, Zeewolde - Almere & Druten - Tiel.
Cheers Ruben.
@Tom, bedankt! Ik wilde de masten eens goed bekijken, heb ze een keer eerder gezien samen met Michel. Deze zijn inderdaad weer net anders dan de reguliere MaasWaal masten op de manier hoe de isolatoren zijn opgehangen. Zoals je aangeeft hangen de geleiders in één lijn horizontaal in tegenstelling tot de normale MaasWaal masten die een hoekje hebben.
Edit: Hierbij het laatste deel van Tiel - Zaltbommel, hierin komen de buismasten aan bod.
Dit was Tiel - Zaltbommel. Een zeer fraaie variërende lijn om te zien! De volgende lijnen die aan bod komen zijn de drie MaasWaal-lijntjes: Teersijk - Druten, Zeewolde - Almere & Druten - Tiel.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Mooie reportage van deze bijzondere lijn met ook inmiddels aardig wat geschiedenis... Ik heb de netkaart meteen bijgewerkt. Toch wel grappig als je de nethistorie er op na leest de (vakwerk) eindmast bij Zaltbommel er jaren ongebruikt moet hebben gestaan
Re: PGEM project
Mooie foto's!
Helemaal ongebruikt was de eindmast niet, met dank aan ET voor het delen van de PGEM-verslagen is duidelijk geworden dat de 50 kV-lijn vanuit Orthen via deze eindmast werd ingelust in het station. Dat was dus gedurende een behoorlijke tijd in de jaren zeventig.
Helemaal ongebruikt was de eindmast niet, met dank aan ET voor het delen van de PGEM-verslagen is duidelijk geworden dat de 50 kV-lijn vanuit Orthen via deze eindmast werd ingelust in het station. Dat was dus gedurende een behoorlijke tijd in de jaren zeventig.
Re: PGEM project
Pylône Muguet blijft voor buismasten toch wel een geslaagd type. Hoewel het eerder een groep ontwerpen is zonder regie of supervisie (kromme traversen in tonvorm en twee bliksemtraversen erop is per definitie een Muguet, lijkt het) zijn ze wereldwijd wel herkenbaar. In Colorado kwam ik ze ook op enkele lijnen tegen. Amerikanen hebben veel meer buismasten dan wij en ze zijn zijn ronduit slecht in het bouwen van elegante masten, misschien m.u.v. de delta-types, maar de Muguets waren een welkome uitzondering. Zelfs de hoekmast staat keurig rechtop en lijkt niet te buigen - of sterker nog, hij lijkt haast wel iets de tegenovergestelde richting in de buigen, maar dat zal ongetwijfeld gezichtsbedrog zijn.
Dat neemt niet weg dat het drammerige willetje van gemeente Rossum er toch een beetje vreemde smaak aan geeft. Het moet en het zal, en uiteindelijk is het nog gebeurd ook. Gelukkig zit die rivier ertussen als een soort semi-natuurlijke discontinuïteit in de verbinding.
Dat neemt niet weg dat het drammerige willetje van gemeente Rossum er toch een beetje vreemde smaak aan geeft. Het moet en het zal, en uiteindelijk is het nog gebeurd ook. Gelukkig zit die rivier ertussen als een soort semi-natuurlijke discontinuïteit in de verbinding.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: PGEM project
Nu het weer even toe laat om een reportage te schrijven pakken we het gelijk goed aan. Vandaag gaan we een zeer bekende Gelderse lijn is even flink in de spotlights zetten, tevens één van mijn favorieten: Nijmegen - Apeldoorn.
De lijn is in 1949 in dienst genomen als een schakel tussen de Centrale Gelderland en het noordelijke PGEM gebied, maar ook een schakel in het koppelnet wat toen werd aangelegd. In 1951 volgde namelijk de lijn naar Deventer om verbinding te maken met de IJsselmij en gelijk met Noord-Nederland. In 1953 volgde de lijn naar Veenendaal om verbinding te maken met de PUEM en gelijk met West-Nederland.
Het masttype is de befaamde dennenbomen van de PGEM, de grotere broer van de masten in de lijn tussen Nijmegen & Arnhem uit 1935. Maar er komen bij Nijmegen gelijk al een paar bijzondere portalen voor.
