Brabo en de Antwerpse haven

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 25 jun 2018 10:50

Hans schreef:
12 jun 2018 08:23
Komt de grote waterkruising daar ook aan bod? In ieder geval heb ik zelf geen tijd: uitgerekend een uur nadat je dit bericht postte maar vóórdat ik het zojuist las heb ik precies donderdag 21 juni tjokvol geroosterd met scheerklanten. :sobeit:
Goed de ogen en oren open houden voor wie wel kan.
Als je de juiste vragen stelt komt alles aan bod ;)
Inmiddels is men bezig met het bouwen van de fundering van de 192m hoge masten, dit karwei op zich zal al bijna een jaar tijd nemen. Vanop een ponton in de Schelde wordt er momenteel geboord om de fundering tot in de stevigere grondlagen te krijgen. Helaas heb ik geen foto's hiervan, iemand van jullie toevallig in Antwerpen de komende weken?

Daarnaast wordt ook de laatste hand gelegd aan de 150kV grondkabels tussen Zandvliet en Lillo en tussen Lillo en het overgangsstation Oorderen. Wanneer deze werken beëindigd zullen zijn kunnen de bestaande 150kV-lijnen afgebroken worden om plaats te maken voor de nieuwe 380kV.

Opvallend: waar bij het Stevin-project op enkele kilometers van de Nederlandse grens nieuwe moderne vakwerkmasten gebouwd werden zullen er bij Brabo op slechts een 50-tal meter van de grens een nieuwe mast verrijzen :)

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Tom » 25 jun 2018 19:46

Bedankt voor de info. Interessant van die twee kruisingsmasten.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 07 sep 2018 11:12


Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Hans » 11 sep 2018 21:44

Wauw, met zes poten. Release the Kraken.
Daar gaan we even wat aandacht aan besteden op de voorpagina.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 11 sep 2018 21:52

Hans schreef:
11 sep 2018 21:44
Wauw, met zes poten. Release the Kraken.
Daar gaan we even wat aandacht aan besteden op de voorpagina.
Euh neenee, ik denk dat het gewoon een middenstuk van het mastlichaam is dat binnen in het voetstuk gebouwd wordt. Later wordt alles dan op elkaar gestapeld.

Hierbij even de fotos (c) Elia.
Bijlagen
Pylons-for-Scheldt-crossing-under-construction-3.jpg
Pylons-for-Scheldt-crossing-under-construction-3.jpg (77.86 KiB) 10241 keer bekeken
Pylons-for-Scheldt-crossing-under-construction-2.jpg
Pylons-for-Scheldt-crossing-under-construction-2.jpg (38.3 KiB) 10241 keer bekeken
Pylons-for-Scheldt-crossing-under-construction-1.jpg
Pylons-for-Scheldt-crossing-under-construction-1.jpg (40.14 KiB) 10241 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Hans » 11 sep 2018 22:12

Verhip, je hebt gelijk. Nu ik goed kijk zie ik het pas. Dank, dat had een hele nare misvatting kunnen worden. :phew:
Dan stoffen we een ander thema op dat enige tijd geleden in Antwerpen speelde en wat we hier ook voor kunnen gebruiken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 11 sep 2018 22:14

De bouwmethode lijkt mij trouwens vrij uniek te zijn voor België: De funderingen zijn nog aan het uitharden en intussen wordt de meccano iets verder al in elkaar gezet. Later pas wordt het voetstuk op de fundering gezet.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 14 okt 2018 01:26

Hier zien we de bestaande lijn Rilland-Zandvliet, kijkende richting Rilland. Deze zal de komende jaren van nieuwe geleiders voorzien worden zodat er ook 3000MVA per draadstel door kan. België heeft immers steeds meer import nodig en Scandinavië is één van de belangrijkere leveranciers van elektriciteit, dat moet allemaal via de noordgrens binnenkomen, onder andere hier dus.
IMG_6187.jpg
IMG_6187.jpg (384.44 KiB) 8823 keer bekeken
Mast 16 van de vrij korte lijn richting Rilland is niet zo heel lang geleden verplaatst toen er een nieuwe eindmast in Zandvliet geplaatst moest worden. Verder is er aan de mast niet veel veranderd.
IMG_6188.jpg
IMG_6188.jpg (454.32 KiB) 8823 keer bekeken
Blik op Zandvliet vanuit het noorden. Rechts zien we de nieuwe eindmast van de lijn uit Rilland, opvallend hier is dat de vroegere donaumast vervangen is door een dubbelvlag. Links zien we de lijn richting Merksem, deze zal de komende maanden gesloopt worden om plaats te maken voor een nieuwe 380kV-lijn richting Lillo. Achterin zien we nog de hoge eindmast van het nieuwe draadstel Doel-Zandvliet dat recentelijk van 150 naar 380kV werd omgebouwd. Deze mast zal eveneens gebruikt worden om één van de draadstellen van de nieuwe 380kV richting Lillo de post binnen te leiden.
IMG_6189.jpg
IMG_6189.jpg (419.15 KiB) 8823 keer bekeken
Meer over Zandvliet kan je in eerdere posts in dit topic lezen, we gaan nu verder richting Lillo. Hier zien we de lijn Lillo-Solvay. Deze lijn blijft nagenoeg onaangeroerd in de hele Brabo-werf.
IMG_6190.jpg
IMG_6190.jpg (330.33 KiB) 8823 keer bekeken
De lijn naar Solvay heeft enkel een nieuwe eindmast gekregen, achterin de foto. De vorige eindmast stond immers op de plek waar de 380kV-installaties gebouwd worden. De nieuwe 380kV-lijn Lillo-Mercator zal tussen de 2 masten op deze foto bovenlangs passeren. Het wordt ongetwijfeld een interessante klus om de trekdraden over een lijn in dienst te krijgen.
IMG_6192.jpg
IMG_6192.jpg (417.13 KiB) 8823 keer bekeken
Dan komen we aan de bouwsite van de nieuwe lijn Lillo-Mercator. Veiligheid boven !
IMG_6207.jpg
IMG_6207.jpg (493.35 KiB) 8823 keer bekeken
IMG_6206.jpg
IMG_6206.jpg (570.11 KiB) 8823 keer bekeken
Op de grond liggen de onderdelen voor de nieuwe oostelijke oversteekmast al klaar.
IMG_6191.jpg
IMG_6191.jpg (416.91 KiB) 8823 keer bekeken
Hier een blik op de plek waar aan de funderingen gewerkt wordt, bovengronds is er nog niet veel te zien.
IMG_6194.jpg
IMG_6194.jpg (426.42 KiB) 8823 keer bekeken
2 nieuwe vlagmasten zullen de hoek maken tussen de Scheldeoversteek en de post Lillo. Hiervan is de fundering al gereed.
IMG_6203.jpg
IMG_6203.jpg (774.61 KiB) 8823 keer bekeken
Zoals je in de vorige foto al kan zien zit er rond Lillo vanalles in de grond. Deze talloze leidingen voor gassen, vloeibare koolwaterstoffen en ook elektriciteit zijn een belangrijke reden waarom de 380kV-lijn hier niet ondergronds gelegd kan worden, moest men dat al willen.
IMG_6202.jpg
IMG_6202.jpg (929.16 KiB) 8823 keer bekeken
Vanop de positie van de te bouwen vlagmasten kijken we richting post Lillo. De linkse 150kV-mast zal verdwijnen en vervangen worden door een 380kV-exemplaar dat iets meer in de richting van de fotograaf gebouwd gaat worden.
IMG_6205.jpg
IMG_6205.jpg (548.95 KiB) 8823 keer bekeken
Deze 150kV-lijn richting Zandvliet/Merksem zal dus vervangen worden door 380kV. Alle masten gaan volledig tegen de vlakte, men begint van 0 af aan te herbouwen.
IMG_6200.jpg
IMG_6200.jpg (501.65 KiB) 8823 keer bekeken
De overgang van luchtisolatie naar gasisolatie van het ene 380kV-draadstel uit Zandvliet is al klaar, om het andere te kunnen bouwen moet eerst het 150kV-portaal worden afgebroken.
IMG_6199.jpg
IMG_6199.jpg (475.41 KiB) 8823 keer bekeken
Een zicht op het 380kV-GIS van Lillo. Rechts zien we de 3 buizen voor het ene draadstel richting Mercator, midden het tweede draadstel richting Mercator, links de 2 draadstellen richting Zandvliet. Qua opbouw is deze post heel gelijkaardig aan wat we in Horta, Van Maerlandt of Gezelle gezien hebben.
IMG_6201.jpg
IMG_6201.jpg (486.38 KiB) 8823 keer bekeken
Het grote verschil met de hierboven genoemde schakelposten is natuurlijk de aanwezigheid van een 380/150 kV transfo van 600MVA. Deze 3 éénfase transfos staan achter het 380kV-GIS. Op de voorgrond zien we het opstijgpunt van de lijn richting Solvay.
IMG_6198.jpg
IMG_6198.jpg (496.06 KiB) 8823 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Shrek op 15 okt 2018 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 14 okt 2018 15:19

