Pagina 5 van 21

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 24 jan 2018 22:00
door michel
Dweep schreef:
24 jan 2018 21:35
Shrek schreef:
22 jan 2018 16:43
(België heeft dus 8 masten staan die hoger zijn dan het hoogste exemplaar in NL :vlaming: )
:kopstoter: waarom de lucht in als je ook onder dor grond kan? Hoe hoog hadden de masten dan niet moeten zijn van de lijn Maasvlakte Westerlee als deze het Calandkanaal en Nieuwe Waterweg overstaken?

Wel erg mooie foto reportage :DD het blijft indrukwekkend
Dan hadden wij een prachtige crossing met 4 gehoornde masten waarvan er 3 minimaal 130 meter moesten gaan worden.Alleen de Gemeente
Rotterdam stak daar een stokje voor en uiteindelijk werden dat(helaas)ondergrondse kabels.Maar met een mooie crossing nabij de BP en 2 gigan-
tische hoekmasten,een lijnreconstructie ivm met de Betuweroute,en parallel lopende lijnen naar de Maasvlakte-centrale toe hebben wij ook echt
niks te klagen.Ik werk zelf al bijna 17jaar naast een crossingsmast(nummer 4) van de lijn Alblasserdam-Arkel-Dordrecht en kan er geen genoeg van
krijgen.Wellicht krijgen wij over een paar jaar een leuke crossing over de Vlake,Zeeland.

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 25 jan 2018 10:02
door Knarvel
Dweep schreef::kopstoter: waarom de lucht in als je ook onder dor grond kan? Hoe hoog hadden de masten dan niet moeten zijn van de lijn Maasvlakte Westerlee als deze het Calandkanaal en Nieuwe Waterweg overstaken?
Omdat de aanleg van een bovengrondse lijn uiteindelijk toch (veel) goedkoper is (Elia-argument) en zeg nou zelf, het is toch ook veel mooier! (hsn-argument).

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 25 jan 2018 10:18
door Shrek
Knarvel schreef:
25 jan 2018 10:02
Dweep schreef::kopstoter: waarom de lucht in als je ook onder dor grond kan? Hoe hoog hadden de masten dan niet moeten zijn van de lijn Maasvlakte Westerlee als deze het Calandkanaal en Nieuwe Waterweg overstaken?
Omdat de aanleg van een bovengrondse lijn uiteindelijk toch (veel) goedkoper is (Elia-argument) en zeg nou zelf, het is toch ook veel mooier! (hsn-argument).
En soms is een ondergrondse lijn ook gewoon onmogelijk. Elia heeft in het kader van de MER-studie voor dit project de analyse moeten maken van een ondergrondse 380kV Zandvliet-Lillo. Er blijken gewoon te veel gas- en oliepijpleidingen in de grond te zitten in de haven om er nog een brede 380kV-corridor ingepast te krijgen.

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 25 jan 2018 20:26
door Shrek
Nog een vergeten fotootje: de crossing van het Schelde-rijnkanaal. Deze 150kV-masten zullen door 380kV vervangen worden, maar het zal net als nu geen spectaculair hoge mast worden.

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 26 jan 2018 05:24
door Dweep
Shrek schreef:
25 jan 2018 10:18
Knarvel schreef:
25 jan 2018 10:02
Dweep schreef::kopstoter: waarom de lucht in als je ook onder dor grond kan? Hoe hoog hadden de masten dan niet moeten zijn van de lijn Maasvlakte Westerlee als deze het Calandkanaal en Nieuwe Waterweg overstaken?
Omdat de aanleg van een bovengrondse lijn uiteindelijk toch (veel) goedkoper is (Elia-argument) en zeg nou zelf, het is toch ook veel mooier! (hsn-argument).
En soms is een ondergrondse lijn ook gewoon onmogelijk. Elia heeft in het kader van de MER-studie voor dit project de analyse moeten maken van een ondergrondse 380kV Zandvliet-Lillo. Er blijken gewoon te veel gas- en oliepijpleidingen in de grond te zitten in de haven om er nog een brede 380kV-corridor ingepast te krijgen.
Je antwoord kan ik wel wat mee, dit corridor is even wat meer transport vermogen dan een 380kV kable van opwek-eenheid MSEC Rotterdam bij Pernis (422MW) naar TenneT station Simonshaven. Deze kabels passeren enorm veel (veelal chemicaliën zoals chloor, nafta, ethyleen en ander bah) leidingen en spoorstaven ondergronds, maar dit viel te ondervangen door bijvoorbeeld de kathodische bescherming te verbeteren van risico leidingen en spoorstaven van Prorail.

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 26 jan 2018 15:40
door CS
@Dweep: Vergeet in de haven van Antwerpen de NAVO leidingen niet!

Hun juiste plaats is niet gekend enkel werd Elia ingelicht dat NAVO op de hoogte diende te worden gehouden. NAVO heeft het recht op weigering of verbod, zonder dat ze zich ooit dienen of zullen verantwoorden. Dit laatste vind zijn logica in het feit dat de juiste ligging naar plaats en diepte van de Navo leidingen geheim is en dient te blijven.

Het maakt het plaatsen van kabels zoals aangelegd voor het Stevin project daardoor in concreto onmogelijk.

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 26 jan 2018 17:24
door Shrek
Over NAVO gesproken: onlangs bracht de secretaris generaal een bezoekje aan het Von Karmann-instituut. Wegens jarenlange samenwerking voor de ontwikkeling van allerlei wapentuig ofzoiets, dat is niet meteen mijn interessegebied. Enkele fotos zijn te zien op de flickr van de NAVO: https://www.flickr.com/photos/nato/3723 ... otostream/

Maar wat zien we daar als we wat inzoomen? Een schets van de nieuwe Scheldecrossing die daar toevallig getest werd in een windtunnel !
We zien dus een donaumast die zeer sterk gelijkt op de bestaande crossings aan het Deurganckdok. Het zou me niet verbazen moest hij door dezelfde mensen ontworpen zijn :)

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 11 feb 2018 21:02
door Shrek
Gevonden op de twitter van Elia: een foto van een model van één van de nieuwe crossingsmasten.
Afbeelding

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 11 feb 2018 21:36
door michel
Shrek schreef:
11 feb 2018 21:02
Gevonden op de twitter van Elia: een foto van een model van één van de nieuwe crossingsmasten.
Afbeelding
:uunk: :uunk: :uunk: wat een gigant gaat dat worden,zeg!Desondanks dat er wat 150kv lijnen gaan sneuvelen vind ik dit het offer meer dan waard.
Complimenten voor Elia.

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 11 feb 2018 22:47
door Hans
Kom ik aan met die lullige IJC 220 S+0 dennenboom van 42 meter in 1:15 van net over 400 latjes...
Welke Belgische modelbouwer is daar helemaal los gegaan? En belangrijker: tegen welk tarief heeft ie dat gedaan? :phew: