Pagina 1 van 5

ALEGrO

Geplaatst: 10 jun 2016 23:15
door Shrek
ALEGrO oftewel: Aachen Liège Electrid Grid Overlay

Dit is de naam van het interconnectieproject tussen België en Duitsland.
Reeds lang is er geen enkele rechtstreekse verbinding meer tussen het Belgische en het Duitse hoogspanningsnet, dit sinds het opheffen van de 220kV-lijn die door Nederlands Limburg liep. Dat was jarenlang geen probleem, want voor het instandhouden van de frequentie en backup van een eventuele uitgevallen productie eenheid waren de verbindingen doorheen Nederland stevig genoeg.
Door het vrijmaken van de markt en vooral het vergroenen van de elektriciteit is de vraag naar interconnectiecapaciteit echter enorm gestegen. Zeker de spotgoedkope windenergie uit noord-Duitsland en de stuurbare waterkracht uit Scandinavië wil België maar al te graag kunnen invoeren: Dringend nood dus aan een nieuwe hoogspanningslijn.
Lange tijd werd een bovengrondse 380kV verbinding vanuit Brume of Lixhe richting Aken onderzocht. Dit bleek echter heel moeilijk te liggen bij milieuverenigingen (dwars door de hoge venen enzo). En AC over zo'n afstand onder de grond steken, daar wil dan weer niemand zicht echt aan wagen.
Maar vooral: AC-stroom valt heel moeilijk te controleren. Er zit tussen Duitsland en België regelmatig een groot spanningsverschil waardoor een rechtstreekse 380kV-lijn een soort kortsluiting zou maken en meteen overbelasten. (Dit fenomeen bestaat in mindere mate ook tussen BE en NL en wordt daar opgevangen met dwarsregeltransfos). Hierdoor kwam een DC-verbinding in zicht. Dit is een technologie die zich makkelijker laat verkabelen, als je maar een goed traject vindt. Het peperdure conversiestation dat hiervoor nodig is laat daarnaast ook een heel soepele exploitatie toe, de elektriciteit doet exact wat jij wilt. Eenvoudig gezegd: je kan elektriciteit van een 380kV-net dat op een lagere spanning staat toch makkelijk overbrengen naar het net met een iets hogere spanning.

Daarop begon Elia dan de zoektocht naar een ideaal tracé, geen sinecure voor zo'n brede kabel. Maar het zoekwerk heeft resultaat opgeleverd en de eerste aanpassingen aan de gewestplannen zijn al uitgevoerd: KLIK
Door slim gebruik te maken van achtereenvolgens de oever van de Maas, de bedding van de snelweg E40 en de berm van de spoorlijn Luik-Aken is er een plekje gevonden voor de zware kabels. Het traject is met zijn 50km wel een stuk langer dan de 30km in vogelvlucht, maar dat weegt niet op tegen het "eenvoudige" tracé dat in feite maar 3 landeigenaars telt. Bouwvergunningen worden nu aangevraagd en het convertorstation ontworpen.
Op http://www.elia.be/~/media/files/Elia/P ... _light.pdf kan je een beetje volgen hoe het nu staat (waarschuwing: in het frans).
Tegen 2020 zou deze nieuwe kabel in dienst moeten komen en hoewel het geen fotogeniek project zal worden, is een 1000MW DC-landkabel wel een unicum in de lage landen.

Re: ALEGrO

Geplaatst: 10 jun 2016 23:22
door BaDu
Kijk aan een hele stap vooruit dus op DC on-land gebied. Ben benieuwd hoe ze de invloed van zon dikke DC verbinding op het spoor gaan voorkomen.

Re: ALEGrO

Geplaatst: 10 jun 2016 23:29
door Shrek
BaDu schreef:Kijk aan een hele stap vooruit dus op DC on-land gebied. Ben benieuwd hoe ze de invloed van zon dikke DC verbinding op het spoor gaan voorkomen.
Is die er dan? DC zorgt toch amper voor inductie?