Dan een blik vanop de linkeroever op de mast op rechteroever. We zien dat de funderingen binnen de dijken staan, deels in de Schelde. De nieuwe masten zullen volgend jaar de hele hoogte van de foto vullen :)
IMG_6230.jpg
IMG_6230.jpg (364.16 KiB) 8804 keer bekeken
Ook op linkeroever wordt er druk gebouwd aan de nieuwe masten. De fundering is nog niet helemaal klaar, maar de montage is al begonnen enkele tientallen meters verder.
IMG_6214.jpg
IMG_6214.jpg (508.99 KiB) 8804 keer bekeken
Kostelijk grapje zo'n oversteekmasten, al is een grondkabel (moest het hier al technisch mogelijk zijn) nog vele malen duurder.
IMG_6215.jpg
IMG_6215.jpg (674.53 KiB) 8804 keer bekeken
De fundering van de mast op linkeroever (mast 3 voor de liefhebbers) ziet er afgewerkt uit. Al kan je natuurlijk niet zien of het beton onder de waterlijn al voldoende uitgehard is.
IMG_6221.jpg
IMG_6221.jpg (631.76 KiB) 8804 keer bekeken
IMG_6224.jpg
IMG_6224.jpg (509.56 KiB) 8804 keer bekeken
Beide oversteekmasten worden donaumasten met een impressionante masttop.
IMG_6216.jpg
IMG_6216.jpg (750.78 KiB) 8804 keer bekeken
IMG_6234.jpg
IMG_6234.jpg (591.97 KiB) 8804 keer bekeken
Zicht op de bovenste traverse.
IMG_6217.jpg
IMG_6217.jpg (712.84 KiB) 8804 keer bekeken
De mastdelen worden in elkaar gezet naast de uiteindelijke funderingen. Daarom moeten er tijdelijke funderingen gebouwd worden waarop de mastonderdelen tijdens de bouw rusten.
IMG_6219.jpg
IMG_6219.jpg (777.94 KiB) 8804 keer bekeken
Het materieeldepot is al goed leeggehaald bij het fabriceren van de mastonderdelen.
IMG_6220.jpg
IMG_6220.jpg (651.29 KiB) 8804 keer bekeken


Het 2e deel van de mast wordt rond het 4e deel heen gebouwd. Hier zal wat gespecialiseerd kraanwerk aan te pas komen om dat weer uiteen te halen.
IMG_6222.jpg
IMG_6222.jpg (623.44 KiB) 8804 keer bekeken
Ook het 3e en 5e deel van de mast worden in elkaar gebouwd. Hier lijkt er net iets meer speling te zijn om ze later weer uiteen te halen.
IMG_6225.jpg
IMG_6225.jpg (540.04 KiB) 8804 keer bekeken
Het onderste deel van de mast wordt niet vooraf gemonteerd, maar blijft uit 4 delen bestaan. Hiervoor worden geen tijdelijke funderingen gebouwd, die liggen gewoon op de grond.
IMG_6226.jpg
IMG_6226.jpg (792.3 KiB) 8804 keer bekeken
De onderkant van het topstuk van de mast.
IMG_6227.jpg
IMG_6227.jpg (636.78 KiB) 8804 keer bekeken
Hier zien we wat de onderste traverse gaat worden.
IMG_6228.jpg
IMG_6228.jpg (567.12 KiB) 8804 keer bekeken
Tot slot een zicht op de kraan die de onderdelen ineengezet heeft. De uiteindelijke kraan die het geheel in elkaar gaat zetten zal uiteraard nog een heel stuk groter zijn.
IMG_6232.jpg
IMG_6232.jpg (642.26 KiB) 8804 keer bekeken

voltron
380 kV
Berichten: 783
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door voltron » 14 okt 2018 21:35

schilderen ze die masten rood wit als ze in elkaar zijn gezet?

Plaats reactie