Tot slot het laatste deel van de reportage.
Omdat de 150kV-lijn tussen aftak Oorderen en Lillo afgebroken wordt ten voordele van de 380kV-lijn, moet er een vervanging komen om Ekeren en 7e havendok uit het noorden te voeden. Daarom wordt er een nieuwe 150kV-kabel getrokken vanuit Lillo naar een nieuw opstijgpunt nabij Oorderen. De kabel moet het kanaaldok kruisen ter hoogte van de Lillobrug, normaal gezien zou zoiets een zeer dure en complexe gestuurde boring vragen, maar hier had Elia een meevallertje: de kabels kunnen geïnstalleerd worden in een technische ruimte van de Tijsmanstunnel van snelweg R2. Hier zien we de kabelwerken bij de westelijke ventilatieschacht van de tunnel.
- 20180121_163342.jpg (493.03 KiB) 12715 keer bekeken
Dan terug naar de af te breken lijn Oorderen-Lillo. Hier zien we de aankomst bij de post Lillo.
- IMG_5816.jpg (426.66 KiB) 12715 keer bekeken
Dan een zicht op de post Lillo. Centraal zien we het 380kV-GIS in opbouw, ervoor staan de aankomstportalen van de lijn naar Solvay, links de af te breken lijn en rechts het korte lijntje naar Bayer. De 380-150 transformator is al geleverd, hij moet nog eventjes geduld hebben vooraleer hij zal kunnen werken.
- IMG_5820.jpg (559.13 KiB) 12715 keer bekeken
Het 150kV-veld bestaat uit 2 delen: een stuk GIS en een stuk AIS. Elektrisch gezien lopen de rails wel gewoon door.
Het 150kV-gis zit in het grijze gebouw in de achtergrond.
- IMG_5823.jpg (476.13 KiB) 12715 keer bekeken
Enkel de allergrootste bedrijven in de haven hebben hun eigen 150kV-aansluiting, de meesten hangen echter op 36kV. HEt uitgebreide 36kV-net wordt onder andere gevoed door deze twee 150-36 kV transfos van 125MVA elk.
- IMG_5826.jpg (430.83 KiB) 12715 keer bekeken
Dan hebben we nog de lijn richting Solvay, hiervoor werd enkele jaren geleden al een nieuwe eindmast gebouwd wanneer het GIS in gebruik werd genomen. De nieuwe eindmast hield al rekening met de komst van de 380kV.
De nieuwe 380kV-lijn zal boven de lijn richting Solvay passeren, op ongeveer deze plek.
- IMG_5818.jpg (477.8 KiB) 12715 keer bekeken
Voor de lijn Lillo-Mercator komen er 3 masten op de rechteroever, 2 lage vlagmasten en één donau van 192m. Voor de lage masten wordt de fundering al uitgegraven.
- IMG_5824.jpg (382.82 KiB) 12715 keer bekeken
De hoge donaumast van de nieuwe Scheldecrossing komt hier in de buurt te staan. Er is al een grote betonplaat gestort, ik vermoed als ondergrond om een stevige kraan op te zetten.
- IMG_5817.jpg (370.67 KiB) 12715 keer bekeken
Dan nog even een kijkje op de lijn Lillo-Solvay, hier verandert in principe niets aan met het Brabo-project. Enkele masten hebben een verlaagde top, dit doet een beetje Amerikaans aan.
- IMG_5807.jpg (341.15 KiB) 12715 keer bekeken
Dn de aankomst bij Solvay, tot enkele jaren terug was het linkerdraadstel in gebruik op 36kV en het rechter op 150kV. De belasting van Solvay is echter gestegen en nu zijn ze allebei op 150kV.
- IMG_5806.jpg (449.14 KiB) 12715 keer bekeken
De eindmast bij Solvay is een speciaal exemplaar. Oorspronkelijk was het de bedoeling de 380-kV lijn Zandvliet-Lillo langs hier te bouwen, deze zou dan aan de andere kant van de weg komen te staan. Het stukje van Lillo-Solvay tussen de eindmast en de post had dan in de weg gezeten voor deze 380kV-lijn. Bij de ombouw van 36kV naar 150kV van draadstel 2 van Lillo-Solvay werd er alvast rekening gehouden met de nood om van de eindmast een opstijgpunt te maken.
- IMG_5805.jpg (365.12 KiB) 12715 keer bekeken
Dan een zicht op de linkeroever, ik had helaas geen tijd om er naartoe te gaan.
We zien hier de 150kV-lijn Doel-Ketenisse. Hiervan zal een stukje ondergronds gebracht worden om de 380kV-lijn mogelijk te maken. in de 2e fase van het project (Brabo 2) sluit de 380kV-lijn na de Scheldeoversteek aan op de bestaande lijn Doel-Mercator, waarvan je hier midden op de foto de hoekmast waarop aangesloten wordt kan zien. Pas in een latere fase (Brabo 3) zal de nieuwe 380kV-lijn verder getrokken worden tot in Mercator.
De crossingmast op linkeroever zal ergens op de linkerkant van deze foto verrijzen.
- IMG_5814.jpg (343.9 KiB) 12715 keer bekeken
Dan een blik vanuit het dorpje Lillo (of wat daarvan over blijft sinds de havenuitbreiding van de jaren '60).
Eerst een foto van de Schelde in zuidelijke richting, daarna een super-professionele
render door mezelf gemaakt van waar de nieuwe crossing ongeveer gaat komen.
- 20180121_160702orig.jpg (352.28 KiB) 12715 keer bekeken
- 20180121_160702.jpg (367.67 KiB) 12715 keer bekeken
Dan nog een blik op de centrale van Doel.
- IMG_5813.jpg (323.46 KiB) 12715 keer bekeken
Het Deurganckdok met zijn 3 gigantische crossings.
- IMG_5808.jpg (341.86 KiB) 12715 keer bekeken
Tot slot van deze reportage een zicht op de -momenteel- hoogste masten van de Benelux: 178m voor de 2 donaus achteraan.
- IMG_5811.jpg (376.75 KiB) 12715 keer bekeken