Elektriciteitsproductie België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Knarvel » 13 sep 2020 21:18

Wat mij dan altijd weer verbaasd in deze discussie is hoe vanzelfsprekend wordt aangenomen dat iedereen ten alle tijden zoveel stroom als ie maar wil zou moeten kunnen afnemen. Zolang dit geëist wordt zullen er opwek-eenheden nodig zijn die op knop-druk kunnen bijspringen. Dat kan, maar heeft een ecologische prijs, die later mogelijk zeer hoog zal blijken, als we de zeedijken meters hoger moeten gaan bouwen, en landbouwgronden door uitdroging onbruikbaar geraken... Of en hoe snel dit zal gaan weet ik ook niet, maar ik zou de gok niet willen wagen.
Daarom is het onvermijdelijk zo snel mogelijk op volledige regeneratieve energiebronnen over te stappen, en daar hoort ook bij dat af en toe leverbeperkingen zullen optreden. Wie daar niet mee kan leven kan met een thuisbatterij deze perioden overbruggen, en dan meteen ook een mooi pakket zonnepanelen ernaast leggen. Dat is intussen in plm 5 jaar terugbetaald, en levert daarna minstens 20 jaar gratis CO2-vrije energie.
Mooi vooruitzicht toch?

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door maarten » 13 sep 2020 22:36

Knarvel schreef:
13 sep 2020 21:18
Wat mij dan altijd weer verbaasd in deze discussie is hoe vanzelfsprekend wordt aangenomen dat iedereen ten alle tijden zoveel stroom als ie maar wil zou moeten kunnen afnemen.
Ik vraag me af hoe je dit wil sturen. Als ik thuis een lamp aan zet en het net zegt "nee", hoe wordt die lamp bij mij dan uit gezet? Slimme meters die bij mij de energie beperken zijn dan niet genoeg. Zou ik ook niet willen want ik tik dit nu op een computer die gewoon uit gaat als bij mij de stroom uit zou gaan.

Je kunt dit op beperkte schaal sturen met grootverbruikers. Dan denk ik aan diepvriesmagazijnen of groeilampen in kassen. Maar bij een normale consument?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 13 sep 2020 23:14

maarten schreef:
13 sep 2020 22:36
Je kunt dit op beperkte schaal sturen met grootverbruikers. Dan denk ik aan diepvriesmagazijnen of groeilampen in kassen. Maar bij een normale consument?
Dat kan zeker hoor, bij Energyville in Genk staat zelfs een hele testopstelling.
De grootste kanshebbers zijn:
-boilers, die kunnen gemakkelijk 20-30° extra opwarmen wanneer er veel elektriciteit beschikbaar is en hebben een thermisch reservoir waarmee je normaal gezien wel enkele uren dunkelflauwte overbrugt.
-wasmachines en afwasmachines, die kan je inladen en klaarzetten, het toestel begint zelf zijn cyclus wanneer er genoeg elektriciteit beschikbaar is
-accuverwarming, die laadt nu standaard 's nachts op, dat is op zich al redelijk goed, maar kan fijner geregeld worden
-diepvriezers: die kunnen, als ze goed geïsoleerd zijn, perfect enkele uren zonder stroom

Dit is in aantal toestellen inderdaad niet zoveel, maar in vergelijking met verlichting of kleine elektronica verbruiken ze wel veel, waardoor de impact zeker te merken is.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 14 sep 2020 13:56

Maar dan moeten er ernstige prijsprikkels komen.
Ik ben perfect bereid om meerdere kilowatts in mijn buffertank te pompen, maar dan moet de prijs op dat moment naar beneden.
Het is voor mij perfect aannemelijk dat er op bepaalde momenten van de dag geen vergoeding zou gegeven worden voor teveel opgewekte zonne-energie, maar dan wil ik op dat moment ook dat surplus aan een spotprijs kunnen afnemen.
Dat gaat toch goedkoper zijn dan dat er betaald wordt aan grootverbruikers in binnen-en buitenland om dat surplus te verbruiken...

Ik ben er mee akkoord dat in deze het oude dag- en nachttarief wat voorbijgestreefd is, maar we horen niks zinnigs over een alternatief.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door kevelek » 14 sep 2020 15:53

pietje schreef:
14 sep 2020 13:56
Maar dan moeten er ernstige prijsprikkels komen.
Ik ben perfect bereid om meerdere kilowatts in mijn buffertank te pompen, maar dan moet de prijs op dat moment naar beneden.
Het is voor mij perfect aannemelijk dat er op bepaalde momenten van de dag geen vergoeding zou gegeven worden voor teveel opgewekte zonne-energie, maar dan wil ik op dat moment ook dat surplus aan een spotprijs kunnen afnemen.
Dat gaat toch goedkoper zijn dan dat er betaald wordt aan grootverbruikers in binnen-en buitenland om dat surplus te verbruiken...

