Brabo en de Antwerpse haven
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Hoera! Daar gaan we even een tweet aan besteden. Als ie echt in dienst gaat pakken we de voorpagina wel weer.
Graag jat (of nou ja, gebruik) ik daarbij een van de foto's die je hier hebt geplaatst. Hoe zie je de bronvermelding het liefst?
Inhoudelijk dan, het zijn weer fraaie plaatjes geworden. Toch valt me een ding direct op, zelfs als kleurendove medemens. Waarom zijn de afspanmasten van een pittige roodwitte obstakelschildering voorzien, maar de veel hogere kruisingsmasten niet? Die zullen uiteraard de nodige obstakelverlichting voeren, maar dat de afspanmasten dan wel op kleur zijn gebracht trekt letterlijk en figuurlijk de aandacht. Is dat gedaan omdat hun belang immens is, maar ze toch te laag zijn om er lampen op te hangen?
Graag jat (of nou ja, gebruik) ik daarbij een van de foto's die je hier hebt geplaatst. Hoe zie je de bronvermelding het liefst?
Inhoudelijk dan, het zijn weer fraaie plaatjes geworden. Toch valt me een ding direct op, zelfs als kleurendove medemens. Waarom zijn de afspanmasten van een pittige roodwitte obstakelschildering voorzien, maar de veel hogere kruisingsmasten niet? Die zullen uiteraard de nodige obstakelverlichting voeren, maar dat de afspanmasten dan wel op kleur zijn gebracht trekt letterlijk en figuurlijk de aandacht. Is dat gedaan omdat hun belang immens is, maar ze toch te laag zijn om er lampen op te hangen?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Volgens de Belgische wet is de schildering niet nodig als er verlichting voorzien wordt. Het zou ook zeer schreeuwerig overkomen op die 200m hoge mast in zo'n felle kleuren. Zeker nadat de ontwerper zijn best gedaan heeft de structuur zo licht mogelijk te maken zouden die kleuren net het omgekeerde effect hebben.
Net zoals al mijn foto's hier mag deze uiteraard gebruikt worden op de site.
Net zoals al mijn foto's hier mag deze uiteraard gebruikt worden op de site.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Nog enkele foto's van de rechteroever:
http://home.scarlet.be/bavo/bavo/DSC_0021.jpg
En hier een foto met 5 van de 6 hoogste masten van de Benelux: Re: Brabo en de Antwerpse haven
Mooi om te zien vanuit de lucht. Bijzonder ook het steile aflopen naar de afspanmasten.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Indrukwekkende foto's en zoals Tom al zegt valt de steile hoek van de geleiders van de afspanmasten naar de crossingsmasten heel erg op. Leuk om zo de bouw te volgen!
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Dit weekend was ik toevallig in Antwerpen, ondanks het slechte weer wou ik toch even de haven bezoeken.
We beginnen aan het station Ketenisse, met een blik richting zuidan. Hier steken 3 hoogspanningslijnen de Kallosluis over, de 2 rechtse 380kV-lijnen hebben nog een mooie toekomst maar voor de linkse 150kV-lijn zijn de laatste dagen geteld. Deze lijn werd gebouwd in 1972 van Kallo naar Doel en moet in het kader van Brabo3, het vervolg van de Brabo2-werf met de nieuwe Scheldeoverspanning, immers plaats maken voor een nieuwe 380kV-lijn. Deze assymetrische mast zal dus plaats moeten maken voor een, hopelijk, mooier exemplaar. Van deze 150kV-lijn is vandaag al maar één draadstel meer in dienst tussen Kallo en Ketenisse. Het andere draadstel liep tot vorig jaar verder richting Doel maar is in het kader van de nieuwe Scheldekruising afgebroken. De huidige eindmast in Ketenisse was ooit een stoere caravellemast met een extra opstijgpunt voor een 36kV-draadstel. Vandaag is er dus nog één draadstel in dienst en dat zal bij het in dienst gaan van de 380/150 transfo van Lillo er ook uit gaan. Detail van de kabels van het voormalige opstijgpunt van de 36kV-lijn naar Doel. Tegenwoordig hebben ze in Doel een extra transfo waardoor de spanning daar lokaal uit de 150kV gehaald kan worden. Het transfostation Ketenisse blijft wel bestaan uiteraard, hier staan immers 2 stevige 150/36kV transfo's van 125MVA en ook nog een stelletje 150/15kV-exemplaren van 50MVA. Deze zullen in de toekomst gevoed worden via één kabel uit Lillo en één uit Kallo, in de toekomst beide 380/150 stations. Dit is op zich al een zeer goede inplanting in het net, maar toch wordt in de verre toekomst ook hier een 380/150 gepland. Ketenisse is immers niet enkel een station met een zeer hoge piekbelasting, er hangen ook een heel aantal windturbines en WKK's op die opeens heel veel energie kunnen beginnen leveren. Zo'n volatiele post wil je liefst zo dicht mogelijk bij het 380kV-net hebben. Op de plaats van de voormalige caravellemast staat over enkele jaren een nieuwe 380kV-mast, net als de huidige een spanmast van een hogere overspanning van de Kallosluis. Wat verderop het toekomstige knooppunt Liefkenshoek waar de lijn richting Lillo een harde aftak zal maken op de oostelijke Doel-Mercator. Deze aftak zal maar enkele jaren bestaan totdat de nieuwe 380kV-lijn Liefkenshoek-Mercator gereed is. Tijdelijk zal één draadstel van Doel-Mercator op de hoge wit-rode mast hangen en het andere op de lagere mast om de aftak mogelijk te maken. In de toekomst komen beide draadstellen op de hoge mast te hangen. De mast rechts op de foto, ook een mooi exemplaar, zal helaas verdwijnen. Zelfde plaats, ander zicht. Op deze plaats ligt de lijn Doel-Ketenisse ondergronds. Deze lijn is de hulpvoeding van de centrale, hierlangs wordt dus geen vermogen van de centrale naar Ketenisse gestuurd. Leuk is dat Elia hier het circuitnummer heeft vermeld, dat doen ze niet altijd. Om dit eerste deel te beëindigen een fotootje van enkele planten die de vers omgewoelde grond wel appreciëren.
We beginnen aan het station Ketenisse, met een blik richting zuidan. Hier steken 3 hoogspanningslijnen de Kallosluis over, de 2 rechtse 380kV-lijnen hebben nog een mooie toekomst maar voor de linkse 150kV-lijn zijn de laatste dagen geteld. Deze lijn werd gebouwd in 1972 van Kallo naar Doel en moet in het kader van Brabo3, het vervolg van de Brabo2-werf met de nieuwe Scheldeoverspanning, immers plaats maken voor een nieuwe 380kV-lijn. Deze assymetrische mast zal dus plaats moeten maken voor een, hopelijk, mooier exemplaar. Van deze 150kV-lijn is vandaag al maar één draadstel meer in dienst tussen Kallo en Ketenisse. Het andere draadstel liep tot vorig jaar verder richting Doel maar is in het kader van de nieuwe Scheldekruising afgebroken. De huidige eindmast in Ketenisse was ooit een stoere caravellemast met een extra opstijgpunt voor een 36kV-draadstel. Vandaag is er dus nog één draadstel in dienst en dat zal bij het in dienst gaan van de 380/150 transfo van Lillo er ook uit gaan. Detail van de kabels van het voormalige opstijgpunt van de 36kV-lijn naar Doel. Tegenwoordig hebben ze in Doel een extra transfo waardoor de spanning daar lokaal uit de 150kV gehaald kan worden. Het transfostation Ketenisse blijft wel bestaan uiteraard, hier staan immers 2 stevige 150/36kV transfo's van 125MVA en ook nog een stelletje 150/15kV-exemplaren van 50MVA. Deze zullen in de toekomst gevoed worden via één kabel uit Lillo en één uit Kallo, in de toekomst beide 380/150 stations. Dit is op zich al een zeer goede inplanting in het net, maar toch wordt in de verre toekomst ook hier een 380/150 gepland. Ketenisse is immers niet enkel een station met een zeer hoge piekbelasting, er hangen ook een heel aantal windturbines en WKK's op die opeens heel veel energie kunnen beginnen leveren. Zo'n volatiele post wil je liefst zo dicht mogelijk bij het 380kV-net hebben. Op de plaats van de voormalige caravellemast staat over enkele jaren een nieuwe 380kV-mast, net als de huidige een spanmast van een hogere overspanning van de Kallosluis. Wat verderop het toekomstige knooppunt Liefkenshoek waar de lijn richting Lillo een harde aftak zal maken op de oostelijke Doel-Mercator. Deze aftak zal maar enkele jaren bestaan totdat de nieuwe 380kV-lijn Liefkenshoek-Mercator gereed is. Tijdelijk zal één draadstel van Doel-Mercator op de hoge wit-rode mast hangen en het andere op de lagere mast om de aftak mogelijk te maken. In de toekomst komen beide draadstellen op de hoge mast te hangen. De mast rechts op de foto, ook een mooi exemplaar, zal helaas verdwijnen. Zelfde plaats, ander zicht. Op deze plaats ligt de lijn Doel-Ketenisse ondergronds. Deze lijn is de hulpvoeding van de centrale, hierlangs wordt dus geen vermogen van de centrale naar Ketenisse gestuurd. Leuk is dat Elia hier het circuitnummer heeft vermeld, dat doen ze niet altijd. Om dit eerste deel te beëindigen een fotootje van enkele planten die de vers omgewoelde grond wel appreciëren.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
We beginnen deel 2 met zicht van aan de toekomstige aftak Liefkenshoek richting Ketenisse. De 150kV-masten staan er heel erg werkloos bij. Op deze plaats zal de 380kV pas met het project Brabo3 gebouwd worden, momenteel staan ze dus nog niet in de weg.
