Pagina 18 van 21

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 19 sep 2020 20:40
door Hans
Toliman schreef:
18 sep 2020 18:01
Which is the length of the powerline span of Brabo across Schelde river?

Die kan je eenvoudig opmeten met een redelijke precisie in Google Earth. De tool met de lineaal is nauwkeurig genoeg voor tien meter. Bij objecten zo groot als spanvelden is dat voldoende nauwkeurig om er daadwerkelijk wat aan te hebben.

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 19 sep 2020 23:14
door Shrek
Toliman schreef:
18 sep 2020 00:54
Why are these crossing pylons not equipped with a staircase for better access to the top?

P.S:: As you can see on https://www.emporis.com/city/100543/ant ... -buildings there are several electricity pylons taller than 100 metres in Antwerp?
Het blijkt dat langs buiten klimmen, met een rail voor het anti valsysteem, zelfs sneller gaat dan een trap. Die trap is dus niet meer nodig.

PS: die lijst is onvolledig, er zijn nog meer masten van >100m in de haven dan diegenen uit de lijst.

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 20 sep 2020 05:23
door Toliman
Is it planned to install antennas for cell phone transmitters or other radio services on the towers of Brabo powerline crossing?

@Shrek: It would be a great idea, if you could please make a list of all electricity pylons in Antwerp taller than 100 metres.

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 27 okt 2020 00:43
door Shrek
Elia heeft intussen een visualisatie gemaakt van Brabo3, de projectfase waarbij de nieuwe 380kV-lijn van Liefkenshoek tot Mercator wordt verlengd.
De laatste keer dat ze zoiets maakten bij Stevin was het nog een onhandig programma dat zelfs niet op elke PC wou werken, vandaag is het een handige site:

https://elia.projectatlas.app/brabo-iii ... ,11.19,0,0

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 27 okt 2020 17:58
door Hans
Sterker nog, dit is hetzelfde programma en dezelfde software(fabrikant) als welke door Tennet wordt gebruikt in de animaties van netprojecten bij de noorderburen. :phew:
Uitstekend stukje inzicht. Dat belooft een interessante voortzetting van het lopende project.

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 27 okt 2020 23:22
door Tom
Dat viel me ook op. Mooie "zomerse" plaatjes. De hoekmasten zijn wel stevige exemplaren vergeleken met de slanke compactmasten :grin: .

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 28 okt 2020 15:01
door voltron
vrij uniek toch 3x380 kv naast elkaar op zo n lang stuk

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 28 okt 2020 15:18
door Shrek
voltron schreef:
28 okt 2020 15:01
vrij uniek toch 3x380 kv naast elkaar op zo n lang stuk
2 lijnen met telkens 2 draadstellen van 3000MVA hadden ook gekund, maar dat is complexer om te bouwen en veel duurder in deze situatie.
De bestaande 150kV onder de grond en dan één nieuw draadstel 3000MVA is momenteel voldoende en veel minder werk.

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 09 nov 2020 23:13
door Shrek
Vorig weekend ben ik weer even naar Antwerpen geweest, hierbij de oogst:

