Zuid-West 380 kV
Re: Zuid-West 380 kV
Ik ben wel geïnteresseerd, ik moet wel zien of het nog in de planning past. Gaan er nog mensen?
Re: Zuid-West 380 kV
Ik ga naar de open dag van 380kV Rilland.
Wegens afspraak later in de middag ga ik zo vroeg mogelijk.
Ik kan eventueel ophalen bij NS station Rilland tot ±12:00 uur en na de rondleiding weer terugbrengen!
Johan
Wegens afspraak later in de middag ga ik zo vroeg mogelijk.
Ik kan eventueel ophalen bij NS station Rilland tot ±12:00 uur en na de rondleiding weer terugbrengen!
Johan
Re: Zuid-West 380 kV
Ik ga wat later gaan. Kan pas tegen 10u uit België vertrekken, dus zo rond 11u30 daar.
Re: Zuid-West 380 kV
Bezoek open dag 380kV Rilland
Op 15-9-2018 heb ik een bezoek aan 380kV Rilland gebracht met Knarvel en Shrek.
Het was een prima georganiseerde dag door Spie en Tennet. Het station is al voor een groot gedeelte ingericht en is in het voorjaar van 2019 klaar. De donkere lucht gaat gelukkig langs ons heen. Links op de foto een veldhuisje met door een scheidingswand twee aparte ruimtes voor de aanliggende velden waar de beveiligingsapparatuur is ondergebracht. De beveiligingsapparatuur in het veldhuisje. Een lijnveld met van links naar rechts de vermogenschakelaar, stroomtrafo, scheider met aardschakelaars en als laatst de spanningstrafo. Links ontbreekt de rail naar de pantograafscheiders nog. De scheider met ingeschakelde aardschakelaar. Naar het zuiden zijn de drie hoofdrails met de pantograafscheiders al klaar. Kabelgoten met kabels die later afgedekt worden. Veld rails met daarin stukke losse ader die dienst doen als trillingdemper, hoe gemakkelijk kan het zijn. Hoofdrails, ook daarin gaan losse aders als trillingsdemper. Ik dacht twee per buis maar dat weet ik niet zeker. Het bedieningsgebouw, nog in de steigers. In het bedieningsgebouw komen alle gegevens uit de veldhuisjes samen, zijn de noodstroomvoorziening ondergebracht Het noodaggregaat. Hierbij laat ik het, Knarvel en Sherk hebben mogelijk nog meer foto's.
Johan
Op 15-9-2018 heb ik een bezoek aan 380kV Rilland gebracht met Knarvel en Shrek.
Het was een prima georganiseerde dag door Spie en Tennet. Het station is al voor een groot gedeelte ingericht en is in het voorjaar van 2019 klaar. De donkere lucht gaat gelukkig langs ons heen. Links op de foto een veldhuisje met door een scheidingswand twee aparte ruimtes voor de aanliggende velden waar de beveiligingsapparatuur is ondergebracht. De beveiligingsapparatuur in het veldhuisje. Een lijnveld met van links naar rechts de vermogenschakelaar, stroomtrafo, scheider met aardschakelaars en als laatst de spanningstrafo. Links ontbreekt de rail naar de pantograafscheiders nog. De scheider met ingeschakelde aardschakelaar. Naar het zuiden zijn de drie hoofdrails met de pantograafscheiders al klaar. Kabelgoten met kabels die later afgedekt worden. Veld rails met daarin stukke losse ader die dienst doen als trillingdemper, hoe gemakkelijk kan het zijn. Hoofdrails, ook daarin gaan losse aders als trillingsdemper. Ik dacht twee per buis maar dat weet ik niet zeker. Het bedieningsgebouw, nog in de steigers. In het bedieningsgebouw komen alle gegevens uit de veldhuisjes samen, zijn de noodstroomvoorziening ondergebracht Het noodaggregaat. Hierbij laat ik het, Knarvel en Sherk hebben mogelijk nog meer foto's.
Johan
Re: Zuid-West 380 kV
Bedankt voor het plaatsen, je kon alles goed bekijken zo te zien. De installaties zien er wel hoog uit van onderaf gezien.
Interessant van die draad binnenin de rail als trillingsdemper.
Interessant van die draad binnenin de rail als trillingsdemper.
Re: Zuid-West 380 kV
Er was ook namens Tennet/Spie een fotograaf aktief: haar fotoos vind je hier: https://opendag.babethogervorst.nl/#
Re: Zuid-West 380 kV
Het kan aan mij (of aan de ietwat afgelegen locatie) liggen, maar heel drukbezocht ziet het er niet uit.