Tot 2023 zal dat ook zo blijven, dan gaat er 1GW weg waardoor er slechts 2GW overblijft. De Scheldeoversteek van opzij bekeken. Tot slot nog de transitiemast van de lijn Ketenisse-Doel. De linkerkant van de lijn is geaard en zal waarschijnlijk pas in gebruik genomen worden als er zich ooit rond Doel een grote industriële klant zou vestigen die veel stroom nodig zou hebben.
Vanuit de andere richting ziet dat er zo uit.
Op de linkeroever staat er maar één lijnmast in aanbouw, al de anderen zijn hoek- of spanmasten.
Vervolgens gaan we richting de Scheldeoversteek. De aanloop langs deze kant bestaat uit een stevige hoekmast gevolg door de 2 vlagmasten die als spanmast dienstdoen.
De hoge masten zelf zijn opgevat als lijnmast, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Deurganckdok-oversteek enkele kilometer verder waar de 176m hoge masten wel spanmasten zijn.
Beide vlagmasten zijn al helemaal geschilderd. Opvallend is dat de geleiders op het mastlichaam en niet op de traversen bevestigd zijn. Uiteraard heeft dit te maken met de veel hogere trekbelasting.
Hoekmast 5 is een prachtexemplaartje.
Even een zicht op Lillo, maar daarover meer in het volgende deel.
De fundering van de 192m hoge masten steunt op talloze palen die diep in de Scheldebodem verankerd zitten.
Tijdens de bouwwerken was de dijk hier tijdelijk verlaagd om ruimte te maken voor de werfzone, intussen is hij weer op normale hoogte hersteld.
De kerncentrale van Doel, na Tihange nog steeds de 2e grootste centrale van de Benelux.Tot 2023 zal dat ook zo blijven, dan gaat er 1GW weg waardoor er slechts 2GW overblijft. De Scheldeoversteek van opzij bekeken. Tot slot nog de transitiemast van de lijn Ketenisse-Doel. De linkerkant van de lijn is geaard en zal waarschijnlijk pas in gebruik genomen worden als er zich ooit rond Doel een grote industriële klant zou vestigen die veel stroom nodig zou hebben.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
die gigantische mast met zulke "kleine" isolatoren lijkt wel een 70 kv mast zo
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Bedankt voor de update, de kruisingsmast blijft toch een echt Elia-ontwerp.
Zo van opzij zie je de schaal er niet vanaf, tot je die isolatoren ziet inderdaad.
En die steile afloop, erg gewaagd.
Zo van opzij zie je de schaal er niet vanaf, tot je die isolatoren ziet inderdaad.
En die steile afloop, erg gewaagd.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Wat ik minstens zo interessant vind is de overweging om de afspanmasten in daverend roodwit te schilderen, maar de veel hogere kruisingsmasten mogen het doen met een laag standaardgrijs. Er zullen wel markeringslampen op staan te blazen en er hangen ook markeringsballen in de bliksemdraden, maar toch trekt het de aandacht dat de kruisingsmasten juist zo min mogelijk de aandacht trekken.
Heeft iemand anders toevallig naar deze keuze gevraagd tijdens het bezoek vorig jaar?
Heeft iemand anders toevallig naar deze keuze gevraagd tijdens het bezoek vorig jaar?