Bij de snelweg in Melsele zien we de huidige 150kv-lijn Kallo-Mercator die binnenkort vervangen zal worden door een nieuwe 380kV-lijn in het kader van de 3e fase van het Brabo-project. Deze mast is al niet meer de originele uit 1972 maar werd later gebouwd bij aanleg van de snelweg.
IMG_7518.jpg
IMG_7518.jpg (848.51 KiB) 7448 keer bekeken
Wat verderop zien we mast 22M die één van de 380kV-lijnen over het Waaslandkanaal leidt. Deze lijn zal niet veranderen in het kader van het Brabo-project.
IMG_7521.jpg
IMG_7521.jpg (757.16 KiB) 7448 keer bekeken
Dan komen we bij Kallo. De hoge mast op de voorgrond zat vroeger in de lijn naar Mercator, om één of andere gekke reden kruiste die de lijn naar Zwijndrecht net voor de post Kallo. Nu zit hij in de lijn naar Zwijndrecht en zal omgebouwd worden naar een transitiemast. De laatste tientallen meter tot Kallo zullen ondergronds verlopen. Tussen de hoge mast en het rode gebouw komt immers de nieuwe 380kV-lijn te staan.
IMG_7546.jpg
IMG_7546.jpg (870.38 KiB) 7448 keer bekeken
Vandaag wordt Kallo gevoed door 2 draadstellen vanuit Mercator. In de nieuwe situatie zal van de nieuwe 380kV-lijn één draadstel uit Mercator nog op 150kV bedreven worden, het andere wordt vervangen door dit:
IMG_7549.jpg
IMG_7549.jpg (868.51 KiB) 7448 keer bekeken
De post Kallo werd hier ooit gebouwd om de kolen- en oliecentrale op het 150kV-net te hangen. Sinds de sluiting van de centrale liggen de voormalige aansluitlijnen er werkloos bij.
IMG_7543.jpg
IMG_7543.jpg (839.26 KiB) 7448 keer bekeken
IMG_7544.jpg
IMG_7544.jpg (896.41 KiB) 7448 keer bekeken
De centrale, ooit goed voor 560MW, stond ooit midden in dit beeld.
IMG_7548.jpg
IMG_7548.jpg (840.02 KiB) 7448 keer bekeken
De masten van de voormalige lijnen naar de centrale staan uiteraard op de slooplijst, maar ook de lijn met 4 draadstellen richting Ketenisse zal afgebroken en vervangen worden door een 380kV-lijn.
IMG_7545.jpg
IMG_7545.jpg (872.28 KiB) 7448 keer bekeken
De lijn richting Ketenisse heeft voor enkele masten een meelifter die de total-raffinaderij op de andere oever voedt. Deze meelifter zal ondergronds gebracht worden.
IMG_7541.jpg
IMG_7541.jpg (864 KiB) 7448 keer bekeken
Jammer dat deze mooie 150kV-dubbelvlaggen plaats moeten maken, maar de nieuwe 380kV-exemplaren mogen er best zijn, zeker de hoekmOH MY GOD WAT DOET DAT MISBAKSEL HIER?
IMG_7539.jpg
IMG_7539.jpg (876.14 KiB) 7448 keer bekeken
Ik ben dus net op de lelijkste mast van het land gestoten. Wat bezielt Elia nu om zoiets te bouwen? Ze hebben toch echt betere ontwerpen in de kast liggen?
IMG_7528.jpg
IMG_7528.jpg (845.12 KiB) 7448 keer bekeken
Maar al snel wordt het duidelijk, deze mast hoort bij het opleidingscentrum van Engie, het vroegere fabricom.
IMG_7538.jpg
IMG_7538.jpg (864.2 KiB) 7448 keer bekeken
Bah, zo'n mormels horen niet thuis in België. Gelukkig zullen ze nooit deel zijn van het elektriciteitsnet.
IMG_7525.jpg
IMG_7525.jpg (805 KiB) 7448 keer bekeken
Nog even terugkijkend op Kallo, het uitzicht zal er hier over enkele jaren helemaal anders uizien.
IMG_7535.jpg
IMG_7535.jpg (755.14 KiB) 7448 keer bekeken
Vandaag ligt er al één kabelverbinding tussen Kallo en Ketenisse, er wordt nog een tweede bijgelegd wanneer de bovengrondse lijn vervangen wordt door 380kV.
IMG_7532.jpg
IMG_7532.jpg (1.23 MiB) 7448 keer bekeken
Mast 24 van de bestaande 380kV is een dikke jongen.
IMG_7536.jpg
IMG_7536.jpg (772.86 KiB) 7448 keer bekeken
Op mast 4 gaat de lijn over van 4-draadstlmasten naar 2-draadstelmasten. De bedoeling was ooit om hier nog 2 extra eenheden van de kolencentrale te bouwen, maar dat is nooit gebeurd. Aan de rechterkant van de mast zie je een draadstel eindigen dat tot 2002 op 36kV bedreven werd. Het stuk van hier tot Ketenisse is toen omgebouwd naar 150kV, maar van hier tot Kallo koos men ervoor om een nieuw draadstel aan de ander kant van de mast te bouwen ipv het 36kV-draadstel te upgraden.
Op de plek van deze mast komt een stevige 380kV-hoekmast.
IMG_7526.jpg
IMG_7526.jpg (798.09 KiB) 7448 keer bekeken
Mast 5 laat duidelijk zien dat het ene draadstel oorspronkelijk naar de andere kant van de mast hing en nu een beetje scheef hangt.
IMG_7527.jpg
IMG_7527.jpg (820.27 KiB) 7448 keer bekeken
De bewolking is niet ideaal voor fotografie, maar gelukkig begint het langzaam op te klaren.
IMG_7524.jpg
IMG_7524.jpg (782.37 KiB) 7448 keer bekeken
Som moet je geweldig hard zoeken om te weten te komen waar die grondkabel nu toch ligt, soms is het gelukkig ook wat eenvoudiger.
IMG_7554.jpg
IMG_7554.jpg (1.23 MiB) 7448 keer bekeken

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Geplaatst: 11 nov 2020 00:04
door Tom
Mooie reportage.
Is het vanwege de "kattenoren" dat je de die oefenmast maar niks vind? Of het veel te kleine onderstuk? :grin: