Brabo en de Antwerpse haven

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door michel » 21 jan 2018 02:04

:DD Kijk hier wordt ik blij van.Dank je wel voor de informatie,Shrek.192meter is een lekkere dikke internationale vingergebaar naar het
verkabel- en breinaalden minnend Nederland.Als het het goed begrijp wordt dit dus een hogere herhaling van de bestaande Monstercrossing.
Dat worden dus mooie teleopnames ala lek-crossing 1 en 2.Ik ga zeker later dit jaar een kijkje nemen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 22 jan 2018 00:23

Het kon niet uitblijven, ik moest toch een keertje richting Antwerpen voor een stand van zaken ivm Brabo. Hierbij een meerdelige reportage 8-)
Noot: mijn oude fototostel is dringend aan vervanging toe, de scherpstelling werkt niet zo goed meer en er zit veel meer ruis op dan vroeger, dus alvast mijn excuses voor de belabberde kwaliteit van foto's.
Daarnaast werkte het weer natuurlijk ook niet mee: net als de vorige maanden was de zon ver te zoeken.

Deel 1: Zandvliet.

Als eerste zien we de oostelijke mast van de Scheldekruising.
Deze scheldekruising is onlangs van één draadstel 150 + één draadstel 380kV naar 2x 380kV gegaan. Hiervoor was een uitbreiding van de 380kV-post Zandvliet nodig en een extra 380/150 transfo in Doel, maar nu kan de lijn wel op maximale capaciteit stroom de Schelde over brengen.
IMG_5799.jpg
IMG_5799.jpg (414.29 KiB) 12589 keer bekeken
Deze 2 masten spannen de kabels naar de crossing. Of er een officiële naam voor is weet ik niet, maar "vlagmasten zonder traversen" dekt de lading wel. Een gelijkaardige constructie zal gebruikt worden bij de nieuwe crossing aan de Liefkenshoek.
Je ziet hier ook de overgang van 2x620 geleiders naar 1x1640 voor de crossing.
IMG_5798.jpg
IMG_5798.jpg (410.33 KiB) 12589 keer bekeken
Vervolgens kijken we nog steeds naar de lijn Doel-Zandvliet. Deze hoge masten (meer dan 100m) werden in de jaren '90 gebouwd toen de containerterminal opende. De hoge masten dienen dus geen oversteek over een kanaal of rivier, maar zorgen wel voor genoeg vrije hoogte voor de laadkranen.
IMG_5800.jpg
IMG_5800.jpg (348.83 KiB) 12589 keer bekeken
Vervolgens zien we een heel grote eindmast van het nieuwe 380kV-draadstel uit Doel. Deze mast is compleet buiten alle proportie voor zijn functie, een kleine vlagmast zoals die er vlak achter zou het werk even goed kunnen doen. Ik vermoed dat deze veel te grote mast zijn oorsprong vindt in de gewijzigde plannen van Elia: Oorspronkelijk zou de nieuwe 380kV-lijn Zandvliet-Lillo vanuit Zandvliet zuidelijk gaan en niet noordelijk zoals het uiteindelijke tracé. Bij deze zuidelijke variant zou deze mast, naast het draadstel richting Doel, één van de draadstellen richting Lillo moeten dragen. Op voorhand plannen heeft zijn voordelen, maar als de plannen later wijzigen eindig je soms met rare gevolgen.
Deze mast zal dus waarschijnlijk tot het einde der tijden met één draadstel uitgerust blijven.
IMG_5781.jpg
IMG_5781.jpg (390.03 KiB) 12589 keer bekeken
IMG_5787.jpg
IMG_5787.jpg (400.62 KiB) 12589 keer bekeken
Vervolgens even een sprongetje naar de 150kV. Op Zandvliet zit een enorm vermogen op 150kV aangesloten, enerzijds de voeding van de haven op rechteroever via de lijn richting Lillo en Ekeren, anderzijds BASF dat met grondkabels is aangesloten. BASF is de grootste elektriciteitsverbruiker van België (ja zelfs groter dan de spoorwegen) en bijna al het vermogen hangt op deze hoogspanningspost. De exacte kabelconfiguratie is mij nog altijd niet duidelijk, maar minstens 6 draadstellen vertrekken er uit Zandvliet richting de fabrieksterreinen van de Duitse chemiereus.
