Zuid-West 380 kV

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door maurice » 25 mei 2016 15:53

Het is een beetje kort dag, maar het verplaatsen van mast 16 gaat morgen gebeuren.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door Nico uit Gouda » 14 apr 2017 16:21

Lees nu ook http://www.nu.nl/beveland/4621407/onder ... anden.html Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

voltron
380 kV
Berichten: 783
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door voltron » 11 jul 2017 15:17

Voorgenomen Trace Zuid West 380 kV bekend gemaakt:

Afbeelding

Beschrijving Trace

Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien de bestaande 380 kV verbinding naast de nieuwe. Ook erg benieuwd naar de aanpassing in de 3-circuitslijn naar Eindhoven.

Rapport over 4x 380 kV Wintracks

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door Shrek » 11 jul 2017 16:41

Zou er nog wel een 3-circuitslijn nodig zijn tussen Tilburg en Geertruidenberg? Met deze netconfiguratie lijken 2 circuits tussen beide stations mij ruim voldoende, waardoor de kleerkasten dus vervangen zouden kunnen worden door Wintracks.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door BaDu » 13 jul 2017 07:30

Shrek schreef:
11 jul 2017 16:41
Zou er nog wel een 3-circuitslijn nodig zijn tussen Tilburg en Geertruidenberg? Met deze netconfiguratie lijken 2 circuits tussen beide stations mij ruim voldoende, waardoor de kleerkasten dus vervangen zouden kunnen worden door Wintracks.
Het kaartje geeft aan dat een deel van de bestaande verbinding ongemoeid blijft en een (klein) deel wordt verplaatst, je blijft dan op drie circuits voor de oude en twee circuits voor de nieuwe.
Het is inderdaad wel vreemd om zon grote capaciteit (je zou dan 3x1600 + 2x2400 MVA hebben) te hebben tussen GTB en Tilburg, aangenomen dat de nieuwe wintracks ook op GTB worden aangesloten, wat mi helemaal niet zeker is. Ook het inlussen van alle drie de oude kleerkast circuits op Tilburg is mi niet zeker. Kortom nog veel vragen.... Uiterlijk in 2019 weten we meer.

Wat mij verder opviel is dat kennelijk het plan om een 380kV station bij Moerdijk te bouwen in dit plan niet meer plaatsvindt (of niet is weergegeven).
KML-generator generator

voltron
380 kV
Berichten: 783
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door voltron » 13 jul 2017 11:39

In ditdocument staat er wat meer over, Rilland-Tilburg moet bij Station Tilburg aan de landelijke ring worden aangesloten. Op blz. 123 staat weer dat aansluiting op station GTB geen realistische optie is.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door Tom » 13 jul 2017 20:37

Zo te zien is dus het omstreden tracé, meer in de buurt van Breda, met deze tracering verlaten. Ik denk dat veel mensen daar tevreden mee zijn. In plaats daarvan is behoorlijk consequent de loop van het 150 / 380 kV-lijnen gevolgd. Het zijn dus vooral de toch wel wat karakteristieke "roestige masten" die zullen vervallen.

Je zou kunnen zeggen dat Geertruidenberg zijn knooppuntfunctie hiermee achteruit ziet gaan, op zich is dat verklaarbaar aangezien de energieopwekking daar op afzienbare termijn op zal houden. invoeding van Brabant komt nu mooi centraal in de as van de drie grote steden Breda -Tilburg - Eindhoven.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door Shrek » 13 jul 2017 22:23

TomBorger schreef:
13 jul 2017 20:37
Je zou kunnen zeggen dat Geertruidenberg zijn knooppuntfunctie hiermee achteruit ziet gaan, op zich is dat verklaarbaar aangezien de energieopwekking daar op afzienbare termijn op zal houden. invoeding van Brabant komt nu mooi centraal in de as van de drie grote steden Breda -Tilburg - Eindhoven.
Inderdaad, en daarom denk ik dat die 3 circuits tussen GtB en Tilburg overbodig worden. Door vanuit Zeeland met 2 lijnen in te voeden zal de stroom zich vanzelf zodanig verdelen over beide lijnen dat er tussen Tilburg en GtB veel minder capaciteit nodig zal zijn.
Sterker nog, om deze verdeling van vermogen over beide lijnen vanuit Zeeland te optimaliseren lijkt het mij zelfs niet uitgesloten dat in het netbeheer GtB-Tilburg op sommige momenten wordt afgeschakeld.

Versta me niet verkeerd, ik gun jullie zeker nieuwe kleerkastmasten, maar nettechnisch zijn ze daar niet meer nodig volgens mij.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door BaDu » 13 jul 2017 22:54

Dat laatste ben ik geheel met je eens, maar in de plannen zoals ze nu zijn blijven ze (nog) bestaan.
Zou het zo kunnen zijn dat men op den duur geheel GtB zou willen opheffen?
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zuid-West 380 kV

Bericht door Hans » 14 jul 2017 21:15

BaDu schreef:
13 jul 2017 22:54
Dat laatste ben ik geheel met je eens, maar in de plannen zoals ze nu zijn blijven ze (nog) bestaan.
Zou het zo kunnen zijn dat men op den duur geheel GtB zou willen opheffen?
:uhokee: Verhip, nooit aan gedacht, maar het lijkt goed mogelijk. Stel dat je Tilburg-380 de rol van Geertruidenberg laat overnemen. Je kan dan de lijn Geertruidenberg - Krimpen rechtstreeks aansluiten op twee circuits van de kleerkastenlijn. Het derde circuit kan dan dienstdoen als lange commerciële invoedingslijn vanaf de centrale (zolang als die nog draait) en daarna als steeklijn om een trafo op te hangen. En anders schakel je dat ding parallel.
Hoewel dit wel enkele strategische problemen geeft met de valbereiken van beide verbindingen, waarvan er dan immers eentje tot de landelijke 380-ring zal gaan behoren, is het elektrisch prima te doen. Kan best eens zijn dat het RIP GTB wordt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie