Documenten over Wintrackmasten type II

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door Tom » 15 jun 2016 21:31

Als je googlet op "wabo" en "wintrack" eventueel aangevuld met de namen van gemeenten waar de nieuwe lijnenbouw plaats zal vinden, zoals Bronckhorst, Kapelle, Reimerswaal, dan stuit je op een behoorlijk aantal interessante documenten over de nieuwe masten die gepland worden in de lijnen van zuidwest 380 en naar Wesel. Er staan mooie ontwerptekeningen in en andere informatie over het technisch ontwerp van de masten. De documenten hebben zomaar 300 bladzijden dus je kunt er even voor gaan zitten. Wat me opviel is dat er nu dus gesproken over "Wintrack II". Ook de term hybride mast valt vaak, blijkbaar is men voornemens om de onderzijde uit beton te gaan maken, de bovenzijde uit staal. Het is echter niet geheel duidelijk of er ontwerpberekeningen zijn toegevoegd of dat het om de daadwerkelijk te bouwen masten gaat. Ik ben wel nieuwsgierig naar de definitieve tekeningen en berekeningen.

Doorbuigingseis gewijzigd of ongewijzigd?
Waar ik in geïnteresseerd ben is namelijk of men iets aan de te sterke doorbuiging gaat doen. Naar aanleiding van wat ik afgelopen zondag heb gezien in Bleiswijk hoop ik dat namelijk. Ik schat de doorbuiging van de top op zeker twee meter, wat 5% is van de hoogte. Het lijkt erop dat dit vanuit EN50431 wordt toegestaan (5,5% kom ik tegen), maar ik kom ook tegen "visuele eis tennet", echter die is dan niet ingevuld. Hier zijn wat links, van de site van rvo, ik begrijp niet precies wat deze organisatie doet.

Van de gemeente Kappelle: met onder andere het stuk van Zwarts en Jansma over welke keuzes men heeft gemaakt voor het mastbeeld.
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... m%2014.pdf
Een heel stuk over de "mastenfamilie" Er wordt in het midden gelaten of dit een stalen of betonnen mast wordt. Achterin is wel een plaatje te vinden van de bovengrondse kruising van het kanaal, met een S+44 in vakwerk.
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... a%2B6b.pdf
Nog meer info, ik lees hier dat een eis van 5,5% aan de doorbuiging wordt gesteld, dus gelijk aan bij Bleiswijk.
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... %20vs2.pdf
En een document van de wabo aanvraag van de gemeente Bronckhorst. Veel informatie zal inmiddels wel gedateerd zijn, maar toch wellicht interessant.
http://www.rvo.nl/sites/default/files/2 ... 0trace.pdf

Ik ben in ieder geval wijzer geworden dat er behoorlijke verschillen in masttype zijn afhankelijk van de tussenafstand. Er zijn masten voor 240, 350, 400 en 450 m. Illustratief is de tussenafstand tussen de fasen. Zo bedraagt die bij de 240 m mast 9 meter, bij de 450 m 11,4 meter. De hoogte van de basishoekmast voor 450 m is zelfs 71 meter! Dat is toch twintig meter hoger dan de huidige vakwerkmast van het donaumodel. Hieronder een screenshotje van een van de geplande masten.
Screendump.jpg
Screendump.jpg (32.71 KiB) 6952 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door Hans » 15 jun 2016 23:35

Eén van de documenten is me reeds gedeeltelijk bekend omdat de inhoud vrijwel gelijk is aan wat we aantreffen bij de Randstad Noordring. Zo'n document met mastposities, masttypen, mastbeelden en sterkteberekeningen door respectievelijk KEMA en VolkerWessels. Dat document blijkt nuttig te zijn voor het achterhalen van de mastmaten van een W2S350+5. (Waar is dat voor nodig? Laten we zeggen dat schaalmodelbouw ook eens een uitstapje maken moet.) In dat document, overigens al net zo'n kalf als de exemplaren die jij aanhaalt, kom ik eveneens sterkteberekeningen en kromtrekeisen tegen. Maar in tegenstelling tot wat je aanhaalt in de documenten in jouw bericht wordt er in het document over de Randstad Noordring nog nergens gesproken van een tweede generatie. We kunnen dus wel raden dat de wintracks zoals ze nu gebouwd worden nog even kromtracks blijven.

