Zuid-West 380 kV

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door michel » 15 okt 2018 19:21

:hamer: oei dat is een aardige tegenslag voor de Tennet.Tot nader order geen breinaalden in Zeeland en Groningen.

voltron
380 kV
Berichten: 783
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door voltron » 15 okt 2018 22:11

dan besteden ze de bouw van wintracks toch gewoon aan een ander bedrijf uit?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door Shrek » 15 okt 2018 22:39

voltron schreef:
15 okt 2018 22:11
dan besteden ze de bouw van wintracks toch gewoon aan een ander bedrijf uit?
Uiteraard, maar zo'n procedure kan maanden duren. België heeft Rilland echt nodig in 2020 en Tennet kan er heel veel geld mee verdienen (het transport door Nederland is verre van gratis). Er zal dus veel druk zijn om dit toch snel uit te voeren.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door Knarvel » 15 okt 2018 23:53

De bouw van het 380kV schakelstation Rilland incl. de upgrade van Ril-Zvt zal hierdoor niet vertragen, maar een opsteker is het niet. Ook zal het niet meevallen deze bouw-capaciteit (honderden fundamenten ect.) op de gewenste termijn elders te vinden, de bouw heeft intussen volle opdrachtboeken...

Waarin verschillen Wintrack II eigenlijk van de huidige masten?

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door captain007 » 16 okt 2018 08:34

Shrek schreef:
15 okt 2018 22:39
Uiteraard, maar zo'n procedure kan maanden duren.
Meestal ben je zo een half jaar minstens verder, gezien de hele aanbesteding dan over moet. En we hebben het hier ook niet over een klein contract. Het is in elk geval zeer opvallend dat dit zo gebeurd. Dat komt in Nederland niet vaak voor.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door Peter » 16 okt 2018 08:43

Dan maar de nieuwe aansluiting bij Rilland met vakwerk bouwen, past ook beter bij de rest van de bestaande lijnen ;) :DD

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door BaDu » 16 okt 2018 09:29

Knarvel schreef:
15 okt 2018 23:53
De bouw van het 380kV schakelstation Rilland incl. de upgrade van Ril-Zvt zal hierdoor niet vertragen, maar een opsteker is het niet. Ook zal het niet meevallen deze bouw-capaciteit (honderden fundamenten ect.) op de gewenste termijn elders te vinden, de bouw heeft intussen volle opdrachtboeken...

Waarin verschillen Wintrack II eigenlijk van de huidige masten?
Vergeet niet dat stations Rilland geen voeding heeft wanneer de nieuwe lijn niet wordt gebouwd. Dus de upgrade zelf kan vrijwel helemaal gebouwd worden maar zal er nog steeds geen extra capaciteit beschikbaar zijn richting Zvl. Er komt met de aansluiting van de lijnen in knooppunt Oesterdam op Rilland wel meer flexibiliteit en redundantie beschikbaar. En misschien zelfs meer capaciteit. Pas als de windmolen parken Borssele aangesloten gaan worden is er behoefte aan extra capaciteit op deze verbinding en dat duurt nog tot eind 2020. Misschien is er zelfs wel ruimte om Borssele I+II aan te sluiten maar niet om Borssele III+IV (gereed 2021) te verwerken.

Je kan dus zeggen dat TenneT nog even heeft. Maar krap wordt het zeker.
Een van de voordelen van Wintrack is dat een verbinding sneller gebouwd kan worden dan met vakwerkmasten. Een nieuwe aanbesteding duurt wel maanden en zal zeker niet goedkoper uitvallen aangezien de nieuwe partijen de risico's groter zullen inschatten. En de markt meer verzadigd is.
KML-generator generator

voltron
380 kV
Berichten: 783
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door voltron » 16 okt 2018 18:55

captain007 schreef:
16 okt 2018 08:34
Shrek schreef:
15 okt 2018 22:39
Uiteraard, maar zo'n procedure kan maanden duren.
Meestal ben je zo een half jaar minstens verder, gezien de hele aanbesteding dan over moet. En we hebben het hier ook niet over een klein contract. Het is in elk geval zeer opvallend dat dit zo gebeurd. Dat komt in Nederland niet vaak voor.
is het ook een half jaar als ze een spoedprocedure doen?

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door michel » 16 okt 2018 21:10

Peter schreef:
16 okt 2018 08:43
Dan maar de nieuwe aansluiting bij Rilland met vakwerk bouwen, past ook beter bij de rest van de bestaande lijnen ;) :DD
[/quote
Ik denk zelfs dat wij als vakwerkliefhebbers niet de enige zijn die dat vinden.Het leuke is dat de nieuwe hoekwisselmast van het Gtb-Borsele type is.Het zou helemaal briljant zijn als dat tot het station zou worden.Het is immers weiland en niemand zou daar enigzins 'last' van hebben.Beetje respect voor dit mastmodel zou een positief gegeven zijn gezien de bonestaken daar helaas gaan overheersen door hun aanwezigheid wat eigenlijk niet de bedoeling zou moeten zijn.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door Nico uit Gouda » 04 apr 2019 21:14

Lees nu ook https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... trokkenen/
Hartelijke groeten van Nico uit Gouda. :-)

Plaats reactie