Zuid-West 380 kV

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Zuid-West 380 kV

Bericht door Nico uit Gouda » 19 jan 2016 18:16

Hallo iedereen. Op http://www.zuid-west380kv.nl/ staat het laatste nieuws over de Zuid-West 380 kV. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Zuid West 308 kV

Bericht door Nico uit Gouda » 31 jan 2016 17:14

Schrijf een bericht. http://www.radio1.nl/item/341013-Hoogsp ... eland.html Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zuid West 308 kV

Bericht door Hans » 31 jan 2016 18:39

Nico, ik wil je nu echt eens vragen of je voortaan eerst op de mainsite wil kijken voordat je een link post.

Pontificaal op de voorpagina van de mainsite: Radio-uitzending over aanleg Zuid-West 380 tracédeel Borssele-Rilland. Inclusief beschrijving en de link.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Zuid West 308 kV

Bericht door Nico uit Gouda » 31 jan 2016 18:55

Hallo Hans. Omdat ik het druk heb vandaag was ik dit vergeten. Mijn excuus hiervoor!
Dit (her)beluisteren kan op http://www.radio1.nl/popup/terugluister ... 1-31/19:00
Nico.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Zuid West 308 kV

Bericht door BaDu » 16 mar 2016 08:35

Via de nieuwsbrief van zuid-west 380 lees ik dat er twee info meetings geplanned staan.
Misschien dat iemand er tijd voor heeft?
- 22 maart 2016 van 19.00 - 21.00 uur, Vergader- en congrescentrum De Stenge, Stengeplein 1, Heinkenszand
- 29 maart 2016 van 19.00 - 21.00 uur, Dorpshuis De Meiboom, Kerkpolder 30, Krabbendijke

U hoeft zich niet van te voren aan te melden. Van 19 tot 21 uur is de zaal open en heeft u de mogelijkheid om de informatiemarkt te bezoeken en vragen te stellen aan de aanwezige medewerkers van de overheid en TenneT. Er is geen plenair deel met presentaties of toelichtingen. U kunt vrij in- en uitlopen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.

Bericht door Ruben » 24 mei 2016 08:08

Het trace en hoe ze de bestaande lijnen gaan combineren vind ik nog altijd frappant. Vanaf Borssele tot aan Anna Polder wordt de oude 380kV lijn gecombineerd, dan wordt het trace door de Zak van Zuid Beveland afgebroken. Dat is te begrijpen, maar vanaf Anna Polder gaat de nieuwe lijnen noordelijk van de oude lijn lopen, helemaal tot aan het nieuw te bouwen station bij Rilland. De bestaande 150kV lijn wordt dan gecombineerd met de nieuwe lijn, wat ten koste gaat van de crossing over het Zuid-Bevelandkanaal en de bijzondere aftakmast voor de inlussing van Kruiningen.

Tot aan Rilland wordt de 150kV lijn met de breinaalden gecombineerd. Terwijl het huidige trace toch een behoorlijk stuk van de nieuwe aan te leggen lijn passeert.

En bij deze wil ik mededelen dat ik wil gaan proberen om de 380kV lijn Geertruidenberg - Borssele wil vast leggen, tevens de 150kV die jammer genoeg gaat verdwijnen!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Centrale Doel,Zandvliet en een aantal rivierkruisingen.

Bericht door Hans » 24 mei 2016 09:17

Over zuidwest-380 hebben we in Schakelveld 51 natuurlijk een discussie gehad vanwege een aanvraag deze winter, maar hier in de algemene discussie is het eigenlijk oorverdovend stil over dit betrekkelijk vreemde project.

De plannen voor Zuidwest-380, zoals ze ervoor stonden in 2015 in de toen gangbare lezing, zijn inderdaad enigszins opmerkelijk. Door ervoor te kiezen halverwege de afstand, bij Willem Anna Polder, de viercircuitwintracks te laten veranderen in tweecircuitwintracks met meeliftende 150 kV-verbindingen ontstaat een bottleneck en een handvol overgangen en opstijgpunten.
Netschema nieuwe situatie Zeeland (indicatief).png
Schets als netschema van de nieuwe situatie in Zeeland conform het plan van begin 2015. Gebruikt in de verhandelingen rondom een vraag die in Schakelveld 51 binnenliep, betrokkenen weten welke dat is.
Netschema nieuwe situatie Zeeland (indicatief).png (100.62 KiB) 20019 keer bekeken
Deze schets is gebruikt in correspondentie over een en ander en het is quick and dirty indicatief. We zien de nieuwe, toekomstige situatie hier conform het plan zoals dat in 2015 uitstond. Viercircuitwintracks geschikt voor viermaal 2635 MVA vanaf Borssele tot aan Willem Anna Polder halverwege, alwaar twee circuits worden afgesplitst en hun weg naar Rilland op de oude vakwerklijn vervolgen. De vrijgekomen ruimte op de wintracks wordt dan benut voor 150 kV-meelifters, waardoor de bestaande 150 kV-lijn kan worden afgebroken. Vermoedelijk moet dit omdat de nieuwe afstand aan 380 kV-lijn tussen datzelfde Willem Anna Polder en Rilland anders niet kan worden uitgeruild.

