Brabo en de Antwerpse haven

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3069
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Peter » 14 okt 2018 23:04

Dat worden indrukwekkende crossingsmasten 8-) Die worden echt enorm! Mooi om de bouw zo te kunnen volgen.

download/file.php?id=28386
Zie ik op deze foto in de verte al een nieuwe mast voor het Brabo project?

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1686
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 14 okt 2018 23:11

Peter voegde de load toe:
14 okt 2018 23:04
download/file.php?id=28386
Zie ik op deze foto in de verte al een nieuwe mast voor het Brabo project?
Nog even geduld... ;)

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1686
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 15 okt 2018 11:59

voltron voegde de load toe:
14 okt 2018 21:35
schilderen ze die masten rood wit als ze in elkaar zijn gezet?
Ik heb nog geen info, maar het zou goed kunnen. De Schelde is immers een VFR-route voor luchtverkeer waardoor er menig helikopter passeert. Opvallende schildering en gekleurde bollen blijken heel effectief tegen helikopters, misschien moet Tennet dat ook eens doen? :grin:

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3061
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Hans » 16 okt 2018 14:24

Zo dan, dat is indrukwekkend spul. :grotegrutten:
Gaaf dat je het hebt vastgelegd, zo kunnen we hier bij de noorderburen (waar een klein aanbestedingsprobleempje de wintrackjeuk nog lichtelijk vergroot) toch ook meegenieten van ongecensureerde brute infra zoals heel wat mensen het hier stiekem graag zien.

Die mastkop met een constructie die het midden houdt tussen een Y-top en een bliksembok lijkt bijna dertig meter breed. En als er alleen al tijdelijke fundamenten nodig zijn om de mastdelen een poosje op te laten rusten, dan wil je bijna niet weten wat de hele constructie straks gaat wegen. Hier gaan ze een zware windmolenhijskraan voor nodig hebben - en misschien nog wel meer, want als de mast 192 meter hoog wordt en de mastkop bestaat reeds uit zo'n groot onderdeel, dan moet je hijskraan minstens aftoppen op 220 meter en in staat zijn tot het liften van enkele tientallen tonnen naar die hoogte.

Dat wordt ongetwijfeld een van de meest iconische operaties in hoogspanningsland van het afgelopen decennium.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1686
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 18 okt 2018 21:41

We gaan verder op linkeroever. Ook hier zullen 2 vlagmasten de draden omhoog leiden naar de 192m-hoge donaumasten. De funderingen zijn al gereed voor deze 2 masten (4A en 4B).
De volgende mast komt ongeveer op de plaats te staan van de 150kV-mast midden op de foto. Deze is van de lijn Doel-Kallo die hier gedeeltelijk ondergronds gebracht zal worden.
IMG_6229.jpg
IMG_6229.jpg (549.28 KiB) 268 keer geschouwd
Zicht van de 150kV-lijn richting Doel. De mast op de voorgrond zal vervangen worden door een transitiemast. Het lijngedeelte links ervan verdwijnt ondergronds, de rest blijft zoals het is, inclusief de 160m hoge Deurganckdok-masten in de achtergrond.
IMG_6236.jpg
IMG_6236.jpg (415.25 KiB) 268 keer geschouwd
Nog 2 masten van Doel-Kallo die plaats moeten ruimen voor de nieuwe 380kV-lijn.
IMG_6211.jpg
IMG_6211.jpg (403.8 KiB) 268 keer geschouwd
Dan komen we aan de bestaande 380kV-lijn Mercator-Doel. In de eerste fase (het heet Brabo 2) takt de nieuwe lijn naar Lillo hierop aan. Later pas zal deze nieuwe lijn ook verder naar Mercator worden doorgetrokken.
De aftakking zal plaatsvinden aan deze nieuwe mast, 15N. links ervan, waar nu de 150kV nog loopt, komt nog een lagere mast om het ene draadstel richting Doel onder de lijn richting Lillo door te leiden.
IMG_6212.jpg
IMG_6212.jpg (441.27 KiB) 268 keer geschouwd
Nog een zicht op mast 15N en de te slopen mast 15 van Doel-Mercator.
IMG_6238.jpg
IMG_6238.jpg (378.1 KiB) 268 keer geschouwd
Als we hier richting Doel kijken zien we in de verte de huidige recordhouders onder de masten met 176m. De nieuwe masten aan de Lillo-Scheldeoversteek zullen heel erg op deze exemplaren gelijken.
IMG_6209.jpg
IMG_6209.jpg (426.49 KiB) 268 keer geschouwd
Doel-Mercator ter hoogte van Ketenisse. Hoewel hier niet onmiddelijk een nieuwe 380kV-lijn bijkomt zal de 150kV rechts toch verdwijnen.
IMG_6247.jpg
IMG_6247.jpg (514.62 KiB) 268 keer geschouwd
IMG_6242.jpg
IMG_6242.jpg (482.73 KiB) 268 keer geschouwd
Zicht op de post Ketenisse, van hieruit wordt het 36kV-net in dit deel van de haven gevoed. Al is gevoed misschien niet het juiste woord, de vele WKK's en windturbines zorgen dat er soms ook ingevoed wordt op deze post.
IMG_6240.jpg
IMG_6240.jpg (410.23 KiB) 268 keer geschouwd
In Ketenisse staat tweemaal 150/15 50MVA en tweemaal 150/36, deze laatste zijn stevige jongens van 125MVA.
IMG_6245.jpg
IMG_6245.jpg (502.37 KiB) 268 keer geschouwd
Vroeger werd de 150kV op Ketenisse afgetakt van de lijn naar Doel door een caravellemast. Deze is omgebouwd naar een gewone dubbelvlag sinds de aanleg van een ondergrondse kabel uit Kallo. Nu hangt de post Ketenissen in antenne op Kallo en passeert de 150kV-lijn naar Doel er gewoon.
IMG_6241.jpg
IMG_6241.jpg (500.56 KiB) 268 keer geschouwd
De lijn Kallo-Doel wordt vanaf hier tot mast 18 ondergronds gebracht. Iets meer dan 2 km voor 800.000€, duur grapje :shock:
IMG_6243.jpg
IMG_6243.jpg (498.74 KiB) 268 keer geschouwd
De voormalige caravellemast was vroeger het opstijgpunt voor 36kV. Tot vorig jaar was Doel op 36kV aangesloten op ketenisse. Nu er een 380/150 transfo in Doel bijgebouwd is is deze reservevoeding niet meer nodig. Men was bezig het 2e draadstel om te bouwen naar 150kV, maar omdat dit stukje lijn niet meer nodig is zijn deze werken dus voor niets geweest.
IMG_6244.jpg
IMG_6244.jpg (436.95 KiB) 268 keer geschouwd
De 36kV lijn naar Doel was ooit lijn 001-436, maar tegenwoordig dus geaard.
IMG_6246.jpg
IMG_6246.jpg (551.97 KiB) 268 keer geschouwd
De 150kV-kabel zal beschermd worden met stevige platen en een rode waarschuwingsplatiek.
IMG_6248.jpg
IMG_6248.jpg (505.68 KiB) 268 keer geschouwd
Een zicht op de 36kV-cabine.
IMG_6249.jpg
IMG_6249.jpg (523.75 KiB) 268 keer geschouwd
Als laatste nog een beeld van de ex-caravellemast. Let op de vlamboogpinnen die van 150kV naar 36kV zijn omgebouwd.
IMG_6250.jpg
IMG_6250.jpg (342.51 KiB) 268 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1686
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 18 okt 2018 21:45

