Brabo en de Antwerpse haven
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Zo nog net voor ik op vakantie vertrek (richting Stevin en omgeving ) het laatste stukje van de voortgangsreportage van Brabo2.
In Zandvliet moet er aan de lijn Zandvliet-Doel nog wat gesleuteld worden. Hier komt een 2-verdieps mast om draadstel 65 van Lillo-Zandvliet over draadstel 26 van Doel-Zandvliet te leiden. Maar momenteel is er nog niets van te zien, buiten dan deze ene mast die dat bewuste draadstel 65 zal dragen. Het hele Brabo-project dient om meer elektriciteit te kunnen invoeren/uitvoeren richting Nederland. Vandaag staan er op de grens 2 dwarsregeltransfos van 1400MVA, stevige jongens dus, maar niet toereikend. Op de voorgrond zie je de bouwplaats van één van twee extra exemplaren, zodat hier in de toekomst een duizelingwekkende 5600MVA kan in bedwang gehouden worden.
Om de stroom komende uit Nederland mooi te kunnen verdelen over de 4 dwarsregeltransfo's wordt er voor elk draadstel een volledig nieuw 380kV-GIS gebouwd, deze zullen ook onderling gekoppeld worden om zo makkelijk te kunnen schakelen. De huidige NL-post (2 scheiders en één schakelaar) gaat dus verdwijnen en wordt vervangen door deze 2 GIS'en.
Eindmast 17A van de lijn richting Rilland kan blijven staan, maar zal dus in de toekomst niet meer rechtstreeks met de transfo's verbonden zijn. De lijn Zandvliet-Rilland is één van de zwaarst belaste van het hele land, daarom hangen hier ook temperatuursensoren om alles in het oog te houden zodat men echt tot het uiterste kan belasten. De definitieve oplossing hier zal echter het vervangen van de geleiders zijn, zodat deze de nieuwe standaard van 4000A aankunnen. Dit zal gebeuren eens de werken in Rilland en Zandvliet zelf achter de rug zijn. In de haven zelf is het tracé van de nieuwe hoogspanningslijn licht uitdagend te noemen, maar ter hoogte van Berendrecht is het eigenlijk heel simpel. Dit gedeelte was dan ook als eerste klaar, met de gekende geïsoleerde mastarmen. Deze mooie exemplaren staan op enkele meter van de Nederlandse grens. Wat verder naar het noorden, ter hoogte van het dorp Zandvliet, is er iets raars aan de hand. De nieuwe 380kV-lijn is hier ook volledig afgewerkt, maar enkele oude masten van de vroegere 150kV lijn zijn blijven staan. Bij 2 exemplaren is de volledige masttop weggehaald, bij eentje zijn enkel de traversen verwijderd. Ik heb geen flauw idee wat de bedoeling hiervan is, iemand die het wel weet? Daarmee zijn we aan het einde gekomen van deze voorjaarsupdate van de werken aan Brabo-2. Deze zomer zal ik zeker nog eens teruggaan, er beweegt immers veel op het terrein.
De afsluitende foto is een zicht op het Schelde-Rijnkanaal, met links de 93m hoge mast 39.
In Zandvliet moet er aan de lijn Zandvliet-Doel nog wat gesleuteld worden. Hier komt een 2-verdieps mast om draadstel 65 van Lillo-Zandvliet over draadstel 26 van Doel-Zandvliet te leiden. Maar momenteel is er nog niets van te zien, buiten dan deze ene mast die dat bewuste draadstel 65 zal dragen. Het hele Brabo-project dient om meer elektriciteit te kunnen invoeren/uitvoeren richting Nederland. Vandaag staan er op de grens 2 dwarsregeltransfos van 1400MVA, stevige jongens dus, maar niet toereikend. Op de voorgrond zie je de bouwplaats van één van twee extra exemplaren, zodat hier in de toekomst een duizelingwekkende 5600MVA kan in bedwang gehouden worden.
Om de stroom komende uit Nederland mooi te kunnen verdelen over de 4 dwarsregeltransfo's wordt er voor elk draadstel een volledig nieuw 380kV-GIS gebouwd, deze zullen ook onderling gekoppeld worden om zo makkelijk te kunnen schakelen. De huidige NL-post (2 scheiders en één schakelaar) gaat dus verdwijnen en wordt vervangen door deze 2 GIS'en.