Dat roept wat vragen op. De oude vakwerklijn kan 1645 MVA aan en als men het resterende gedeelte niet zou verzwaren, dan wordt in het aansluitende gedeelte met de nieuwe wintracks een knelpunt veroorzaakt, omdat twee van de circuits geschikt voor 2635 MVA dan niet volledig kunnen worden uitgenut. Nu is dat ook niet direct nodig, maar het blijft een vreemde keuze.
Wanneer men 'simpel' all the way van Borssele naar Rilland viercircuitwintracks neerzet en het 150 kV-net volledig ongemoeid laat, zal de capaciteit van deze 380 kV-lijn niet alleen hoger zijn, ook kan dan in het gedeelte tussen Willem Anna Polder en Rilland juist de veel grotere 380 kV-vakwerklijn worden gesloopt. Voor ons als liefhebbers natuurlijk geen feest, maar voor de bevolking kan ik me voorstellen dat ze liever die kleine 150 kV-lijn in het zicht hebben dan de veel grotere 380 kV-vakwerklijn. Verder worden ook een rommelige overgang van wintracks naar vakwerk, twee opstijgpunten en een heleboel gegraaf voor 150 kV-kabels dan vermeden.

Het project is dan ook controversieel, zoals eigenlijk normaal is voor alle hoogspanningsprojecten. Maar bij dit exemplaar spelen ook nog dingen mee zoals de eis tot N-2 redundantie op nieuwe steeklijnen in het koppelnet (en dat gaat dus nooit lukken met standaard donaumasten), capaciteitsvraagstukken en dingen zoals de Westerschelde-optie.

Voor wie er meer van wil weten is er overigens ook het rapport van D-cision, een adviesbureau die opdracht hebben gekregen van een aantal Zeeuwse gemeenten om eens op een rij te zetten waar een en ander over gaat. In dit rapport wordt gekeken naar zin en onzin van alternatieven. Een en ander wordt vrij aardig benaderd. Vrij aardig - maar niet geheel fair. Er zitten wat strawmannetjes in omdat verschillende subaspecten van alternatieven op een soort willekeurige manier gecombineerd worden waarna ze alleen als gezamenlijk eindresultaat worden getoond. Voordelen van één optie worden op die manier tenietgedaan met de nadelen van een ander. Klein beetje jammer.
Edit: oeps, Heinkenszand aangepast naar WAP. Ik ben een ramp met het uit het hoofd leren van de namen van plaatsen in Zeeland. Ieder zijn zwakten...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door Ruben » 24 mei 2016 10:08

Zoals het in het schema te zien is, wordt het in Zeeland straks een rommeltje tijdens de ombouw/nieuwbouw. Mede doordat de 150kV-lijn Goes - Willem Anna Polder/Kruningen/Rilland aardig verbouwd/afgebroken wordt. En dat ze twee circuits van 1645 MVA meegaan laten liften op de Wintracks die bestemt zijn voor vier-circuits 2635 MVA.

Dat de verbinding vanuit Borssele een upgrade moet krijgen, dat was over het algemeen bekend omdat, de lijn nu volledig gebruikt wordt. Ook door de aftak naar Zandvliet is er weinig ruimte beschikbaar voor onderhoud aan deze toch belangrijke lijn.

Nu komen er inderdaad wel een aantal opstijgpunten erbij, voor de 150kV lijn. Als ze hier de Mammoeten hadden toegepast (was wel een handige keuze geweest, goede vergelijking doordat Groningen ook vlak is) Had er niet veel moeite gedaan hoeven te worden, en kreeg Zeeland denk ik wel bijzondere masten erbij.

Volgens het Tennet-filmpje op Youtube over het Zuid-West 380kV worden er 131! vakwerkmasten afgebroken en komen er 107! breinaalden in het Zeeuwse landschap te staan, wat eigenlijk toch behoorlijk jammer is omdat, in Zeeland makkelijk vakwerkmasten kunnen staan, vanwege de dunne bevolking.

Maar dan vraag ik me toch af hoe de Wintrack het gaat presteren tegen de Zeeuwse wind die soms nog behoorlijk kan zijn, ook omdat de lijn vlakbij de zee loopt. Misschien krijgen ze daar dezelfde situatie zoals het nu in Wateringen is, of misschien zelfs nog erger, nu we weten dat de hoekmasten toch aardig doorbuigen.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door michel » 24 mei 2016 11:11

Als vakwerkliefhebber betreur ik ook de keus van de breinaalden in dunbevolkte gebieden,ook
ik ben bewust bij de meeting geweest vorig jaar en ik weet de voorwaarden van nieuwe lijnen in Nederland.Maar
als groeiende multinationale energiebeheerder kan je ook onderhandelen waar de breinaalden echt noodzakelijk is,
en waar gewoon met vakwerk gebouwd kan worden.Ik denk gewoon dat men wil dat Nederland het visitekaartje
word voor magneetarme 'anti' masten en toekomstige 380kv verkabeling.
En wat Ruben al zei,het is zeer winderig in Zeeland en ook ik heb mijn twijfels.
De wintrack is in mijn belevenis een toevoeging(langs de steden),geen vervanging van.
Ik zou het mooi gevonden hebben als ze of voor de mammoeten hadden gekozen,of een duo lijn ala Ens-Zwolle.
En het zal juist meer gaan opvallen,want eerlijk is eerlijk;de aspergelijnen zijn van langere afstanden te zien
dan vakwerk.Dan het kronkelende loop en palen die op verschillende posities staan helpen daarbij
ook aan mee.Dat men vol trots op de site roept dat dit beter staat in het landschap is natuurlijk
reclame en daar zijn meningen zeer over verdeeld.(ook onder de medewerkers)

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door Shrek » 24 mei 2016 11:29

Het schema aan de Belgische kant klopt niet echt. Net doordat er verzwaard wordt in Zeeland moet België ook mee. In eerste instantie wordt Doel-Zandvliet op 2x380kV gebracht (de werken daarvoor zijn al bezig) => 2x 1400MVA dus. Daarnaast zal het eerste draadstel van Brabo normaal gezien ook in dienst moeten zijn wanneer in Nederland de werken klaar zijn. Daarmee komt er nog eens meer dan 2000MVA afvoervermogen bij in Zandvliet, waardoor deze bottleneck verdwijnt.

Plaats reactie