Brabo en de Antwerpse haven

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1771
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 04 mei 2019 22:44

Dan komen we in Lillo. In februari 2019 was er wat betreft de Scheldeoversteek geen vooruitgang te zien. Er werd mij gezegd dat de werken in 2018 veel sneller vooruitgingen dan gepland, waardoor er nu wat buffertijd was.
IMG_6348.jpg
IMG_6348.jpg (527.36 KiB) 1059 keer geschouwd
Op de post Lillo werd er echter wel verder gewerkt. Hier zien we op de voorgrond de lijn naar Bayer, op de achtergrond de inmiddels buitendienst gestelde en half afgebroken lijn richting Oorderen (en Merksem/Zandvliet).
IMG_6349.jpg
IMG_6349.jpg (443.22 KiB) 1059 keer geschouwd
De transfo 380/150 in Lillo staat op zijn plaats en is nu verbonden met het GIS.
IMG_6358.jpg
IMG_6358.jpg (493.75 KiB) 1059 keer geschouwd
Het portaal voor de 380kV-aankomsten is ook gereed. Zowel de lijn richting Liefkenshoek (en dus Doel/Mercator) als richting Zandvliet gaan hier toekomen. Waar nu de linkerkant van het portaal staat stond enkele maanden geleden nog een 150kV-aankomstveld.
IMG_6359.jpg
IMG_6359.jpg (517.92 KiB) 1059 keer geschouwd
IMG_6364.jpg
IMG_6364.jpg (457.45 KiB) 1059 keer geschouwd
De mastlichamen van masten 1A en 1B van Lillo-Zandvliet staan er al. De traversen moeten nog gemonteerd worden.
IMG_6362.jpg
IMG_6362.jpg (483.25 KiB) 1059 keer geschouwd
IMG_6360.jpg
IMG_6360.jpg (493.49 KiB) 1059 keer geschouwd
De lijn richting Oorderen wordt in stukjes afgebroken. Eerst moest de eindmast weg om plaats te maken voor de 380kV-installaties. De rest zal spoedig volgen. Tijdelijk eindigde de lijn dus op mast 6, hier te zien.
IMG_6368.jpg
IMG_6368.jpg (320.59 KiB) 1059 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1771
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 04 mei 2019 23:38

De Lillocrossing, de oversteek van het Kanaaldok van de 150kV-lijn Lillo-Zandvliet/Ekeren bestond in februari nog uit 2 imposante 140m hoge masten. Deze masten waren gelukkig geen uniek type, iets zuidelijker aan het Hansadok staan er gelijkaardige exemplaren.
IMG_6363.jpg
IMG_6363.jpg (425.42 KiB) 1054 keer geschouwd
IMG_6365.jpg
IMG_6365.jpg (383.88 KiB) 1054 keer geschouwd
IMG_6370.jpg
IMG_6370.jpg (435.34 KiB) 1054 keer geschouwd
IMG_6372.jpg
IMG_6372.jpg (345.21 KiB) 1054 keer geschouwd
IMG_6375.jpg
IMG_6375.jpg (332.83 KiB) 1054 keer geschouwd
IMG_6376.jpg
IMG_6376.jpg (328.19 KiB) 1054 keer geschouwd
Hoewel de masten verdwijnen om plaats te maken voor de 380kV, blijft de hoogspanningslijn zelf bestaan. De huidige vorm is echter een pak minder fotogeniek:
IMG_6378.jpg
IMG_6378.jpg (457.75 KiB) 1054 keer geschouwd
IMG_6369.jpg
IMG_6369.jpg (903.82 KiB) 1054 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1771
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 05 mei 2019 00:48

