Brabo en de Antwerpse haven

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
michel
380 kV
Loads: 1302
Aangesloten op: 14 mar 2015 17:27
Favoriete mastsoort: SEP 380kv donaumast 69-72
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door michel » 11 jun 2016 21:56

220 meter.holy sh.it.Die wordt om en rond ongeveer net zo hoog als de Elbe-Crossing.En dan nog
en reusachtige Crossing van dik 160 meter.Nederland schaam je!!hahah
Ik kan niet wachten tot de bouw ga beginnen.Hulde voor Belgie,en voor mij zeker niet ver weg.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1609
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 13 jun 2016 14:34

michel voegde de load toe:220 meter.holy sh.it.Die wordt om en rond ongeveer net zo hoog als de Elbe-Crossing.En dan nog
en reusachtige Crossing van dik 160 meter.Nederland schaam je!!hahah
Ik kan niet wachten tot de bouw ga beginnen.Hulde voor Belgie,en voor mij zeker niet ver weg.
Als deze masten klaar zijn worden het meteen het 3e en 4e grootste bouwwerk in België (na de zendmasten van St Pieters Leeuw en Waver)

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3010
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Peter » 13 jun 2016 17:11

Ik zat te denken, als ze die crossingsmasten nog eens 10 meter ofzo hoger zouden maken heeft België de hoogste crossingsmasten van Europa

Mastbeeld van deze aansluiting
Mark
Globale moderator
Loads: 1171
Aangesloten op: 25 jan 2012 01:06
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse
Leg galvanisch contact:

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Mark » 13 jun 2016 18:28

Die worden goed zichtbaar vanuit Nederland, de huidige crossings zijn dat al.

Wanneer start de bouw?

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1609
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 14 jun 2016 08:44

Mark voegde de load toe:Die worden goed zichtbaar vanuit Nederland, de huidige crossings zijn dat al.

Wanneer start de bouw?
De bouwvergunning zou pas volgend jaar komen. Daarna wordt eerst het noordelijke gedeelte Zandvliet-Lillo gebouwd. Wanneer dat klaar is beginnen ze aan Lillo-Mercator. Dat zal dan rond 2020 zijn.

Zuydkamp
50 kV
Loads: 69
Aangesloten op: 16 aug 2014 21:39

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Zuydkamp » 18 jun 2016 23:53

Shrek voegde de load toe:
michel voegde de load toe:220 meter.holy sh.it.Die wordt om en rond ongeveer net zo hoog als de Elbe-Crossing.En dan nog
en reusachtige Crossing van dik 160 meter.Nederland schaam je!!hahah
Ik kan niet wachten tot de bouw ga beginnen.Hulde voor Belgie,en voor mij zeker niet ver weg.
Als deze masten klaar zijn worden het meteen het 3e en 4e grootste bouwwerk in België (na de zendmasten van St Pieters Leeuw en Waver)
En Zendmast Egem die meer dan 300 meter hoog is.

Maar is het zeker dat de crossing-masten zo hoog zullen worden als in die informatiefolder staat? Waarom zouden ze eigenlijk zo nodeloos hoog worden?

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1609
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 19 jun 2016 23:15

Zuydkamp voegde de load toe:Maar is het zeker dat de crossing-masten zo hoog zullen worden als in die informatiefolder staat? Waarom zouden ze eigenlijk zo nodeloos hoog worden?
Echt nodeloos is het niet. De bestaande Scheldekruising bij Zandvliet is eigenlijk een doorn in het oog van de scheepvaart, de mast midden in de Schelde bemoeilijkt soms de navigatie. Daarom is het absoluut uitgesloten een nieuwe mast midden in de rivier te zetten. Hierdoor moet de overspanning nog langer zijn en de masten dus nog hoger.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1609
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 03 dec 2016 17:13

Even wat leven blazen in dit topic
Elia heeft een nieuwe folder gemaakt met wat uitleg over het project:
http://www.elia.be/~/media/files/Elia/P ... 201611.pdf

Intussen is fase 1 afgewerkt: Er staat een 2e dwarsregeltransfo in Zandvliet, zodat meer vermogen uit Nederland gecontroleerd ingevoerd kan worden. Hiervoor is de lijn richting Borssele/Geertruidenberg op een nieuwe eindmast aangesloten.
Ook de lijn Doel-Zandvliet is omgezet naar 2x 380kV. Hiervoor is een extra 380/150 transfo bijgeplaatst in Doel. Ik heb de netkaart alvast aangepast naar de nieuwe situatie.

Nu is het dus wachten op fase 2. De werken hier zullen heel erg lijken op wat er in het Stevin project tussen Blauwe Toren en Zeebrugge gebeurt. De bestaande 150kV-lijn wordt afgebroken en op dezelfde mastposities worden nieuwe 380kV-masten gezet.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3010
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Peter » 03 dec 2016 20:09

Ah mooi. Ik heb het altijd al wat vreemd gevonden dat er maar één 380kV circuit over de Schelde ging en het andere met 150kV in bedrijf was. Dat zal in elk geval de komende winter wat meer ruimte op het Belgische net geven, mochten er weer reactoren buiten dienst gaan.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1609
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Load door Shrek » 03 dec 2016 20:24

Peter voegde de load toe:Ah mooi. Ik heb het altijd al wat vreemd gevonden dat er maar één 380kV circuit over de Schelde ging en het andere met 150kV in bedrijf was. Dat zal in elk geval de komende winter wat meer ruimte op het Belgische net geven, mochten er weer reactoren buiten dienst gaan.
En die extra ruimte zal nodig zijn: Frankrijk heeft een heleboel kernreactoren in onderhoud, waardoor we vanuit Frankrijk veel minder stroom kunnen invoeren. Alles zal dus in België geproduceerd moeten worden of via Nederland moeten komen.

Plaats reactie