Brabo en de Antwerpse haven
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Dat worden indrukwekkende crossingsmasten Die worden echt enorm! Mooi om de bouw zo te kunnen volgen.
download/file.php?id=28386
Zie ik op deze foto in de verte al een nieuwe mast voor het Brabo project?
download/file.php?id=28386
Zie ik op deze foto in de verte al een nieuwe mast voor het Brabo project?
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Nog even geduld...Peter schreef: ↑14 okt 2018 23:04download/file.php?id=28386
Zie ik op deze foto in de verte al een nieuwe mast voor het Brabo project?
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Ik heb nog geen info, maar het zou goed kunnen. De Schelde is immers een VFR-route voor luchtverkeer waardoor er menig helikopter passeert. Opvallende schildering en gekleurde bollen blijken heel effectief tegen helikopters, misschien moet Tennet dat ook eens doen?
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Zo dan, dat is indrukwekkend spul.
Gaaf dat je het hebt vastgelegd, zo kunnen we hier bij de noorderburen (waar een klein aanbestedingsprobleempje de wintrackjeuk nog lichtelijk vergroot) toch ook meegenieten van ongecensureerde brute infra zoals heel wat mensen het hier stiekem graag zien.
Die mastkop met een constructie die het midden houdt tussen een Y-top en een bliksembok lijkt bijna dertig meter breed. En als er alleen al tijdelijke fundamenten nodig zijn om de mastdelen een poosje op te laten rusten, dan wil je bijna niet weten wat de hele constructie straks gaat wegen. Hier gaan ze een zware windmolenhijskraan voor nodig hebben - en misschien nog wel meer, want als de mast 192 meter hoog wordt en de mastkop bestaat reeds uit zo'n groot onderdeel, dan moet je hijskraan minstens aftoppen op 220 meter en in staat zijn tot het liften van enkele tientallen tonnen naar die hoogte.
Dat wordt ongetwijfeld een van de meest iconische operaties in hoogspanningsland van het afgelopen decennium.
Gaaf dat je het hebt vastgelegd, zo kunnen we hier bij de noorderburen (waar een klein aanbestedingsprobleempje de wintrackjeuk nog lichtelijk vergroot) toch ook meegenieten van ongecensureerde brute infra zoals heel wat mensen het hier stiekem graag zien.
Die mastkop met een constructie die het midden houdt tussen een Y-top en een bliksembok lijkt bijna dertig meter breed. En als er alleen al tijdelijke fundamenten nodig zijn om de mastdelen een poosje op te laten rusten, dan wil je bijna niet weten wat de hele constructie straks gaat wegen. Hier gaan ze een zware windmolenhijskraan voor nodig hebben - en misschien nog wel meer, want als de mast 192 meter hoog wordt en de mastkop bestaat reeds uit zo'n groot onderdeel, dan moet je hijskraan minstens aftoppen op 220 meter en in staat zijn tot het liften van enkele tientallen tonnen naar die hoogte.
Dat wordt ongetwijfeld een van de meest iconische operaties in hoogspanningsland van het afgelopen decennium.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Brabo en de Antwerpse haven
We gaan verder op linkeroever. Ook hier zullen 2 vlagmasten de draden omhoog leiden naar de 192m-hoge donaumasten. De funderingen zijn al gereed voor deze 2 masten (4A en 4B).
De volgende mast komt ongeveer op de plaats te staan van de 150kV-mast midden op de foto. Deze is van de lijn Doel-Kallo die hier gedeeltelijk ondergronds gebracht zal worden. Zicht van de 150kV-lijn richting Doel. De mast op de voorgrond zal vervangen worden door een transitiemast. Het lijngedeelte links ervan verdwijnt ondergronds, de rest blijft zoals het is, inclusief de 160m hoge Deurganckdok-masten in de achtergrond. Nog 2 masten van Doel-Kallo die plaats moeten ruimen voor de nieuwe 380kV-lijn. Dan komen we aan de bestaande 380kV-lijn Mercator-Doel. In de eerste fase (het heet Brabo 2) takt de nieuwe lijn naar Lillo hierop aan. Later pas zal deze nieuwe lijn ook verder naar Mercator worden doorgetrokken.
