Brabo en de Antwerpse haven

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door michel » 11 jun 2016 21:56

220 meter.holy sh.it.Die wordt om en rond ongeveer net zo hoog als de Elbe-Crossing.En dan nog
en reusachtige Crossing van dik 160 meter.Nederland schaam je!!hahah
Ik kan niet wachten tot de bouw ga beginnen.Hulde voor Belgie,en voor mij zeker niet ver weg.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 13 jun 2016 14:34

michel schreef:220 meter.holy sh.it.Die wordt om en rond ongeveer net zo hoog als de Elbe-Crossing.En dan nog
en reusachtige Crossing van dik 160 meter.Nederland schaam je!!hahah
Ik kan niet wachten tot de bouw ga beginnen.Hulde voor Belgie,en voor mij zeker niet ver weg.
Als deze masten klaar zijn worden het meteen het 3e en 4e grootste bouwwerk in België (na de zendmasten van St Pieters Leeuw en Waver)

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Peter » 13 jun 2016 17:11

Ik zat te denken, als ze die crossingsmasten nog eens 10 meter ofzo hoger zouden maken heeft België de hoogste crossingsmasten van Europa

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Mark » 13 jun 2016 18:28

Die worden goed zichtbaar vanuit Nederland, de huidige crossings zijn dat al.

Wanneer start de bouw?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 14 jun 2016 08:44

Mark schreef:Die worden goed zichtbaar vanuit Nederland, de huidige crossings zijn dat al.

Wanneer start de bouw?
De bouwvergunning zou pas volgend jaar komen. Daarna wordt eerst het noordelijke gedeelte Zandvliet-Lillo gebouwd. Wanneer dat klaar is beginnen ze aan Lillo-Mercator. Dat zal dan rond 2020 zijn.

Zuydkamp
70 kV
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 aug 2014 21:39

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Zuydkamp » 18 jun 2016 23:53

Shrek schreef:
michel schreef:220 meter.holy sh.it.Die wordt om en rond ongeveer net zo hoog als de Elbe-Crossing.En dan nog
en reusachtige Crossing van dik 160 meter.Nederland schaam je!!hahah
Ik kan niet wachten tot de bouw ga beginnen.Hulde voor Belgie,en voor mij zeker niet ver weg.
Als deze masten klaar zijn worden het meteen het 3e en 4e grootste bouwwerk in België (na de zendmasten van St Pieters Leeuw en Waver)
En Zendmast Egem die meer dan 300 meter hoog is.

Maar is het zeker dat de crossing-masten zo hoog zullen worden als in die informatiefolder staat? Waarom zouden ze eigenlijk zo nodeloos hoog worden?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 19 jun 2016 23:15

Zuydkamp schreef:Maar is het zeker dat de crossing-masten zo hoog zullen worden als in die informatiefolder staat? Waarom zouden ze eigenlijk zo nodeloos hoog worden?
Echt nodeloos is het niet. De bestaande Scheldekruising bij Zandvliet is eigenlijk een doorn in het oog van de scheepvaart, de mast midden in de Schelde bemoeilijkt soms de navigatie. Daarom is het absoluut uitgesloten een nieuwe mast midden in de rivier te zetten. Hierdoor moet de overspanning nog langer zijn en de masten dus nog hoger.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 03 dec 2016 17:13

Even wat leven blazen in dit topic
Elia heeft een nieuwe folder gemaakt met wat uitleg over het project:
http://www.elia.be/~/media/files/Elia/P ... 201611.pdf

Intussen is fase 1 afgewerkt: Er staat een 2e dwarsregeltransfo in Zandvliet, zodat meer vermogen uit Nederland gecontroleerd ingevoerd kan worden. Hiervoor is de lijn richting Borssele/Geertruidenberg op een nieuwe eindmast aangesloten.
Ook de lijn Doel-Zandvliet is omgezet naar 2x 380kV. Hiervoor is een extra 380/150 transfo bijgeplaatst in Doel. Ik heb de netkaart alvast aangepast naar de nieuwe situatie.

Nu is het dus wachten op fase 2. De werken hier zullen heel erg lijken op wat er in het Stevin project tussen Blauwe Toren en Zeebrugge gebeurt. De bestaande 150kV-lijn wordt afgebroken en op dezelfde mastposities worden nieuwe 380kV-masten gezet.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Peter » 03 dec 2016 20:09

Ah mooi. Ik heb het altijd al wat vreemd gevonden dat er maar één 380kV circuit over de Schelde ging en het andere met 150kV in bedrijf was. Dat zal in elk geval de komende winter wat meer ruimte op het Belgische net geven, mochten er weer reactoren buiten dienst gaan.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 03 dec 2016 20:24

Peter schreef:Ah mooi. Ik heb het altijd al wat vreemd gevonden dat er maar één 380kV circuit over de Schelde ging en het andere met 150kV in bedrijf was. Dat zal in elk geval de komende winter wat meer ruimte op het Belgische net geven, mochten er weer reactoren buiten dienst gaan.
En die extra ruimte zal nodig zijn: Frankrijk heeft een heleboel kernreactoren in onderhoud, waardoor we vanuit Frankrijk veel minder stroom kunnen invoeren. Alles zal dus in België geproduceerd moeten worden of via Nederland moeten komen.

Plaats reactie