De lijn begint bij de Centrale Gelderland wat ligt aan de Waal. Doordat het verdeelstation pal aan de Waal ligt kwamen er portalen te staan i.p.v. masten voor de overspanning van de Waal. Aan iedere oever van de Waal stond een portaal van 73 meter hoog. De derde mast was een afspanmast die langere traversen heeft. Na de overspanning van de Waal was er een kleine rechtstand tot hoekmast 5. Deze hoekmast was aardig verhoogd, vanwege dat de 50kV-lijn van Lent naar Hemmen hier onderdoor moest. Vanaf hoekmast 5 loopt de lijn een stukje parallel aan de oude lijn naar Hemmen. Deze aardig lange rechtstand eindigt bij mast 21 bij de Betuwelijn tussen Elst & Dordrecht. Die spoorlijn wordt op de PGEM-wijze overspannen met twee hoekmasten, hoekmast 22 is tevens een wisselmast. En gelijk de enige in zijn soort doordat het een verhoogde wisselmast is.
Vanaf mast 23 is er een lange rechtstand naar mast 47 met tussen in bij masten 34 & 41 een afspanmast. De meeste masten op dit stuk zijn verhoogd vanwege de boomkwekerijen die rondom Elst te vinden zijn. Hedendaags staan masten 24 t/m 29 in de bebouwing van Elst. Vanaf mast 29 loopt de lijn door het buitengebied tussen Arnhem & Elst. Bij hoekmast 47 begint de tweede crossing van de lijn, tevens een veel gefotografeerde vanwege de spoorlijn die ernaast ligt. Masten 48 & 49 zijn de twee crossingmasten. Aan de kant van Oosterbeek staan masten 50, 51 & 52 in de uiterwaarden van de Rijn op betonnen stiepen. Vanaf mast 53 gaat de lijn klimmen, mast 53 heeft een apart broekstuk wat ook bij mast 108 te zien is. Bij masten 54 & 56 zijn er twee hoekmasten om Landgoed Mariëndaal te ontwijken. Tussen mast 56 & 57 wordt de spoorlijn tussen Utrecht & Arnhem overspannen. Mast 58 is wederom een bijzonder exemplaar. doordat de lijn hier een grote hoek maakt, is hier een brede hoekmast toegepast. Hierna klimt de lijn verder richting de Amsterdamseweg. Deze weg wordt overspannen door masten 61 & 62 wat tevens ook het hoogste punt is in de lijn. Hierna loopt de lijn vlak langs de wijk Hoogkamp.
Bij masten 65 & 66 wordt de Schelmseweg overspannen en verdwijnt de lijn even uit zicht. Bij mast 73 is de tweede wisselmast te vinden die midden in de bossen staat verstopt. Tussen masten 74 & 75 wordt de A12 overspannen. Bij mast 84 wordt het tracé van de oude 50kV-lijn naar Apeldoorn genaderd. Vanaf dit punt loopt de lijn over de Veluwe heen in een noordelijke richting naar Apeldoorn met kleine hoeken bij masten 94, 114, 129 & 134. Deze zéér lange rechtstand stopt uiteindelijk bij mast 144 in Apeldoorn Zuid. Daar maakt de lijn nog een kleine hoek om via hoekmast 145, steunmast 146 bij eindmast 147 te eindigen.
De eerste veranderingen aan de lijn deden zich al aan in 1954 met de bouw van de lijn tussen Nijmegen & Doetinchem. Die lijn ging de portalen gebruiken van de lijn naar Apeldoorn, dus die moest opschuiven naar de portalen van de lijn naar Dodewaard. Voor de lijn naar Dodewaard werden nieuwe portalen gebouwd zodat er drie portalen naast elkaar kwamen te staan. Hierdoor werden tevens masten 3 & 4 verplaatst. Niet vlak hierna werd bij mast 56 een portaal gebouwd voor de voeding van het hoogspanningslaboratoriumbouw van de KEMA. Deze voeding werd in de jaren '80 verwijderd. Begin jaren '60 werd bij het eindpunt in Apeldoorn wat veranderd vanwege nieuwe woningen aldaar. . Hoekmast 145 werd vervangen door een lager exemplaar, mast 146 werd daarin tegen vervangen door een hoger exemplaar. In 1968 werd de lijn tweeën geknipt met de bouw van het station Arnhem Kattenberg. Hierdoor werden masten 69 & 70 vervangen door nieuwere masten. In de jaren '70 werden masten 118, 135 & 136 vervangen door de "snelwegmasten" toen bij mast 118 de A50 werd aangelegd & bij masten 135 & 136 de A1. In 1978 werd de lijn tussen Nijmegen & Arnhem Kattenberg geknipt bij Elst, toen aldaar een nieuw station werd gebouwd. Steunmast 38 werd vervangen door twee eindmasten met de nummers 38A & 38B? In 1980 werden steunmasten 82 & 83 vervangen door hoekmasten van hetzelfde type als bij Kattenberg. Dit was vanwege de aanleg van de A50 tussen Hoenderloo & de A12 bij Arnhem. In eind jaren '90 kwam de volgende verandering. De lijn werd aan één zijde voorzien van een glasvezelkabel. Hierdoor moest ook één van de bliksemtraversen verzwaard worden.
