ALEGrO
Geplaatst: 10 jun 2016 23:15
ALEGrO oftewel: Aachen Liège Electrid Grid Overlay
Dit is de naam van het interconnectieproject tussen België en Duitsland.
Reeds lang is er geen enkele rechtstreekse verbinding meer tussen het Belgische en het Duitse hoogspanningsnet, dit sinds het opheffen van de 220kV-lijn die door Nederlands Limburg liep. Dat was jarenlang geen probleem, want voor het instandhouden van de frequentie en backup van een eventuele uitgevallen productie eenheid waren de verbindingen doorheen Nederland stevig genoeg.
Door het vrijmaken van de markt en vooral het vergroenen van de elektriciteit is de vraag naar interconnectiecapaciteit echter enorm gestegen. Zeker de spotgoedkope windenergie uit noord-Duitsland en de stuurbare waterkracht uit Scandinavië wil België maar al te graag kunnen invoeren: Dringend nood dus aan een nieuwe hoogspanningslijn.
Lange tijd werd een bovengrondse 380kV verbinding vanuit Brume of Lixhe richting Aken onderzocht. Dit bleek echter heel moeilijk te liggen bij milieuverenigingen (dwars door de hoge venen enzo). En AC over zo'n afstand onder de grond steken, daar wil dan weer niemand zicht echt aan wagen.
Maar vooral: AC-stroom valt heel moeilijk te controleren. Er zit tussen Duitsland en België regelmatig een groot spanningsverschil waardoor een rechtstreekse 380kV-lijn een soort kortsluiting zou maken en meteen overbelasten. (Dit fenomeen bestaat in mindere mate ook tussen BE en NL en wordt daar opgevangen met dwarsregeltransfos). Hierdoor kwam een DC-verbinding in zicht. Dit is een technologie die zich makkelijker laat verkabelen, als je maar een goed traject vindt. Het peperdure conversiestation dat hiervoor nodig is laat daarnaast ook een heel soepele exploitatie toe, de elektriciteit doet exact wat jij wilt. Eenvoudig gezegd: je kan elektriciteit van een 380kV-net dat op een lagere spanning staat toch makkelijk overbrengen naar het net met een iets hogere spanning.
Daarop begon Elia dan de zoektocht naar een ideaal tracé, geen sinecure voor zo'n brede kabel. Maar het zoekwerk heeft resultaat opgeleverd en de eerste aanpassingen aan de gewestplannen zijn al uitgevoerd: KLIK
Door slim gebruik te maken van achtereenvolgens de oever van de Maas, de bedding van de snelweg E40 en de berm van de spoorlijn Luik-Aken is er een plekje gevonden voor de zware kabels. Het traject is met zijn 50km wel een stuk langer dan de 30km in vogelvlucht, maar dat weegt niet op tegen het "eenvoudige" tracé dat in feite maar 3 landeigenaars telt. Bouwvergunningen worden nu aangevraagd en het convertorstation ontworpen.
Op http://www.elia.be/~/media/files/Elia/P ... _light.pdf kan je een beetje volgen hoe het nu staat (waarschuwing: in het frans).
Tegen 2020 zou deze nieuwe kabel in dienst moeten komen en hoewel het geen fotogeniek project zal worden, is een 1000MW DC-landkabel wel een unicum in de lage landen.
Dit is de naam van het interconnectieproject tussen België en Duitsland.
Reeds lang is er geen enkele rechtstreekse verbinding meer tussen het Belgische en het Duitse hoogspanningsnet, dit sinds het opheffen van de 220kV-lijn die door Nederlands Limburg liep. Dat was jarenlang geen probleem, want voor het instandhouden van de frequentie en backup van een eventuele uitgevallen productie eenheid waren de verbindingen doorheen Nederland stevig genoeg.
Door het vrijmaken van de markt en vooral het vergroenen van de elektriciteit is de vraag naar interconnectiecapaciteit echter enorm gestegen. Zeker de spotgoedkope windenergie uit noord-Duitsland en de stuurbare waterkracht uit Scandinavië wil België maar al te graag kunnen invoeren: Dringend nood dus aan een nieuwe hoogspanningslijn.
Lange tijd werd een bovengrondse 380kV verbinding vanuit Brume of Lixhe richting Aken onderzocht. Dit bleek echter heel moeilijk te liggen bij milieuverenigingen (dwars door de hoge venen enzo). En AC over zo'n afstand onder de grond steken, daar wil dan weer niemand zicht echt aan wagen.
Maar vooral: AC-stroom valt heel moeilijk te controleren. Er zit tussen Duitsland en België regelmatig een groot spanningsverschil waardoor een rechtstreekse 380kV-lijn een soort kortsluiting zou maken en meteen overbelasten. (Dit fenomeen bestaat in mindere mate ook tussen BE en NL en wordt daar opgevangen met dwarsregeltransfos). Hierdoor kwam een DC-verbinding in zicht. Dit is een technologie die zich makkelijker laat verkabelen, als je maar een goed traject vindt. Het peperdure conversiestation dat hiervoor nodig is laat daarnaast ook een heel soepele exploitatie toe, de elektriciteit doet exact wat jij wilt. Eenvoudig gezegd: je kan elektriciteit van een 380kV-net dat op een lagere spanning staat toch makkelijk overbrengen naar het net met een iets hogere spanning.
Daarop begon Elia dan de zoektocht naar een ideaal tracé, geen sinecure voor zo'n brede kabel. Maar het zoekwerk heeft resultaat opgeleverd en de eerste aanpassingen aan de gewestplannen zijn al uitgevoerd: KLIK
Door slim gebruik te maken van achtereenvolgens de oever van de Maas, de bedding van de snelweg E40 en de berm van de spoorlijn Luik-Aken is er een plekje gevonden voor de zware kabels. Het traject is met zijn 50km wel een stuk langer dan de 30km in vogelvlucht, maar dat weegt niet op tegen het "eenvoudige" tracé dat in feite maar 3 landeigenaars telt. Bouwvergunningen worden nu aangevraagd en het convertorstation ontworpen.
Op http://www.elia.be/~/media/files/Elia/P ... _light.pdf kan je een beetje volgen hoe het nu staat (waarschuwing: in het frans).
Tegen 2020 zou deze nieuwe kabel in dienst moeten komen en hoewel het geen fotogeniek project zal worden, is een 1000MW DC-landkabel wel een unicum in de lage landen.