Op deze foto zie je al 5 van deze kabelvertrekken.
IMG_5789.jpg
IMG_5789.jpg (531.99 KiB) 12589 keer bekeken
4 kabelsetjes steken de straat over naar schakelpost Noordland.
IMG_5791.jpg
IMG_5791.jpg (475.58 KiB) 12589 keer bekeken
In de 150kV-GIS Noordland wordt het vermogen komende van Zandvliet verder verdeeld. De BASF-site beschikt immers over een intern net met meerdere 150kV-posten en ontelbare 36kV-posten.
IMG_5794.jpg
IMG_5794.jpg (417.88 KiB) 12589 keer bekeken
Het eerste deel van Brabo 2 bestaat uit het leggen van 150 kV-kabels tussen Zandvliet en Lillo, om de bestaande bovengrondse lijn te kunnen weghalen. De kabels zullen op het GIS van Noordland worden aangesloten en niet op Zandvliet zelf. Waarom dat zo gepland is is mij een raadsel op dit moment.
IMG_5786.jpg
IMG_5786.jpg (539.11 KiB) 12589 keer bekeken
Als je de vorige foto goed bekijkt zie je ontelbare paaltjes in de berm staan. Deze duiden elk op een leiding van van één of ander vloeibaar of gasvormig halffabrikaat van de chemische industrie. In de haven ligt elke berm vol met deze leidingen, de nieuwe 150kV-leiding moest dus onder de weg zelf gebouwd worden. Een half jaar verkeerschaos was het gevolg van deze werken, maar nu is de weg dus volledig hersteld. Zo ziet deze nieuwe 2x150kV hoogspanningslijn er dus uit. Lang niet zo fotogeniek als de bovengrondse exemplaren...
IMG_5790.jpg
IMG_5790.jpg (416.41 KiB) 12589 keer bekeken
Terug naar 380kV: Eén van de blikvangers in Zandvliet zijn uiteraard de gigantische dwarsregeltransformators van 1400MVA per stuk.
IMG_5782.jpg
IMG_5782.jpg (462.02 KiB) 12589 keer bekeken
Bij de installatie van deze tweede dwarsregelaar is de 380kV-post helemaal herbouwd, de velden voor de nieuwe lijn naar Lillo zijn eveneens al gebouwd. Hier zien we het meest oostelijke aankomstveld. Het andere veld bevind zich helemaal aan de andere kant van het station, maar het lijkt mij niet zeker dat dat snel in dienst genomen zal worden.
IMG_5797.jpg
IMG_5797.jpg (440.49 KiB) 12589 keer bekeken
Vervolgens een blik vanuit de andere richting. We zien het aankomstveld en de plek waar binnenkort de eindmast zal verrijzen.
IMG_5796.jpg
IMG_5796.jpg (370.41 KiB) 12589 keer bekeken
Voor de bouw van de dwarsregeltransfos stond de eindmast van de 150kV-lijn richting Lillo/Ekeren in de weg. De eerste tientallen elters van de lijn werden dan maar verkabeld tot aan een nieuwe eindmast. Tot zover deel 1 van deze reportage.
IMG_5783.jpg
IMG_5783.jpg (392.71 KiB) 12589 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Shrek op 24 jan 2018 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CS
middenspanning
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jan 2017 23:30
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door CS » 22 jan 2018 12:11

Kleine noot bij de eerste photo, de huidige Schelde crossing masten zijn dan wel de zwaarste in Belgie, ze zijn in hoogte sinds de bouw van de masten voor het Deurganckdok in 2002 reeds voorbij gestoken.

Gezien deze masten binnen de havenconcessie staan kan hier niet dichtbij komen en is het moeilijker om de grootte te schatten maar de vier 380kV masten zijn 178m hoog.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 22 jan 2018 16:43

CS schreef:
22 jan 2018 12:11
Kleine noot bij de eerste photo, de huidige Schelde crossing masten zijn dan wel de zwaarste in Belgie, ze zijn in hoogte sinds de bouw van de masten voor het Deurganckdok in 2002 reeds voorbij gestoken.