De aftakking zal plaatsvinden aan deze nieuwe mast, 15N. links ervan, waar nu de 150kV nog loopt, komt nog een lagere mast om het ene draadstel richting Doel onder de lijn richting Lillo door te leiden. Nog een zicht op mast 15N en de te slopen mast 15 van Doel-Mercator. Als we hier richting Doel kijken zien we in de verte de huidige recordhouders onder de masten met 176m. De nieuwe masten aan de Lillo-Scheldeoversteek zullen heel erg op deze exemplaren gelijken. Doel-Mercator ter hoogte van Ketenisse. Hoewel hier niet onmiddelijk een nieuwe 380kV-lijn bijkomt zal de 150kV rechts toch verdwijnen. Zicht op de post Ketenisse, van hieruit wordt het 36kV-net in dit deel van de haven gevoed. Al is gevoed misschien niet het juiste woord, de vele WKK's en windturbines zorgen dat er soms ook ingevoed wordt op deze post. In Ketenisse staat tweemaal 150/15 50MVA en tweemaal 150/36, deze laatste zijn stevige jongens van 125MVA. Vroeger werd de 150kV op Ketenisse afgetakt van de lijn naar Doel door een caravellemast. Deze is omgebouwd naar een gewone dubbelvlag sinds de aanleg van een ondergrondse kabel uit Kallo. Nu hangt de post Ketenissen in antenne op Kallo en passeert de 150kV-lijn naar Doel er gewoon. De lijn Kallo-Doel wordt vanaf hier tot mast 18 ondergronds gebracht. Iets meer dan 2 km voor 800.000€, duur grapje De voormalige caravellemast was vroeger het opstijgpunt voor 36kV. Tot vorig jaar was Doel op 36kV aangesloten op ketenisse. Nu er een 380/150 transfo in Doel bijgebouwd is is deze reservevoeding niet meer nodig. Men was bezig het 2e draadstel om te bouwen naar 150kV, maar omdat dit stukje lijn niet meer nodig is zijn deze werken dus voor niets geweest. De 36kV lijn naar Doel was ooit lijn 001-436, maar tegenwoordig dus geaard. De 150kV-kabel zal beschermd worden met stevige platen en een rode waarschuwingsplatiek. Een zicht op de 36kV-cabine. Als laatste nog een beeld van de ex-caravellemast. Let op de vlamboogpinnen die van 150kV naar 36kV zijn omgebouwd.
De volgende mast komt ongeveer op de plaats te staan van de 150kV-mast midden op de foto. Deze is van de lijn Doel-Kallo die hier gedeeltelijk ondergronds gebracht zal worden. Zicht van de 150kV-lijn richting Doel. De mast op de voorgrond zal vervangen worden door een transitiemast. Het lijngedeelte links ervan verdwijnt ondergronds, de rest blijft zoals het is, inclusief de 160m hoge Deurganckdok-masten in de achtergrond. Nog 2 masten van Doel-Kallo die plaats moeten ruimen voor de nieuwe 380kV-lijn. Dan komen we aan de bestaande 380kV-lijn Mercator-Doel. In de eerste fase (het heet Brabo 2) takt de nieuwe lijn naar Lillo hierop aan. Later pas zal deze nieuwe lijn ook verder naar Mercator worden doorgetrokken.
