Brabo en de Antwerpse haven

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2033
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 22 jun 2020 22:40

Hans voegde de load toe:
22 jun 2020 22:36
Wat ik minstens zo interessant vind is de overweging om de afspanmasten in daverend roodwit te schilderen, maar de veel hogere kruisingsmasten mogen het doen met een laag standaardgrijs. Er zullen wel markeringslampen op staan te blazen en er hangen ook markeringsballen in de bliksemdraden, maar toch trekt het de aandacht dat de kruisingsmasten juist zo min mogelijk de aandacht trekken.

Heeft iemand anders toevallig naar deze keuze gevraagd tijdens het bezoek vorig jaar?
Het is gewoon de Belgische wetgeving: boven een bepaald hoogte zijn de felle lampen verplicht en als je felle lampen hebt hoeft de schildering niet meer.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2033
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 22 jun 2020 23:12

We steken nu de Schelde over naar Lillo. Ook aan deze kant zijn de vlagmasten zo goed als afgewerkt, vanaf mast 1A werden zelfs de geleiders richting station Lillo al getrokken.
IMG_6898.jpg
IMG_6898.jpg (844.2 KiB) 3393 keer geschouwd
De geleiders zelf hangen er al, afstandhouders moeten nog aangebracht worden.
IMG_6899.jpg
IMG_6899.jpg (820.07 KiB) 3393 keer geschouwd
Het nodige gereedschap staat klaar om ook mast 1B met Lillo te verbinden.
IMG_6900.jpg
IMG_6900.jpg (1.01 MiB) 3393 keer geschouwd
De aarddraad hangt zelfs al op de remtrommels.
IMG_6901.jpg
IMG_6901.jpg (924.82 KiB) 3393 keer geschouwd
Iets verderop ligt ook een bobijn geleiders klaar, 1450m is ruim genoeg om de 200m lange overspanning met één draadstel bundelgeleiders (oftewel 6 geleiders) uit te rusten.
IMG_6902.jpg
IMG_6902.jpg (911.93 KiB) 3393 keer geschouwd
Dit is een "normale" HTLS geleider, dit is dus niet de staalversterkte geleider van de Scheldekruising, die kan je enkele pagina's terug bewonderen.
IMG_6904.jpg
IMG_6904.jpg (759.13 KiB) 3393 keer geschouwd
Dus: beneden de 943mm² UHC AMS, boven de 989mm² ACSR
IMG_6905.jpg
IMG_6905.jpg (902.18 KiB) 3393 keer geschouwd
De nylon trekkoorden waarmee onder andere katrollen en ander gereedschap de mast in gehesen worden.
IMG_6908.jpg
IMG_6908.jpg (1.22 MiB) 3393 keer geschouwd
De aarddraad wordt op de grond al samengesteld, dus eerst dempers en ballen voor ie de lucht in gaat.
IMG_6909.jpg
IMG_6909.jpg (1.36 MiB) 3393 keer geschouwd
Zelfs de verankering aan het portiek van station Lillo is al geperst, hij hoeft enkel maar omhoog gehangen te worden.
IMG_6916.jpg
IMG_6916.jpg (1.29 MiB) 3393 keer geschouwd
Tot slot nog een beeld van de hele bollenwinkel die omhoog hangt boven de Scheldelaan. Dit is geen overbodige luxe gezien de vele helikopters die hier gaspijpleidingen controleren. Helikopters in hoogspanningsleidingen, dat willen we hier niet, dat is meer iets voor het Nederlandse leger :vlaming:
IMG_6914.jpg
IMG_6914.jpg (661.47 KiB) 3393 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3216
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Peter » 22 jun 2020 23:50

Mooie reportage! Dat is inderdaad een aardige bollenwinkel zo... markeringsbollen in geleiders zie je niet zo vaak. Verder valt het me op dat er enkelvoudige geleiders de schelde overgaan i.p.v. twee of vierbundels?

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2033
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 22 jun 2020 23:54

Peter voegde de load toe:
22 jun 2020 23:50
Mooie reportage! Dat is inderdaad een aardige bollenwinkel zo... markeringsbollen in geleiders zie je niet zo vaak. Verder valt het me op dat er enkelvoudige geleiders de schelde overgaan i.p.v. twee of vierbundels?
Ja op dit korte stukje zullen de verliezen relatief hoog zijn. De ACSR kabel zal er echter voor zorgen dat de doorhang binnen de perken blijft.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2033
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 23 jun 2020 02:44

Het bordje aan mast 1B laat er geen twijfel over bestaan: de mastrij van de Scheldeoversteek is genummerd NOL301.
IMG_6906.jpg
IMG_6906.jpg (915.75 KiB) 3378 keer geschouwd
Aan mast 1B komt de overgang van de enkele ACSR-geleider naar de dubbele UHC-AMS. at ook opvalt is dat deze masten geen traversen krijgen, hoewel de bevestigingsplaten wel voorzien zijn. Zou het gewoon een gevalletje copy-paste van de masten op de andere oever zijn?
IMG_6910.jpg
IMG_6910.jpg (849.07 KiB) 3378 keer geschouwd
IMG_6917.jpg
IMG_6917.jpg (803.93 KiB) 3378 keer geschouwd
Dan kijken we naar de post Lillo, wat eerder in dit topic kan je de binnenfoto's zien.
IMG_6911.jpg
IMG_6911.jpg (861.49 KiB) 3378 keer geschouwd
IMG_6913.jpg
IMG_6913.jpg (833.52 KiB) 3378 keer geschouwd
IMG_6919.jpg
IMG_6919.jpg (887.66 KiB) 3378 keer geschouwd
Het opstijgpunt van de 150kV-lijn naar de Inovyn-fabriek.
IMG_6920.jpg
IMG_6920.jpg (856.01 KiB) 3378 keer geschouwd
De overgang van luchtgeïsoleerd naar SF6-geïsoleerd.
IMG_6921.jpg
IMG_6921.jpg (852.08 KiB) 3378 keer geschouwd
Dan enkele beelden van de eindmast richting Zandvliet.
IMG_6928.jpg
IMG_6928.jpg (949.19 KiB) 3378 keer geschouwd
IMG_6929.jpg
IMG_6929.jpg (796.29 KiB) 3378 keer geschouwd
Tot slot van dit deel van de reportage een blik op de eerste 380/150 transfo van Lillo. Het tweede exemplaar zal snel volgen, wanneer Brabo3 start zal de 150kV-voeding uit Mercator richting Kallo immers wegvallen en deels vanuit Lillo moeten komen.
IMG_6930.jpg
IMG_6930.jpg (868.69 KiB) 3378 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2227
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Tom » 23 jun 2020 20:53