Wat dan wel weer goed is gelukt is het beeld van de schakeltuin. Wit geverfde buizen in plaats van vakwerkkolommen. We zien duidelijk dezelfde aanpak als andere nieuwe 380 kV-stations in het kustgebied (zout) zoals Eemshaven Oudeschip en de Maasvlakte.
Heerlijk stukje engineering trouwens, gewoon een stuk geleider in de rail mikken en gefixt is het resonantieprobleem. Je kan er een heel blik studenten, stagiairs of ingenieurs tegenaan gooien, je kan er een helix strake omheen trekken, je kan de buis wokkelen, je kan zelfs de wanddikte van de buis asymmetrisch maken... maar je kan ook gewoon boerenverstand inzetten en een ritmische beweging vakkundig voorkomen door een los, enigszins star voorwerp dat niet rolt maar wel buigt in de buis te leggen. Hmm.. even rondkijken, wat hebben we voorhanden.. hee, waarom niet gewoon een stuk geleider?
Wat dan wel weer goed is gelukt is het beeld van de schakeltuin. Wit geverfde buizen in plaats van vakwerkkolommen. We zien duidelijk dezelfde aanpak als andere nieuwe 380 kV-stations in het kustgebied (zout) zoals Eemshaven Oudeschip en de Maasvlakte.
Heerlijk stukje engineering trouwens, gewoon een stuk geleider in de rail mikken en gefixt is het resonantieprobleem. Je kan er een heel blik studenten, stagiairs of ingenieurs tegenaan gooien, je kan er een helix strake omheen trekken, je kan de buis wokkelen, je kan zelfs de wanddikte van de buis asymmetrisch maken... maar je kan ook gewoon boerenverstand inzetten en een ritmische beweging vakkundig voorkomen door een los, enigszins star voorwerp dat niet rolt maar wel buigt in de buis te leggen. Hmm.. even rondkijken, wat hebben we voorhanden.. hee, waarom niet gewoon een stuk geleider?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Zuid-West 380 kV
Mooie reportage van Johan, ik heb maar enkele details aan te vullen.
Het hele LS-gedeelte is zeer goed afgeschermd van EMF-interferentie. De muren vormen een grote faradaykooi en zelfs de deuren zijn geaard. Pantograafscheiders: En dan een closeup van het "botje" dat onderaan de rail hangt en waarin de pantograaf zich vastgrijpt. De bedoeling van dit onderdeel is de vonken te laten aankomen op de kleine zijstaven, die vervolgens opzijdraaien waarna het definitieve contact op de hoofdstaaf komt. Dit om te vermijden dat vonken het definitieve contactoppervlak zouden kunnen beschadigen. Tenslotte een blik op de aankomstvelden aan de oostkant van Rilland. Vooraan de portalen van de lijn richting Geertruidenberg, achteraan die naar Zandvliet. De portalen voor de lijn richting Tilburg zullen later pas gebouwd worden.
Het hele LS-gedeelte is zeer goed afgeschermd van EMF-interferentie. De muren vormen een grote faradaykooi en zelfs de deuren zijn geaard. Pantograafscheiders: En dan een closeup van het "botje" dat onderaan de rail hangt en waarin de pantograaf zich vastgrijpt. De bedoeling van dit onderdeel is de vonken te laten aankomen op de kleine zijstaven, die vervolgens opzijdraaien waarna het definitieve contact op de hoofdstaaf komt. Dit om te vermijden dat vonken het definitieve contactoppervlak zouden kunnen beschadigen. Tenslotte een blik op de aankomstvelden aan de oostkant van Rilland. Vooraan de portalen van de lijn richting Geertruidenberg, achteraan die naar Zandvliet. De portalen voor de lijn richting Tilburg zullen later pas gebouwd worden.
Re: Zuid-West 380 kV
MIsschien niet helemaal on-topic voor Zuid-West 380, maar het leunt er toch bij aan.
De lijn Rilland-Zandvliet zal binnenkort, wanneer Rilland gereed is, geupgrade worden. De bedoeling is met nieuwe geleiders tot 4000A (3000MVA) per draadstel te komen. Zonder deze upgrade zou de verbindingslijn tussen Rilland en Zandvliet anders een belangrijke flessenhals worden, dat wil men uiteraard vermijden.
De lijn Rilland-Zandvliet zal binnenkort, wanneer Rilland gereed is, geupgrade worden. De bedoeling is met nieuwe geleiders tot 4000A (3000MVA) per draadstel te komen. Zonder deze upgrade zou de verbindingslijn tussen Rilland en Zandvliet anders een belangrijke flessenhals worden, dat wil men uiteraard vermijden.
- Bijlagen
-
- IMG_6183.jpg (358.02 KiB) 13556 keer bekeken
Re: Zuid-West 380 kV
Melding vandaag vanuit TenneT: https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... europoles/