De aftakking zal plaatsvinden aan deze nieuwe mast, 15N. links ervan, waar nu de 150kV nog loopt, komt nog een lagere mast om het ene draadstel richting Doel onder de lijn richting Lillo door te leiden. Nog een zicht op mast 15N en de te slopen mast 15 van Doel-Mercator. Als we hier richting Doel kijken zien we in de verte de huidige recordhouders onder de masten met 176m. De nieuwe masten aan de Lillo-Scheldeoversteek zullen heel erg op deze exemplaren gelijken. Doel-Mercator ter hoogte van Ketenisse. Hoewel hier niet onmiddelijk een nieuwe 380kV-lijn bijkomt zal de 150kV rechts toch verdwijnen. Zicht op de post Ketenisse, van hieruit wordt het 36kV-net in dit deel van de haven gevoed. Al is gevoed misschien niet het juiste woord, de vele WKK's en windturbines zorgen dat er soms ook ingevoed wordt op deze post. In Ketenisse staat tweemaal 150/15 50MVA en tweemaal 150/36, deze laatste zijn stevige jongens van 125MVA. Vroeger werd de 150kV op Ketenisse afgetakt van de lijn naar Doel door een caravellemast. Deze is omgebouwd naar een gewone dubbelvlag sinds de aanleg van een ondergrondse kabel uit Kallo. Nu hangt de post Ketenissen in antenne op Kallo en passeert de 150kV-lijn naar Doel er gewoon. De lijn Kallo-Doel wordt vanaf hier tot mast 18 ondergronds gebracht. Iets meer dan 2 km voor 800.000€, duur grapje De voormalige caravellemast was vroeger het opstijgpunt voor 36kV. Tot vorig jaar was Doel op 36kV aangesloten op ketenisse. Nu er een 380/150 transfo in Doel bijgebouwd is is deze reservevoeding niet meer nodig. Men was bezig het 2e draadstel om te bouwen naar 150kV, maar omdat dit stukje lijn niet meer nodig is zijn deze werken dus voor niets geweest. De 36kV lijn naar Doel was ooit lijn 001-436, maar tegenwoordig dus geaard. De 150kV-kabel zal beschermd worden met stevige platen en een rode waarschuwingsplatiek. Een zicht op de 36kV-cabine. Als laatste nog een beeld van de ex-caravellemast. Let op de vlamboogpinnen die van 150kV naar 36kV zijn omgebouwd.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Ik heb vernomen dat de Y-top 40,5 m breed is en de boventraverse 34m, je zat er dus niet ver naast. De ondertraverse is trouwens 45m breed van punt tot punt.Hans schreef: ↑16 okt 2018 14:24Die mastkop met een constructie die het midden houdt tussen een Y-top en een bliksembok lijkt bijna dertig meter breed. En als er alleen al tijdelijke fundamenten nodig zijn om de mastdelen een poosje op te laten rusten, dan wil je bijna niet weten wat de hele constructie straks gaat wegen. Hier gaan ze een zware windmolenhijskraan voor nodig hebben - en misschien nog wel meer, want als de mast 192 meter hoog wordt en de mastkop bestaat reeds uit zo'n groot onderdeel, dan moet je hijskraan minstens aftoppen op 220 meter en in staat zijn tot het liften van enkele tientallen tonnen naar die hoogte.
De hele mast weegt zon 570 ton, dat kan al tellen
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Nog meer goed nieuws voor liefhebbers van hoge masten: De haven gaat een nieuw dok bouwen op de plaats waar vandaag 2 380kV-lijnen lopen. Het dok wordt heel gelijkaardig aan het Deurganckdok, de masten ook
Noot: de 150kV-lijn ernaast zal hier ondergronds verdwijnen, maar dat mag de pret van nog eens 4 mega-masten niet drukken.
Noot: de 150kV-lijn ernaast zal hier ondergronds verdwijnen, maar dat mag de pret van nog eens 4 mega-masten niet drukken.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
- Dichtstbijzijnde trafo: Druten
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Dat dossier loopt toch al tientallen jaren. Ik vraag me echt af of ze het er nu wel door krijgen, want het loopt iedere keer bij de Raad van State vast. Ook een van de redenen dat het spookdorp Doel er nog steeds is.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Het dossier loopt inderdaad al jaren, maar het grote verschil is dat men vroeger nog extra havencapaciteit in ontwikkeling had aan de Berendrechtsluis, het Verrrebroekdok en het Deurganckdok. Tegenwoordig zijn al die plaatsen ook volgebouwd en gaat het niet-bestaan van het Saeftinghedok echt geld- en banenverlies betekenen. Eens dat het grote geld erachter zit zal het wel snel vooruit gaan.captain007 schreef: ↑22 okt 2018 11:21Dat dossier loopt toch al tientallen jaren. Ik vraag me echt af of ze het er nu wel door krijgen, want het loopt iedere keer bij de Raad van State vast. Ook een van de redenen dat het spookdorp Doel er nog steeds is.