Noordzee-net

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Noordzee-net

Bericht door Shrek » 05 jun 2012 02:30

Zoals jullie vast wel bekend is zijn alle Europese landen overeengekomen een groter deel van hun elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen te halen. Deze bronnen zijn echter geografisch erg gespreid (hydro-elektriciteit in het noorden, zonne-energie in het zuiden en diverse windproductie-sites over heel Europa). Hierdoor zal er veel meer transmissie van elektriciteit nodig zijn in de toekomst.
Gelukkig wordt er al nagedacht over de mogelijke manieren om dit in de toekomst op te lossen. Vermits de bestaande 380kV-verbindingen niet heel sterk kunnen uitgebreid worden, nieuwe bouwvergunningen moeilijk te krijgen zijn en wisselspanning niet optimaal is voor erg lange afstanden is één van de oplossingen die voorligt een sterk uitgebouwd onderwater DC-net.
Dit net zou op termijn voor de kusten van Frankrijk, België, het VK, Nederland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden tot in Polen worden aangelegd. Moderne technologieën (faseverschuivers en dergelijke) zouden dan zorgen dat de elektriciteit niet de kortste weg door het binnenland volgt, maar de omweg neemt via de DC-kabels.
In België wordt bij het ontwerp van het nieuwe hoogspanningsstation "Stevin" in Zeebrugge al rekening gehouden met deze mogelijkheid door ruimte te voorzien voor extra transformatoren. Hoe zit het in Nederland? Houdt Tennet rekening met de uitbouw van dit DC-net of zien zij de toekomst anders?

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Noordzee-net

Bericht door Mark » 05 jun 2012 15:19

Details weet ik niet maar op de nieuwste netkaart van Tennet (PDF) is wel zichtbaar dat er 2 nieuwe projecten lopen met zeekabels, NorNed 2 en COBRA. Ook in Duitsland heeft Tennet blijkbaar iets gepland met een kabel naar Noorwegen.

Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Noordzee-net

Bericht door Remy Brandt » 06 jun 2012 21:36

Het omzetterstation in Dörpen is zover ik weet exclusief voor toekomstige zee-windenergie.
http://www.tennet.org/english/tennet/ne ... ewerf.aspx

https://www.google.nl/#hl=en&sclient=ps ... 43&bih=466


Ik zal er binnenkort eens wat meer foto's maken.
Stroomfetisjist.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Noordzee-net

Bericht door Shrek » 06 jun 2012 22:09

Het ligt volgens mij ook nog niet helemaal vast hoe dat er allemaal exact gaat uitzien. Hier in België hebben we natuurlijk het voordeel dat er maar één 380kV-lijn naar de kust gaat, daar moet het dus sowieso gebeuren.
Ik heb wel enkele kaartjes gevonden op het net:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie