Elektriciteitsproductie België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 03 jan 2018 09:10

MCvarial schreef:
16 sep 2017 14:52
Deze zomer is er trouwens slechts 1 modulatie nodig geweest uitgevoerd door Doel 1 & 2, dat terwijl alle 7 centrales door de zomer beschikbaar waren met de volle 6GW. Het feit dat er nog zo'n 1GW aan must run gas kan weggewerkt worden en dat er in de toekomst nog enkele GW aan interconnecties beschikbaar wordt (Nemo, Allegro) toont aan dat modulaties ook in de komende jaren eerder een zeldzaamheid zullen blijven.
Op nieuwjaarsdag is er dooorgaans weinig industriële activiteit. Je ziet op de belastinggrafiek dan ook dat na middernacht de elektriciteitsconsumptie in België wegzakte tot een 7000MW. Tegelijk stond er een heel stevig briesje waardoor we een kleine 2000MW windenergie hadden. 5 GW nucleair, 2GW wind, 1 GW WKK en dan nog wat oudere gascentrales die men liever niet teveel uitzet, dat wordt iets teveel.
En wat zien we in de productiegrafiek ? Op het moment dat er echt teveel stroom was zit er een klein dipje in de nucleaire productie.
Worden de modulaties stiekem toch vaker gebruikt? ;)
Bijlagen
nieuwjaar.jpg
nieuwjaar.jpg (40.84 KiB) 9980 keer bekeken

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door BaDu » 03 jan 2018 16:56

Enkele reacties:
De beschikbaarheid van leveringen via de interconnectoren moet niet overschat worden, metname NEMO zal vrijwel geheel gebruikt worden voor exporten naar de UK (analoog aan de BritNed verbinding in NL), aangezien de tekorten en dus de prijzen in de UK over het algemeen hoger liggen dan in de EU.
Verder geeft leunen op de interconnectoren in tijden van opwekkingstekorten door gebrek aan windvermogen het gevaar dat ook in de rest van europa een soortgelijk probleem optreedt en dus de gewenste importvermogens niet beschikbaar zijn.

Ten aanzien van de grafiek:
Inderdaad wordt er gemoduleerd met de/een nucleaire centrale(s), het is niet zo dat deze niet geregeld kunnen of moeten worden, maar de regelsnelheid (in MW/seconde) is bij nucleaire centrales extreem laag, dit is ook te zien in de grafiek het vermogen wordt in 1,5-2 uur iets afgebouwd.
Daarentegen is goed te zien dat de waterkracht opwekking (Coo) extreem snel kan regelen wanneer het windvermogen ineens tussen 15:00 en 16:00 uur wegvalt. De nucleaire centrales zijn ruim daarvoor weer opgeregeld omdat het windtekort waarschijnlijk voorspeld was. Ook het gasvermogen wordt tijdens de windstille periode opgeregeld (waarschijnlijk tot maximaal, waarna Coo moet bijspringen).
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 04 jan 2018 09:52

BaDu schreef:
03 jan 2018 16:56
Ten aanzien van de grafiek:
Inderdaad wordt er gemoduleerd met de/een nucleaire centrale(s), het is niet zo dat deze niet geregeld kunnen of moeten worden, maar de regelsnelheid (in MW/seconde) is bij nucleaire centrales extreem laag, dit is ook te zien in de grafiek het vermogen wordt in 1,5-2 uur iets afgebouwd.
Daarentegen is goed te zien dat de waterkracht opwekking (Coo) extreem snel kan regelen wanneer het windvermogen ineens tussen 15:00 en 16:00 uur wegvalt. De nucleaire centrales zijn ruim daarvoor weer opgeregeld omdat het windtekort waarschijnlijk voorspeld was. Ook het gasvermogen wordt tijdens de windstille periode opgeregeld (waarschijnlijk tot maximaal, waarna Coo moet bijspringen).
Dat Coo moet bijspringen tijdens plotse windstiltes (meestal is dat wanneer de kern van een depressie net over het land trekt) is iets heel normaal. Het is het afregelen vand e kerncentrales dat we slechts zeer zelden zien.

Trouwens nog een voetnoot bij de grafiek: De productiegrafiek toont enkel de productie-eenheden met cipu-contract, dat zijn grofweg genomen alle eenheden die aan het hoogspanningsnet zelf hangen. Ongeveer 50% van de windturbines en 100% van de PV-installaties hangen aan een distributienet en staan dus niet in deze grafiek.
Productie op deze eenheden vertoont zich dus niet als een stijging in de productiegrafiek maar als een daling in de verbruiksgrafiek, zie hieronder. Het wegvallen van de wind rond 15u zorgt daarom niet alleen voor een daling in het groene balkje, er is ook een belangrijke stijging van de netbelasting.

Dit effect zorgt ervoor dat de minimumbelasting op het net steeds verder zakt, van de "basislast" zal spoedig niet veel meer overblijven.
Bijlagen
1jan.jpg
1jan.jpg (37.65 KiB) 9934 keer bekeken

MCvarial
middenspanning
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 feb 2017 15:43

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door MCvarial » 05 jan 2018 16:17

Shrek schreef:
03 jan 2018 09:10
1 GW WKK en dan nog wat oudere gascentrales die men liever niet teveel uitzet, dat wordt iets teveel.
(...)
En wat zien we in de productiegrafiek ? Op het moment dat er echt teveel stroom was zit er een klein dipje in de nucleaire productie.
Worden de modulaties stiekem toch vaker gebruikt? ;)
Wel vorig jaar is er 1 modulatie uitgevoerd omwille van marktredenen en 1 omwille van technische netbeperking.
Gezien de centrales op zich ontworpen zijn om dagelijks te moduleren is een handje vol modulaties per jaar toch eerder zeldzaam.

We hebben trouwens een goeie 700MW aan WKKs draaien en ook nieuwe gascentrales kunnen hun vermogen niet naar 0 terugbrengen. Ze hebben een minimumproductie die ze moeten behouden om klaar te staan als spinning reserve. Er zit ook nog aardig wat "other" op het net zoals gesubsidieerde biomassa & gascentrales. Dus er valt nog aardig wat te winnen met inflexibele fossiele centrales aan te pakken. Wat me toch een prioriteit lijkt ten opzicht van kerncentrales moduleren gezien de milieuproblematiek.
BaDu schreef:
03 jan 2018 16:56
Inderdaad wordt er gemoduleerd met de/een nucleaire centrale(s), het is niet zo dat deze niet geregeld kunnen of moeten worden, maar de regelsnelheid (in MW/seconde) is bij nucleaire centrales extreem laag, dit is ook te zien in de grafiek het vermogen wordt in 1,5-2 uur iets afgebouwd.
Regelsnelheden worden normaal uitgedrukt in % van nominaal vermogen. Een Westinghouse kerncentrale (alle Belgische zijn WE) kan regelen aan 5%/min tussen de 15 en 100% van het nominaal vermogen. Zie pagina 214. De modulatie hier is uitgevoerd geweest aan circa 0,5%/min volgens Elia. Waarschijnlijk in functie van de vraag naar elektriciteit en de opwekking van de hernieuwbare energie.
Shrek schreef:
04 jan 2018 09:52
Trouwens nog een voetnoot bij de grafiek: De productiegrafiek toont enkel de productie-eenheden met cipu-contract, dat zijn grofweg genomen alle eenheden die aan het hoogspanningsnet zelf hangen. Ongeveer 50% van de windturbines (...) hangen aan een distributienet en staan dus niet in deze grafiek.

Dit effect zorgt ervoor dat de minimumbelasting op het net steeds verder zakt, van de "basislast" zal spoedig niet veel meer overblijven.
39,64% om precies te zijn.

En zelfs bij deze hele extreme momenten blijft de basislast nog steeds 6GW, amper verandering ten opzichte van de jaren 80. Het aandeel van distributed generation wordt toch wel heel sterk overschat en is enkel maar krimpende dus basislast zie ik niet verdwijnen. Wat we wel binnenkort zullen zien is dat hernieuwbare energie meer dan het verschil tussen elektriciteitsvraag en basislast zullen produceren. Waardoor baseload centrales vaker gaan moeten moduleren, wat op zich geen probleem is.

Gebruikersavatar
Bruno
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2018 14:23

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Bruno » 05 jan 2018 22:21

Ik ben een nieuwkomer op dit forum, ik geef al 30 jaar les (elektriciteit en technologie) in de eindjaren van een technische middelbare school in Vlaanderen. Ik heb de volledige voorbije (vakantie!)week gespendeerd aan het lezen van al die super interessante info op dit forum, er is echt wel een nieuwe wereld voor mij open gegaan! Dank aan allen die zo fascinerend schrijven over wat al 30 jaar mijn grote interesse wegdraagt, jullie hebben mijn groot respect!
Tot in 2016 ging ik elk jaar met mijn leerlingen op uitstap naar een (Belgische dus) elektriciteitscentrale, in 2017 heb ik gelezen dat dat niet meer mogelijk is (om veiligheidsredenen). Is er iemand die weet of er toch geen manier is om nog naar een centrale op bezoek te gaan?
En naar een hoogspanningspost? Schaarbeek?

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door BaDu » 06 jan 2018 21:56

Bruno schreef:
05 jan 2018 22:21
Ik ben een nieuwkomer op dit forum, ik geef al 30 jaar les (elektriciteit en technologie) in de eindjaren van een technische middelbare school in Vlaanderen. Ik heb de volledige voorbije (vakantie!)week gespendeerd aan het lezen van al die super interessante info op dit forum, er is echt wel een nieuwe wereld voor mij open gegaan! Dank aan allen die zo fascinerend schrijven over wat al 30 jaar mijn grote interesse wegdraagt, jullie hebben mijn groot respect!
Dank, we doen ons best :D Maar zo'n compliment krijg je niet iedere dag.
Bruno schreef:
05 jan 2018 22:21
Tot in 2016 ging ik elk jaar met mijn leerlingen op uitstap naar een (Belgische dus) elektriciteitscentrale, in 2017 heb ik gelezen dat dat niet meer mogelijk is (om veiligheidsredenen). Is er iemand die weet of er toch geen manier is om nog naar een centrale op bezoek te gaan?
En naar een hoogspanningspost? Schaarbeek?
Voor de belgische situatie weet ik het niet, maar de nederlandse kerncentrale in borssele is alleen te bezoeken voor groepen indien er een aantoonbare werkrelatie is. Overige centrales zijn zeldzaam te bezoeken maar soms wordt er voor een specifieke onderwijs doelstelling wel eens een uitzondering gemaakt. De ervaring leert dat gewoon vragen aan de voorlichting best wel eens werkt. #durftevragen

Voor een hoogspanningspost ken ik het beleid van Elia niet, maar hier in NL zijn stations (zo noemen wij ze :) ) alleen heel soms te bezoeken voor groepen na een renovatie of in bedrijfname. Houdt gewoon de site van TenneT in de gaten.

Verder organiseren we als hoogspanningsnet.com ook wel eens een uitstapje naar een markant punt in het net, in 2016 zijn we bij TenneT op bezoek geweest.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Mark » 06 jan 2018 23:03

BaDu schreef:
06 jan 2018 21:56
Voor een hoogspanningspost ken ik het beleid van Elia niet, maar hier in NL zijn stations (zo noemen wij ze :) ) alleen heel soms te bezoeken voor groepen na een renovatie of in bedrijfname. Houdt gewoon de site van TenneT in de gaten.
De Dag van de Bouw, die altijd rond het midden van juni is, is wat dat betreft interessant om in de gaten te houden. Afgelopen jaar deed TenneT ook met enkele projecten mee die je kon bezoeken.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 17 jan 2018 09:55

Shrek schreef:
23 feb 2017 14:26
Shrek schreef: En het record is weer gesneuveld. Op 22/2/2017 produceerden alle windmolens samen een imposante 44,7GWh, gemiddeld dus 1867MW gedurende de dag.
Het piekvermogenrecord is een dagje later gesneuveld: vandaag om 13u30 produceerde het gehele Belgische windmolenpark 1965 MW aan stroom. Op dat moment zaten we aan een verbruik van ongeveer 11GW, samen met de 700MW PV-stroom zaten we dus aan 24% groene stroom op dat moment.
En het record is weer wat scherper gesteld: op 16/1/18 hadden we 45,3 GWh stroom uit windmolens (gemiddeld 1887 MW), een dag eerder werd gedurende 15 minuten 2263 MW geproduceerd.

Edit: enkele dagen later (24/1/18) haalden we 1895 MW :)

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 03 mar 2018 20:11

De ijskoude wind op 1 maart, in combinatie met het windpark "Greensky" dat nu officieel meetelt, zorgden voor 46171 MwH oftewel gemiddeld 1923,83 MW. Omdat het winter is en het verbruik dus hoog genoeg, leverde deze giganische productie (samen met 1500 MW zon) geen problemen voor de stabiliteit.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door BaDu » 04 mar 2018 10:17

Shrek schreef:
03 mar 2018 20:11
De ijskoude wind op 1 maart, in combinatie met het windpark "Greensky" dat nu officieel meetelt, zorgden voor 46171 MwH oftewel gemiddeld 1923,83 MW. Omdat het winter is en het verbruik dus hoog genoeg, leverde deze giganische productie (samen met 1500 MW zon) geen problemen voor de stabiliteit.
Waar haal je deze data eigenlijk vandaan, is er een site oid waar dit wordt weergegeven?
Voor Nederland is er de site energieopwek.nl
KML-generator generator

Plaats reactie