Pagina 4 van 9

Re: Zuid-West 380 kV

Geplaatst: 11 sep 2018 21:54
door Shrek
Ik ben wel geïnteresseerd, ik moet wel zien of het nog in de planning past. Gaan er nog mensen?

Re: Zuid-West 380 kV

Geplaatst: 14 sep 2018 14:31
door Johan
Ik ga naar de open dag van 380kV Rilland.

Wegens afspraak later in de middag ga ik zo vroeg mogelijk.
Ik kan eventueel ophalen bij NS station Rilland tot ±12:00 uur en na de rondleiding weer terugbrengen!

Johan

Re: Zuid-West 380 kV

Geplaatst: 14 sep 2018 15:57
door Shrek
Ik ga wat later gaan. Kan pas tegen 10u uit België vertrekken, dus zo rond 11u30 daar.

Re: Zuid-West 380 kV

Geplaatst: 16 sep 2018 19:02
door Johan
Bezoek open dag 380kV Rilland

Op 15-9-2018 heb ik een bezoek aan 380kV Rilland gebracht met Knarvel en Shrek.
Het was een prima georganiseerde dag door Spie en Tennet. Het station is al voor een groot gedeelte ingericht en is in het voorjaar van 2019 klaar. De donkere lucht gaat gelukkig langs ons heen.
380kV Rilland 01.JPG
380kV Rilland 01.JPG (575.45 KiB) 14719 keer bekeken
Links op de foto een veldhuisje met door een scheidingswand twee aparte ruimtes voor de aanliggende velden waar de beveiligingsapparatuur is ondergebracht.
380kV Rilland 02.JPG
380kV Rilland 02.JPG (789.68 KiB) 14719 keer bekeken
De beveiligingsapparatuur in het veldhuisje.
380kV Rilland 03.JPG
380kV Rilland 03.JPG (631.01 KiB) 14719 keer bekeken
Een lijnveld met van links naar rechts de vermogenschakelaar, stroomtrafo, scheider met aardschakelaars en als laatst de spanningstrafo. Links ontbreekt de rail naar de pantograafscheiders nog.
380kV Rilland 04.JPG
380kV Rilland 04.JPG (888.44 KiB) 14719 keer bekeken
De scheider met ingeschakelde aardschakelaar.
380kV Rilland 05.JPG
380kV Rilland 05.JPG (528.57 KiB) 14719 keer bekeken
Naar het zuiden zijn de drie hoofdrails met de pantograafscheiders al klaar.
380kV Rilland 06.JPG
380kV Rilland 06.JPG (940.22 KiB) 14719 keer bekeken
Kabelgoten met kabels die later afgedekt worden.
380kV Rilland 07.JPG
380kV Rilland 07.JPG (1.45 MiB) 14719 keer bekeken
Veld rails met daarin stukke losse ader die dienst doen als trillingdemper, hoe gemakkelijk kan het zijn.
380kV Rilland 08.JPG
380kV Rilland 08.JPG (1.46 MiB) 14719 keer bekeken
Hoofdrails, ook daarin gaan losse aders als trillingsdemper. Ik dacht twee per buis maar dat weet ik niet zeker.
380kV Rilland 09.JPG
380kV Rilland 09.JPG (1.05 MiB) 14719 keer bekeken
Het bedieningsgebouw, nog in de steigers.
380kV Rilland 10.JPG
380kV Rilland 10.JPG (779.32 KiB) 14719 keer bekeken
In het bedieningsgebouw komen alle gegevens uit de veldhuisjes samen, zijn de noodstroomvoorziening ondergebracht
380kV Rilland 11.JPG
380kV Rilland 11.JPG (691.67 KiB) 14719 keer bekeken
Het noodaggregaat.
380kV Rilland 12.JPG
380kV Rilland 12.JPG (793.57 KiB) 14719 keer bekeken
Hierbij laat ik het, Knarvel en Sherk hebben mogelijk nog meer foto's.
Johan

Re: Zuid-West 380 kV

Geplaatst: 17 sep 2018 22:17
door Tom
Bedankt voor het plaatsen, je kon alles goed bekijken zo te zien. De installaties zien er wel hoog uit van onderaf gezien.
Interessant van die draad binnenin de rail als trillingsdemper.