Gezien deze masten binnen de havenconcessie staan kan hier niet dichtbij komen en is het moeilijker om de grootte te schatten maar de vier 380kV masten zijn 178m hoog.
Oei dan moet ik ergens miskeken hebben, ik ging er vanuit dat die 4 masten 168m hoog waren.

Bedankt voor de info!

(België heeft dus 8 masten staan die hoger zijn dan het hoogste exemplaar in NL :vlaming: )

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Hans » 22 jan 2018 23:05

Kan ik wéér die voorpagina gaan aanpassen. Zelfgroeiende masten, het is weer fraai. :lol:

De Antwerpse haven heb ik maar éénmaal echt met tijd van dichtbij bekeken in 2014 en het is een buitengewoon indrukwekkend gebied met alle voors en tegens die erbij horen. Je kan er gerust een dag zoekmaken met rondkijken naar wat er staat, vaart en beweegt (en vervolgens de beveiliging van de kerncentrale achter je aan krijgen wellicht). Maar dit belooft een zeer interessante reportage te worden.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 23 jan 2018 00:38

Deel 2: Zandvliet-Lillo.

Vandaag wordt Lillo gevoed door 3 draadstellen: een kabel uit Kallo, en bovengrondse lijnen uit Merksem en Zandvliet (deze laatste bevinden zich deels op dezelfde mastenrij). Dit is te weinig voor de steeds groeiende vraag op 150kV en 36kV in het gebied rond Lillo. Daarom dus dat er nu naar 380 wordt gekeken.
Het traject van de bestaande 150kV-lijn Zandvliet-Lillo wordt herbruikt, de bestaande lijn zal dus verdwijnen en wordt vervangen door de kabels onder de Scheldelaan (zie vorig deel van de reportage).
Het tracé van deze 150kV-lijn is in de loop der tijd aangepast geweest. Oorspronkelijk (jaren '50) liep het van de centrale van Merksem naar een post aan de oostkant van het BASF-terrein. Later werd deze post vervangen door een post aan de westkant van het terrein en werd de lijn verlengd langs de plek waar nu de 380kV-post Zandvliet zich bevindt (jaren '60). Bij de bouw van Zandvliet werd de lijn dan binnengehaald op dit station en zo in 2 geknipt. Daarna kwam er het Schelde-Rijnkanaal waardoor een deel van het tracé licht gewijzigd werd (jaren '70). Het stukje tussen Zandvliet en de BASF-post werd tenslotte enkele jaren geleden verkabeld.