Voor het laatste deel van de februari-reportage gaan we naar Oorderen. Enfin, wat er van overschiet. Oorderen was ooit een dorp maar is volledig afgebroken om plaats te maken voor de havenindustrie. De plaatsnaam wordt wel nog gebruikt om specifieke technische installaties te localiseren, zoals in dit geval de splitsingsmast/overgangsmast in de hoogspanningslijn.
Tussen Lillo en Oorderen was de 150kV-lijn al buiten dienst en deels afgebroken. Op de plaatsen van de afgebroken masten waren de bouwwerken voor de nieuwe 380kV al begonnen.
Hier zien we toekomstige mast 4.
IMG_6379.jpg
IMG_6379.jpg (375.78 KiB) 1047 keer geschouwd
De oude fundering van 150kV mast 10 is nog niet uitgegraven, maar deze staat niet in de weg van de 380kV.
IMG_6380.jpg
IMG_6380.jpg (479.28 KiB) 1047 keer geschouwd
Mast 14 is al klaar.
IMG_6382.jpg
IMG_6382.jpg (325.54 KiB) 1047 keer geschouwd
Ook mast 15 en 16 zijn al klaar om kabels te ontvangen, al moeten er eerst nog katrollen ingehangen worden.
IMG_6384.jpg
IMG_6384.jpg (342.48 KiB) 1047 keer geschouwd
De splitsingsmast Oorderen. In februari was het deel richting Lillo reeds afgebroken, de lijn naar Zandvliet (links) was nog aangesloten.
IMG_6385.jpg
IMG_6385.jpg (284.95 KiB) 1047 keer geschouwd
Een nieuwe 380kV-mast naast de bestaande 150kV. Opnieuw valt op dat er amper een hoogteverschil is.
IMG_6387.jpg
IMG_6387.jpg (352.58 KiB) 1047 keer geschouwd
Eén van de 2 ondergrondse kabels richting Lillo was met een tijdelijke constructie aangesloten op het draadstel naar Zandvliet. Dit is de configuratie zoals ze bovengronds jarenlang bestaan heeft. Enkele weken na het nemen van deze foto is de kabel richting Lillo aangesloten op het draadstel naar Ekeren.
IMG_6388.jpg
IMG_6388.jpg (364.97 KiB) 1047 keer geschouwd
Detail van het overgangsstation (opstijgpunt in NL).
IMG_6390.jpg
IMG_6390.jpg (406.42 KiB) 1047 keer geschouwd
De februari 2019-reportage sluit ik af met 2 beelden van de nieuwe 380kV-masten, het nieuwe Belgische standaardmodel voor 380kV.
IMG_6392.jpg
IMG_6392.jpg (351.2 KiB) 1047 keer geschouwd
IMG_6393.jpg
IMG_6393.jpg (357.46 KiB) 1047 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1771
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 05 mei 2019 22:23

Voor de volgende aflevering van het Brabo-verhaal gaan we verder naar 4 mei 2019.
Op de oostelijke over van het kanaaldok ter hoogte van de Lillobrug is een grote kraan verrezen.
IMG_6435.jpg
IMG_6435.jpg (459.61 KiB) 997 keer geschouwd
Met deze kraan is de 140m hoge crossingmast van de 150kV-lijn afgebroken, op de grond rest er enkel nog wat schroot.
IMG_6430.jpg
IMG_6430.jpg (480.81 KiB) 997 keer geschouwd
De spanmast net voor de crossing staat er nu werkloos bij, zijn dagen zijn ook geteld.
IMG_6434.jpg
IMG_6434.jpg (548.62 KiB) 997 keer geschouwd
De westelijke crossingsmast staat er nog, de kabels hangen zielig naar beneden. Ook deze mast zal zeer spoedig verleden tijd zijn.
IMG_6436.jpg
IMG_6436.jpg (256.06 KiB) 997 keer geschouwd
Het moet hier allemaal snel gaan, de nog bestaande masten staan immers in de weg voor de nieuwe 380kV die gebouwd moeten worden. Mast 7 van de 380kV-lijn ligt al klaar voor montage.
IMG_6428.jpg
IMG_6428.jpg (454.37 KiB) 997 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1771
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 05 mei 2019 22:45

We gaan verder op de linkeroever, hier wordt mast 18 in de 150kV-lijn Kallo-Doel vervangen door 18N, een opstijgmast.
IMG_6427.jpg
IMG_6427.jpg (450.39 KiB) 992 keer geschouwd
De lijn Kallo-Doel werd sinds haar bouw uitgebaat met één draadstel op 36kV en één draadstel op 150kV. De 36kV was al enkele jaren geleden overbodig geworden (waarschijnlijk door een extra 380-36kV transfo in Doel). Lange tijd bestond de hulpvoeding van Doel bestond uit een 150kV-lijn uit Zandvliet en deze uit Kallo. Omdat de lijn naar Zandvliet moest omgebouwd worden naar 380kV besloot men de 2e hulpvoeding uit Ketenisse te laten komen. Het 36kV-draadstel werd dan ook omgebouwd naar 150kV en was zo goed als klaar om in gebruik te gaan. Maar toen gooide Brabo roet in het eten: In Doel kwam er een transfo 380-150kV bij waardoor de hulpvoeding uit Kallo met één draadstel voldoende werd.
De nieuwe eindmast 18N zaal dan ook maar voor één draadstel worden uitgerust. Tussen deze mast en de kerncentrale zullen beide draadstellen waarschijnlijk parallel gekoppeld worden.
IMG_6414.jpg
IMG_6414.jpg (445.45 KiB) 992 keer geschouwd
Zicht op het opstijgpunt aan mast 18N:
IMG_6410.jpg
IMG_6410.jpg (685.44 KiB) 992 keer geschouwd
De kabels naar de mast zijn vrij strak opgespannen. Een veerconstructie moet de mechanische spanning erop houden.
IMG_6412.jpg
IMG_6412.jpg (644.8 KiB) 992 keer geschouwd
De eindmast is wel voorzien om eventueel ooit een tweede draadstel te laten opstijgen. Toekomstvast voor het geval er ooit een industriële grootverbruiker in de buurt 150kV wil hebben.
IMG_6409.jpg
IMG_6409.jpg (500 KiB) 992 keer geschouwd
Op de vorige foto kon je het al zien; ook aan de 380kV is duchtig verder gebouwd.
Eerst nog een blik op mast 15N, dit wordt een dubbele harde aftak. De nieuwe 380kV-lijn hier wordt dus een T tussen Doel-Lillo-Mercator. In een latere fase zal deze aftak weer verdwijnen en wordt de lijn uit Lillo verder getrokken tot aan Mercator.
IMG_6425.jpg
IMG_6425.jpg (433.38 KiB) 992 keer geschouwd
Mast 5 is ook al klaar.
IMG_6408.jpg
IMG_6408.jpg (412.94 KiB) 992 keer geschouwd
Vanaf mast 5 gaat de lijn verder naar 4B, ook al gereed.
IMG_6395.jpg
IMG_6395.jpg (468.1 KiB) 992 keer geschouwd
Zijn broertje 4A moet nog van traversen worden voorzien.
IMG_6396.jpg
IMG_6396.jpg (499.26 KiB) 992 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3151
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Peter » 06 mei 2019 10:40