In 2004 werd door de bouw van de wijk Schuytgraaf in Arnhem-Zuid het eerste stukje lijndeel afgebroken. Het stuk vanaf de eindmast bij station Elst t/m 45 werden afgebroken, mast 46 werd vervangen door een portaal. Een jaar later volgde bij Oosterhout de volgende afbraak. Masten 3 t/m 5 werden vervangen door niet passende Donaumasten. Masten 6 t/m 11 werden afgebroken & mast 12 werd ook vervangen door een Donaumast. De Waalportalen bleven ongeschonden! In 2014 werd begonnen met het verkabelen van het eindpunt bij Apeldoorn, dit door maatschappelijke druk op de Gemeente Apeldoorn & Tennet. Van de lijn naar Kattenberg werden masten 147 t/m 141 afgebroken. Mast 140 werd vervangen door een portaal. Ook de lijn naar Deventer moest eraan geloven, hiervan werden masten 1 t/m 8 afgebroken & werd hoekmast 9 verbouwd tot eindmast. Vanaf 2012 zijn er veel masten tussen Kattenberg & Apeldoorn voorzien van afspanverhoging bij de steunmasten, iets wat helaas veel te zien is in het PGEM gebied...
Na vele worden is het tijd voor beelden van deze zeer fraaie masten!
Dit was het eerste deel van Nijmegen - Apeldoorn!
Cheers Ruben.
De lijn is in 1949 in dienst genomen als een schakel tussen de Centrale Gelderland en het noordelijke PGEM gebied, maar ook een schakel in het koppelnet wat toen werd aangelegd. In 1951 volgde namelijk de lijn naar Deventer om verbinding te maken met de IJsselmij en gelijk met Noord-Nederland. In 1953 volgde de lijn naar Veenendaal om verbinding te maken met de PUEM en gelijk met West-Nederland.
Het masttype is de befaamde dennenbomen van de PGEM, de grotere broer van de masten in de lijn tussen Nijmegen & Arnhem uit 1935. Maar er komen bij Nijmegen gelijk al een paar bijzondere portalen voor.
De lijn begint bij de Centrale Gelderland wat ligt aan de Waal. Doordat het verdeelstation pal aan de Waal ligt kwamen er portalen te staan i.p.v. masten voor de overspanning van de Waal. Aan iedere oever van de Waal stond een portaal van 73 meter hoog. De derde mast was een afspanmast die langere traversen heeft. Na de overspanning van de Waal was er een kleine rechtstand tot hoekmast 5. Deze hoekmast was aardig verhoogd, vanwege dat de 50kV-lijn van Lent naar Hemmen hier onderdoor moest. Vanaf hoekmast 5 loopt de lijn een stukje parallel aan de oude lijn naar Hemmen. Deze aardig lange rechtstand eindigt bij mast 21 bij de Betuwelijn tussen Elst & Dordrecht. Die spoorlijn wordt op de PGEM-wijze overspannen met twee hoekmasten, hoekmast 22 is tevens een wisselmast. En gelijk de enige in zijn soort doordat het een verhoogde wisselmast is.
Vanaf mast 23 is er een lange rechtstand naar mast 47 met tussen in bij masten 34 & 41 een afspanmast. De meeste masten op dit stuk zijn verhoogd vanwege de boomkwekerijen die rondom Elst te vinden zijn. Hedendaags staan masten 24 t/m 29 in de bebouwing van Elst. Vanaf mast 29 loopt de lijn door het buitengebied tussen Arnhem & Elst. Bij hoekmast 47 begint de tweede crossing van de lijn, tevens een veel gefotografeerde vanwege de spoorlijn die ernaast ligt. Masten 48 & 49 zijn de twee crossingmasten. Aan de kant van Oosterbeek staan masten 50, 51 & 52 in de uiterwaarden van de Rijn op betonnen stiepen. Vanaf mast 53 gaat de lijn klimmen, mast 53 heeft een apart broekstuk wat ook bij mast 108 te zien is. Bij masten 54 & 56 zijn er twee hoekmasten om Landgoed Mariëndaal te ontwijken. Tussen mast 56 & 57 wordt de spoorlijn tussen Utrecht & Arnhem overspannen. Mast 58 is wederom een bijzonder exemplaar. doordat de lijn hier een grote hoek maakt, is hier een brede hoekmast toegepast. Hierna klimt de lijn verder richting de Amsterdamseweg. Deze weg wordt overspannen door masten 61 & 62 wat tevens ook het hoogste punt is in de lijn. Hierna loopt de lijn vlak langs de wijk Hoogkamp.