Op de eerste foto zien we ne na Zandvliet 2 masten van het '60 type.
IMG_5784.jpg
IMG_5784.jpg (372.03 KiB) 12516 keer bekeken
3 masten verder zien we masten van het '70 type, we staan hier immers enkele tientallen meters van het Schelde-Rijnkanaal.
De mist op de foto komt van de koeltorens van de centrale Zandvliet Power, die heeft naast de hoge klassieke koeltoren ook enkele heel lage geforceerde
koeltorens de de waterdamp op enkele meters boven de grond lossen. Op een regenachtige dag waarop de lucht sowieso al bijna verzadigd is krijg je dan een industriële mistbank. De centrale Zandvliet power is een STEG van 400MW elektrische energie. Daarnaast wordt de geproduceerde stoom ook gebruikt bij enkele bedrijfsprocessen van BASF. Dit is dus één van die gascentrales die niet zomaar uitgezet kan worden bij elektriciteitsoverschotten.
IMG_5779.jpg
IMG_5779.jpg (336.69 KiB) 12516 keer bekeken
Vervolgens een blik op de andere oever van het Schelde-Rijnkanaal. Daar staan weer masten van het '60 type. Door de lage doorvaarthoogte op het kanaal is er hier geen spectaculaire crossing.
IMG_5777.jpg
IMG_5777.jpg (451.98 KiB) 12516 keer bekeken
Dan steken we de A12 over en komen we in een heel ander landschap. Men heeft er immers voor gekozen de haven heel duidelijk af te bakenen waardoor een een harde lijn tussen industrie en natuur/landbouwgebied ontstaat. De hoogspanningslijn loopt daarom door landschappen die eerder aan de ardennen of de polders doen denken dan aan een wereldhaven.
De achterste mast is nog van het '60 type, de voorste masten dateren uit de jaren '50.
IMG_5759.jpg
IMG_5759.jpg (347.87 KiB) 12516 keer bekeken
Vervolgens zien we een lijnmast op hoge voeten. De lange voeten vindt je op meerdere plaatsen in de haven terug. Wanneer landbouwgebied wordt omgetoverd tot havengebied gaat men nogal grof te werk: het hele gebied wordt met enkele meters zand ondergespoten waardoor een kale bebouwbare vlakte ontstaat. Omdat men in de jaren '50 nog niet exact wist waar de haven ging komen werden een hele hoop masten alvast voorzien op deze meters zand. Aan de andere kant van de haven bleek dat de goede keuze en is de opspuiting effectief gebeurd, hier was dat niet het geval en blijven de lange voeten dus tot het einde van deze lijn bestaan.
IMG_5758.jpg
IMG_5758.jpg (367.19 KiB) 12516 keer bekeken
Wat verder komen we bij een schapenweide, vlak tegen de Nederlandse grens. Hier kon sowieso nooit havengebied komen, dus ook geen lange poten.
IMG_5754.jpg
IMG_5754.jpg (369.4 KiB) 12516 keer bekeken
IMG_5755.jpg
IMG_5755.jpg (674.99 KiB) 12516 keer bekeken
In Zandvliet loopt de lijn door landbouwgebied. Amper 2km verderop worden schepen gelost en containers gestapeld, maar daar merk je hier helemaal niets van.
IMG_5751.jpg
IMG_5751.jpg (393.28 KiB) 12516 keer bekeken
De te slopen 150kV-lijn kruist hier een landelijke weg in Stabroek. De laagspanningspalen langs de weg zijn van het XL-formaat, de droegen vroeger immers de armaturen van 15kV-lijntje.
IMG_5746.jpg
IMG_5746.jpg (372.17 KiB) 12516 keer bekeken
Blik in de andere richting, waar wel havenactiviteit te zien is.
IMG_5745.jpg
IMG_5745.jpg (363.68 KiB) 12516 keer bekeken
Wat verderop in Stabroek zien we de lange betonnen voeten weer verschijnen.
IMG_5744.jpg
IMG_5744.jpg (407.47 KiB) 12516 keer bekeken
Wat opvalt op bij de '50 masten: alle hoekmasten hebben dubbele isolatoren. Geen idee waarom... Bij de latere herbouwingen in de jaren '60 en '70 werd dit niet meer gedaan.

Iets verderop staat de splitsingsmast van Oorderen, deze kon ik helaas niet op foto vastleggen. Hier splitst de lijn in een deel naar Merksem en 7e havendok, en deel naar Lillo. De lijn richting Merksem/7e blijft behouden en zal hier overgaan naar een grondkabel.
IMG_5743.jpg
IMG_5743.jpg (417.31 KiB) 12516 keer bekeken
De lijn richting Lillo werd een tiental jaar geleden gehertraceerd door de aanleg van een stortplaats en een spoorlijn, de masten hier zijn dus nog vrij nieuw. Toch zullen ze later dit jaar verdwijnen.
IMG_5740.jpg
IMG_5740.jpg (318.85 KiB) 12516 keer bekeken
IMG_5739.jpg
IMG_5739.jpg (450.16 KiB) 12516 keer bekeken
IMG_5730.jpg
IMG_5730.jpg (442.67 KiB) 12516 keer bekeken
Vervolgens komen we bij de Lillobrug-crossing. Hier kruist de lijn het kanaaldok door 2 grote donaumasten. Ook deze masten worden dit jaar nog gesloopt. Maar geen nood, er komen even hoge 380kV-crossings in de plek.
IMG_5733.jpg
IMG_5733.jpg (337.18 KiB) 12516 keer bekeken
IMG_5738.jpg
IMG_5738.jpg (700.38 KiB) 12516 keer bekeken
IMG_5737.jpg
IMG_5737.jpg (328.1 KiB) 12516 keer bekeken
IMG_5735.jpg
IMG_5735.jpg (364.48 KiB) 12516 keer bekeken
IMG_5829.jpg
IMG_5829.jpg (336.56 KiB) 12516 keer bekeken
Tot zover deel 2.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 23 jan 2018 13:11

Voor betere kwaliteit foto's van deze crossing kan je een kijkje nemen op http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... f=12&t=955

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 24 jan 2018 00:53

Tot slot het laatste deel van de reportage.