Ik ben er mee akkoord dat in deze het oude dag- en nachttarief wat voorbijgestreefd is, maar we horen niks zinnigs over een alternatief.
Op al deze vragen/probleemstellingen is er intussen een antwoord in de maak door middel van de digitale meter.
Zonder twijfel gaan we binnen enkele jaren te maken krijgen met een variabel tarief in functie van wat beschikbaar is aan productie. Op die manier zal in een ideale situatie jouw buffertank automatisch gaan opladen indien de elektriciteitsprijs onder een ingestelde prijsdrempel komt (dit is maar een voorbeeld van een implementatie)

Natuurlijk is er nog een hele weg af te leggen voor we zo ver zijn. Zowel op wetgevend vlak, als op technisch vlak. Er is namelijk nog een groot verschil tussen een functionele beschrijving van een slim net dat in een labo perfect werkt. En de daadwerkelijke stabiele implementatie bij miljoenen consumenten. Als bij hevige zon en wind plots vele verbruikers samen zouden willen profiteren van deze goedkope energie zou er natuurlijk ook al snel een tekort ontstaan. Hetzelfde kon vroeger gebeuren indien de frequentie te hard steeg door overschotten aan zon energie die niet weg geraakten. Boven een bepaalde drempel schakelen dan de inverters uit, met als geval dat je plots een tekort kan hebben aan productie. Dit is intussen opgevangen door nieuwe omvormers geen identieke uitschakeldrempels te geven en een variabele vertraging in te bouwen. Maar hetzelfde zou nodig zijn bij tariefsturing lijkt mij. Als we allemaal samen gaan profiteren van een overschot, dan leidt dit tot een tekort.
Ook is het hebben van een digitale meter die de juiste data aanlevert nog maar een kleine stap in de goede richting. Tot op heden zijn intelligente huishoudtoestellen een uitzondering in de elektrowinkel. En men kan ook niet gaan verwachten dat mensen een nieuwe huisraad gaan kopen om die slimme netten ook echt slim te gaan maken. Toch zeker niet binnen dit en pakweg 10 jaar, want dan mocht er nu al geen enkele "domme" droogkast meer verkocht worden. En vertrouwen op een zuivere gedragswijziging is poker.

Ik ben van mening dat de enige echt groene energie, diegene is die we niet verbruikt hebben. Maar intussen is al bewezen dat een toename in efficiëntie aan energie- en grondstoffenverbruik geen evenredige daling in voorgaande met zich meebrengt. De honger naar beter en meer leidt er eerder toe dat we dan met dezelfde hoeveelheid energie en grondstoffen eerder meer, sneller en betere dingen gaan produceren. kijk maar naar de evolutie van het motorvermogen en voertuigvolume bij personenwagens.
Het beperken van onze CO2 uitstaat, want daar draait het uiteindelijk wel om, is eerder een probleem van houding dan van techniek.
Maar we zouden geen mensen zijn als we de problemen die we door onze houding veroorzaken niet zouden willen oplossen met technische evolutie. De vraag is natuurlijk of we daar nu ook de tijd voor gaan hebben.

Voorts nog een aanvulling op de cijfers van zondag;
Om 14:00 hadden we het laagste cijfer met een Elia grid load van amper 4770MW. Het positieve effect van decentrale productie op het middenspanningsnet is hier al in rekening mee gebracht.
Op hetzelfde moment was de totale belasting van het Vlaamse distributienet amper 300MW (nog steeds niet 0, dus er was eigenlijk nog een tekort aan decentrale productie om de Vlaamse distributienetten volledig te kunnen voeden).
Al we het even grofweg eenvoudig houden en deze getallen verdubbelen voor de totale load van de Belgische distributienetten, dan hebben we hier nog altijd amper 600MW van de 4770MW teruggevonden. Hieruit volgt dat de industrie/transport die rechtstreeks is aangesloten op het Elia net verantwoordelijk is voor het overgrote deel van het Belgische elektriciteitsverbruik. Het is dus logisch dat zij al jaren kunnen profiteren van variabele prijzen, en particulieren (nog) niet.
Diezelfde zondag kwam de avondpiek zo rond 20:45 met een Elia grid load van 8430MW. Het Vlaamse distributienet kende op dat moment uiteraard ook zijn piek en had toen een vermogen van 1480MW.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 14 sep 2020 17:45

Worden in die distributie grid load van 300MW enkel stromen HS->MS geteld of ook omgekeerd? Wat als er op één plaats een overschot is dat terugvloeit naar HS en elders een tekort?