Eindmast 17A van de lijn richting Rilland kan blijven staan, maar zal dus in de toekomst niet meer rechtstreeks met de transfo's verbonden zijn. De lijn Zandvliet-Rilland is één van de zwaarst belaste van het hele land, daarom hangen hier ook temperatuursensoren om alles in het oog te houden zodat men echt tot het uiterste kan belasten. De definitieve oplossing hier zal echter het vervangen van de geleiders zijn, zodat deze de nieuwe standaard van 4000A aankunnen. Dit zal gebeuren eens de werken in Rilland en Zandvliet zelf achter de rug zijn. In de haven zelf is het tracé van de nieuwe hoogspanningslijn licht uitdagend te noemen, maar ter hoogte van Berendrecht is het eigenlijk heel simpel. Dit gedeelte was dan ook als eerste klaar, met de gekende geïsoleerde mastarmen. Deze mooie exemplaren staan op enkele meter van de Nederlandse grens. Wat verder naar het noorden, ter hoogte van het dorp Zandvliet, is er iets raars aan de hand. De nieuwe 380kV-lijn is hier ook volledig afgewerkt, maar enkele oude masten van de vroegere 150kV lijn zijn blijven staan. Bij 2 exemplaren is de volledige masttop weggehaald, bij eentje zijn enkel de traversen verwijderd. Ik heb geen flauw idee wat de bedoeling hiervan is, iemand die het wel weet? Daarmee zijn we aan het einde gekomen van deze voorjaarsupdate van de werken aan Brabo-2. Deze zomer zal ik zeker nog eens teruggaan, er beweegt immers veel op het terrein.
De afsluitende foto is een zicht op het Schelde-Rijnkanaal, met links de 93m hoge mast 39.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Heeft dat niet te maken met de afstand tussen de oude masten en de nieuwe lijn?Shrek schreef: ↑19 jul 2020 02:15Wat verder naar het noorden, ter hoogte van het dorp Zandvliet, is er iets raars aan de hand. De nieuwe 380kV-lijn is hier ook volledig afgewerkt, maar enkele oude masten van de vroegere 150kV lijn zijn blijven staan. Bij 2 exemplaren is de volledige masttop weggehaald, bij eentje zijn enkel de traversen verwijderd. Ik heb geen flauw idee wat de bedoeling hiervan is, iemand die het wel weet?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat op het grootste gedeelte van het tracé de nieuwe lijn exact op de plaats van de oude kwam en er dus pas geleiders konden getrokken worden zodra de oude masten volledig weg waren.
Op de plaats waar er nog (delen van) de oude masten staan, is het nieuwe tracé een beetje opgeschoven, waardoor het niet echt nodig was dat de oude masten volledig weg waren.
Waarom ze die dan gedeeltelijk verwijderen, maar niet in z'n geheel, zal eerder met praktische beslommeringen te maken hebben veronderstel ik.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
de 2 kabel variant ziet er zo op de foto's rustiger uit dan de 4 bundels in de buurt van Brugge
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Die hoekmast bij het kanaal ziet er fraai uit! En die staat letterlijk op slechts een paar meter van de Nederlandse grens
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Ja, daar sluit ik me ook bij aan.
Bedankt voor de update weer.
Bedankt voor de update weer.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Het stukje Liefkenshoek-Lillo is vandaag onder spanning gezet, joepie!
Hiermee staat er nu 380kV op de hoogste masten van de Benelux
Hiermee staat er nu 380kV op de hoogste masten van de Benelux
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Why are the huge crossing pylons of Brabo not painted in red and white colours as other towers of this size? Why do they have such an usual lattice pattern, which one can however find at some radio towers in the UK and Belgium?
Re: Brabo en de Antwerpse haven
De regel in België is eenvoudig: als de mast verlichting heeft is een obstructieschildering niet nodig. De felle lampen trekken immers nog meer de aandacht dan gekleurde profielen. Deze masten hebben dan, net als hun collega's aan het Deurganckdok op 2 niveaus verlichting.
Het specifieke vakwerk hier is bewust open gelaten om de visuele impact van de masten te verkleinen. Door vernuftig gebruik van speciale profielen en een goed berekend krachtenspel was het mogelijk heel grote openingen in het vakwerk te maken zonder aan sterkte in te boeten.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Why are these crossing pylons not equipped with a staircase for better access to the top?
P.S:: As you can see on https://www.emporis.com/city/100543/ant ... -buildings there are several electricity pylons taller than 100 metres in Antwerp?
P.S:: As you can see on https://www.emporis.com/city/100543/ant ... -buildings there are several electricity pylons taller than 100 metres in Antwerp?
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Which is the length of the powerline span of Brabo across Schelde river?