Mooie reportage! De vaart begint er daar nu goed in te komen :)

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1771
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 06 mei 2019 18:37

IMG_6404.jpg
IMG_6404.jpg (487.44 KiB) 935 keer geschouwd
IMG_6406.jpg
IMG_6406.jpg (455.77 KiB) 935 keer geschouwd
IMG_6398.jpg
IMG_6398.jpg (563.22 KiB) 935 keer geschouwd
IMG_6397.jpg
IMG_6397.jpg (441.02 KiB) 935 keer geschouwd
IMG_6407.jpg
IMG_6407.jpg (561.28 KiB) 935 keer geschouwd
IMG_6405.jpg
IMG_6405.jpg (556.1 KiB) 935 keer geschouwd
IMG_6403.jpg
IMG_6403.jpg (580.54 KiB) 935 keer geschouwd
IMG_6422.jpg
IMG_6422.jpg (424.98 KiB) 935 keer geschouwd
IMG_6419.jpg
IMG_6419.jpg (461.6 KiB) 935 keer geschouwd
IMG_6402.jpg
IMG_6402.jpg (542.45 KiB) 935 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2089
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Tom » 06 mei 2019 20:28

Mooie reportages! Nieuw en oud door elkaar.

Die kraan is werkelijk een monster, maar met de mast nu deels opgebouwd lijkt hij haast niet hoog genoeg :) .
Bijzonder ontwerp blijft het met die open structuur onderin de mast.

Mastbeeld van deze aansluiting
michel
380 kV
Loads: 1381
Aangesloten op: 14 mar 2015 17:27
Favoriete mastsoort: SEP 380kv donaumast 69-72

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door michel » 06 mei 2019 21:52

:love Leuke Opnames Shrek.Ruben en ik waren daar in December en zo te zien gaat het echt hard.Het broekstuk wordt erg open wat typisch is in Belgie.Volgens mij vangen ze dan minder wind of iets in die trend.Persoonlijk gaat mijn hartje alleen maar sneller kloppen als ik de nieuwe hoogspanningslijnen zie in Belgie/Duitsland.Hoekmast/opstijgpunten lekker dik.De Wintrackmasten(vind ik een meer passende naam voor de Belgische steunmasten dan die Nederlandse soepstengels)zijn lekker neo-vakwerk en storen totaal niet in het landschap.Dank voor het plaatsen.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1771
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 07 mei 2019 07:31

michel voegde de load toe::love Leuke Opnames Shrek.Ruben en ik waren daar in December en zo te zien gaat het echt hard.Het broekstuk wordt erg open wat typisch is in Belgie.Volgens mij vangen ze dan minder wind of iets in die trend.Persoonlijk gaat mijn hartje alleen maar sneller kloppen als ik de nieuwe hoogspanningslijnen zie in Belgie/Duitsland.Hoekmast/opstijgpunten lekker dik.De Wintrackmasten(vind ik een meer passende naam voor de Belgische steunmasten dan die Nederlandse soepstengels)zijn lekker neo-vakwerk en storen totaal niet in het landschap.Dank voor het plaatsen.
Bedankt voor de complimenten. Maar euh, willen we toch afspreken om die bezoedelde commerciële naam in Nederland te houden? Wij noemen het gewoon dubbelvlaggen met geïsoleerde armen (of geïsoleerde dubbelvlaggen als je wil), dat dekt de lading zonder kokhalsneigingen op te roepen ;)

Plaats reactie