Bij masten 65 & 66 wordt de Schelmseweg overspannen en verdwijnt de lijn even uit zicht. Bij mast 73 is de tweede wisselmast te vinden die midden in de bossen staat verstopt. Tussen masten 74 & 75 wordt de A12 overspannen. Bij mast 84 wordt het tracé van de oude 50kV-lijn naar Apeldoorn genaderd. Vanaf dit punt loopt de lijn over de Veluwe heen in een noordelijke richting naar Apeldoorn met kleine hoeken bij masten 94, 114, 129 & 134. Deze zéér lange rechtstand stopt uiteindelijk bij mast 144 in Apeldoorn Zuid. Daar maakt de lijn nog een kleine hoek om via hoekmast 145, steunmast 146 bij eindmast 147 te eindigen.
De eerste veranderingen aan de lijn deden zich al aan in 1954 met de bouw van de lijn tussen Nijmegen & Doetinchem. Die lijn ging de portalen gebruiken van de lijn naar Apeldoorn, dus die moest opschuiven naar de portalen van de lijn naar Dodewaard. Voor de lijn naar Dodewaard werden nieuwe portalen gebouwd zodat er drie portalen naast elkaar kwamen te staan. Hierdoor werden tevens masten 3 & 4 verplaatst. Niet vlak hierna werd bij mast 56 een portaal gebouwd voor de voeding van het hoogspanningslaboratoriumbouw van de KEMA. Deze voeding werd in de jaren '80 verwijderd. Begin jaren '60 werd bij het eindpunt in Apeldoorn wat veranderd vanwege nieuwe woningen aldaar. . Hoekmast 145 werd vervangen door een lager exemplaar, mast 146 werd daarin tegen vervangen door een hoger exemplaar. In 1968 werd de lijn tweeën geknipt met de bouw van het station Arnhem Kattenberg. Hierdoor werden masten 69 & 70 vervangen door nieuwere masten. In de jaren '70 werden masten 118, 135 & 136 vervangen door de "snelwegmasten" toen bij mast 118 de A50 werd aangelegd & bij masten 135 & 136 de A1. In 1978 werd de lijn tussen Nijmegen & Arnhem Kattenberg geknipt bij Elst, toen aldaar een nieuw station werd gebouwd. Steunmast 38 werd vervangen door twee eindmasten met de nummers 38A & 38B? In 1980 werden steunmasten 82 & 83 vervangen door hoekmasten van hetzelfde type als bij Kattenberg. Dit was vanwege de aanleg van de A50 tussen Hoenderloo & de A12 bij Arnhem. In eind jaren '90 kwam de volgende verandering. De lijn werd aan één zijde voorzien van een glasvezelkabel. Hierdoor moest ook één van de bliksemtraversen verzwaard worden.
In 2004 werd door de bouw van de wijk Schuytgraaf in Arnhem-Zuid het eerste stukje lijndeel afgebroken. Het stuk vanaf de eindmast bij station Elst t/m 45 werden afgebroken, mast 46 werd vervangen door een portaal. Een jaar later volgde bij Oosterhout de volgende afbraak. Masten 3 t/m 5 werden vervangen door niet passende Donaumasten. Masten 6 t/m 11 werden afgebroken & mast 12 werd ook vervangen door een Donaumast. De Waalportalen bleven ongeschonden! In 2014 werd begonnen met het verkabelen van het eindpunt bij Apeldoorn, dit door maatschappelijke druk op de Gemeente Apeldoorn & Tennet. Van de lijn naar Kattenberg werden masten 147 t/m 141 afgebroken. Mast 140 werd vervangen door een portaal. Ook de lijn naar Deventer moest eraan geloven, hiervan werden masten 1 t/m 8 afgebroken & werd hoekmast 9 verbouwd tot eindmast. Vanaf 2012 zijn er veel masten tussen Kattenberg & Apeldoorn voorzien van afspanverhoging bij de steunmasten, iets wat helaas veel te zien is in het PGEM gebied...
Na vele worden is het tijd voor beelden van deze zeer fraaie masten!
Dit was het eerste deel van Nijmegen - Apeldoorn!
Cheers Ruben.
Laatst gewijzigd door Ruben op 10 mar 2019 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Mooie foto's ondanks het slechte weer! De typisch dreigende buienluchten hebben ook wel wat. Ik ben benieuwd naar het vervolg