Omdat de 150kV-lijn tussen aftak Oorderen en Lillo afgebroken wordt ten voordele van de 380kV-lijn, moet er een vervanging komen om Ekeren en 7e havendok uit het noorden te voeden. Daarom wordt er een nieuwe 150kV-kabel getrokken vanuit Lillo naar een nieuw opstijgpunt nabij Oorderen. De kabel moet het kanaaldok kruisen ter hoogte van de Lillobrug, normaal gezien zou zoiets een zeer dure en complexe gestuurde boring vragen, maar hier had Elia een meevallertje: de kabels kunnen geïnstalleerd worden in een technische ruimte van de Tijsmanstunnel van snelweg R2. Hier zien we de kabelwerken bij de westelijke ventilatieschacht van de tunnel.
20180121_163342.jpg
20180121_163342.jpg (493.03 KiB) 12461 keer bekeken
Dan terug naar de af te breken lijn Oorderen-Lillo. Hier zien we de aankomst bij de post Lillo.
IMG_5816.jpg
IMG_5816.jpg (426.66 KiB) 12461 keer bekeken
Dan een zicht op de post Lillo. Centraal zien we het 380kV-GIS in opbouw, ervoor staan de aankomstportalen van de lijn naar Solvay, links de af te breken lijn en rechts het korte lijntje naar Bayer. De 380-150 transformator is al geleverd, hij moet nog eventjes geduld hebben vooraleer hij zal kunnen werken.
IMG_5820.jpg
IMG_5820.jpg (559.13 KiB) 12461 keer bekeken
Het 150kV-veld bestaat uit 2 delen: een stuk GIS en een stuk AIS. Elektrisch gezien lopen de rails wel gewoon door.
Het 150kV-gis zit in het grijze gebouw in de achtergrond.
IMG_5823.jpg
IMG_5823.jpg (476.13 KiB) 12461 keer bekeken
Enkel de allergrootste bedrijven in de haven hebben hun eigen 150kV-aansluiting, de meesten hangen echter op 36kV. HEt uitgebreide 36kV-net wordt onder andere gevoed door deze twee 150-36 kV transfos van 125MVA elk.
IMG_5826.jpg
IMG_5826.jpg (430.83 KiB) 12461 keer bekeken
Dan hebben we nog de lijn richting Solvay, hiervoor werd enkele jaren geleden al een nieuwe eindmast gebouwd wanneer het GIS in gebruik werd genomen. De nieuwe eindmast hield al rekening met de komst van de 380kV.
De nieuwe 380kV-lijn zal boven de lijn richting Solvay passeren, op ongeveer deze plek.
IMG_5818.jpg
IMG_5818.jpg (477.8 KiB) 12461 keer bekeken
Voor de lijn Lillo-Mercator komen er 3 masten op de rechteroever, 2 lage vlagmasten en één donau van 192m. Voor de lage masten wordt de fundering al uitgegraven.
IMG_5824.jpg
IMG_5824.jpg (382.82 KiB) 12461 keer bekeken
De hoge donaumast van de nieuwe Scheldecrossing komt hier in de buurt te staan. Er is al een grote betonplaat gestort, ik vermoed als ondergrond om een stevige kraan op te zetten.
IMG_5817.jpg
IMG_5817.jpg (370.67 KiB) 12461 keer bekeken
Dan nog even een kijkje op de lijn Lillo-Solvay, hier verandert in principe niets aan met het Brabo-project. Enkele masten hebben een verlaagde top, dit doet een beetje Amerikaans aan.
IMG_5807.jpg
IMG_5807.jpg (341.15 KiB) 12461 keer bekeken
Dn de aankomst bij Solvay, tot enkele jaren terug was het linkerdraadstel in gebruik op 36kV en het rechter op 150kV. De belasting van Solvay is echter gestegen en nu zijn ze allebei op 150kV.
IMG_5806.jpg
IMG_5806.jpg (449.14 KiB) 12461 keer bekeken
De eindmast bij Solvay is een speciaal exemplaar. Oorspronkelijk was het de bedoeling de 380-kV lijn Zandvliet-Lillo langs hier te bouwen, deze zou dan aan de andere kant van de weg komen te staan. Het stukje van Lillo-Solvay tussen de eindmast en de post had dan in de weg gezeten voor deze 380kV-lijn. Bij de ombouw van 36kV naar 150kV van draadstel 2 van Lillo-Solvay werd er alvast rekening gehouden met de nood om van de eindmast een opstijgpunt te maken.
IMG_5805.jpg
IMG_5805.jpg (365.12 KiB) 12461 keer bekeken
Dan een zicht op de linkeroever, ik had helaas geen tijd om er naartoe te gaan.
We zien hier de 150kV-lijn Doel-Ketenisse. Hiervan zal een stukje ondergronds gebracht worden om de 380kV-lijn mogelijk te maken. in de 2e fase van het project (Brabo 2) sluit de 380kV-lijn na de Scheldeoversteek aan op de bestaande lijn Doel-Mercator, waarvan je hier midden op de foto de hoekmast waarop aangesloten wordt kan zien. Pas in een latere fase (Brabo 3) zal de nieuwe 380kV-lijn verder getrokken worden tot in Mercator.
De crossingmast op linkeroever zal ergens op de linkerkant van deze foto verrijzen.
IMG_5814.jpg
IMG_5814.jpg (343.9 KiB) 12461 keer bekeken
Dan een blik vanuit het dorpje Lillo (of wat daarvan over blijft sinds de havenuitbreiding van de jaren '60).
Eerst een foto van de Schelde in zuidelijke richting, daarna een super-professionele :mrgreen: render door mezelf gemaakt van waar de nieuwe crossing ongeveer gaat komen.
20180121_160702orig.jpg
20180121_160702orig.jpg (352.28 KiB) 12461 keer bekeken
20180121_160702.jpg
20180121_160702.jpg (367.67 KiB) 12461 keer bekeken
Dan nog een blik op de centrale van Doel.
IMG_5813.jpg
IMG_5813.jpg (323.46 KiB) 12461 keer bekeken
Het Deurganckdok met zijn 3 gigantische crossings.
IMG_5808.jpg
IMG_5808.jpg (341.86 KiB) 12461 keer bekeken
Tot slot van deze reportage een zicht op de -momenteel- hoogste masten van de Benelux: 178m voor de 2 donaus achteraan.
IMG_5811.jpg
IMG_5811.jpg (376.75 KiB) 12461 keer bekeken

