Er hangt iets moois in de lucht

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Tom » 11 okt 2016 20:51

Heel leuke film inderdaad, bedankt voor het plaatsen. De cameravoering is een beetje zenuwachtig (en dito gestileerd tracé) af en toe, maar je krijgt wel een heel goed beeld van de bouwwerkzaamheden. Informatief vond ik dat mast 116 - 118 oorspronkelijk een andere positie zouden krijgen, waarschijnlijk meer noordelijker recht door Holsloot en dichter bij Achterste Erm langs dan het huidige bochtstuk mast 121 - 116.

Deze film, of meer waarschijnlijk een deel ervan, is een keer op de televisie geweest, want ik heb hem toen opgenomen op band en enkele stills met de camera genomen, onder andere die van de foto hierboven en het lijntrekken over het Eemskanaal. Die modelmasten van het oostringtype in de miniaturen zijn als bouwpakket verspreid, ik heb ook nog zo'n bouwpakketje meegekregen in die tijd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Hans » 11 okt 2016 21:34

@Peter: de reden dat de video op youtroep is beland zit aan deze kant van de lijn. De server had geen moeite met 960 MB, maar het linken naar het bestand en het embedden ervan wou niet lukken. De keuze voor youtube was eigenlijk een soort quick and dirty tweede plan. Maar het werkt ook.
TomBorger schreef:Informatief vond ik dat mast 116 - 118 oorspronkelijk een andere positie zouden krijgen, waarschijnlijk meer noordelijker recht door Holsloot en dichter bij Achterste Erm langs dan het huidige bochtstuk mast 121 - 116.
In tegenstelling tot jou had ik de film nooit eerder gezien en het gesteggel over de koers van de verbinding bij Holsloot langs was mij niet bekend.
Inderdaad blijkt het recht zo die gaat tussen mast 106 en mast 121 te zijn. Toch is me dat nooit opgevallen, want bundeling met de destijds N-weg mee leek zo logisch dat niks aanleiding gaf tot het vermoeden van andere dingen.
En ja, wat krijg je er als klein schooljochie precies mee van gesteggel rondom de tracébepaling... De interesse ging toen meer uit naar het takelwerk zelf. Hoewel die rechte koers wel pal door het weiland van de buurman zou hebben gelopen. Nu heb ik hem daar nooit over gehoord, waarschijnlijk omdat ik hem daar ook nooit naar gevraagd heb omdat daar immers geen aanleiding toe was. (Rechtdoor was trouwens niet verkeerd geweest. Dan hadden ze nog dichter voor mijn huis langs gestaan. Of zeg ik nu iets raars? Nee. Op deze plek niet. )

Die maquette is griezelig accuraat als het op Holsloot aankomt. Truckerscafé De Jachtweide ging terziele toen de N37 in A37 veranderde en Holsloot zijn eigen aansluiting verloor (waardoor het café zijn truckers moest missen), maar verder klopt het in beeld gebrachte stuk grond precies met hoe dat net voor de eeuwwisseling was. Inclusief correcte positie van bosjes, wegen en boerderijen.
TomBorger schreef:Die modelmasten van het oostringtype in de miniaturen zijn als bouwpakket verspreid, ik heb ook nog zo'n bouwpakketje meegekregen in die tijd.
Ik zeg nog een keer uitbrengen, maar nu met Zwolle-Meeden-Eemshavenmasten.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Peter » 11 okt 2016 23:08

Dat die film op YouTube staat, maakt voor mij het downloaden en bewaren alleen maar makkelijker. Dat zou wat zijn geweest Hans, dat Zl-Mee bijna vlak voor jullie boerderij langs zou lopen. Overigens, en dat heb ik niet in de film gezien is er ook een tijd lang sprake geweest van een tracé ten oosten van Emmen.

Het is dat ik geen modelspoorbaan heb maar die oostring miniaturen zouden geweldig zijn geweest. Leuk detail trouwens dat ze met half-verankering zijn. De maquettes in de film waren mooi gemaakt. Ik zie het al voor me dat je die modellen ook kan kopen in een modelbouwzaak...

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Hans » 11 jan 2017 21:27

Hoewel het inmiddels 2017 is, gaat het feestje Er hangt iets moois in de lucht gewoon door.
Laten we er maar in blijven, het kost niks extra om de site tot nader order permanent te verklaren.

De persoon die ons Een duidelijke lijn instuurde nam opnieuw contact op om te vertellen dat hij nog meer beeldmateriaal had bewaard. Deze keer betrof het zelfgemaakte opnamen van het invliegen van de gidsdraden voor de geleidertrek. Sinds vandaag staat het erbij, 17 minuten opnamen van helikopters, grote masten, rollen kabels, zware machines en hardwerkende mensen. Een feest van herkenning, zeker voor kleine jochies die met open mond vanuit de berm uren konden toekijken naar al dat spektakel in de voortuin.

Technisch was het een ander verhaal. Videobestanden blijven maar problemen geven op Wordpress-websites. Het vijf seconden lange (korte!) filmpje van dansende lijnen van Michel dit weekend was al een hele toer om online te zetten omdat alle embedding en snelcodes het lieten afweten. Nou, dan kan je wel nagaan wat 194 MB doet.
Ik heb van alles geprobeerd en het vorige week aan zowel Lars als aan B van de 3D gevraagd, maar beiden hebben hun expertisegebieden ergens anders liggen dan bij de dagelijkse beslommeringen van moderne CMS'en, servers en HTML5. Dus er is maar weer teruggegrepen op het buitengewoon onelegante, maar wel beproefde en werkende concept van een zekere Amerikaanse grootleverancier. Vooralsnog werkt het in ieder geval.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Tom » 14 jan 2017 23:41

Ik heb de film nu bekeken, het geeft een mooi beeld van het werk met de helikopter. Ik vond het best moeilijk om de plek te herkennen, maar bij 15 minuten zag ik ineens aan de lage hekjes en het grote hek op de achtergrond dat dit bij mast 2 moest zijn. Vergelijk maar eens met bijgaande foto van 19 juni.
1995-06-19 mast 2 Zl - Mee 1000.jpg
1995-06-19 mast 2 Zl - Mee 1000.jpg (95.6 KiB) 4419 keer bekeken
Heb ik het trekken met de heli toch maar mooi gemist indertijd . Want ik dacht altijd dat het trekken pas bij Slagharen en verder plaatsvond. Niet dus. Leuk om ook te zien aan de blote bovenlijven dat het erg warm was in de zomer.

Plaats reactie