Hans voegde de load toe:
16 okt 2018 14:24
Die mastkop met een constructie die het midden houdt tussen een Y-top en een bliksembok lijkt bijna dertig meter breed. En als er alleen al tijdelijke fundamenten nodig zijn om de mastdelen een poosje op te laten rusten, dan wil je bijna niet weten wat de hele constructie straks gaat wegen. Hier gaan ze een zware windmolenhijskraan voor nodig hebben - en misschien nog wel meer, want als de mast 192 meter hoog wordt en de mastkop bestaat reeds uit zo'n groot onderdeel, dan moet je hijskraan minstens aftoppen op 220 meter en in staat zijn tot het liften van enkele tientallen tonnen naar die hoogte.
Ik heb vernomen dat de Y-top 40,5 m breed is en de boventraverse 34m, je zat er dus niet ver naast. De ondertraverse is trouwens 45m breed van punt tot punt.
De hele mast weegt zon 570 ton, dat kan al tellen :)

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1686
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 18 okt 2018 21:45

voltron voegde de load toe:
14 okt 2018 21:35
schilderen ze die masten rood wit als ze in elkaar zijn gezet?
Blijkbaar toch niet, ze zullen wel uitgebreid voorzien worden van lampen, net zoals de Deurganckdok-masten.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1686
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 18 okt 2018 21:47

Nog meer goed nieuws voor liefhebbers van hoge masten: De haven gaat een nieuw dok bouwen op de plaats waar vandaag 2 380kV-lijnen lopen. Het dok wordt heel gelijkaardig aan het Deurganckdok, de masten ook 8-)
Noot: de 150kV-lijn ernaast zal hier ondergronds verdwijnen, maar dat mag de pret van nog eens 4 mega-masten niet drukken.

Afbeelding

captain007
110 kV
Loads: 129
Aangesloten op: 23 apr 2013 22:31
Favoriete mastsoort: donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door captain007 » 22 okt 2018 11:21

Dat dossier loopt toch al tientallen jaren. Ik vraag me echt af of ze het er nu wel door krijgen, want het loopt iedere keer bij de Raad van State vast. Ook een van de redenen dat het spookdorp Doel er nog steeds is.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1686
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 22 okt 2018 11:37

captain007 voegde de load toe:
22 okt 2018 11:21
Dat dossier loopt toch al tientallen jaren. Ik vraag me echt af of ze het er nu wel door krijgen, want het loopt iedere keer bij de Raad van State vast. Ook een van de redenen dat het spookdorp Doel er nog steeds is.
Het dossier loopt inderdaad al jaren, maar het grote verschil is dat men vroeger nog extra havencapaciteit in ontwikkeling had aan de Berendrechtsluis, het Verrrebroekdok en het Deurganckdok. Tegenwoordig zijn al die plaatsen ook volgebouwd en gaat het niet-bestaan van het Saeftinghedok echt geld- en banenverlies betekenen. Eens dat het grote geld erachter zit zal het wel snel vooruit gaan.

Plaats reactie