https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... leetv2.pdf

De andere drie lijken specifiek toepassing te hebben op Zuidwest-380 en op de toekomstige constructiewijze van wintracks. Opnieuw komt het hybride idee met gedeeltelijk beton en daarbovenop staal weer voorbij. Dat idee heb ik ook in gesproken vorm kunnen vernemen op een informatiebijeenkomst in Emmeloord in 2013, van (wijlen) Noordwest-380 lijndeel Ens-Vierverlaten. Men speelde toen blijkbaar ook al met dat idee.

In elk geval, zoals je mooi beschreef in het jubileumverhaal rondom Zwolle-Meeden-Eemshaven: waar we vroeger ernstig verlegen zaten om gegevens en data hebben we nu eerder het tegenovergestelde probleem. We verzuipen er bijna in. Door de bomen het bos zien (of door de wintracks het trafostation) is een kunst op zichzelf.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door Peter » 16 jun 2016 10:58

Interessante documenten! Ik heb er al even vluchtig wat doorheen gebladerd. De bovengrondse kruising bij het Zuid-Bevelandkanaal was voor mij een verrassing. Toch nog een nieuwe vakwerkcrossingsmast van bijna 100 meter! Ik ben benieuwd

De wintrackmasten in het document van de gemeente Bronckhorst lijken mij inderdaad nog de "oude" wintrackmasten.

Verschillen in de tussenafstand tussen de fasen zijn er zelfs te vinden in de oostring! De S-6 en S-3 hebben compactere traversen dan een S+0. De tussenafstand van de verdiepingen is wel gelijk. Overigens is bij de Enschedese combinatiemasten de tussenafstand tussen de verdiepingen ook kleiner en bij die verbinding zie je ook duidelijk een kortere veldlengte. Maar dat even terzijde.

De hoekmast uit de screendump vind ik er beter uitzien dan de huidige wintrack hoekmasten en lijkt me, mits met de juiste materialen, robuuster dan de huidige hoekmasten waarbij de horizontale bretels me toch aardig fragiel overkomen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door Hans » 16 jun 2016 11:27

Peter schreef:Interessante documenten! Ik heb er al even vluchtig wat doorheen gebladerd. De bovengrondse kruising bij het Zuid-Bevelandkanaal was voor mij een verrassing. Toch nog een nieuwe vakwerkcrossingsmast van bijna 100 meter! Ik ben benieuwd
Ontwerpschets voor kruisingsmasten Kanaal Zuid-Beveland ZW380 KEMA.jpg
Ontwerpschets voor kruisingsmasten Kanaal Zuid-Beveland ZW380 KEMA.jpg (98.41 KiB) 6919 keer bekeken
Voor de beeldvorming v.w.b. het vakwerkexemplaar. 380 aan de binnenzijde, 150 aan de buitenzijde. Verticaal combineren zoals de wintracks per definitie doen geeft een heel ander beeld dan de combinatie donau (of drievlak) met daaronder een vlakke configuratie. Op zich is dit ontwerp helemaal zo gek nog niet. (Kunnen we niet gewoon de hele lijn daarmee bouwen? )

Opvallend blijft dat men het huidige plan handhaaft (zie een ander topic) en daardoor een aantal complexe opstijgpunten nodig gaat hebben om 150 kV op de wintracks te krijgen. Die hebben we nog niet eerder in de mastenfamilie gezien, want tot op heden is er betrekkelijk weinig geëxperimenteerd met wintracks. Geen aftakkingen, nog geen hoge kruisingen en geen opstijgpunten waar slechts een van de circuits de grond in gaat.
Ik laat in het midden of het esthetisch een succes is om een mast uit de wintrackfamilie zoals hier geschetst te voorzien van een opstijgfunctie überhaupt, maar het is duidelijk dat men bij KEMA weer iets te heel nieuws te ontwerpen heeft.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door Tom » 16 jun 2016 13:27

Ja, ik had later gisterenavond ook gezien dat een deel van de documenten al was gelinkt via dit forum.

