Wat is haalbaar? Dat hangt af van de economische omstandigheden.RonP schreef:De gedacht om een kabel te combineren, er in of er naast, met pijpleidingen die er al liggen is dat haalbaar denken jullie?
Maar ook technisch gezien zijn er nogal wat bezwaren:
- Kosten voor onderzeese verbindingen middels kabels zitten voor het grootste gedeelte in de kabel, dus in een pijpleiding leggen gaat niet heel veel kosten schelen. Ingraven op de zeebodem zoals nu gebruikelijk is dan waarschijnlijk net zo duur of zelfs goedkoper (zie punten hieronder).
- Kabels trekken in een bestaande pijpleiding is een best moeilijk en zeker wanneer het gaat om redelijk kwetsbare DC hoogspanningskabels. De grootste afstand die ooit is geprobeerd is een paar honderd meter bij mijn weten.
- De pijpleidingen (veelal 48 inch, ofwel ca 1,20m) zijn niet heel ruim, een flinke DC-kabel, heeft als een diameter van een cm of 12 per stuk. En dat zijn kabels geschikt voor 1GW, terwijl we hier praten over veel grotere vermogens. Die passen niet echt lekker in deze pijpen.
- De pijpen zijn vervuild met olie en gas resten, deze zijn over het algemeen vrij agressief voor kunststoffen (dus ook voor kabels), een kabel kan wel bestendig gemaakt worden, maar dat is weer flink duurder.
- Een beschadigde kabel in een pijp is nog veel moeilijker te repareren dan een kabel gelegd in een zeebed.
- Het magneetveld (klein maar aanwezig) zal leiden tot opwarming van de pijp, dit in combinatie met de olie en gasresten kan leiden tot een pijpleiding explosie van flinke omvang, dit kan ook veroorzaakt worden door een kabelfout.
- Kabels in een pijpleiding liggen in principe in stilstaande lucht en zijn krijgen daardoor koelingsproblemen. De belastbaarheid van deze kabels zal lager zijn dan een vergelijkbare kabel in de zeebodem. Waardoor kabels weer dikker (en duurder) moeten worden.
Kortom, wellicht maakbaar, maar qua kosten zal een nieuwe kabel ingraven in de zeebodem goedkoper en veiliger zijn.
Ligging naast een pijpleiding kan, maar levert denk ik extra risico's op tijdens het ingraven.