Re: Zuid-West 380 kV

Geplaatst: 19 sep 2018 12:52
door Knarvel
Er was ook namens Tennet/Spie een fotograaf aktief: haar fotoos vind je hier: https://opendag.babethogervorst.nl/#

Re: Zuid-West 380 kV

Geplaatst: 21 sep 2018 14:41
door Hans
Het kan aan mij (of aan de ietwat afgelegen locatie) liggen, maar heel drukbezocht ziet het er niet uit. :s
Wat dan wel weer goed is gelukt is het beeld van de schakeltuin. Wit geverfde buizen in plaats van vakwerkkolommen. We zien duidelijk dezelfde aanpak als andere nieuwe 380 kV-stations in het kustgebied (zout) zoals Eemshaven Oudeschip en de Maasvlakte.

Heerlijk stukje engineering trouwens, gewoon een stuk geleider in de rail mikken en gefixt is het resonantieprobleem. Je kan er een heel blik studenten, stagiairs of ingenieurs tegenaan gooien, je kan er een helix strake omheen trekken, je kan de buis wokkelen, je kan zelfs de wanddikte van de buis asymmetrisch maken... maar je kan ook gewoon boerenverstand inzetten en een ritmische beweging vakkundig voorkomen door een los, enigszins star voorwerp dat niet rolt maar wel buigt in de buis te leggen. Hmm.. even rondkijken, wat hebben we voorhanden.. hee, waarom niet gewoon een stuk geleider? 8-)

Re: Zuid-West 380 kV

Geplaatst: 11 okt 2018 23:39
door Shrek
Mooie reportage van Johan, ik heb maar enkele details aan te vullen.
Het hele LS-gedeelte is zeer goed afgeschermd van EMF-interferentie. De muren vormen een grote faradaykooi en zelfs de deuren zijn geaard.
IMG_6178.jpg
IMG_6178.jpg (356.97 KiB) 13317 keer bekeken
Pantograafscheiders:
IMG_6180.jpg
IMG_6180.jpg (581.53 KiB) 13317 keer bekeken
En dan een closeup van het "botje" dat onderaan de rail hangt en waarin de pantograaf zich vastgrijpt. De bedoeling van dit onderdeel is de vonken te laten aankomen op de kleine zijstaven, die vervolgens opzijdraaien waarna het definitieve contact op de hoofdstaaf komt. Dit om te vermijden dat vonken het definitieve contactoppervlak zouden kunnen beschadigen.
IMG_6182.jpg
IMG_6182.jpg (566.68 KiB) 13317 keer bekeken
Tenslotte een blik op de aankomstvelden aan de oostkant van Rilland. Vooraan de portalen van de lijn richting Geertruidenberg, achteraan die naar Zandvliet. De portalen voor de lijn richting Tilburg zullen later pas gebouwd worden.
IMG_6169.jpg
IMG_6169.jpg (450.93 KiB) 13317 keer bekeken

Re: Zuid-West 380 kV

Geplaatst: 12 okt 2018 19:09
door Shrek
MIsschien niet helemaal on-topic voor Zuid-West 380, maar het leunt er toch bij aan.

De lijn Rilland-Zandvliet zal binnenkort, wanneer Rilland gereed is, geupgrade worden. De bedoeling is met nieuwe geleiders tot 4000A (3000MVA) per draadstel te komen. Zonder deze upgrade zou de verbindingslijn tussen Rilland en Zandvliet anders een belangrijke flessenhals worden, dat wil men uiteraard vermijden.

Re: Zuid-West 380 kV

Geplaatst: 15 okt 2018 12:37
door Dweep