Re: ALEGrO

Geplaatst: 11 jun 2016 10:06
door BaDu
Shrek schreef:
BaDu schreef:Kijk aan een hele stap vooruit dus op DC on-land gebied. Ben benieuwd hoe ze de invloed van zon dikke DC verbinding op het spoor gaan voorkomen.
Is die er dan? DC zorgt toch amper voor inductie?
Een DC geleider heeft nog steeds een magneetveld rond zich. Dus ook al is het magneetveld rond een DC geleider constant, je krijgt nog steeds inductie zodra je daar met een bewegende geleider doorheen beweegt (de trein bijvoorbeeld). Verder is het magneetveld van een DC geleider ook niet constant, het is immers afhankelijk van de stroom door de geleider, deze zal niet constant zijn (varieert langzaam waarschijnlijk en kent in en uitschakel verschijnselen). En dan heb je nog de retourstroom die waarschijnlijk wel via een retourgeleider zal worden gevoerd. Dit alles is natuurlijk wel voor een heel groot deel op te lossen door een slim HVDC-kabel ontwerp. Maar er zal best nauwkeurig naar gekeken gaan worden.
En dan heb je nog de beïnvloeding van de tractiestroom op de HVDC kabels in de vorm van bijv. retourstromen op de mantels. Deze stromen veranderen wel relatief snel en veroorzaken ook weer inductie.

Re: ALEGrO

Geplaatst: 11 jun 2016 10:16
door Johan
Hoe wordt die verbinding uitgevoerd als + en - kabel of is de aarde als - gebruikt?

Van retourstroom over het aardscherm is geen sprake denk ik omdat het aardscherm ook is geïsoleerd is tegenover aarde.

Johan

Re: ALEGrO

Geplaatst: 22 jan 2018 22:06
door Shrek
Inmiddels is de bouw gestart, al blijft het grootste deel natuurlijk een saaie kabelsleuf...

foto (c) Princen
26951884_1521013221323554_5674461800876511792_o.jpg
26951884_1521013221323554_5674461800876511792_o.jpg (767.91 KiB) 10854 keer bekeken

Re: ALEGrO

Geplaatst: 22 jan 2018 22:12
door Shrek
Johan schreef:
11 jun 2016 10:16
Hoe wordt die verbinding uitgevoerd als + en - kabel of is de aarde als - gebruikt?

Van retourstroom over het aardscherm is geen sprake denk ik omdat het aardscherm ook is geïsoleerd is tegenover aarde.

Johan
Er worden 2 kabels gelegd, dus ééntje zal voor retourstroom zijn.

Re: ALEGrO

Geplaatst: 27 jan 2018 17:22
door Shrek
BaDu schreef:
Shrek schreef:
BaDu schreef:Kijk aan een hele stap vooruit dus op DC on-land gebied. Ben benieuwd hoe ze de invloed van zon dikke DC verbinding op het spoor gaan voorkomen.
Is die er dan? DC zorgt toch amper voor inductie?
Een DC geleider heeft nog steeds een magneetveld rond zich. Dus ook al is het magneetveld rond een DC geleider constant, je krijgt nog steeds inductie zodra je daar met een bewegende geleider doorheen beweegt (de trein bijvoorbeeld). Verder is het magneetveld van een DC geleider ook niet constant, het is immers afhankelijk van de stroom door de geleider, deze zal niet constant zijn (varieert langzaam waarschijnlijk en kent in en uitschakel verschijnselen). En dan heb je nog de retourstroom die waarschijnlijk wel via een retourgeleider zal worden gevoerd. Dit alles is natuurlijk wel voor een heel groot deel op te lossen door een slim HVDC-kabel ontwerp. Maar er zal best nauwkeurig naar gekeken gaan worden.
En dan heb je nog de beïnvloeding van de tractiestroom op de HVDC kabels in de vorm van bijv. retourstromen op de mantels. Deze stromen veranderen wel relatief snel en veroorzaken ook weer inductie.
De spoorlijn waarlangs de kabel gelegd wordt heeft een 25kV wisselspanning, de retourstromen zijn dus minimaal. De effecten van de spoorlijn op de kabel zijn dus zeer klein denk ik. Hoe ze het omgekeerde effect opvangen kan ik wel eens navragen.

Re: ALEGrO

Geplaatst: 25 aug 2019 01:46
door Shrek
Voor toekomstige referentie: enkele foto's van ALEGrO in aanbouw in viewtopic.php?p=28546#p28546

Re: ALEGrO

Geplaatst: 15 mei 2020 21:57
door Shrek
Normaal gezien was het dit weekend opendeurdag in het conversiestation, door het hele virusgebeuren kan die echter niet doorgaan.
Omdat het hoogspanningsnet deze verbinding heel goed kan gebruiken en een opendeurdag wanneer het onder spanning staat onmogelijk is, zal die er dus nooit meer komen.
Jammer maar helaas...
als troost heeft Elia een filmpje gemaakt over het bijna afgewerkte conversiestation: https://www.elia.be/nl/infrastructuur-e ... n?clang=nl

Wie erbij was in Zeebrugge vorige keer ziet wel dat er grote gelijkenissen zijn met de Nemo-converter.