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door kevelek » 14 sep 2020 18:09

Shrek schreef:
14 sep 2020 17:45
Worden in die distributie grid load van 300MW enkel stromen HS->MS geteld of ook omgekeerd? Wat als er op één plaats een overschot is dat terugvloeit naar HS en elders een tekort?
Dit is het totale vermogen van Vlaanderen, dus negatieve stromen zijn mee in rekening gebracht.
Dit kan zelf ook uitgerekend worden met deze data https://www.elia.be/nl/grid-data/balanc ... dso-infeed
Dan kan je zelfs berekenen hoeveel Brussel en Wallonië opnemen qua vermogen en welke transformatorenstations terugvoeding te verwerken krijgen.
Met de exportfunctie zal je wel wat macro´s moeten schrijven om overzicht te creëren, plots zijn alle namen weg en heb je enkel EAN codes met massa´s getallen :snapnie:
Maar terugvoeding tot op transformatorenstation niveau komt voorlopig nog bijna nergens voor in een normale netsituatie, uitgezonderd daar waar windmolens en WKK´s talrijk invoeden in landelijke gebieden.
eens kijken of ik er 1ntje kan vinden die regelmatig negatief gaat ;) (in feite positief, want negatieve getallen zijn afname)
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 14 sep 2020 18:36

Eeklo-Noord 36, Amel, Hoogstraten, Koekhoven,... hebben heel regelmatig overschot door windturbines en WKK's ;)

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 14 sep 2020 21:43

kevelek schreef:
14 sep 2020 15:53
Op al deze vragen/probleemstellingen is er intussen een antwoord in de maak door middel van de digitale meter.
Zonder twijfel gaan we binnen enkele jaren te maken krijgen met een variabel tarief in functie van wat beschikbaar is aan productie. Op die manier zal in een ideale situatie jouw buffertank automatisch gaan opladen indien de elektriciteitsprijs onder een ingestelde prijsdrempel komt (dit is maar een voorbeeld van een implementatie)
Ah gaan ze daar de digitale meter voor gebruiken?
Ik had het idee dat die vooral diende om, door middel van het capaciteitstarief en dergelijke, te zorgen dat de inkomsten van Fluvius mooi stabiel blijven en niet afhankelijk te maken van de grillen van groenestroomproductie. :twisted:

Ik wil je wel geloven dat de digitale meter ook ooit gaat gebruikt worden om andere dingen mogelijk te maken, maar aangezien er op dit moment zelfs nog geen proefproject aangekondigd is hierrond, lijkt het mij niet voor de komende 10 jaar te zijn.
Het feit dat mensen zelf ook op deze manier voordeel zouden kunnen halen uit de digitale meter, zou wel ineens voor draagvlak kunnen zorgen, maar daar zijn netbeheerders niet mee bezig. Een monopoliepositie zorgt er soms voor dat sommigen redeneren: we gaan het gewoonweg verplichten, want ze hebben toch geen alternatief...

Is er ergens in Europa al een implementatie of ernstig project waarbij de tarieven variëren in de loop van de dag naargelang de beschikbaarheid van electriciteit (en dus de groothandelsprijs)?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 15 sep 2020 18:30

pietje schreef:Maar dan moeten er ernstige prijsprikkels komen.
Ik ben perfect bereid om meerdere kilowatts in mijn buffertank te pompen, maar dan moet de prijs op dat moment naar beneden.
Het is voor mij perfect aannemelijk dat er op bepaalde momenten van de dag geen vergoeding zou gegeven worden voor teveel opgewekte zonne-energie, maar dan wil ik op dat moment ook dat surplus aan een spotprijs kunnen afnemen.
Dat gaat toch goedkoper zijn dan dat er betaald wordt aan grootverbruikers in binnen-en buitenland om dat surplus te verbruiken...

Ik ben er mee akkoord dat in deze het oude dag- en nachttarief wat voorbijgestreefd is, maar we horen niks zinnigs over een alternatief.
Technologisch kan het dus perfect, het grote vraagstuk is inderdaad hoe je daar een werkend systeem van prijszetting aan kan koppelen, op dat vlak staan we nog nergens vrees ik.

Plaats reactie