Stevige jongens die eindmasten. En interessant om te zien met die verschillende traverses over de hoogte.
Van onderaf domineren die stapstaven wel in de traverses.
De in NL alomtegenwoordige leuningen zijn er dan weer niet.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2033
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 24 jun 2020 19:00

Uit zo'n hoge mast mensen evacueren is geen sinecure, dat moest dus eens getest worden. https://youtu.be/DytMGzV1UlE

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2033
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 25 jun 2020 22:13

Vorig jaar tijdens ons rondje door de haven stonden we hier nog onder een 140m hoge 150kV-mast, nu is het een bouwwerf van mast 4 van Lillo-Zandvliet.
IMG_6932.jpg
IMG_6932.jpg (880.26 KiB) 3248 keer geschouwd
IMG_6934.jpg
IMG_6934.jpg (919.65 KiB) 3248 keer geschouwd
Aan de andere kant van de Lillobrug is de corssingsmast van het kanaaldok wel al afgewerkt. Met zijn 140m hoogte is het zeker geen kleintje, maar in een straal van 10km staan er 12 masten die hoger zijn waardoor deze 2 er niet uitschieten.
IMG_6933.jpg
IMG_6933.jpg (737.53 KiB) 3248 keer geschouwd
Aan de overkant is er een heel stukje lijn al klaar.
IMG_6931.jpg
IMG_6931.jpg (740.45 KiB) 3248 keer geschouwd
De masten hier zijn enkel nog maar in de grondlaag geschilderd.
Dit wordt een mooi exemplaar :)
IMG_6937.jpg
IMG_6937.jpg (766.8 KiB) 3248 keer geschouwd
De kunststofisolatoren zijn beduidend kleiner dan hun glazen voorouders, maar het gehele plaatje ziet er zeker niet slecht uit.
IMG_6938.jpg
IMG_6938.jpg (780.16 KiB) 3248 keer geschouwd
IMG_6939.jpg
IMG_6939.jpg (708.39 KiB) 3248 keer geschouwd
Als afsluiter van dit deel nogmaals de 140m hoge kanaaldokcrossing.
IMG_6940.jpg
IMG_6940.jpg (752.13 KiB) 3248 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3358
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Hans » 27 jun 2020 08:16

Dank voor de update. Vanwege de coronaperikelen ligt veldwerk behoorlijk op zijn achterste en ook het organiseren van een uitje lijkt er voorlopig niet in te zitten wanneer we een bestaand evenement van een netbeheerder als kapstok zouden willen gebruiken, want ook die zijn er niet. Gelukkig krijgen we op deze wijze ook van alles mee van de grote snoepwinkel die Antwerpen heet.

Die plek herkennen we zeker nog wel. Daar hebben we met een handjevol mensen nog een stukje gewandeld terwijl de verbinding reeds in deplorabele staat was. Dat is hard gegaan dan. Een complete crossing weg en een nieuwe in opbouw. Mooiere masten, dat wel. Toch had ik het ook wel mooi gevonden als de nieuwe crossing gewoon naast de bestaande was gebouwd, maar laten we niet mopperen.
Die grote bliksembok op de waterkruising maakt wel flinke temperamenten van de masten en dat staat zeker niet slecht in de haven.

Leuk ook, die foto van de nieuwe markeringsballon. Ik kan me herinneren dat we vorig haar een identieke foto hebben gemaakt, op dezelfde plek - maar dan met een witte, afgedankte bal die nog in een kabel zat die omlaag bengelde. De cirkel lijkt duidelijk rond. :)

Shrek voegde de load toe:
22 jun 2020 22:40
Het is gewoon de Belgische wetgeving: boven een bepaald hoogte zijn de felle lampen verplicht en als je felle lampen hebt hoeft de schildering niet meer.

Aha. Deels komt dat overeen met wat de FAA ook dicteert (en waar Nederland zich als enige niet aan lijkt te conformeren). Ergers op de mainsite slingert in de Experthoek nog een oude druk van de FAA-richtlijnen rond. Ik had er goed aan gedaan daar eerst even in te spieken voor het te vragen. :phew:

Witte strobe lights 20.000 mcd op een toren (om de 200 voet geloof ik) maakt een obstakelschildering inderdaad niet langer noodzakelijk. Wie geen lampen wenst overdag, zal moeten verven. En wie er echt zin in heeft, staat het vrij om beiden tegelijk toe te passen, zoals de andere 380 kV-waterkruising bij Doel doet.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3216
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Peter » 28 jun 2020 13:15

Interessante update, altijd mooi om de bouw van nieuw vakwerk te zien :grin: Het schiet al aardig op met de bouw van deze nieuwe verbindingen! Ik kwam de afgelopen week al een plaatje tegen waar de nieuwe crossingsmast op te zien is:
https://www.flickr.com/photos/cargofrank/50050227772/

Plaats reactie