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door michel » 24 jan 2018 18:43

[quote=CS post_id=25347 time=1516619497 user_id=911]
Kleine noot bij de eerste photo, de huidige Schelde crossing masten zijn dan wel de zwaarste in Belgie, ze zijn in hoogte sinds de bouw van de masten voor het Deurganckdok in 2002 reeds voorbij gestoken.

Gezien deze masten binnen de havenconcessie staan kan hier niet dichtbij komen en is het moeilijker om de grootte te schatten maar de vier 380kV masten zijn 178m hoog.
[/quote]

Wauw dat is zeker een bizarre hoogte.Is dat een officiele meting?
Want ik ben er 2 jaar geleden nog geweest en stond er echt praktisch naast.Ik wil de pret niet drukken maar gezien de afstand die ik had bij de mast kon ik de crossingsmast gemakkelijker in zn (bijna) geheel op 18mm brandpuntafstand zetten dan de Lekcrossing 1 en de Scheldecrossing vanaf ongeveer dezelfde positie.
Bijlagen
file-61.jpg
file-61.jpg (559.72 KiB) 12421 keer bekeken
file-99.jpg
file-99.jpg (649.72 KiB) 12421 keer bekeken

Dweep
150 kV
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Dweep » 24 jan 2018 21:35

Shrek schreef:
22 jan 2018 16:43
(België heeft dus 8 masten staan die hoger zijn dan het hoogste exemplaar in NL :vlaming: )
:kopstoter: waarom de lucht in als je ook onder dor grond kan? Hoe hoog hadden de masten dan niet moeten zijn van de lijn Maasvlakte Westerlee als deze het Calandkanaal en Nieuwe Waterweg overstaken?

Wel erg mooie foto reportage :DD het blijft indrukwekkend

Plaats reactie