Over zuidwest-380 hebben we in Schakelveld 51 natuurlijk een discussie gehad vanwege een aanvraag deze winter, maar hier in de algemene discussie is het eigenlijk oorverdovend stil over dit betrekkelijk vreemde project.
De plannen voor Zuidwest-380, zoals ze ervoor stonden in 2015 in de toen gangbare lezing, zijn inderdaad enigszins opmerkelijk. Door ervoor te kiezen halverwege de afstand, bij Willem Anna Polder, de viercircuitwintracks te laten veranderen in tweecircuitwintracks met meeliftende 150 kV-verbindingen ontstaat een bottleneck en een handvol overgangen en opstijgpunten.
- Schets als netschema van de nieuwe situatie in Zeeland conform het plan van begin 2015. Gebruikt in de verhandelingen rondom een vraag die in Schakelveld 51 binnenliep, betrokkenen weten welke dat is.
- Netschema nieuwe situatie Zeeland (indicatief).png (100.62 KiB) 20244 keer bekeken
Deze schets is gebruikt in correspondentie over een en ander en het is
quick and dirty indicatief. We zien de nieuwe, toekomstige situatie hier conform het plan zoals dat in 2015 uitstond. Viercircuitwintracks geschikt voor viermaal 2635 MVA vanaf Borssele tot aan Willem Anna Polder halverwege, alwaar twee circuits worden afgesplitst en hun weg naar Rilland op de oude vakwerklijn vervolgen. De vrijgekomen ruimte op de wintracks wordt dan benut voor 150 kV-meelifters, waardoor de bestaande 150 kV-lijn kan worden afgebroken. Vermoedelijk moet dit omdat de nieuwe afstand aan 380 kV-lijn tussen datzelfde Willem Anna Polder en Rilland anders niet kan worden uitgeruild.
Dat roept wat vragen op. De oude vakwerklijn kan 1645 MVA aan en als men het resterende gedeelte niet zou verzwaren, dan wordt in het aansluitende gedeelte met de nieuwe wintracks een knelpunt veroorzaakt, omdat twee van de circuits geschikt voor 2635 MVA dan niet volledig kunnen worden uitgenut. Nu is dat ook niet direct nodig, maar het blijft een vreemde keuze.
Wanneer men 'simpel' all the way van Borssele naar Rilland viercircuitwintracks neerzet en het 150 kV-net volledig ongemoeid laat, zal de capaciteit van deze 380 kV-lijn niet alleen hoger zijn, ook kan dan in het gedeelte tussen Willem Anna Polder en Rilland juist de veel grotere 380 kV-vakwerklijn worden gesloopt. Voor ons als liefhebbers natuurlijk geen feest, maar voor de bevolking kan ik me voorstellen dat ze liever die kleine 150 kV-lijn in het zicht hebben dan de veel grotere 380 kV-vakwerklijn. Verder worden ook een rommelige overgang van wintracks naar vakwerk, twee opstijgpunten en een heleboel gegraaf voor 150 kV-kabels dan vermeden.
Het project is dan ook controversieel, zoals eigenlijk normaal is voor alle hoogspanningsprojecten. Maar bij dit exemplaar spelen ook nog dingen mee zoals de eis tot N-2 redundantie op nieuwe steeklijnen in het koppelnet (en dat gaat dus nooit lukken met standaard donaumasten), capaciteitsvraagstukken en dingen zoals de Westerschelde-optie.
Voor wie er meer van wil weten is er overigens ook het rapport van D-cision, een adviesbureau die opdracht hebben gekregen van een aantal Zeeuwse gemeenten om eens op een rij te zetten waar een en ander over gaat. In dit rapport wordt gekeken naar zin en onzin van alternatieven. Een en ander wordt vrij aardig benaderd. Vrij aardig - maar niet geheel fair. Er zitten wat strawmannetjes in omdat verschillende subaspecten van alternatieven op een soort willekeurige manier gecombineerd worden waarna ze alleen als gezamenlijk eindresultaat worden getoond. Voordelen van één optie worden op die manier tenietgedaan met de nadelen van een ander. Klein beetje jammer.
Edit: oeps, Heinkenszand aangepast naar WAP. Ik ben een ramp met het uit het hoofd leren van de namen van plaatsen in Zeeland. Ieder zijn zwakten...