Bij de oostring heb je ook wel verschil in traversebreedte voor de verschillende masthoogtes, maar hier zijn de verschillen toch wel groter.
Er gaat zeker met het project zuidwest heel veel variatie in het mastenlandschap komen. Naar mijn mening mogelijk iets te veel. Want verschillende veldlengtes en dan het verschil in tussenafstand tussen de pylonen, en de verschillende hoogte zorgt voor een onrustig beeld. En dat in een provincie die behoorlijk leeg is met een horizon waar masten goed zichtbaar zullen zijn.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door Peter » 16 jun 2016 19:52

Zoveel verschillen gaan inderdaad een onrustig lijnbeeld geven. Bij de oostring zijn de verschillen te klein om echt op te vallen. Ze hadden eigenlijk van Rilland tot Borssele een nieuwe mammoetlijn moeten bouwen eventueel gecombineerd met de 150kV lijn

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door Ruben » 16 jun 2016 19:56

Persoonlijk vind ik Wintracks totaal niet in Zeeland passen, ze hadden zoals Peter al aangeeft voor het deel met 4x 380kV Mammoeten neer kunnen zetten. Toen Michel en ik rondje Zeeland deden eind mei spraken we met een boer die een Wintrack midden op z'n land krijgt, hij was er bepaalt niet over te spreken.

Het tracé vind ik ook héél rommelig worden zo, eerst 4x 380kV, dan 2x 150kV en 2x 380kV, en de crossing over het kanaal kan wel met vakwerk... Dan had je beter de hele lijn kunnen doen.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door Tom » 16 jun 2016 20:58

Als je het van de positieve kant bekijkt, dan hebben we straks wel een heleboel variatie erbij. Er valt een hoop te zien dat is wel zeker. Het is wel even wat anders dan Zwolle-Meeden waar er maar één hoekmasthoogte voorkomt en we opgewonden moeten raken van een 2 meter verhoogde steunmast met een extra ruitje in het onderstuk .

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door michel » 16 jun 2016 22:26

TomBorger schreef:Als je het van de positieve kant bekijkt, dan hebben we straks wel een heleboel variatie erbij. Er valt een hoop te zien dat is wel zeker. Het is wel even wat anders dan Zwolle-Meeden waar er maar één hoekmasthoogte voorkomt en we opgewonden moeten raken van een 2 meter verhoogde steunmast met een extra ruitje in het onderstuk .
Maar Zwolle-Meeden heeft dan wel weer van die fantastische aftakmasten.Daarvoor heb je eigenlijk geen hogere masten meer nodig om opgewonden van te raken.De onderkaken van ET en ik lagen zowat op de grond bij de aftak Ommen om maar even een voorbeeld te noemen .De hoekmasten van de wintrack 2-type doet mij een beetje denken aan het buizenlijntje naar Arkel.Al vind ik die 4-circuit steunmasten nog steeds niet mooi,maar dat is mijn mening.Verder ben ik zwaar onder de indruk van de crossing:Een upgrade-versie van de mammoetmast.Die broekstuk is weer lekker dik.Toch naast de Hoekmast nabij Riland weer een paar gave vakwerkers erbij. .Toch maar geen kabel zo te zien.
Maar we gaan het allemaal zien.

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door voltron » 18 jun 2016 12:54

Ruben schreef:Persoonlijk vind ik Wintracks totaal niet in Zeeland passen, ze hadden zoals Peter al aangeeft voor het deel met 4x 380kV Mammoeten neer kunnen zetten. Toen Michel en ik rondje Zeeland deden eind mei spraken we met een boer die een Wintrack midden op z'n land krijgt, hij was er bepaalt niet over te spreken.

Het tracé vind ik ook héél rommelig worden zo, eerst 4x 380kV, dan 2x 150kV en 2x 380kV, en de crossing over het kanaal kan wel met vakwerk... Dan had je beter de hele lijn kunnen doen.

Cheers Ruben.
Die mammoetlijn vind ik ook niet in Zeeland passen, veel te kolossale masten. Ik hoop dat Tennet net zoals Elia een mast ontwikkeld als die nieuwe lage 380 kv'ers die perfect passen in vlakke landelijke gebieden.

Plaats reactie